Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:05 25 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu cu directorul RADET Constanţa, Liviu Popa „230 de lei pe gigacalorie ar fi un preţ suportabil inclusiv de către cei cu venituri reduse“

ro

05 Sep, 2015 00:00 11362 Marime text

Vara a trecut, sezonul rece este aproape, iar facturile la întreţinere încep să le dea deja de gândit proprietarilor de apartamente. Care va fi preţul gigacaloriei în această iarnă, care sunt paşii de urmat pentru cei care doresc să se debranşeze, la cât se ridică datoria RADET în acest moment sunt doar câteva dintre problemele pe care le-am discutat cu directorul RADET Constanţa, ing. Liviu Popa, în cadrul unui interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa.

Susţineaţi, recent, că vă doriţi ca încălzirea în sistem centralizat să devină o concurenţă reală a celei cu centrale de apartament. Care sunt propunerile dumneavoastră pentru ca în sezonul rece care se apropie preţul gigacaloriei să fie cât mai scăzut?

În această iarnă, Consiliul Local Municipal va aloca subvenţie la căldură tuturor consumatorilor arondaţi sistemului centralizat municipal. Spun acest lucru întrucât mi-au fost solicitate variante de calcul pentru anumite praguri ale subvenţiei pentru toţi consumatorii. Valoarea tarifului va fi comunicat de către domnul primar interimar, Decebal Făgădău, printr-o conferinţă de presă, după cum a declarat acesta la sfârşitul şedinţei de Consiliu Local din 31 august.

Trebuie făcută aici o distincţie: preţul este cel rezultat din ecuaţia costuilor CET+RADET şi este de 383,2 lei la această oră. Tariful este cel plătit de populaţie, care se regăseşte pe factura la întreţinere, iar valoarea tarifului este stabilită de autoritatea publică locală în orice localitate din România, conform reglementărilor ANRSC (n.r. Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice).

În mass-media, este publicat costul încălzirii cu centrală proprie de apartament ca fiind de circa 270 de lei/Gcal în alte oraşe. Prin similitudine, preţul este cam la acelaşi nivel şi la Constanţa. Nu avem de unde să ştim nivelul stabilit de Consiliul Local, la această oră, acest lucru este în atribuţia primarului. Nouă ni s-au cerut câteva variante de calcul spre analiză, iar varianta cerută includea subvenţie pentru toată populaţia, şi nu doar pentru o parte a populaţiei, sub formă de ajutor, aşa cum a fost în ultimii doi-trei ani. Acest lucru este benefic atât pentru populaţia Constanţei, cât şi pentru RADET, întrucât se vor estompa solicitările de debranşare şi se va diminua pierderea tehnologică de pe conductele de transport şi distribuţie în urma stopării scăderii cererii de energie termică.

La întâlnirea cu Uniunea Asociaţiilor de proprietari Constanţa, Mihai Mereuţă, preşedintele Ligii Habitat, spunea că un preţ de 230 de lei pe gigacalorie ar fi un preţ suportabil inclusiv de către consumatorii cu venituri reduse şi chiar un preţ mai bun decât cel pe care îl plătesc proprietarii de centrale de apartament.

Sistemul public de termoficare a fost proiectat pentru un anumit număr de consumatori şi cu un randament de funcţionare prestabilit, iar reducerea numărului de consumatori la un moment dat generează creşterea ponderii pierderii prestabilite. Populaţia plăteşte cantitatea de energie consumată efectiv la tariful stabilit în fiecare localitate de autoritatea publică locală. Acelaşi lucru se întâmplă şi în Constanţa. Fiecare dintre noi plăteşte consumul realizat în clădire, măsurat la branşament şi calculat valoric la tariful care urmează a fi stabilit. Pierderile sunt prinse în preţul de producţie al operatorului local de energie.

De ce apa caldă nu este furnizată non-stop în tot municipiul Constanța? Dau doar un exemplu: Poarta 6 este unul dintre cartierele unde ar trebui să se furnizeze continuu apă caldă. După o anumită oră însă, plătim apă rece la preţ de apă caldă. 

RADET Constanţa furnizează non-stop apă caldă în tot oraşul prin toate punctele şi centralele termice pe care le deţine. Probabil că este o problemă punctuală. Dacă în cartierul Poarta 6 sau în oricare altă zonă a oraşului este cineva care are o problemă cu furnizarea apei calde, vă rugăm să semnalaţi problema la dispeceratul RADET, care lucrează non-stop cu echipe de intervenţii, şi vom face tot posibilul pentru rezolvarea problemei în cel mai scurt timp. Totodată, este posibilă apariţia unei defecţiuni pe instalaţia interioară a blocului de locuinţe, posibil apariţia unui bypass care conectează conducta de apă rece la conducta de apă caldă, răcind-o pe aceasta din urmă. După ce vom avea adresa, vom stabili cu exactitate cauza şi modul în care se poate remedia defecţiunea.

Este ultima zi din acest an în care constănţenii pot depune dosarele pentru debranşare de la sistemul de încălzire centralizat. Câte astfel de cereri aţi avut în acest an şi câte dintre ele s-au rezolvat până acum?

Ultima zi în care se primesc cereri de debranşare este vineri. Anunţul dat de noi a fost „până în data de 7 septembrie“, însemnând zilele lucrătoare până la această dată. Or vineri, adică astăzi (n.r. 4 septembrie), este ultima zi în care se primesc cereri pentru debranşare. Completări la cererile deja depuse până astăzi, inclusiv, se pot face în următoarea lună calendaristică, până la 7 octombrie. Ieri, până la închiderea programului, erau înregistrate 1.571 de cereri. Până la această dată, au fost soluţionate jumătate dintre solicitări, avizele favorabile şi nefavorabile fiind sensibil egale ca număr. În următoarele 30 de zile, vor fi procesate restul cererilor care au fost depuse în ultimul timp, astfel încât toţi solicitanţii să primească în termen legal răspunsul cuvenit.

De ce este atât de anevoioasă procedura de debranşare?

Procedura de debranşare reprezintă transpunerea reglementărilor într-o cerere. Legea prevede că toate aprobările sunt acordate de asociaţie şi de vecinii cu care solicitantul are pereţi/planşee/tavane comune. Operatorul (inclusiv RADET) are obligaţia să verifice corectitudinea aprobărilor şi să avizeze corespunzător cererea.

Sunt două categorii de blocuri:
a) Blocuri fără deconectări. În acestea, legea aplică principiul: „Un condominiu = un sistem de încălzire“, şi nu avem voie să avizăm favorabil cererea.
b) în blocurile cu două sisteme se aplică articolul 30 din Legea 325/2006 şi avizăm favorabil dacă sunt îndeplinite cerinţele respective.
La bloc, orice deconectare are efect de creştere a costurilor pentru ceilalţi, de aceea legiuitorul cere aprobarea de la vecini şi stabileşte paşii de urmat, care sunt prevăzuţi în aceeaşi Lege nr. 325/2006, articolul 30.

Ce paşi trebuie urmaţi pentru debranşare?

Mai întâi, locatarul trebuie să analizeze dacă nu cumva greşeşte când se debranşează. Dacă ştie ce costuri implică achiziţia centralei de apartament, folosirea centralei, montarea acesteia şi întreţinerea sa pe toată durata funcţionării - costuri neprevăzute cu piese de schimb, reparaţii, verificări la termene, taxa de poluator etc.

În Uniunea Europeană, taxa aplicată poluatorilor - inclusiv deţinătorii de centrale termice sunt poluatori - a generat schimbarea sau înlocuirea acestor centrale cu alte surse. Este foarte cunoscut faptul că ţările mari din UE acordă în această perioadă fonduri suficiente pentru dezvoltarea sistemelor centralizate în localităţi tocmai pentru a compensa costurile aplicate poluatorilor. Astfel, Franţa şi Germania dezvoltă, conform revistelor de specialitate, într-un ritm intens, expansiunea sistemelor de termoficare centralizată, iar alte ţări, precum Suedia, utilizează 100% numai sistemul centralizat, fiind interzise surse alternative. Ţările nordice şi cele baltice deţin sisteme centralizate în proporţie de 80% - 90%. În concluzie, UE a stabilit un obiectiv de controlare a gradului de poluare, amendând efectiv poluatorii printr-un program probabil similar cu taxa de mediu aplicată la tranzacţia autoturismelor. Vom vedea în 2016 nivelul acestor taxe de poluator. Inclusiv RADET Constanţa deţine în administrare un număr impresionant de centrale termice (avem 42 de centrale) şi vom intra probabil în aceeaşi categorie de poluatori.

Dacă totuşi aleg să se debranşeze, ar trebui luate în calcul consecinţele pe care instalaţia de gaz le poate avea asupra proprietăţii şi a sănătăţii celor care îşi instalează în clădirea proprie centrale de apartament. La Constanţa, se constată că instalaţia de gaz a clădirii este montată pe casa scării, şi nu pe exteriorul clădirii, aşa cum ar fi normal, pentru a se evita acumulările de gaze în subsolul clădirii în cazul apariţiei unor fisuri sau defecţiuni la instalaţii. Gazul este mai greu decât aerul şi se acumulează în partea cea mai de jos a clădirii, iar când concentraţia acestuia creşte, există pericolul foarte mare de producere a unei explozii. Montarea coloanei de gaz pe faţadă ar diminua considerabil şansele acumulării de gaze în incinta clădirii, întrucât acestea ar fi dispersate în atmosferă.


Dacă aceste aspecte prezentate mai sus nu prezintă interes pentru dumneavoastră şi aţi decis să utilizaţi o centrală proprie de apartament, este suficient să completaţi în perioada sezonului de vară o cerere tipizată pentru obţinerea avizului de deconectare/debranşare.
 
Câte situaţii de debranşări ilegale aţi descoperit în acest an şi care sunt amenzile pentru proprietarii aflaţi în această situaţie?
 
Pentru înţelegerea corectă a termenilor, aşa cum le explică Legea 325/2006, deconectarea reprezintă demontarea caloriferelor dintr-un apartament, deci deconectarea acestuia de la instalaţia interioară a condominiului, iar debranşarea înseamnă întreruperea completă a furnizării către un imobil (bloc) din punctul de branşament. Deconectările se vor inventaria după apariţia listelor de plată la asociaţiile de proprietari la finele lunii noiembrie, când vom constata căror apartamente le repartizează asociaţia energie termică şi căror apartamente le furnizează doar cotă parte comună.

Debranşările se inventariază în această perioadă şi, până la începerea furnizării agentului termic, vom cunoaşte care sunt clădirile debranşate legal (cu aviz conform legii) sau cele fără aviz. O modalitate de depistare a debranşărilor este dată de citirea contoarelor de energie termică aflate la branşament, care ne vor indica faptul că în imobilul respectiv nu se realizează consum de energie termică.

În ceea ce priveşte amenzile pentru abateri de la prevederile legale care reglementează sistemul de termoficare, acestea sunt aplicate de organele abilitate ale statului (Disciplina în construcţii, Poliţia locală etc.), RADET nefiind organ de cercetare şi având doar calitate de furnizor de energie termică, deci nu calitate de prestator de servicii.

Proprietarii depistaţi că s-au debranşat ilegal sunt obligaţi să se rebranşeze la sistemul centralizat de încălzire? Se plăteşte o altă taxă, separat, pentru rebranşare?

Legea prevede amendă şi readucerea instalaţiilor la starea iniţială. Organele abilitate ale statului aplică legea, noi avem calitatea de furnizori de servicii. La rebranşări, RADET nu percepe taxe. Aşadar, cei care se deconectează ilegal riscă să suporte atât plata unei amenzi, cât şi obligativitatea readucerii instalaţiei de termoficare din apartament la starea iniţială, conform proiectului de instalaţii al clădirii.

Ce se întâmplă cu locatarii de bună credinţă care au achitat factura la întreţinere lunar la asociaţia de proprietari al cărei preşedinte a sustras fondurile încasate? Cine trebuie să suporte prejudiciul creat?

Eu ştiu ce ar trebui să facă locatarii atunci când îşi aleg conducerea asociaţiei de proprietari: ar trebui să ceară garanţii materiale celor aleşi, să verifice apoi lunar destinaţia banilor colectaţi de către aceştia, să verifice plăţile realizate din banii lor. Din păcate, în foarte multe asociaţii sunt luate în derâdere adunările generale de alegeri, drept urmare, mai ajung la conducerea asociaţiei unele persoane de rea-credinţă, care îşi însuşesc banii de la membrii asociaţiei, lăsându-i pe aceştia cu facturile neachitate la utilităţi. În cazul în care verificăm destinaţia banilor noştri, vom preveni cazurile de delapidare făcute de către cei care conduc astfel de asociaţii.

În cazul în care depistaţi că banii dumneavoastră nu ajung la destinaţia pe care aţi stabilit-o alături de conducerea asociaţiei, vă recomandăm să vă adresaţi printr-o plângere către organele abilitate (Poliţie). Noi am propus asociaţiilor să le prestăm un serviciu de repartizare a consumului de energie termică măsurat la branşament către apartamentele din cadrul condominiului, în scopul diminuării costurilor de administrare ale asociaţiei, însă administratorii, fiind direct interesaţi să gestioneze ei costurile, nu au dat curs propunerii noastre deocamdată.

În cadrul unui interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa în luna martie, fostul director al Electrocentrale Constanţa declara că RADET Constanţa are o datorie de 197,7 milioane de lei. A trecut aproape o jumătate de an de atunci. La cât se ridică în prezent datoria pe care RADET o are către Electrocentrale Constanţa şi ce anume a generat aceste costuri?

Este mult spus datoria RADET! Nu RADET, şi nici constănţenii nu au creat o datorie la CET. Neplata la timp a subvenţiilor acordate de autorităţile statului asupra tarifului achitat de populaţie a generat penalităţi de întârziere la plată a facturii emise de CET către RADET. Sumele sunt în litigiu şi diferă la cei doi operatori. Din luna octombrie 2014, spre exemplu, de când CET a ieşit din componenţa ELCEN, RADET a achitat integral toate facturile emise de acesta. Gradul de achitare a facturilor la această dată este de 106,45%! Valoarea facturilor emise de către CET de la momentul divizării sale din cadrul ELCEN, respectiv octombrie 2014, şi până în prezent, este 143.616.307 lei, iar RADET a achitat valoarea de 152.897.519 lei. Problema cu care ne confruntăm constă în faptul că CET-ul nu respectă imputaţia plăţii menţionate pe documentele de plată şi înregistrează plăţile în contul datoriei celei mai vechi, adică al penalităţilor de la contractele anterioare, de aici rezultând diferenţele soldurilor la cei doi operatori.

Iarna trecută, avariile RADET nu mai conteneau. Mai multe zile la rând, cartiere întregi au avut oprită alimentarea cu agentul termic din cauza unor avarii succesive pentru care părea că nu se găseşte rezolvare. Au fost luate în această vară măsuri pentru remedierea, măcar în parte, a acestor probleme sau vom avea parte de acelaşi „tratament rece“ şi în acest an?

Aveţi dreptate că în toamna trecută au fost multe avarii, care, până la urmă, au fost soluţionate în totalitate. Anul acesta, am prevăzut în programul de revizii şi reparaţii, program aflat în plină desfăşurare, înlocuirea conductelor constatate cu grad ridicat de coroziune. Prin măsurile luate, suntem încrezători că nu vom mai avea asemenea probleme. Ne-am propus să creştem evident gradul de satisfacţie al clienţilor noştri. Vara aceasta, am finalizat şi programul de investiţii pentru acest an, odată cu montarea şi punerea în funcţiune a 30 de pompe de recirculaţie a apei calde în ultimele 21 de puncte termice în care nu aveam montate aşa ceva. Toate lucrările sunt realizate numai cu personalul RADET, neavând contracte de prestări servicii cu terţi.

Întrebări de la cititorii ZIUA de Constanţa:

Domnule Liviu Popa, există un plan de investiții, de modernizare a centralelor de cartier, eventual cu resurse regenerabile, şi, bineînţeles, pe proiecte europene nerambursabile? Are RADET Constanţa în plan să investească în panouri solare pentru producerea apei calde menajere la un cost scăzut pe timp de vară?

Întrebarea dumneavoastră este foarte pertinentă. Luna trecută, a fost comunicat faptul că se prelungeşte cu încă cinci ani programul „Termoficare 2006 - 2015 - Căldură şi confort“. În acest program sunt prevăzute sume pentru investiţii astfel încât să se modernizeze instalaţiile de termoficare. În momentul în care vom fi aproape de momentul atragerii unor sume pe proiectele pe care le avem, le vom face publice. Vă mulţumesc!

Din alte interviuri date de diferiţi reprezentanţi ai CET şi ai RADET, am aflat că urmează un plan de restructurări la ambele unităţi. La CET, în ultimul an, s-a redus personalul cu mai mult de 25%, prin pensionări, e drept! Dacă CET-ul este furnizor de energie termică şi aduce agentul până aproape de blocurile consumatorilor, având o reţea imensă, iar RADET-ul doar este un transportator sau retelist, de la colţul blocului în casa constănţeanului, de ce numărul de angajaţi la RADET este dublu? 

Stimate domn, situaţia este puţin diferită în esenţă faţă de ceea ce dumneavoastră aţi prezentat în întrebare. CET-ul produce energia termică primară şi o transporta până la cele 136 de puncte termice ale RADET. De la punctele termice şi până la consumatorii finali, energia termică este distribuită de către RADET printr-o reţea de distribuţie a cărei lungime este de circa patru ori mai mare decât reţeaua primară a CET-ului. Personalul, în cele două unităţi, este dimensionat în funcţie de activităţile desfăşurate şi de amploarea acestora. RADET nu şi-a propus să dea oamenii afară în perioada următoare, dar micşorarea numărului angajaţilor se realizează atât natural, prin pensionări, cât şi prin desfacerea contractului de muncă pentru abateri disciplinare sau prin prezentarea demisiilor, aşa cum s-a întâmplat în ultimele două luni, a unor angajaţi care nu s-au adaptat noului stil de lucru impus în RADET.

Fosta administratoră a asociaţiei de proprietari a fugit cu banii. Noi am achitat întreţinerea la zi. Acum plătim penalităţi, adică plătim încă o dată căldura deja plătită. Vi se pare corect? Mai mult, sunt vecini noi, care trebuie să plătească şi ei penalităţi, deşi nu au direct nicio legătură... 

Într-adevăr, sunteţi implicat într-o situaţie neplăcută. Dumneavoastră şi vecinii dumneavoastră aţi achitat consumurile realizate către un administrator în care aţi avut încredere, dar, din păcate, încrederea dată v-a fost înşelată. RAADET furnizează energia termică părţii contractante, respectiv asociaţiei de proprietari, care este legal reprezentată printr-un preşedinte (!). În cazul prezentat de dumnevaostră, este necesar să va recuperaţi paguba de la preşedinte, de la administrator şi de la cenzorii pe care i-aţi desemnat în adunarea generală să gestioneze încasările şi plăţile asociaţiei. Din păcate, nu vă putem ajuta decât cu sfaturi, întrucât facturile emise de noi reprezintă contravaloarea consumului realizat efectiv în blocul dumneavostră, iar noi, prin contractul dintre părţi, nu avem posibilitatea să verificăm modul în care o asociaţie de proprietari îşi gestionează resursele. Precizăm că acest contract dintre părţi este un contract-cadru stabilit de către ANRSC, în contract fiind prevăzute clar drepturile, obligaţiile şi responsabilităţile părţilor.
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii