Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
20:42 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu online Constantin Ban, viceprimarul comunei Tuzla, despre exploatarea gazelor din Marea Neagră

ro

15 Mar, 2018 12:27 6403 Marime text

Constantin Ban, viceprimarul comunei Tuzla, a explicat, în cadrul unui interviu online acordat cotidianului ZIUA de Constanţa, proiectul referitor la exploatarea gazelor din Marea Neagră. Potrivit edilului, o parte a acestui proiect înseamnă instalaţie de foraj şi extracţie a gazelor naturale din subsolul mării, la aproximativ 160 de km, în largul mării.
 
„Concesionarul acestui perimetru este firma ExxonMobil, într-un parteneriat cu OMV Petrol. În condiţiile în care începe să circule gaz pe conducta care va fi construită de către concesionar, gazul trebuie să ajungă la uscat. Pe baza studiilor pe care le-au executat, concesionarul împreună cu CN Transgaz au ales ca soluţie de intrare în teritoriul uscat al României zona Tuzla. Nu putea să intre cu conducta prin zona Mangalia, Neptun, 23 August, Costineşti“, potrivit lui Constantin Ban.
 
Întrebările redacţiei:

Domnule viceprimar, aş vrea să vă rog, de la bun început, să ne explicaţi ce presupune proiectul care vizează traversarea comunei Tuzla de către o conductă de gaze. Ce implică acest lucru mai exact, din informaţiile pe care le deţineţi la acest moment?

Proiectul acestor conducte care traversează şi teritoriul administrat de UAT Tuzla înseamnă, de fapt, două proiecte puse cap la cap. O parte a acestui proiect înseamnă instalaţie de foraj şi extracţie a gazelor naturale din subsolul mării, la aproximativ 160 de km, în largul mării. Concesionarul acestui perimetru este firma ExxonMobil, într-un parteneriat cu OMV Petrol. În condiţiile în care începe să circule gaz pe conducta care va fi construită de către concesionar, gazul trebuie să ajungă la uscat. Pe baza studiilor efectuate, concesionarul împreună cu CN Transgaz au ales ca soluţie de intrare în teritoriul uscat al României zona Tuzla. Nu putea să intre cu conducta prin zona Mangalia, Neptun, 23 August, Costineşti. Şi asta deoarece nu le-ar fi permis reglementările urbanistice.
 
Problema acestei conducte nu este construcţia şi îngroparea ei sub pământ, ci locul de joncţiune între concesionar şi transportator. Primele solicitări ca punct de joncţiune au fost în limita de proprietate a localităţii Tuzla, situat pe ţărmul Mării Negre, aproape de faleză. Răspunsul primit din partea autorităţilor locale a fost nefavorabil. Au avut loc mai multe întâlniri cu factorii responsabili, unde am argumentat de ce nu suntem de acord ca joncţiunea să se facă în acest punct. Motivul fiind intenţia autorităţilor de a dezvolta turistic zona. Pentru acest lucru, Primăria Tuzla a demarat toată procedura de introducere în intravilan a zonei, însumând 525 de hectare. Le-am sugerat celor de la Transgaz şi celor de la ExxonMobil ca punctul de joncţiune să fie cât mai departe de zona de faleză. Să iasă din zona reglementată prin PUG, care este încă în vigoare. Cu alte cuvinte, într-o zonă fără restricţii. La această oră, cunoaştem cu titlu informativ că se preconizează ca punctul de joncţiune să fie aproape de DN 39, între calea ferată şi DN 39.   
Sunt voci potrivit cărora turismul în zonă ar putea fi afectat de amplasarea respectivei conducte. Dumneavoastră ce spuneţi?

Părerea personală este că turismul nu va fi influenţat negativ, ţinând cont de următorul aspect. Conducta este aproape de Costineşti. Asta înseamnă ca agenţii economici din Costineşti să fi sesizat şi ei acest aspect, că este pusă în pericol calitatea serviciilor turistice şi afacerile să fie ameninţate. Studiile de impact, din punctul de vedere al mediului şi al ecologiei, arată că nu există niciun impact major.


De asemenea, am înţeles că oamenii din zonă se tem de o eventuală devalorizare a terenurilor ce ar fi afectate de amplasarea respectivei conducte. Din punctul dumneavoastră de vedere, sunt reale aceste temeri?

Nu sunt reale! Dacă studiem problema corect, la această oră preţul unui hectar în zonă este cuprins între 5 şi 7 mii de euro, el fiind un teren arabil, după ce această porţiune de 525 de hectare va fi introdusă în intravilan, preţul unui metru pătrat va fi cuprins între 15 şi 40 de euro, de la început.    

Printre reacţiile negative stârnite de acest proiect se numără, se pare, şi cele provocate de teama că o explozie ar putea surveni oricând la conductă. Credeţi că este îndreptăţită o astfel de temere?

Nu! Dacă am avea teama că o conductă ar exploda, de ce ne-am mai branşa la gaze? Nu este reală această temere.  
 

Vă rog să ne explicaţi, din perspectiva dumneavoastră, ce impact ar avea construirea unei astfel de conducte asupra comunei Tuzla şi a turismului din zonă, dar şi asupra posibilităţilor viitoare de dezvoltare a localităţii!

Impactul nu poate să fie decât unul bun! Pentru asta, există o singură condiţie: să existe o atmosferă prietenoasă între autorităţile locale şi Transgaz şi Exxon.   

Ce beneficii ar putea aduce bugetului local al comunei Tuzla încheierea acordului pentru construirea conductei?

Mai mult de impozitele legale cuvenite, nimic. Doar dacă vom face parteneriate punctuale cu Exxon şi Transgaz.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii