Taxa de înmatriculare este ILEGALĂ, dar în VIGOARE. Cum este posibil ne explică Adrian Ionescu, avocat în Baroul Constanţa
Taxa de înmatriculare este ILEGALĂ, dar în VIGOARE. Cum este posibil ne explică Adrian Ionescu, avocat în
23 Jan, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
9693
Marime text
Curtea Europeană de Justiţie de la Luxemburg a decis, la finele anului trecut, că taxa de mediu pe care autorităţile române o încasează de la cei care vor să-şi înmatriculeze maşinile noi este ilegală. Adrian Ionescu, avocat în Baroul Constanţa, a explicat pentru ZIUA de Constanţa, în cadrul unui interviu, de ce autorităţile române percep în continuare acest bir deşi a fost declarat ilegal şi cum îşi pot recupera banii cei care au plătit deja taxa de mediu.
a) cu ocazia înscrierii în evidenţele autorităţii competente, potrivit legii, a dobândirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de către primul proprietar din România şi atribuirea unui certificat de înmatriculare şi a numărului de înmatriculare;
b) la reintroducerea în parcul auto naţional a unui autovehicul, în cazul în care, la momentul scoaterii sale din parcul auto naţional, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduală a timbrului, în conformitate cu prevederile art. 7;
c) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării;
d) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat în situaţia autovehiculelor pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule;
e) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat în situaţia autovehiculelor pentru care s-a emis decizie de restituire a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în conformitate cu prevederile art. 12.
În conformitate cu dispoziţiile art. 5, alin. (1) din OUG 9/2013, organul fiscal competent calculează cuantumul timbrului, pe baza documentelor din care rezultă dovada dobândirii dreptului de proprietate asupra autovehiculului şi elementele de calcul ale timbrului, depuse de către contribuabilul care intenţionează să efectueze înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat.
În traducere simplă, cumpărătorul sau cel care doreşte să înscrie autoturismul este obligat sa plătească taxa.
Din păcate, CJUE nu poate judeca doar cauzele privind taxa de poluare, timbru de mediu, taxa auto sau cum doreşte Guvernul să îi mai schimbe numele privind România şi astfel există, evident, ca în orice procedură, o întârziere între momentul sesizării Curţii şi momentul soluţionării cauzei. Ultima speţă soluţionată de CJUE privea Legea 9/2012, lege care a fost aplicată foarte puţin, fiind abrogata şi înlocuită cu OUG 9/2013, şi, din păcate, ceea ce spune Curtea pe scurt este în parte în defavoarea contribuabililor, respectiv s-a decis că „articolul 110 al Tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) trebuie interpretat în sensul că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în acelaşi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă, că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”. În concluzie, soluţia CJUE a stabilit doar faptul că scutirea unor contribuabili de plata taxei este nelegală.
Cert este însă că, odată recuperată această taxă stabilită ca fiind încasată în mod nelegal, noua taxă (timbru de mediu) va fi plătită în conformitate cu OUG 9/2013 de viitorul proprietar în momentul înstrăinării autoturismului.
Aşa cum am mai menţionat, statul a decis din „mărinimie” să restituie integral taxele plătite până la 4 martie 2013 celor care le solicită printr-o cerere adresată ANAF, însă procedura nu este încă finalizată, lipsind normele de aplicare. Restituirea va dura cinci ani şi va fi în rate anuale egale. Cei care nu doresc să aştepte cinci ani pot doar să formuleze cerere de restituire prin instanţă.
În ceea ce priveşte OUG 9/2013, care stabileşte timbrul de mediu, aceasta nu a fost analizată de către CJUE, dar există deja foarte multe sesizări venite din România cu privire la acest act normativ. Practica instanţelor este momentan ambiguă şi, în lipsa unei soluţii clare din partea CJUE, multe instanţe resping acţiunile de restituire a taxei, din păcate.
În opinia mea, statul ar avea mult mai mult de câştigat de pe urma unei reduceri substanţiale a taxei auto - timbru de mediu sau cum va fi botezată în viitor - doar prin impozitele şi taxele locale generate de înmatricularea autoturismelor care circulă în România dar înmatriculate în Bulgaria, fără să mai menţionez faptul că acestea ar fi asigurate şi verificate tehnic în România.
Când şi mai ales cine plăteşte această taxă?
În conformitate cu art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial, partea I nr. 119 din 4.03.2013, actualizata, obligaţia de plată a timbrului intervine o singură dată, astfel:a) cu ocazia înscrierii în evidenţele autorităţii competente, potrivit legii, a dobândirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de către primul proprietar din România şi atribuirea unui certificat de înmatriculare şi a numărului de înmatriculare;
b) la reintroducerea în parcul auto naţional a unui autovehicul, în cazul în care, la momentul scoaterii sale din parcul auto naţional, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduală a timbrului, în conformitate cu prevederile art. 7;
c) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării;
d) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat în situaţia autovehiculelor pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule;
e) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat în situaţia autovehiculelor pentru care s-a emis decizie de restituire a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în conformitate cu prevederile art. 12.
În conformitate cu dispoziţiile art. 5, alin. (1) din OUG 9/2013, organul fiscal competent calculează cuantumul timbrului, pe baza documentelor din care rezultă dovada dobândirii dreptului de proprietate asupra autovehiculului şi elementele de calcul ale timbrului, depuse de către contribuabilul care intenţionează să efectueze înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat.
În traducere simplă, cumpărătorul sau cel care doreşte să înscrie autoturismul este obligat sa plătească taxa.
Cum se face că, deşi a fost declarată ilegală, taxa de mediu este încasată în continuare de autorităţile române?
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (n.r. CJUE) nu a stabilit în mod clar până în prezent dacă „noua” taxă este sau nu ilegală, şi aici mă refer la OUG 9/2013. Într-adevăr, statul se joacă de-a şoarecele şi pisica cu CJUE şi în cazul în care unul dintre actele normative este declarat ilegal, se introduce un nou act normativ cu un alt număr şi o altă denumire a taxei şi probabil un alt scop, dar, în principiu, cu acelaşi fond.Din păcate, CJUE nu poate judeca doar cauzele privind taxa de poluare, timbru de mediu, taxa auto sau cum doreşte Guvernul să îi mai schimbe numele privind România şi astfel există, evident, ca în orice procedură, o întârziere între momentul sesizării Curţii şi momentul soluţionării cauzei. Ultima speţă soluţionată de CJUE privea Legea 9/2012, lege care a fost aplicată foarte puţin, fiind abrogata şi înlocuită cu OUG 9/2013, şi, din păcate, ceea ce spune Curtea pe scurt este în parte în defavoarea contribuabililor, respectiv s-a decis că „articolul 110 al Tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) trebuie interpretat în sensul că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în acelaşi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă, că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”. În concluzie, soluţia CJUE a stabilit doar faptul că scutirea unor contribuabili de plata taxei este nelegală.
Cum îşi pot recupera taxa de mediu cei care au plătit acest bir?
În momentul de faţă, prin modificările aduse de către Guvern prin Ordonanţa 40/2015 la OUG 9/2103, toate taxele plătite anterior emiterii OUG 9/2013 se pot recupera fie administrativ (dacă nu a intervenit prescripţia), în termen de cinci ani, practic, 20% în fiecare an, după emiterea deciziei de restituire, deşi procedura de restituire nu a fost încă stabilită sau iniţiată, sau prin instanţă, în baza hotărârilor CJUE, cu condiţia de a câştiga procesul, însă procedura durează mai mult şi, evident, implică costuri legate de proces.Cert este însă că, odată recuperată această taxă stabilită ca fiind încasată în mod nelegal, noua taxă (timbru de mediu) va fi plătită în conformitate cu OUG 9/2013 de viitorul proprietar în momentul înstrăinării autoturismului.
Având în vedere decizia Curţii Europene de Justiţie de la Luxemburg, vă aşteptaţi ca numărul proceselor pentru recuperarea taxei de mediu să crească?
În cauza C-76/14, CJUE s-a pronunţat doar cu privire la Legea nr. 9/ 2012, lege care a fost aplicată pentru o perioadă scurtă de timp până la intrarea în vigoare a OUG 9/2013, şi astfel vor putea formula asemenea cereri doar cei care au înmatriculat autoturismele în 2012 şi în perioada 1 ianuarie - 4 martie 2013, astfel că perioada e relativ scurtă. Evident, cei îndrituiţi au tot dreptul să-şi recupereze banii.Aşa cum am mai menţionat, statul a decis din „mărinimie” să restituie integral taxele plătite până la 4 martie 2013 celor care le solicită printr-o cerere adresată ANAF, însă procedura nu este încă finalizată, lipsind normele de aplicare. Restituirea va dura cinci ani şi va fi în rate anuale egale. Cei care nu doresc să aştepte cinci ani pot doar să formuleze cerere de restituire prin instanţă.
Cât poate dura (aproximativ) un astfel de demers în instanţă şi care sunt şansele de câştig ale celor care au achitat şi achită în continuare taxa de mediu?
Din păcate, un termen chiar şi aproximativ de durată a procesului este greu de anticipat, întrucât instanţele sunt cele care gestionează procedura administrativă anterioară primului termen, iar fiecare instanţă sau complet are un mod de lucru diferit. În cazul taxelor de până în 2013, procedura ar trebui să fie mai rapidă, în sensul că, atât timp cât CJUE a stabilit că aceste acte normative încalcă TFUE, judecătorul, în principiu, admite acţiunea, evident, în cazul în care reclamantul este îndreptăţit la restituire şi îşi probează pretenţiile formulate prin acţiune.În ceea ce priveşte OUG 9/2013, care stabileşte timbrul de mediu, aceasta nu a fost analizată de către CJUE, dar există deja foarte multe sesizări venite din România cu privire la acest act normativ. Practica instanţelor este momentan ambiguă şi, în lipsa unei soluţii clare din partea CJUE, multe instanţe resping acţiunile de restituire a taxei, din păcate.
În opinia mea, statul ar avea mult mai mult de câştigat de pe urma unei reduceri substanţiale a taxei auto - timbru de mediu sau cum va fi botezată în viitor - doar prin impozitele şi taxele locale generate de înmatricularea autoturismelor care circulă în România dar înmatriculate în Bulgaria, fără să mai menţionez faptul că acestea ar fi asigurate şi verificate tehnic în România.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii