Interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanța Directorul AJOFM Constanța, Gheorghe Bușu, despre șomajul tehnic și pașii procedurali care trebuie urmați pentru accesarea acestei subvenții
Interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanța: Directorul AJOFM Constanța, Gheorghe Bușu, despre șomajul
04 Apr, 2020 00:00
ZIUA de Constanta
8045
Marime text
Din cauza stării de urgență instituită în România de președintele
Klaus Iohannis, pe data de 16 martie, interviul online, care se desfășura pe pagina de internet a cotidianului ZIUA de Constanța și-a schimbat formatul. Astfel, interviurile vor fi prezentate cititorilor noștri în formatul tradițional.
Astăzi, vă prezentăm un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanța de directorul AJOFM Constanța, Gheorghe Bușu, în care am discutat despre șomajul tehnic. Guvernul României a luat măsuri care vin în sprijinul mediului de afaceri afectat de criza sanitară. Printre aceste măsuri se numără și șomajul tehnic achitat de stat în procedură simplificată. Guvernul a adoptat noi măsuri privind șomajul tehnic acordat în perioada de urgență, astfel că au fost incluși în categoriile de beneficiari, pe lângă angajații companiilor și firmelor care au fost afectate de criza coronavirus și cei care au venituri din PFA, drepturi de autor sau angajații cluburilor sportive. În primele zile ale lunii aprilie s-a început depunerea documentele solicitate pentru plata șomajului tehnic. Procedura este foarte simplificată: o declarație pe propria răspundere din partea angajatorului, însoțită de o listă cu angajații, cu contractele de muncă individuale suspendate.
Câte societăți din județ s-au adresat AJOFM Constanța în vederea informării asupra modalităților în care pot să își trimită angajații în șomaj tehnic pe perioada pandemiei de coronavirus?
Până joi seara, 2 aprilie, am primit cereri de la 1.100 de agenți economici din județul Constanța care au solicitat șomaj tehnic pentru 11.000 de angajați. Cererile depuse se referă la perioada 16-31 martie. Rugăm angajatorii să transmită documentele necesare șomajului tehnic cât mai repede la AJOFM Constanța. Dacă le trimit pe 15 aprilie, noi face plată pe 1 mai. Deci, pentru 16 martie - 31 martie documentele se depun din 1 aprilie, iar pentru 1-5 aprilie, de la 1 mai, deci când angajatorii își închid de fapt luna. Angajatul va trimite o cerere și tabele cu angajații care intră în șomaj tehnic și salariile care le-au avut. Toți colegii mei de la AJOFM Constanța sunt pe baricade și muncesc pentru a da curs tuturor solicitărilor. Suntem 36 de angajați la sediul AJOFM din municipiul Constanța, plus colegii mei de la sediile agenției din județ.
Câte contracte de muncă au fost suspendate în Constanța ca urmare a efectelor pandemiei COVID-19?
În această perioadă, potrivit datelor puse la dispoziție de Inspectoratul teritorial de Muncă Constanța, au fost suspendate circa 19.200 de contracte de muncă în județ. Acum există posibilitatea ca nu toate să fie pentru șomaj tehnic. Unele probabil că au fost suspendate ca și concedii fără plată, alte ca și concedii medicale.
Măsurile de sprijin privind șomajul tehnic pot fi accesate de orice societate comercială, indiferent de numărul angajați?
Măsurile de sprijin privind șomajul tehnic pot fi accesate de orice societate comercială, cu respectarea condițiilor prevăzute de OUG 30/2020. Accesarea măsurii de sprijin privind indemnizația pentru șomaj tehnic suportată de stat nu este condiționată de mărimea firmei sau de numărul de angajați. Pentru a beneficia de ajutorul de șomaj tehnic de 75%, societățile comerciale nu au nevoie de niciun certificat de situație de urgență.
Care este cuantumul indemnizației pentru șomajul tehnic, suportată de către stat? Plata șomajului tehnic este virată de către Stat în contul angajatorului sau cel al angajatului?
Indemnizația de șomaj tehnic suportat de stat se calculează ca 75% din salariul de bază al angajatului, maxim 75% din salariul mediu brut pe economie. Adică, AJOFM achită 75% din salariul brut dar nu mai mult decât 75%din salariul mediu brut pe economie. Șomajul tehnic va fi acordat pe toată perioada stării de urgență. Plata aferentă indemnizațiilor pentru șomaj tehnic ale angajaților se face în contul angajatorului, urmând ca acesta să achite contribuțiile aferente indemnizațiilor și să facă plățile în conturile angajaților. Trebuie să înțelegem că toți angajatorii își vor asuma, așa cum este prevăzut și în ordonanță, veridicitatea și corectitudinea datelor înscrise în cerere și le asumă. Statul plătește prin ANOFM ceea ce îi solicită și își asumă angajatorul.
În câte zile se face plata indemnizației pentru șomajul tehnic?
Plata indemnizației pentru șomajul tehnic, suportată de Stat, se face în termen de 15 zile de la depunerea documentelor. Ministerul Muncii, prin ANOFM, face plata către angajatori. Angajatorii au obligația ca în trei zile de la primirea acestei indemnizații să facă plata către angajatori.
Poate un angajator să recurgă la concedierea tuturor angajaților, fără a apela mai întâi la varianta șomajului tehnic?
Angajatorul, dacă decide să recurgă la concediere, nu este obligat să apeleze mai întâi la varianta șomajului tehnic, dar concedierea se va face doar în conformitate cu prevederile Codului Muncii, mai exact, respectând art. 75 alin. (1) din Legea nr. 53/2002 din Codul Muncii, care stipulează că în cazul concedierii, angajatul trebuie să beneficieze de dreptul la un preaviz ce nu poate fi mai mic de 20 de zile lucrătoare
Persoanele fizice autorizate a căror activitate a fost afectată de instituirea stării de urgență beneficiază de vreo măsură de sprijin din partea Statului?
Persoanele fizice autorizate, care se încadrează în categoria descrisă de art. XV al OUG nr. 30/2020, mai exact ”alți profesioniști, astfel cum sunt reglementați de Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, care nu au calitatea de angajatori” se vor adresa la Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (A.J.P.I.S.) Constanța.
Unde vor trimite angajatorii actele și solicitările necesare șomajului tehnic?
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă a lansat platforma digitală aici.gov.ro, pentru încărcarea documentelor necesare acordării șomajului tehnic pentru angajații cărora li s-a suspendat temporar contractul individual de muncă din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, începând din data de 2 aprilie, angajatorii pot descărca din platformă și trimite documentele prevăzute de OUG 30/2020 modificată și completată de OUG 32/2020 pentru acordarea șomajului tehnic. Platforma aici.gov.ro își va extinde în perioada următoare funcționalitățile. Astfel, în mod etapizat, toate instituțiile publice din România se vor putea înrola pentru a răspunde rapid solicitărilor cetățenilor, în format electronic. Angajatorii care vor să aplice pentru șomaj tehnic sunt rugați să folosească această platformă. Vor găsi acolo documentele de care au nevoie pentru obținerea șomajului tehnic și tot acolo le vor depune după completare.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii