Danele de operare din Portul Basarabi vor fi reabilitate. CN ACN SA, în aşteptarea răspunsului de la APM Constanţa (document)
Danele de operare din Portul Basarabi vor fi reabilitate. CN ACN SA, în aşteptarea răspunsului de la APM Constanţa
13 Apr, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
4302
Marime text
Administraţia Canalelor Navigabile (ACN) SA Constanţa solicită de la Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Constanţa aviz de mediu pentru
„Reabilitare dane de operare nr. 1, 2 şi 3 în Portul Basarabi“.
Portul Basarabi este unul dintre cele două porturi de pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, fiind amplasat pe malul drept al canalului, în zona km 39+500 (kilometraj de execuţie), şi a fost dat în exploatare în anul 1984. Portul este poziţionat în apropierea oraşului Murfatlar şi se află în administrarea CN ACN SA Constanţa. Accesul navelor în port se face din Canalul Dunăre - Marea Neagră. Portul dispune de acvatoriu şi de front de aşteptare în amonte de gura de intrare în port. La mai mult de 30 de ani de la darea în exploatare şi în urma unei exploatări susţinute, platformele danelor 1-3 necesită reparaţii capitale.
Pentru realizarea investiţiei, nu sunt necesare utilităţi. De asemenea, realizarea investiţiei nu afectează în niciun fel utilităţile tehnico-edilitare din zonă. Lucrările propuse nu vor afecta reţelele de apă, canalizare, energie electrică, gaze, telefonie, fibră optică sau orice alte reţele. În perioada post-execuţie, nu există riscul unor distrugeri, dacă se respectă condiţiile de exploatare, şi nici ca urmare a unor acţiuni din exterior, întrucât zona este împrejmuită şi păzită. În amplasamentul lucrărilor nu există interferenţe cu monumente istorice sau de arhitectură, situri arheologice sau zone protejate.
Pentru a nu periclita stabilitatea danelor 1, 2 şi 3 şi pentru asigurarea condiţiilor optime de operare, Administraţia Canalelor Navigabile SA Constanţa a solicitat reabilitarea urgentă a platformei portuare, limitată de filele de rulare ale macaralei şi de grinzile transversale de rezistenţă ale platformei. Conform cerinţelor caietului de sarcini, reabilitarea platformelor danelor se va face prin dezafectarea plăcilor din beton dintre grinzile de rezistenţă şi refacerea acestora prin rebetonare (beton C 35/45).
Conform Certificatului de urbanism nr. 62/16.10.2017 emis de Primăria Oraşului Murfatlar, folosinţa actuală a terenului este: dane de operare în Portul Basarabi (actualul Murfatlar), având destinaţia de construcţii portuare. Danele 1, 2 şi 3 din Portul Basarabi aparţin domeniului public al statului, dat în concesiune beneficiarului, CN ACN SA, în baza contractului de concesiune nr. LO/1533/2008, şi ca mijloace fixe se regăsesc în anexa contractului la nr. MF 33951. Lucrările nu vor afecta proprietăţi particulare, nefiind nevoie de exproprieri.
Conform expertizei tehnice, după mai mult de 30 de ani de exploatare, plăcile din beton dintre grinzile transversale şi longitudinale ale cheiului s-au deteriorat, fiind în cea mai mare parte fisurate/crăpate şi tasate diferenţiat. Local, aceste tasări sunt accentuate, putându-se vorbi chiar despre surpări locale ale platformelor, în special în vecinătatea grinzilor transversale. Betonul turnat peste grinzile transversale este, de asemenea, deteriorat, cu bucăţi de beton sparte/desprinse. Aceleaşi tipuri de distrugeri se constată şi la muchiile grinzilor longitudinale. La grinzile longitudinale, fiind executate din beton armat, s-au constatat şi armături la vedere.
Soluţiile propuse în expertiza tehnică pentru reabilitarea platformei dintre grinzile de rulare, aferente danelor 1, 2 şi 3, propun următoarea stratificaţie, începând de la cota superioară a platformei de cotă +11,0 mrMB: strat din beton C 35/45 de 25 cm grosime; strat din piatră spartă sort 25 - 63 mm în amestec optimal pentru o bună compactare, cu grosimea de 30 cm (valoare Proctor 98%); strat de 15 cm grosime refuz de ciur sort 0-35 mm bine compactat, realizat peste stratul de umplutură existent in situ, care în prealabil a fost şi el bine compactat.
Se va păstra cota platformei iniţiale, astfel încât cota finală a platformei reabilitate va fi +11,0 mrMB. Soluţiile tehnice şi măsurile prezentate şi dezvoltate au plecat de la cele propuse de către expertul tehnic în cadrul expertizei tehnice. Soluţia recomandată de către expertul tehnic, care a fost preluată şi în documentaţia de proiectare, presupune execuţia fundaţiei pentru platforme din piatră spartă de 30 cm grosime, pe un strat de refuz de ciur de 15 cm grosime, conform precizărilor de mai sus.
Principalele lucrări de intervenţie sunt următoarele: dezafectarea şi evacuarea din amplasament a dalelor din beton simplu; compactarea terenului de fundare; realizarea stratului suport de refuz de ciur; aşternerea şi compactarea stratului de piatră spartă amestec optimal; aşternerea foliei de polietilenă şi turnarea betonului C 35/45, în grosime de 25 cm; înlăturarea betonului existent pe grinzile transversale şi înlocuirea cu beton C 35/45, armat cu plasă sudată tip Buzău; cota platformei refăcute va fi cea iniţială, respectiv +11,0 mrMB.
Odată cu finalizarea lucrărilor de reabilitare a danelor, se va decolmata rigola la limita platformei spre uscat, pentru asigurarea scurgerii apelor pluviale de pe platforma danelor. Descărcarea apelor din rigolă se va face ca până acum, în reţeaua existentă de canalizare a portului.
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta documentaţie depusă la APM Constanţa de către CN ACN SA Constanţa.
„Reabilitare dane de operare nr. 1, 2 şi 3 în Portul Basarabi“.
Portul Basarabi este unul dintre cele două porturi de pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, fiind amplasat pe malul drept al canalului, în zona km 39+500 (kilometraj de execuţie), şi a fost dat în exploatare în anul 1984. Portul este poziţionat în apropierea oraşului Murfatlar şi se află în administrarea CN ACN SA Constanţa. Accesul navelor în port se face din Canalul Dunăre - Marea Neagră. Portul dispune de acvatoriu şi de front de aşteptare în amonte de gura de intrare în port. La mai mult de 30 de ani de la darea în exploatare şi în urma unei exploatări susţinute, platformele danelor 1-3 necesită reparaţii capitale.
Pentru realizarea investiţiei, nu sunt necesare utilităţi. De asemenea, realizarea investiţiei nu afectează în niciun fel utilităţile tehnico-edilitare din zonă. Lucrările propuse nu vor afecta reţelele de apă, canalizare, energie electrică, gaze, telefonie, fibră optică sau orice alte reţele. În perioada post-execuţie, nu există riscul unor distrugeri, dacă se respectă condiţiile de exploatare, şi nici ca urmare a unor acţiuni din exterior, întrucât zona este împrejmuită şi păzită. În amplasamentul lucrărilor nu există interferenţe cu monumente istorice sau de arhitectură, situri arheologice sau zone protejate.
Pentru a nu periclita stabilitatea danelor 1, 2 şi 3 şi pentru asigurarea condiţiilor optime de operare, Administraţia Canalelor Navigabile SA Constanţa a solicitat reabilitarea urgentă a platformei portuare, limitată de filele de rulare ale macaralei şi de grinzile transversale de rezistenţă ale platformei. Conform cerinţelor caietului de sarcini, reabilitarea platformelor danelor se va face prin dezafectarea plăcilor din beton dintre grinzile de rezistenţă şi refacerea acestora prin rebetonare (beton C 35/45).
Conform Certificatului de urbanism nr. 62/16.10.2017 emis de Primăria Oraşului Murfatlar, folosinţa actuală a terenului este: dane de operare în Portul Basarabi (actualul Murfatlar), având destinaţia de construcţii portuare. Danele 1, 2 şi 3 din Portul Basarabi aparţin domeniului public al statului, dat în concesiune beneficiarului, CN ACN SA, în baza contractului de concesiune nr. LO/1533/2008, şi ca mijloace fixe se regăsesc în anexa contractului la nr. MF 33951. Lucrările nu vor afecta proprietăţi particulare, nefiind nevoie de exproprieri.
Zeci de deteriorări identificate
Conform expertizei tehnice, după mai mult de 30 de ani de exploatare, plăcile din beton dintre grinzile transversale şi longitudinale ale cheiului s-au deteriorat, fiind în cea mai mare parte fisurate/crăpate şi tasate diferenţiat. Local, aceste tasări sunt accentuate, putându-se vorbi chiar despre surpări locale ale platformelor, în special în vecinătatea grinzilor transversale. Betonul turnat peste grinzile transversale este, de asemenea, deteriorat, cu bucăţi de beton sparte/desprinse. Aceleaşi tipuri de distrugeri se constată şi la muchiile grinzilor longitudinale. La grinzile longitudinale, fiind executate din beton armat, s-au constatat şi armături la vedere.
Concluziile expertizei tehnice
Soluţiile propuse în expertiza tehnică pentru reabilitarea platformei dintre grinzile de rulare, aferente danelor 1, 2 şi 3, propun următoarea stratificaţie, începând de la cota superioară a platformei de cotă +11,0 mrMB: strat din beton C 35/45 de 25 cm grosime; strat din piatră spartă sort 25 - 63 mm în amestec optimal pentru o bună compactare, cu grosimea de 30 cm (valoare Proctor 98%); strat de 15 cm grosime refuz de ciur sort 0-35 mm bine compactat, realizat peste stratul de umplutură existent in situ, care în prealabil a fost şi el bine compactat.
Se va păstra cota platformei iniţiale, astfel încât cota finală a platformei reabilitate va fi +11,0 mrMB. Soluţiile tehnice şi măsurile prezentate şi dezvoltate au plecat de la cele propuse de către expertul tehnic în cadrul expertizei tehnice. Soluţia recomandată de către expertul tehnic, care a fost preluată şi în documentaţia de proiectare, presupune execuţia fundaţiei pentru platforme din piatră spartă de 30 cm grosime, pe un strat de refuz de ciur de 15 cm grosime, conform precizărilor de mai sus.
Ce lucrări vor fi executate
Principalele lucrări de intervenţie sunt următoarele: dezafectarea şi evacuarea din amplasament a dalelor din beton simplu; compactarea terenului de fundare; realizarea stratului suport de refuz de ciur; aşternerea şi compactarea stratului de piatră spartă amestec optimal; aşternerea foliei de polietilenă şi turnarea betonului C 35/45, în grosime de 25 cm; înlăturarea betonului existent pe grinzile transversale şi înlocuirea cu beton C 35/45, armat cu plasă sudată tip Buzău; cota platformei refăcute va fi cea iniţială, respectiv +11,0 mrMB.
Odată cu finalizarea lucrărilor de reabilitare a danelor, se va decolmata rigola la limita platformei spre uscat, pentru asigurarea scurgerii apelor pluviale de pe platforma danelor. Descărcarea apelor din rigolă se va face ca până acum, în reţeaua existentă de canalizare a portului.
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta documentaţie depusă la APM Constanţa de către CN ACN SA Constanţa.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii