Ziua Mondiala a Marinei, marcata si la Constanta
Ziua Mondiala a Marinei, marcata si la Constanta
29 Sep, 2005 00:00
ZIUA de Constanta
1147
Marime text
Pionierat in sarbatorirea comertului pe mare
Din totalul de 46.222 de nave ce alcatuiesc flota mondiala, romanesti nu sunt decat 14, care si acestea stau mai mult trase la cheu, Romania oferind 40.000 de persoane care naviga dintr-o suma de peste 1 200 000
Marina comerciala sarbatoreste in aceasta perioada saptamana shippingului international. Anul acesta a fost adoptata de Organizatia Maritima Internationala, impreuna cu alte organizatii mondiale o rezolutie privind sarbatorirea marinei in toata lumea. Presedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihalcioiu, sustine ca evenimentul este inca in faza de pionierat, in anii urmatori, se urmareste chiar organizarea unor manifestatii la nivel de guvern. Anul trecut, saptamana shippingului international a fost marcata la Constanta prin scrisoarea de protest privind problematica vizelor americane, anul acesta, Sindicatul Liber al Navigatorilor organizand o conferinta de presa pe tema "Navigatia Internationala - Carausul Schimbului Mondial". In cadrul acesteia, reprezentanti ai sindicatului Liber al Navigatorilor au schimbat opinii vizavi de importanta navigatiei la ora actuala si ceea ce inseamna ea pentru comertul si lumea economica internationala. Presedintele sindicatului navigatorilor a precizat ca "in selectarea temei pentru Ziua Mondiala a Marinei 2005 - Navigatia Internationala - cariera comertului mondial, s-a sperat ca guvernele, organizatiile, industria navala si alti sustinatori vor putea atrage atentia asupra rolului vital pe care il joaca navigatia in sustinerea comertului international si a economiei mondiale in cel mai eficient, sigur si cu cea mai prietenoasa metoda si ambianta de a transporta bunurile in jurul lumii". Potrivit statisticilor, mai mult de 90% din schimbul mondial este facut pe mare. La 1 ianuarie 2005, flota mondiala era alcatuita din 46.222 de nave, cu un tonaj divers de 597.709.000 tone net. Mai exact, flota bruta internationala este alcatuita din 18.150 nave cargo, 11.356 tancuri, 6.139 nave de incarcatura, nave pentru pasageri, 5 679, nave container, 3 165 si 1 733 alte tipuri de nave. Dintre acestea, Romania nu se poate lauda decat cu 14 vase, dar care stau legate mai mult la cheu. Cu toate ca navigatia reprezinta una dintre cele mai sigure forme de transport, de-a lungul anilor au fost inregistrate destule pierderi in accidente. Statisticile demonstreaza ca navigatia si-a imbunatatit siguranta. Conform datelor din Lloyd Register of Shipping, intre 1966 si 1985 s-au pierdut mai putin de 300 de nave anual. Cei mai rai ani au fost 1978 si 1979, cand s-au pierdut 938. Numarul vaselor pierdute a avut o coborare semnificativa in 1980 si a continuat sa aiba o curba de coborare de atunci. In 1990, numarul pierderilor anuale a coborat sub 200, iar din 2000, numarul a scazut la 167. Din 2004, statistica s-a apropiat de o suta. In ceea ce priveste marinarii astazi, numarul acestora se ridica la 400.000 de ofiteri si 825.000 cu alte grade. La nivel national, sunt calificati cu brevet si certificat, 17.000 de navigatori. La acestia se adauga si personalul de pe pasagere, suma fiind ridicata la 40.000. Adrian Mihalcioiu sustine insa ca, dintre acestia doar 1 700 sunt sindicalisti, numarul fiind extrem de mic. Inscrierea in sindicat aduce o anumita siguranta, cel putin in ceea ce priveste cazurile de neplata a salariilor, principala problema cu care se confrunta astazi marinarii. Spre exemplu, acum zece ani au fost inregistrate un milion de cazuri de neplata salarii, numarul acestora diminuandu-se la jumatate astazi.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii