Info-sud-est.ro ANALIZĂ Pentru corupția din Portul Constanța, DNA a finalizat un singur caz cu condamnare la închisoare, în ultimii 20 de ani / În alte dosare instanțele au pronunțat achitări sau închisoare cu suspendare
Info-sud-est.ro: ANALIZĂ Pentru corupția din Portul Constanța, DNA a finalizat un singur caz cu condamnare la
12 Sep, 2023 12:21
ZIUA de Constanta
2107
Marime text
Un singur dosar instrumentat de DNA în Portul Constanța a fost finalizat cu condamnarea la închisoare a inculpaților, în toată istoria instituției, după cum rezultă dintr-o documentare realizată de Info Sud-Est. În toți acești ani, DNA a trimis în judecată mai mulți inculpați, în alte dosare, dar aceștia fie au fost achitați, fie au primit fie pedepse cu suspendare sau dosarele trenează în instanță. Atenție, documentarea vizează exclusiv infracțiunile comise în Portul Constanța, nu dosarele care vizează municipiul sau județul Constanța.
În 2015, fostul vameș și director de port Eugen Bogatu a primit 2 ani și șase luni de închisoare cu executare pentru favorizarea infractorului și trafic de influență într-un dosar cu returnări ilegale de TVA. Odată cu el au mai mers la închisoare alte trei persoane. Altfel, în ultimii 20 de ani, procuorii DNA au descins în mai multe rânduri în port și au instrumentat dosare răsunătoare, dar care în final nu i-au convins pe judecători.
Info Sud-Est vă prezintă mai jos principalele dosare instrumentate de procurorii Anticorupție în port și deznodământul lor.
De la ”Flota”, cu 80 de inculpați, între care și Traian Băsescu, la dosarul cunoscut generic ”Portul Constanța”, în care au fost trimiși în judecată 39 de inculpați, între care un senator și șefi din port, marile dosare Anticorupție din Port au fost închise și toți inculpații achitați. Există o singură excepție: cea a directorului Direcţiei Domenii Portuare Eugen Bogatu care a pretins o șpagă de 20 de miliarde de lei vechi.
Unul dintre cele mai recente dosare din Port aflate pe rolul instanței, care nu a primit încă o sentință, este cel al stenogramelor din biroul fostului ministru USR Cătălin Drulă, în care doi liberali influenți ar fi încercat să intervină pe lângă ministru ca să îi păstreze în funcție pe șefii Asociației Române de Salvare a Vieților Omenești pe Mare (ARSVOM) și Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați.
- 2022. ”Domnule ministru, fac ce vrei tu! Ajută-mă cu ăsta 4 luni. Ține-mi-i patru luni și după aia îți promit că nu mai vin pe la tine pentru ei”
Procurorii DNA Constanța au descins în iunie 2021 la Ministerul Transporturilor și în alte 20 de locații din Ilfov, București și Constanța unde au făcut percheziții într-un dosar de trafic de influență, spălare de bani și constituire de grup infracțional.
Vizați au fost angajații Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM), organul tehnic de specialitate din cadrul Ministerului Transportului. Procurorii îi acuză că au cumpărat patru nave în valoare de 85 de milioane de lei de la o firmă care le cumpăra la rândul ei prin intermediul unor firme de apartament, cu activitate derizorie și câțiva angajați.
Este vorba de Daniel Manole (director general al ARSVOM), Petru Ogrinji (administratorul firmei SC Suszi SRL care a livrat navele Ministerului Transporturilor), Cristian Antohi (administratorul SC Tehnorex International SRL, una dintre firmele acuzate de spălare de bani), Valeriu Iorga (administratorul SC Blue Line SRL, o altă firmă acuzată de spălare de bani) și Ion Macovei (SC Concif Baza de Aprovizionare SRL, a treia firmă de apartament, la rândul ei intermediară a tranzacțiilor).
Pentru contribuția sa, Daniel Manole ar fi fost recompensat cu un procent de aproximativ 3% (cca. 2.000.000 lei) din sumele plătite de A.R.S.V.O.M. către societatea care a livrat navele, spun anchetatorii.
Cinci inculpați au fost plasați în arest la domiciliu de către judecătorii Tribunalului Constanța, iar ulterior trimiși în judecată.
Una din stenogramele din dosar, publicate în exclusivitate la acea vreme de Info Sud-Est, surprinde o întâlnire în biroul lui Ion Macovei, administratorul uneia dintre firmele de apartament care intermediau tranzacțiile cu nave, la care participa un fost general al Serviciului de Informații Externe, Dumitru Ciobanu, căruia Macovei i-a cerut să găsească o cale prin care să-l convingă pe ministrul Cătălin Drulă să favorizeze o companie turcească în cadrul unei licitații.
Din alte convorbiri interceptate între Ion Macovei și Daniel Manole, șeful ARSVOM, reiese că se pregătea achiziția a altor două sau trei nave, după același tipar cu cel cercetat de procurorii DNA Constanța.
În discuții, Macovei se plânge la Manole că membrii USR sunt ”nenorociți” și că cine i-a pus în Guvern ”sunt nebuni” pentru că ”mai bine lucrezi cu PSD-iștii”, apoi se vorbește despre o viitoare ”susținere din umbră” a tranzacțiilor din ministerul Transporturilor. Macovei era iritat pentru că a fost schimbat Consiliul de Administrație din Ministerul Transporturilor și că ministrul Drulă nu vrea să numească propunerile înainte de terți.
O altă stenogramă arată că Bogdan Stan, fost șef ANAF în Guvernul PSD și consilier la Curtea de Conturi, i-a cerut șefului Curții de Conturi din Constanța, Ioan Bobe, să tempereze un control la firma de la care ARSVOM ar fi cumpărat două nave la suprapreț.
Controlul era efectuat de două angajate de la Curtea de Conturi, despre care un om de afaceri implicat în tranzacție a spus: ”Nu putem să lăsăm două pițipoance să facă ce vor”. Bogdan Stan trecea în timpul guvernării PSD om de bază al lui Liviu Dragnea în perioada în care acesta conducea de facto Guvernul României.
Tot în acest dosar DNA, deputatul PNL George Stângă și președintele Consiliului Județean Prahova, Iulian Dumitrescu, au fost înregistrați de procurorii de la Constanța chiar în biroul fostului ministru USR al Transporturilor în timp ce îi cereau acestuia să îi păstreze în funcție pe șefii ARSVOM și Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați.
Este vorba de Daniel Manole (director general al ARSVOM), Petru Ogrinji (administratorul firmei SC Suszi SRL care a livrat navele Ministerului Transporturilor), Cristian Antohi (administratorul SC Tehnorex International SRL, una dintre firmele acuzate de spălare de bani), Valeriu Iorga (administratorul SC Blue Line SRL, o altă firmă acuzată de spălare de bani) și Ion Macovei (SC Concif Baza de Aprovizionare SRL, a treia firmă de apartament, la rândul ei intermediară a tranzacțiilor).
Pentru contribuția sa, Daniel Manole ar fi fost recompensat cu un procent de aproximativ 3% (cca. 2.000.000 lei) din sumele plătite de A.R.S.V.O.M. către societatea care a livrat navele, spun anchetatorii.
Cinci inculpați au fost plasați în arest la domiciliu de către judecătorii Tribunalului Constanța, iar ulterior trimiși în judecată.
Una din stenogramele din dosar, publicate în exclusivitate la acea vreme de Info Sud-Est, surprinde o întâlnire în biroul lui Ion Macovei, administratorul uneia dintre firmele de apartament care intermediau tranzacțiile cu nave, la care participa un fost general al Serviciului de Informații Externe, Dumitru Ciobanu, căruia Macovei i-a cerut să găsească o cale prin care să-l convingă pe ministrul Cătălin Drulă să favorizeze o companie turcească în cadrul unei licitații.
Din alte convorbiri interceptate între Ion Macovei și Daniel Manole, șeful ARSVOM, reiese că se pregătea achiziția a altor două sau trei nave, după același tipar cu cel cercetat de procurorii DNA Constanța.
În discuții, Macovei se plânge la Manole că membrii USR sunt ”nenorociți” și că cine i-a pus în Guvern ”sunt nebuni” pentru că ”mai bine lucrezi cu PSD-iștii”, apoi se vorbește despre o viitoare ”susținere din umbră” a tranzacțiilor din ministerul Transporturilor. Macovei era iritat pentru că a fost schimbat Consiliul de Administrație din Ministerul Transporturilor și că ministrul Drulă nu vrea să numească propunerile înainte de terți.
O altă stenogramă arată că Bogdan Stan, fost șef ANAF în Guvernul PSD și consilier la Curtea de Conturi, i-a cerut șefului Curții de Conturi din Constanța, Ioan Bobe, să tempereze un control la firma de la care ARSVOM ar fi cumpărat două nave la suprapreț.
Controlul era efectuat de două angajate de la Curtea de Conturi, despre care un om de afaceri implicat în tranzacție a spus: ”Nu putem să lăsăm două pițipoance să facă ce vor”. Bogdan Stan trecea în timpul guvernării PSD om de bază al lui Liviu Dragnea în perioada în care acesta conducea de facto Guvernul României.
Tot în acest dosar DNA, deputatul PNL George Stângă și președintele Consiliului Județean Prahova, Iulian Dumitrescu, au fost înregistrați de procurorii de la Constanța chiar în biroul fostului ministru USR al Transporturilor în timp ce îi cereau acestuia să îi păstreze în funcție pe șefii ARSVOM și Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați.
”Dumitrescu Iulian: Rămâne să vin o dată cu ARSVOM-ul la tine, da? Cu directorul, vin io cu el, da?
Drulă Cătălin: Ok.
Dumitrescu Iulian: Vii și tu?
Stângă George-Cătălin: Cu mare drag, io oricum sunt pe aicea.
Dumitrescu Iulian: El e un fel de patron în zonă, pe zona de naval.
(…)
Stângă George-Cătălin – Domnule ministru, fac ce vrei tu! Ajută-mă cu ăsta 4 luni. Ține-mi-i patru luni și după aia îți promit că nu mai vin pe la tine pentru ei. Faci tu ce consideri.
Drulă Cătălin – Te referi la APDM și la AFDJ?
Stângă George-Cătălin – Da.
Drulă Cătălin – Păi…., ți-am spus că soluția pentru mine este să le prelungesc mandatele, da nu e patru luni, este două luni prelungirea…
(…)”, arată fragmente din stenograme.
- 2022. Acuzații de șpagă pentru deblocarea containerelor cu măști de protecție din China
Un alt scandal recent de corupție în Portul Constanța este din decembrie 2022, atunci când procurorii Anticorupție au trimis în judecată doi inspectori de la Direcția Generală a Finanțelor Publice Galați, în cadrul Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud, pe care i-a acuzat de luare de mită și fals intelectual. În dosar nu a fost dată încă o sentință.
Procurorii susțin că în anul 2021, inspectorul Daniel Cojocaru a cerut de la doi oameni de afaceri 17.000 de dolari și ar fi primit 38.000 de lei pentru a face ”acte contrare îndatoririlor sale de serviciu”.
Concret, pentru banii primiți, Cojocaru ar fi făcut demersuri pentru deblocarea din vama Portului Constanța – Agigea, a două containere cu măști de protecție, neconforme, importate din China, de către cei doi oameni de afaceri.
Celălalt inculpat, Dorel Emanuel Petcu, ar fi falsificat două declarații vamale în care ar fi consemnat faptul că ar fi efectuat controlul fizic al mărfurilor menționate, deși în realitate controlul fizic ar fi fost efectuat de către inspectorul vamal Cojocaru.
Citește articolul integral pe info-sud-est.ro
Autor: Andreea PAVEL
Procurorii susțin că în anul 2021, inspectorul Daniel Cojocaru a cerut de la doi oameni de afaceri 17.000 de dolari și ar fi primit 38.000 de lei pentru a face ”acte contrare îndatoririlor sale de serviciu”.
Concret, pentru banii primiți, Cojocaru ar fi făcut demersuri pentru deblocarea din vama Portului Constanța – Agigea, a două containere cu măști de protecție, neconforme, importate din China, de către cei doi oameni de afaceri.
Celălalt inculpat, Dorel Emanuel Petcu, ar fi falsificat două declarații vamale în care ar fi consemnat faptul că ar fi efectuat controlul fizic al mărfurilor menționate, deși în realitate controlul fizic ar fi fost efectuat de către inspectorul vamal Cojocaru.
Citește articolul integral pe info-sud-est.ro
Autor: Andreea PAVEL
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii