Soprana constănţeană Mirela Voicu, pe scena Festivalului European „La răsăritul Europei“ „Am dorit să promovez muzica românească“
Soprana constănţeană Mirela Voicu, pe scena Festivalului European „La răsăritul Europei“: „Am dorit
12 Apr, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
5077
Marime text
În perioada 7 - 14 aprilie în Franţa şi 26 iunie - 13 iulie 2019 în România se desfăşoară Festivalul Europe Nomade au Levant de L'Europe. Evenimentul porneşte de la ideea de a reuni producţii româneşti şi franceze şi de a pune, pe termen lung, bazele unor colaborări artistice româno-franceze. Sezonul Franţa-România 2019 pune lumină pe cultura franceză şi pe cea românească în sute de evenimente desfăşurate de-a lungul întregului an şi în Franţa, şi în România, şi aduce publicului din ambele ţări producţii culturale puternice. Despre Festivalul Europe Nomade Au Levant de L'Europe am discutat ieri, în cadrul unui interviu online, pe www.ziuaconstanta.ro, cu soprana Mirela Voicu.
Lector universitar doctor la Facultatea de Arte, Secţia Pedagogie Muzicală - Universitatea „Ovidius“ din Constanţa, soprana Mirela Voicu a terminat studiile de licenţă şi de master la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi şi Şcoala Doctorală la Bucureşti. Şi-a susţinut doctoratul în 2013, la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, devenind doctor în muzică. Lucrarea de master s-a numit „Stil şi interpretare la început de secol XXI”. Ea a lucrat şi la Filarmonica Moldova Iaşi. Mirela Voicu este un artist complet, care a şi susţinut o mulţime de concerte, simpozioane, a participat la festivaluri.
Spuneţi-ne mai multe despre acest festival multidisciplinar!
Festivalul European „La răsăritul Europei. Iubiri, Exiluri şi Eternitate” se desfăşoară în perioada 7-14 aprilie 2019, cu sprijinul Primăriei oraşului Clamart (Franţa) şi al Asociaţiei Hop&Rats. Este un festival polimorf şi multigeografic, în care Franţa şi ţările din Est promovează valorile culturale de ieri şi de azi, creaţia, dar şi tinerele talente. Festivalul este patronat de ambasadoarele Doina Iovănel-Spineanu, reprezentantă UNESCO, scriitoare, jurnalistă şi artist plastic, poeta Maram Al-Masri, nominalizată la Premiul Nobel pentru poezie, şi coregraful de renume internaţional Adina Cezar.
Care este scopul evenimentului, care se va desfăşura în Franţa şi România?
Sunt câteva obiective pe care organizatorii şi-au propus să le parcurgă: reînnoirea imaginii pe care cele două ţări o au una faţă de cealaltă, valorizarea francofoniei şi a culturii române, într-o cultură europeană, întărirea legăturilor economice, ştiinţifice şi culturale care unesc Franţa şi România de mai bine de două secole în jurul unor proiecte de creaţie europeană în zona Artă şi Patrimoniu.
Cine va urca pe scena festivalului multidisciplinar şi multicultural?
În cadrul festivalului sunt tot felul de evenimente şi le găsiţi pe site-ul oficial al evenimentului. În gală vor cânta acordeonista moldoveancă Daniela Mastacan şi două soprane, Vidinova Atanasova şi Natacha Hamouma, la pian - Alina Pavalache.
În ce oraşe din România va avea loc festivalul?
Festivalul se va desfăşura în Bucureşti, Constanţa şi Braşov.
Dumneavoastră sunteţi invitatul special care va evolua în gala festivalului. Ce lucrări veţi interpreta? Cum le-aţi ales?
Am dorit să promovez muzica românească şi am ales lucrări din creaţia compozitorilor: George Balan, Daniela Cojocaru, Tiberiu Brediceanu, Nicolae Bretan. Voi interpreta, în prima audiţie, o lucrare a Danielei Cojocaru, prelucrarea folclorică „Până când nu te iubeam“. Piesa a fost cântată de Măria Tănase, fiind preluată de la Anton Pann. O altă piesă pe care o voi interpreta este „Iubită stea“, de Daniela Cojocaru.
Povestiţi-ne despre pasiunea dumneavoastră despre muzică! Care a fost momentul în care aţi ştiut că vei fi cântăreaţă?
Cred că din clasa a IV, pe atunci cântam muzica populară, iar în clasa a V-a am cântat pentru prima dată pe scenă într-un festival de folclor şi atunci a început totul.
Cine v-a inspirat când aţi ales această carieră? Ce modele sau mentori aţi avut?
În liceu am fost pentru prima dată la operă. Juca în „La Boheme“ profesorul meu de canto, Constantin Jurăscu, şi m-a fascinat, din acel moment am decis să schimb tehnica de cânt şi să las muzica populară deoparte. A fost o muncă grea în care am investit timp, bani. Tot în liceu am cunoscut un profesor care, ulterior, mi-a devenit prieten şi părinte: Carmen Cristescu, un om minunat, căruia îi datorez tot ceea ce sunt azi! Profesor, interpret. Un alt om minunat este marea soprana Mioara Cortez, care mi-a fost profesor de canto începând cu vârsta de 18 ani.
Care e calitatea principală a unei soprane? Ce sfat i-aţi da unei tinere soprane?
Să nu se întoarcă în Constanţa dacă ştie ce potenţial are şi să abordeze repertorii potrivite în aşa fel încât să cânte şi la 50 de ani.
Ce simte soprana Mirela Voicu când este pe scenă? Aveţi o arie preferată?
Bucurie şi fericire pentru că pot transmite celor care mă asculta emoţiile şi trăirile mele. Nu am o arie preferată, ci un compozitor preferat, Puccini, care a scris 13 opere cu 13 personaje feminine - soprane. Opera mea preferată este „Manon Lescaut“.
La ce alte concursuri şi festivaluri aţi participat de-a lungul anilor?
Am fost cu studenţii mei la multe festivaluri naţionale şi internaţionale, unde am obţinut numeroase premii.
În anul 2016, aţi lansat o carte de studii muzicale. Mai urmează şi alte lucrări de acest gen?
În afara de volumul de studii, mai sunt şi articole şi alte cărţi.
Ce le-aţi spune oamenilor care nu au fost încă la un spectacol de operă, ca să-i convingeţi să încerce acest gen?
Să înceapă cu un spectacol uşor, music-hall, operetă, operă buffa, apoi să meargă la muzee, să citească, să-şi formeze cultura generală.
Lector universitar doctor la Facultatea de Arte, Secţia Pedagogie Muzicală - Universitatea „Ovidius“ din Constanţa, soprana Mirela Voicu a terminat studiile de licenţă şi de master la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi şi Şcoala Doctorală la Bucureşti. Şi-a susţinut doctoratul în 2013, la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, devenind doctor în muzică. Lucrarea de master s-a numit „Stil şi interpretare la început de secol XXI”. Ea a lucrat şi la Filarmonica Moldova Iaşi. Mirela Voicu este un artist complet, care a şi susţinut o mulţime de concerte, simpozioane, a participat la festivaluri.
Spuneţi-ne mai multe despre acest festival multidisciplinar!
Festivalul European „La răsăritul Europei. Iubiri, Exiluri şi Eternitate” se desfăşoară în perioada 7-14 aprilie 2019, cu sprijinul Primăriei oraşului Clamart (Franţa) şi al Asociaţiei Hop&Rats. Este un festival polimorf şi multigeografic, în care Franţa şi ţările din Est promovează valorile culturale de ieri şi de azi, creaţia, dar şi tinerele talente. Festivalul este patronat de ambasadoarele Doina Iovănel-Spineanu, reprezentantă UNESCO, scriitoare, jurnalistă şi artist plastic, poeta Maram Al-Masri, nominalizată la Premiul Nobel pentru poezie, şi coregraful de renume internaţional Adina Cezar.
Care este scopul evenimentului, care se va desfăşura în Franţa şi România?
Sunt câteva obiective pe care organizatorii şi-au propus să le parcurgă: reînnoirea imaginii pe care cele două ţări o au una faţă de cealaltă, valorizarea francofoniei şi a culturii române, într-o cultură europeană, întărirea legăturilor economice, ştiinţifice şi culturale care unesc Franţa şi România de mai bine de două secole în jurul unor proiecte de creaţie europeană în zona Artă şi Patrimoniu.
Cine va urca pe scena festivalului multidisciplinar şi multicultural?
În cadrul festivalului sunt tot felul de evenimente şi le găsiţi pe site-ul oficial al evenimentului. În gală vor cânta acordeonista moldoveancă Daniela Mastacan şi două soprane, Vidinova Atanasova şi Natacha Hamouma, la pian - Alina Pavalache.
În ce oraşe din România va avea loc festivalul?
Festivalul se va desfăşura în Bucureşti, Constanţa şi Braşov.
Dumneavoastră sunteţi invitatul special care va evolua în gala festivalului. Ce lucrări veţi interpreta? Cum le-aţi ales?
Am dorit să promovez muzica românească şi am ales lucrări din creaţia compozitorilor: George Balan, Daniela Cojocaru, Tiberiu Brediceanu, Nicolae Bretan. Voi interpreta, în prima audiţie, o lucrare a Danielei Cojocaru, prelucrarea folclorică „Până când nu te iubeam“. Piesa a fost cântată de Măria Tănase, fiind preluată de la Anton Pann. O altă piesă pe care o voi interpreta este „Iubită stea“, de Daniela Cojocaru.
Povestiţi-ne despre pasiunea dumneavoastră despre muzică! Care a fost momentul în care aţi ştiut că vei fi cântăreaţă?
Cred că din clasa a IV, pe atunci cântam muzica populară, iar în clasa a V-a am cântat pentru prima dată pe scenă într-un festival de folclor şi atunci a început totul.
Cine v-a inspirat când aţi ales această carieră? Ce modele sau mentori aţi avut?
În liceu am fost pentru prima dată la operă. Juca în „La Boheme“ profesorul meu de canto, Constantin Jurăscu, şi m-a fascinat, din acel moment am decis să schimb tehnica de cânt şi să las muzica populară deoparte. A fost o muncă grea în care am investit timp, bani. Tot în liceu am cunoscut un profesor care, ulterior, mi-a devenit prieten şi părinte: Carmen Cristescu, un om minunat, căruia îi datorez tot ceea ce sunt azi! Profesor, interpret. Un alt om minunat este marea soprana Mioara Cortez, care mi-a fost profesor de canto începând cu vârsta de 18 ani.
Care e calitatea principală a unei soprane? Ce sfat i-aţi da unei tinere soprane?
Să nu se întoarcă în Constanţa dacă ştie ce potenţial are şi să abordeze repertorii potrivite în aşa fel încât să cânte şi la 50 de ani.
Ce simte soprana Mirela Voicu când este pe scenă? Aveţi o arie preferată?
Bucurie şi fericire pentru că pot transmite celor care mă asculta emoţiile şi trăirile mele. Nu am o arie preferată, ci un compozitor preferat, Puccini, care a scris 13 opere cu 13 personaje feminine - soprane. Opera mea preferată este „Manon Lescaut“.
La ce alte concursuri şi festivaluri aţi participat de-a lungul anilor?
Am fost cu studenţii mei la multe festivaluri naţionale şi internaţionale, unde am obţinut numeroase premii.
În anul 2016, aţi lansat o carte de studii muzicale. Mai urmează şi alte lucrări de acest gen?
În afara de volumul de studii, mai sunt şi articole şi alte cărţi.
Ce le-aţi spune oamenilor care nu au fost încă la un spectacol de operă, ca să-i convingeţi să încerce acest gen?
Să înceapă cu un spectacol uşor, music-hall, operetă, operă buffa, apoi să meargă la muzee, să citească, să-şi formeze cultura generală.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii