Un stareţ ucrainean, hotărât să renunţe la veşmintele preoţeşti şi să pună mâna pe armă. "Deocamdată, biserica se roagă, dar, când va sosi momentul, vom lupta"
Un stareţ ucrainean, hotărât să renunţe la veşmintele preoţeşti şi să pună mâna pe armă. "Deocamdată,
05 Mar, 2022 13:22
ZIUA de Constanta
1565
Marime text
Stareţul mănăstirii ortodoxe ucrainene Lavra Pecerska (Lavra Peşterilor) nu are o dilemă morală: dacă este nevoie, va pune mâna pe armă pentru a apăra Kievul de duşmanul rus, chiar dacă pentru aceasta va trebui să renunţe la sutană, prezintă EFE într-un reportaj povestea părintelui Makarii.
"Deocamdată, biserica se roagă, dar, când va sosi momentul, vom lupta", a declarat pentru EFE părintele Makarii, stareţ al mănăstirii situate în capitala ucraineană.
Feţe bisericeşti precum Makarii au jucat din timpuri imemoriale un rol foarte activ în societatea ucraineană, nelimitându-se doar să-i spovedească şi să-i aline pe credincioşi.
De la declararea independenţei faţă de URSS, în 1991, preoţi ortodocşi şi sacerdoţi catolici au participat la toate revoluţiile, ba chiar s-au dus la război cu arma în mână.
Când ajung armele
"Acesta este un război împotriva poporului ucrainean, acesta este un genocid. Am mai trecut prin aşa ceva sub Imperiul rus. Ne amintim de Holodomor (când liderul sovietic Iosif Stalin a condus şi orchestrat înfometarea până la moarte a milioane de ucraineni - n.r.), foametea din 1932. Şi acum din nou", deplânge el.
Makarii, un ucrainean robust, a dat deja comandă de cască şi de vestă antiglonţ, iar armele pe care le-a comandat au plecat deja din Polonia.
"Puştile vor sosi în trei sau patru zile. Când vor ajunge, vom pune chiar noi mâna pe ele. Ştiu să mă apăr", dă el asigurări.
Spune totuşi că "rugăciunea este cea mai puternică armă din toate câte există".
"Însă trebuie să fim pregătiţi să-l primim pe duşman cu rugăciuni şi cu o armă pe umăr. Poporul ucrainean va lupta pentru identitatea sa", insistă el.
Makarii, care mărturiseşte că nu vrea să pună în cui veşmintele monahale şi să renunţe la 20 de ani de preoţie în Kiev, este pregătit să reziste între zidurile mănăstirii.
Sacii de nisip cu care să ridice o baricadă trebuie să ajungă dintr-un moment în altul.
"Dacă un preot luptă şi ucide altă persoană, chiar dacă este un duşman, nu mai poate continua să-l slujească pe Dumnezeu. Poate fi călugăr, dar nu preot", a explicat el.
"Sunt momente în viaţă în care unii fraţi dintre noi suntem dispuşi să punem mâna pe o armă şi să ne apărăm mănăstirea şi patria. Chiar şi sacrificându-ne misiunea noastră religioasă şi monahală", spune Makarii.
Nu toţi cei de la mănăstirea sa îi împărtăşesc părerea. Un alt preot încuviinţează timid când este întrebat dacă se opune să lupte împotriva armatei ruse.
Makarii subliniază că "şi sacerdoţii catolici - de la Biserica Uniată - sunt dispuşi să lupte".
"Ba chiar şi ortodocşii care ţin de Patriarhia Moscovei. Între ei sunt şi mulţi patrioţi ucraineni. Suntem tovarăşi de arme", subliniază el, şi adaugă: "Iisus nu aparţinea de nicio patriarhie". "El a spus: vă voi judeca după faptele voastre. Cum putem sta liniştiţi când în fiecare zi mor copii sub gloanţe?", se întreabă el.
Sursa Agerpres
"Deocamdată, biserica se roagă, dar, când va sosi momentul, vom lupta", a declarat pentru EFE părintele Makarii, stareţ al mănăstirii situate în capitala ucraineană.
Feţe bisericeşti precum Makarii au jucat din timpuri imemoriale un rol foarte activ în societatea ucraineană, nelimitându-se doar să-i spovedească şi să-i aline pe credincioşi.
De la declararea independenţei faţă de URSS, în 1991, preoţi ortodocşi şi sacerdoţi catolici au participat la toate revoluţiile, ba chiar s-au dus la război cu arma în mână.
Când ajung armele
"Acesta este un război împotriva poporului ucrainean, acesta este un genocid. Am mai trecut prin aşa ceva sub Imperiul rus. Ne amintim de Holodomor (când liderul sovietic Iosif Stalin a condus şi orchestrat înfometarea până la moarte a milioane de ucraineni - n.r.), foametea din 1932. Şi acum din nou", deplânge el.
Makarii, un ucrainean robust, a dat deja comandă de cască şi de vestă antiglonţ, iar armele pe care le-a comandat au plecat deja din Polonia.
"Puştile vor sosi în trei sau patru zile. Când vor ajunge, vom pune chiar noi mâna pe ele. Ştiu să mă apăr", dă el asigurări.
Spune totuşi că "rugăciunea este cea mai puternică armă din toate câte există".
"Însă trebuie să fim pregătiţi să-l primim pe duşman cu rugăciuni şi cu o armă pe umăr. Poporul ucrainean va lupta pentru identitatea sa", insistă el.
Makarii, care mărturiseşte că nu vrea să pună în cui veşmintele monahale şi să renunţe la 20 de ani de preoţie în Kiev, este pregătit să reziste între zidurile mănăstirii.
Sacii de nisip cu care să ridice o baricadă trebuie să ajungă dintr-un moment în altul.
"Dacă un preot luptă şi ucide altă persoană, chiar dacă este un duşman, nu mai poate continua să-l slujească pe Dumnezeu. Poate fi călugăr, dar nu preot", a explicat el.
"Sunt momente în viaţă în care unii fraţi dintre noi suntem dispuşi să punem mâna pe o armă şi să ne apărăm mănăstirea şi patria. Chiar şi sacrificându-ne misiunea noastră religioasă şi monahală", spune Makarii.
Nu toţi cei de la mănăstirea sa îi împărtăşesc părerea. Un alt preot încuviinţează timid când este întrebat dacă se opune să lupte împotriva armatei ruse.
Makarii subliniază că "şi sacerdoţii catolici - de la Biserica Uniată - sunt dispuşi să lupte".
"Ba chiar şi ortodocşii care ţin de Patriarhia Moscovei. Între ei sunt şi mulţi patrioţi ucraineni. Suntem tovarăşi de arme", subliniază el, şi adaugă: "Iisus nu aparţinea de nicio patriarhie". "El a spus: vă voi judeca după faptele voastre. Cum putem sta liniştiţi când în fiecare zi mor copii sub gloanţe?", se întreabă el.
Sursa Agerpres
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii