Comisarul-şef Ciprian Sobaru, despre radare şi folosirea lor „Nu există documente prin care poliţistul să se justifice în faţa conducătorului auto, în trafic“
Comisarul-şef Ciprian Sobaru, despre radare şi folosirea lor: „Nu există documente prin care poliţistul să
22 Apr, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
18608
Marime text
Problema radarelor şi necazurile pe care le au conducătorii auto există, probabil, de la apariţia pe lume a acestor instrumente care dau fiori şoferilor. Divergenţele dintre cele două - le putem spune tabere, pentru că, indiferent ce am crede, între ele nu va fi niciodată o prietenie - vor tot exista. Că a fost radarul la pândă, că a stat poliţistul la pândă, că are poliţistul normă de amenzi, că nu are, aceste suspiciuni nu vor înceta să apară. Ca să nu mai vorbim de incorectitudinea care planează asupra poliţiştilor.
Despre toate acestea, dar şi despre alte probleme ale şoferilor şi ale poliţiştilor de la Rutieră am discutat ieri, în cadrul unui interviu online, în direct pe www.ziuaconstanta.ro, cu comisarul-şef Ciprian Sobaru, şef birou în cadrul Serviciului Rutier Constanţa.
Întrebările redacţiei:
Începem direct: radarele sunt ascunse ori operatorii caută poziţia de prindere a autovehiculelor cât mai bine, pentru a nu exista interpretări?
Aparatele radar nu pot fi ascunse, ele sunt montate pe autoturisme ce aparţin Poliţiei Rutiere şi este dificil să „ascunzi“ un autoturism. Autoturismul dotat cu aparatură radar trebuie staţionat în aşa fel încât să nu stânjenească sau să pună în pericol traficul rutier, astfel că, de multe ori este staţionat în afara părţii carosabile sau în alveole.
Cu ce viteză ar trebui să circule o maşină pentru a nu fi prinsă de radar?
Aparatura radar măsoară viteza de deplasare a unui vehicul de la 24 km/h, cel puţin.
Dacă v-ar depista un radar, ce subterfugii aţi încerca să folosiţi pentru a scăpa de amendă sau chiar de suspendarea temporară a permisului?
Evit să fiu sancţionat contravenţional pentru viteză excesivă, respectând întotdeauna limita legală.
Ce documente i-aţi solicita poliţistului de la radar dacă v-ar opri în trafic şi ar spune că aţi depăşit viteza legală, deşi sunteţi convins că nu este aşa?
Dacă aş avea dubii cu privire la calitatea sa de poliţist, i-aş solicita legitimaţia de serviciu. Dacă nu sunt de acord cu cele menţionate în procesul-verbal, l-aş contesta la instanţa de judecată. Aceasta este calea legală. Nu există documente prin care poliţistul să se justifice în faţa conducătorului auto, în trafic, la momentul constatării. Imaginile surprinse de aparatul radar se pun la dispoziţia instanţei.
Ce sunt aşa-numitele radare în cascadă şi unde vă amintiţi că au fost cel mai dese în judeţul Constanţa?
Sistemul de radare în cascadă presupune amplasarea şi utilizarea a cel puţin două aparate radar, fixe sau mobile, pe acelaşi sector de drum, la o distanţă relativ scăzută unul de celălalt. Este un sistem frecvent folosit pe drumurile publice din România, acolo unde viteza excesivă a generat un număr crescut de accidente rutiere.
Avem dispozitive tip pistol în dotare la Constanţa?
Poliţia Rutieră Constanţa are în dotare doar aparate radar montate pe autovehiculele poliţiei.
Mai există printre noi, şoferii, legenda că radarul poate fi contestat dacă suntem detectaţi pe timp de ploaie, ceaţă, intemperii, să le numim generic? Ce ne puteţi spune referitor la aceste aspecte?
O sancţiune pentru viteză neregulamentară poate fi contestată indiferent de împrejurări. Constatarea abaterii pe timp nefavorabil nu reprezintă un motiv de anulare a procesului-verbal. Vremea nefavorabilă nu influenţează performanţa sau exactitatea aparatului radar.
Poate confunda radarul ceva din componenţa numărului de înmatriculare?
Aparatele radar existente în dotarea Poliţiei Rutiere Constanţa nu sunt prevăzute cu soft de recunoaştere automată a numărului de înmatriculare (ANPR - Automatic Number Plate Rocognition). Vizualizarea numărului este făcută de către operatorul radar.
Cum se face că există şi situaţii de genul acesta: am în faţă două autoturisme, mergem cu aceeaşi viteză, pentru că se păstrează distanţa constantă, dar este oprit tocmai al treilea sau chiar al patrulea?
Astfel de situaţii trebuie analizate în concret.
Mai există conducători auto care să spună că au detectoare antiradar şi să poată fi avertizaţi?
Deţinerea şi folosirea detectoarele de aparate radar sunt legale. Este interzisă deţinerea aparatelor care bruiază sau blochează undele radar. În principiu, momentul în care aparatul detectează unda radar este aproape identic cu momentul în care aparatul radar calculează viteza vehiculului.
Putem depăşi cu zece kilometri viteza legală fără să fim sancţionaţi?
Legea prevede faptul că cea mai mică sancţiune aplicată pentru nerespectarea regimului legal de viteză este cea aferentă depăşirii cu 10-20 km/h a limitei. Pentru 1-9 km/h nu există sancţiune contravenţională. Însă, dacă în cazul unui accident rutier se concluzionează prin expertiză depăşirea cu 1-9 km/h a limitei de viteză, persoana în cauză poate fi trasă la răspundere pentru urmările accidentului.
Întrebările cititorilor:
invitatZIUA: Bună ziua, aştept întrebările dumneavoastră!
Cătălin: Bună ziua, domnule Sobaru. Doresc să va întreb dacă poliţiştii rutieri lucrează după o procedura a instituţiei în stabilirea faptelor contravenţionale sau stabilesc ei, după priceperea şi pregătirea lor, cum se aplică legea?
invitatZIUA: Principalul act normativ care reglementează circulaţia rutieră pe drumurile publice în România este Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului numărul 195/2002, care este prevăzută cu un regulament de aplicare al ei, aprobat în forma actuală prin Hotărârea de Guvern 1391/2006. Pe lângă actul normativ, există şi proceduri interne privind gama de activităţi desfăşurate de un poliţist rutier.
Cătălin: Din câte persoane trebuie să fie compus echipajul de poliţie rutieră, conform legii?
invitatZIUA: Nu ştiu să existe o prevedere legală în acest sens, însă, din raţiuni de siguranţă a poliţistului, se recomandă ca în componenţa echipajului să intre cel puţin doi poliţişti. Ori, spre exemplu, un poliţist şi un jandarm.
catalin: Dacă poliţistul rutier a constatat o deficienţă tehnică a unui autovehicul şi a aplicat o sancţiune, iar Registrul Auto Român infirmă
acea deficienţă tehnică, constatând că ea nu există, este cetăţeanul amendat incorect absolvit de vină? Sau va trebui să plătească sancţiunea ori să meargă în instanţa să îşi dovedească nevinovăţia? Există proceduri administrative care să protejeze un cetăţean nevinovat? (cazul procesului-verbal PCTX nr. 0111073)
invitatZIUA: În primul rând, nu cunosc cazul procesului-verbal la care faceţi referire (cel puţin, seria şi numărul nu-mi spun nimic). Poliţistul constată deficienţa la momentul controlului, iar cei de la Registrul Auto Român verifică starea tehnică la un moment diferit, existând posibilitatea ca stările de fapt din cele două momente să fie diferite ori contradictorii. Dacă într-adevăr poliţistul a greşit, şi aici nu este vorba doar de defecţiuni tehnice, persoana nedreptăţită se poate adresa instanţei de judecată, solicitând anularea procesului-verbal. Nu există o procedură administrativă în acest caz, în sensul că procesul-verbal nu poate fi retras ori anulat administrativ, ci doar prin intermediul instanţei de judecată.
Cătălin11: Nu vreau să întru în polemică cu dumneavoastră, dar cunoaşteţi cazul, fiindcă v-a fost prezentat. Este vorba despre agentul ……., care, în data de 22.02.2017, pe raza localităţii Băneasa, a aplicat o sancţiune pentru un motiv pe care RAR l-a infirmat. Totodată, dacă îmi mai este permis să întreb, câte dintre sancţiunile aplicate de Poliţia Rutieră au fost încasate în mod efectiv şi câte au fost pierdute în instanţa. Puteţi să îmi indicaţi procentual pentru anul 2016?
invitatZIUA: Aşa cum am precizat, seria şi numărul procesului-verbal îmi sunt insuficiente pentru a stabili despre ce caz este vorba, pentru că noi eliberăm lunar mii de procese verbale şi nu am posibilitatea să le memorez pe toate. În ceea de priveşte sancţiunea aplicată de agentul respectiv, din ce ştiu eu, pe rolul instanţei de judecată există un proces privind anularea sancţiunii. Suplimentar, ştiu că la Inspectoratul Judeţean de Poliţie a fost înregistrată o sesizare împotriva agentului, dar nu cunosc finalitatea ei. Gestiunea proceselor-verbale contestate şi a soluţiilor instanţelor de judecată este ţinută de Biroul Juridic din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie, astfel încât nu vă pot da datele statistice solicitate. În concluzie, pentru a nu intra în polemică, să lăsăm instanţa de judecată să dispună asupra veridicităţii procesului-verbal.
Cătălin: Voiam doar să vă menţionez că nu aţi răspuns la întrebarea pe care v-am adresat-o.
invitatZIUA: La care din cele şase întrebări faceţi referire?
Cătălin: La ultima, stimate domnule poliţist. Aţi făcut doar nişte comentarii la enunţ, dar în final eu v-am adresat şi o întrebare, care este ultima pe care v-o adresez astăzi. Va mulţumesc pentru amabilitate.
invitatZIUA: Nu pot indica procentual pentru anul 2016, întrucât, aşa cum am precizat, contestaţiile sunt instrumentate şi gestionate de către Biroul Juridic, şi nu Serviciul Rutier deţine statistici în acest sens.
Despre toate acestea, dar şi despre alte probleme ale şoferilor şi ale poliţiştilor de la Rutieră am discutat ieri, în cadrul unui interviu online, în direct pe www.ziuaconstanta.ro, cu comisarul-şef Ciprian Sobaru, şef birou în cadrul Serviciului Rutier Constanţa.
Întrebările redacţiei:
Începem direct: radarele sunt ascunse ori operatorii caută poziţia de prindere a autovehiculelor cât mai bine, pentru a nu exista interpretări?
Aparatele radar nu pot fi ascunse, ele sunt montate pe autoturisme ce aparţin Poliţiei Rutiere şi este dificil să „ascunzi“ un autoturism. Autoturismul dotat cu aparatură radar trebuie staţionat în aşa fel încât să nu stânjenească sau să pună în pericol traficul rutier, astfel că, de multe ori este staţionat în afara părţii carosabile sau în alveole.
Cu ce viteză ar trebui să circule o maşină pentru a nu fi prinsă de radar?
Aparatura radar măsoară viteza de deplasare a unui vehicul de la 24 km/h, cel puţin.
Dacă v-ar depista un radar, ce subterfugii aţi încerca să folosiţi pentru a scăpa de amendă sau chiar de suspendarea temporară a permisului?
Evit să fiu sancţionat contravenţional pentru viteză excesivă, respectând întotdeauna limita legală.
Ce documente i-aţi solicita poliţistului de la radar dacă v-ar opri în trafic şi ar spune că aţi depăşit viteza legală, deşi sunteţi convins că nu este aşa?
Dacă aş avea dubii cu privire la calitatea sa de poliţist, i-aş solicita legitimaţia de serviciu. Dacă nu sunt de acord cu cele menţionate în procesul-verbal, l-aş contesta la instanţa de judecată. Aceasta este calea legală. Nu există documente prin care poliţistul să se justifice în faţa conducătorului auto, în trafic, la momentul constatării. Imaginile surprinse de aparatul radar se pun la dispoziţia instanţei.
Ce sunt aşa-numitele radare în cascadă şi unde vă amintiţi că au fost cel mai dese în judeţul Constanţa?
Sistemul de radare în cascadă presupune amplasarea şi utilizarea a cel puţin două aparate radar, fixe sau mobile, pe acelaşi sector de drum, la o distanţă relativ scăzută unul de celălalt. Este un sistem frecvent folosit pe drumurile publice din România, acolo unde viteza excesivă a generat un număr crescut de accidente rutiere.
Avem dispozitive tip pistol în dotare la Constanţa?
Poliţia Rutieră Constanţa are în dotare doar aparate radar montate pe autovehiculele poliţiei.
Mai există printre noi, şoferii, legenda că radarul poate fi contestat dacă suntem detectaţi pe timp de ploaie, ceaţă, intemperii, să le numim generic? Ce ne puteţi spune referitor la aceste aspecte?
O sancţiune pentru viteză neregulamentară poate fi contestată indiferent de împrejurări. Constatarea abaterii pe timp nefavorabil nu reprezintă un motiv de anulare a procesului-verbal. Vremea nefavorabilă nu influenţează performanţa sau exactitatea aparatului radar.
Poate confunda radarul ceva din componenţa numărului de înmatriculare?
Aparatele radar existente în dotarea Poliţiei Rutiere Constanţa nu sunt prevăzute cu soft de recunoaştere automată a numărului de înmatriculare (ANPR - Automatic Number Plate Rocognition). Vizualizarea numărului este făcută de către operatorul radar.
Cum se face că există şi situaţii de genul acesta: am în faţă două autoturisme, mergem cu aceeaşi viteză, pentru că se păstrează distanţa constantă, dar este oprit tocmai al treilea sau chiar al patrulea?
Astfel de situaţii trebuie analizate în concret.
Mai există conducători auto care să spună că au detectoare antiradar şi să poată fi avertizaţi?
Deţinerea şi folosirea detectoarele de aparate radar sunt legale. Este interzisă deţinerea aparatelor care bruiază sau blochează undele radar. În principiu, momentul în care aparatul detectează unda radar este aproape identic cu momentul în care aparatul radar calculează viteza vehiculului.
Putem depăşi cu zece kilometri viteza legală fără să fim sancţionaţi?
Legea prevede faptul că cea mai mică sancţiune aplicată pentru nerespectarea regimului legal de viteză este cea aferentă depăşirii cu 10-20 km/h a limitei. Pentru 1-9 km/h nu există sancţiune contravenţională. Însă, dacă în cazul unui accident rutier se concluzionează prin expertiză depăşirea cu 1-9 km/h a limitei de viteză, persoana în cauză poate fi trasă la răspundere pentru urmările accidentului.
Întrebările cititorilor:
invitatZIUA: Bună ziua, aştept întrebările dumneavoastră!
Cătălin: Bună ziua, domnule Sobaru. Doresc să va întreb dacă poliţiştii rutieri lucrează după o procedura a instituţiei în stabilirea faptelor contravenţionale sau stabilesc ei, după priceperea şi pregătirea lor, cum se aplică legea?
invitatZIUA: Principalul act normativ care reglementează circulaţia rutieră pe drumurile publice în România este Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului numărul 195/2002, care este prevăzută cu un regulament de aplicare al ei, aprobat în forma actuală prin Hotărârea de Guvern 1391/2006. Pe lângă actul normativ, există şi proceduri interne privind gama de activităţi desfăşurate de un poliţist rutier.
Cătălin: Din câte persoane trebuie să fie compus echipajul de poliţie rutieră, conform legii?
invitatZIUA: Nu ştiu să existe o prevedere legală în acest sens, însă, din raţiuni de siguranţă a poliţistului, se recomandă ca în componenţa echipajului să intre cel puţin doi poliţişti. Ori, spre exemplu, un poliţist şi un jandarm.
catalin: Dacă poliţistul rutier a constatat o deficienţă tehnică a unui autovehicul şi a aplicat o sancţiune, iar Registrul Auto Român infirmă
acea deficienţă tehnică, constatând că ea nu există, este cetăţeanul amendat incorect absolvit de vină? Sau va trebui să plătească sancţiunea ori să meargă în instanţa să îşi dovedească nevinovăţia? Există proceduri administrative care să protejeze un cetăţean nevinovat? (cazul procesului-verbal PCTX nr. 0111073)
invitatZIUA: În primul rând, nu cunosc cazul procesului-verbal la care faceţi referire (cel puţin, seria şi numărul nu-mi spun nimic). Poliţistul constată deficienţa la momentul controlului, iar cei de la Registrul Auto Român verifică starea tehnică la un moment diferit, existând posibilitatea ca stările de fapt din cele două momente să fie diferite ori contradictorii. Dacă într-adevăr poliţistul a greşit, şi aici nu este vorba doar de defecţiuni tehnice, persoana nedreptăţită se poate adresa instanţei de judecată, solicitând anularea procesului-verbal. Nu există o procedură administrativă în acest caz, în sensul că procesul-verbal nu poate fi retras ori anulat administrativ, ci doar prin intermediul instanţei de judecată.
Cătălin11: Nu vreau să întru în polemică cu dumneavoastră, dar cunoaşteţi cazul, fiindcă v-a fost prezentat. Este vorba despre agentul ……., care, în data de 22.02.2017, pe raza localităţii Băneasa, a aplicat o sancţiune pentru un motiv pe care RAR l-a infirmat. Totodată, dacă îmi mai este permis să întreb, câte dintre sancţiunile aplicate de Poliţia Rutieră au fost încasate în mod efectiv şi câte au fost pierdute în instanţa. Puteţi să îmi indicaţi procentual pentru anul 2016?
invitatZIUA: Aşa cum am precizat, seria şi numărul procesului-verbal îmi sunt insuficiente pentru a stabili despre ce caz este vorba, pentru că noi eliberăm lunar mii de procese verbale şi nu am posibilitatea să le memorez pe toate. În ceea de priveşte sancţiunea aplicată de agentul respectiv, din ce ştiu eu, pe rolul instanţei de judecată există un proces privind anularea sancţiunii. Suplimentar, ştiu că la Inspectoratul Judeţean de Poliţie a fost înregistrată o sesizare împotriva agentului, dar nu cunosc finalitatea ei. Gestiunea proceselor-verbale contestate şi a soluţiilor instanţelor de judecată este ţinută de Biroul Juridic din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie, astfel încât nu vă pot da datele statistice solicitate. În concluzie, pentru a nu intra în polemică, să lăsăm instanţa de judecată să dispună asupra veridicităţii procesului-verbal.
Cătălin: Voiam doar să vă menţionez că nu aţi răspuns la întrebarea pe care v-am adresat-o.
invitatZIUA: La care din cele şase întrebări faceţi referire?
Cătălin: La ultima, stimate domnule poliţist. Aţi făcut doar nişte comentarii la enunţ, dar în final eu v-am adresat şi o întrebare, care este ultima pe care v-o adresez astăzi. Va mulţumesc pentru amabilitate.
invitatZIUA: Nu pot indica procentual pentru anul 2016, întrucât, aşa cum am precizat, contestaţiile sunt instrumentate şi gestionate de către Biroul Juridic, şi nu Serviciul Rutier deţine statistici în acest sens.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- Mihaela 19 Jul, 2018 21:27 Buna am și eu o întrebare dacă mașina poliției se afla în mișcare și eu la fel are voie sa îmi pună radarul ? Sa întâmplat să trecem una pe lângă cealaltă când a trecut de mine a aprins girofarele și le-a stins na făcut nici un semn mă urmărit până în localitatea cealaltă dar numai oprit are voie sa se deplaseze cu radarul?îmi vine vreo amendă acasă?un sfat va rog
- Sava Danut 21 Apr, 2017 10:35 POT FI RADARELE MONTATE PE MASINI NEINSCRIPTIONATE ?
- Daniel Baibarac 21 Apr, 2017 09:13 Va rog sa intrebati si care este toleranta (marja de precizie) a aparatelor radar folosite (nu exista instrument de masura cu precizie de 100%). Va rog sa rugati sa se detalieze si pe tipuri de aparate radar - avand in vedere unele mai vechi, cele mai noi sau daca radarul este folosit static sau in miscare si daca la intocmirea eventualului procesului verbal de constatare nu ar trebui mentionata marja de eroare sau macar comunicata contravenientului.