Cristina Ivan, inspector şcolar „Educaţia şi Cultura n-au fost niciodată prioritare, pentru simplul motiv că nu sunt aducătoare de venituri“
Cristina Ivan, inspector şcolar: „Educaţia şi Cultura n-au fost niciodată prioritare, pentru simplul motiv
18 Jul, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
8589
Marime text
Cum se prezintă judeţul Constanţa în acest moment, la finalul celor mai importante examene anuale: Bacalaureatul şi Evaluarea naţională? Putem vorbi despre Constanţa ca despre un judeţ de top în ceea ce priveşte rezultatele de la aceste examene? Ce aşteptări a avut Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa şi cum a arătat, raportat la aceste aşteptări, realitatea? Dar în ceea ce priveşte examenul naţional de Definitivare care a fost orizontul de aşteptare?
Am discutat despre aceste aspecte cu Cristina Ivan, inspector de Limba şi literatura română, în cadrul unui interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa.
Cum comentaţi rezultatele de la Bacalaureat înregistrate în această sesiune, în judeţul Constanţa?
Din punct de vedere statistic, situaţia la nivelul judeţului Constanţa se prezintă astfel: 56,56% dintre absolvenţii de clasa a XII-a, însemnând 3.431 din 6.066, au promovat examenul de Bacalaureat. Numărul mediilor pe tranşe este următorul: pe segmentul 6-6,99 au fost 894 de medii, pe segmentul 7-7,99 s-au înregistrat 949 de medii, pe segmentul 8-8,99 au fost 1.002 medii, iar pe segmentul 9-9,99 s-au înregistrat 586 de medii. Comparativ cu rezultatele din sesiunea iunie-iulie 2014, s-a înregistrat o creştere cu 8,22% şi, de asemenea, s-a constatat o creştere în limita superioară a mediilor de promovare a examenului. Din punct de vedere al organizării examenului de Bacalaureat, am fost preocupaţi de respectarea legislaţiei, de prevenirea fraudelor şi de sancţionarea celor care au încălcat temeiul legal. Ca noutate, aş puncta faptul că este primul an în care lucrările scrise ale candidaţilor din Constanţa au fost evaluate în alte judeţe.
Cum au fost subiectele la Bac anul acesta faţă de cele de anul trecut?
Ca în fiecare an, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare a evaluat subiectele pentru probele scrise ale examenelor naţionale care au îndeplinit următoarele criterii: au fost în concordanţă cu programele şcolare şi cu programele de Bacalaureat, aprobate şi publicate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, au fost proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacitatea candidaţilor de analiză, de sinteză, de generalizare şi abstractizare, au asigurat o cuprindere echilibrată a materiei studiate, au avut un grad de complexitate corespunzător conţinutului programelor de Bacalaureat pentru a fi tratate în trei ore şi au fost centrate pe demonstrarea competenţelor prevăzute în programă. De asemenea, modelele de subiecte au fost postate atât pe site-ul ministerului, cât şi pe cel al ISJ Constanţa, au fost diferenţiate în funcţie de profil şi specializare.
Dar despre rezultatele de la Evaluarea Naţională ce părere aveţi?
Statistic, la nivelul judeţului Constanţa s-a înregistrat o creştere şi la Evaluarea Naţională cu aproximativ 9 procente. Astfel, 77,36% dintre absolvenţii de clasa a VIII-a au obţinut note peste 5, la cele două discipline de examen. La disciplina Limba şi literatura română, 85% dintre candidaţi au obţinut note peste 5, iar la Matematică, 70,79%.Totodată, elevii au obţinut 13 medii de 10.
Ce se întâmplă cu absolvenţii care nu au promovat, în această sesiune, examenul de Bacalaureat?
Absolvenţii care nu au promovat în această sesiune examenul de Bacalaureat şi care vor să urmeze cursurile universitare s-au putut înscrie până pe 17 iulie la cea de-a doua sesiune a examenului de Bacalaureat, susţinând doar probele pe care nu le-au promovat. Tot în sesiunea august-septembrie pot susţine examenul de Bacalaureat şi elevii care au fost declaraţi corigenţi sau care au avut situaţia neîncheiată.
Cum se explică faptul că, în judeţul Constanţa, există licee în care niciun absolvent al clasei a XII-a nu a promovat examenul de Bacalaureat?
Într-adevăr, sunt cinci licee tehnologice din judeţ în cadrul cărora niciun absolvent nu a promovat examenul. Sunt situaţii particulare pe care ISJ Constanţa le va analiza. Cauzele sunt multiple (familii dezorganizate, părinţi plecaţi în străinătate, lipsa unor modele culturale, sociale, timpul alocat muncii în gospodărie, angajarea elevilor pe timp de vară, fluctuaţia cadrelor didactice etc.), dar ne interesează ca soluţiile să fie în beneficiul elevilor. Fac menţiunea că la liceul din comuna Mihai Viteazu au fost nouă candidaţi înscrişi la examen, la Dobromir, şase, la Ciobanu, zece, la Nicolae Bălcescu, patru, iar la Crucea, nouă. De aceea, învăţământul profesional este o alternativă pentru foarte mulţi elevi care se confruntă cu situaţii materiale precare.
S-a încheiat prima etapă de repartizare a absolvenţilor de clasa a VIII-a în liceele constănţene. Câte locuri disponibile au rămas în licee la finalul acestei prime repartiţii?
După prima etapă de repartizare computerizată, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi în baza opţiunii candidatului pentru filiera, profilul, specializarea sau domeniul respectiv, au mai rămas 384 de locuri libere la 16 unităţi de învăţământ: şapte în municipiul Constanţa şi nouă în judeţ.
De asemenea, 54 de candidaţi au rămas nerepartizaţi, iar aceştia trebuie să completeze fişele cu opţiuni în perioada 15-20 iulie, pentru a fi repartizaţi în cea de-a doua etapă. Vreau să precizez că toţi candidaţii repartizaţi în prima etapă au obligaţia depunerii dosarelor de înscriere, în perioada 16-26 iulie 2015, la unităţile şcolare la care au fost declaraţi admişi. Acestea trebuie să conţină următoarele acte: cererea de înscriere, cartea de identitate (dacă este cazul) şi certificatul de naştere, în copie legalizată, adeverinţă cu notele şi media generală obţinute la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a, foaia matricolă pentru clasele a V-a - a VIII-a (cu calculul mediei generale) şi fişa medicală. Candidaţii care nu îşi depun dosarele de înscriere se consideră retraşi, iar locurile corespunzătoare sunt declarate neocupate.
De asemenea, 54 de candidaţi au rămas nerepartizaţi, iar aceştia trebuie să completeze fişele cu opţiuni în perioada 15-20 iulie, pentru a fi repartizaţi în cea de-a doua etapă. Vreau să precizez că toţi candidaţii repartizaţi în prima etapă au obligaţia depunerii dosarelor de înscriere, în perioada 16-26 iulie 2015, la unităţile şcolare la care au fost declaraţi admişi. Acestea trebuie să conţină următoarele acte: cererea de înscriere, cartea de identitate (dacă este cazul) şi certificatul de naştere, în copie legalizată, adeverinţă cu notele şi media generală obţinute la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a, foaia matricolă pentru clasele a V-a - a VIII-a (cu calculul mediei generale) şi fişa medicală. Candidaţii care nu îşi depun dosarele de înscriere se consideră retraşi, iar locurile corespunzătoare sunt declarate neocupate.
Cum s-au prezentat profesorii din judeţul Constanţa la examenele de Definitivat şi Titularizare?
La examenul de Definitivare în învăţământul preuniversitar au promovat, înainte de contestaţii, doar 98 de candidaţi, care au reuşit să obţină cel puţin nota 8. S-au depus 62 de contestaţii, urmând ca rezultatele finale să fie făcute publice pe 18 iulie.
În ceea ce priveşte examenul de ocupare a posturilor vacante, din totalul de 818 candidaţi, 128 au absentat şi 108 s-au retras. Rezultatele iniţiale vor fi afişate luni, 20 iulie.
În ceea ce priveşte examenul de ocupare a posturilor vacante, din totalul de 818 candidaţi, 128 au absentat şi 108 s-au retras. Rezultatele iniţiale vor fi afişate luni, 20 iulie.
Cum comentaţi rezultatele?
Considerăm că în sistem trebuie păstrate doar cadrele didactice care dau dovadă de competenţă. De aceea, la examenul de definitivare în învăţământ, nota de promovare a fost ridicată de la 7 la 8. Suntem convinşi că un învăţământ de calitate se poate realiza doar printr-o pregătire temeinică a cadrelor didactice care au şi vocaţie pentru această meserie.
Răducu Popescu, inspectorul general, susţine că Daniela Blaga ar fi indus în eroare instituţiile statului prin prezentarea, la dosarul cu care s-a înscris în concursul pentru ocuparea funcţiei de conducere a ISJ Constanţa, a unui document care nu ar fi fost în conformitate cu cerinţele concursului. Despre ce este vorba mai exact?
Aşa cum a declarat şi inspectorul şcolar general, în urma depunerii dosarului din data de 23 februarie pentru a participa la concursul de ocupare a funcţiei de inspector şcolar general şi în urma verificărilor efectuate, ISJ Constanţa a făcut plângere penală împotriva candidatei. Astfel, organele de cercetare au dispus începerea urmăririi penale pentru inducerea în eroare a organelor judiciare, uz de fals şi fals în declaraţii.
Ce loc credeţi că ocupă Educaţia pe agenda publică din Constanţa şi, extrapolând, din România?
Deşi Educaţia este cel mai frumos dar pe care îl putem dobândi, pentru că ea asigură cultivarea şi transformarea sufletului, totuşi, Educaţia şi Cultura n-au fost niciodată prioritare, pentru simplul motiv că nu sunt aducătoare de venituri. Din păcate, se pierde din vedere faptul că Educaţia şi Cultura devin modele, fiind inductoare de atitudini şi comportamente. Un medic, un inginer, un profesor, un jurnalist nu pot fi profesionişti, dacă nu au un edificiu educativ, cultural şi spiritual solid.
Care sunt, în opinia dumneavoastră, cele mai mari dureri ale Educaţiei româneşti?
Nu aş vorbi de dureri, ci de priorităţi sau obiective: revizuirea programelor şi a manualelor şcolare. În acest mod, curriculumul trebuie să fie adaptat la nevoile elevilor din această perioadă şi să fie sincronizat cu nivelul de dezvoltare existent în 2015.
Credeţi că profesorii zilelor noastre au modalităţi de predare şi mentalităţi retrograde?
Nu vrem să generalizăm, dar în foarte multe cazuri şi la un număr foarte mare de cadre didactice s-a constatat o îmbinare între metodele tradiţionale şi cele moderne, activ-participative, care să fie centrate pe dezvoltarea competenţelor elevilor şi pe formarea unei gândiri analitice şi reflexive. S-au derulat foarte multe proiecte pe fonduri europene la care cadrele didactice, cu precădere titulare în sistem, au participat şi au pus în aplicare strategiile de predare, învăţare, evaluare (PIR, INSAM, Formarea Continuă a Profesorilor de Limba română, Limba Franceză şi Limba engleză în Societatea Cunoaşterii).
Ce rol are sau ar trebui să aibă mass-media din România în a impune Educaţia drept un subiect de importanţă majoră, mereu actual?
Din punctul nostru de vedere, nu are un rol important, ci foarte important. Trebuie să fie solidară cu Educaţia, cu promovarea valorilor şi a modelelor, să respecte performanţa elevilor şi a cadrelor didactice şi să cultive ideea că succesul sau reuşita nu e doar o problemă de destin, ci se află în datele fiinţei umane, ce poate fi descoperită şi modelată de către cadrele didactice.
Întrebări de la cititori
De ce elevii din municipiul Constanţa nu beneficiază de burse şcolare, aşa cum prevede legea? Ce măsuri a luat Inspectoratul ªcolar în acest sens?
Elevii constănţeni beneficiază de următoarele burse: Bani de liceu (180 de lei pe lună), Bursa profesională (200 de lei), Bursa rurală (350 de lei pe lună).
De ce elevii nu primesc manuale în clasele XI/XII, deºi acest drept este prevăzut de Legea educaţiei (art. 69 alin. (4))? Ce măsuri a luat Inspectoratul Şcolar în acest sens?
Conform Legii Educaţiei, elevii din învăţământul obligatoriu beneficiază de manuale şcolare gratuite, în condiţiile legii. Potrivit Articolului 16 din aceeaşi lege, învăţământul general obligatoriu este de 11 clase şi cuprinde învăţământul primar (clasa pregătitoare şi I-IV), gimnazial şi primii doi ani ai învăţământului secundar superior (a IX-a şi a X-a).
De ce elevii nu primesc manuale în clasele XI/XII, deºi acest drept este prevăzut de Legea educaţiei (art. 69 alin. (4))? Ce măsuri a luat Inspectoratul Şcolar în acest sens?
Conform Legii Educaţiei, elevii din învăţământul obligatoriu beneficiază de manuale şcolare gratuite, în condiţiile legii. Potrivit Articolului 16 din aceeaşi lege, învăţământul general obligatoriu este de 11 clase şi cuprinde învăţământul primar (clasa pregătitoare şi I-IV), gimnazial şi primii doi ani ai învăţământului secundar superior (a IX-a şi a X-a).
Ce interese reprezintă Inspectoratul Şcolar? Există o subordonare politică a Inspectoratului Şcolar faţă de primarul municipiului Constanţa?
ISJ Constanţa este o instituţie descentralizată a statului şi se subordonează Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice şi pune în aplicare politicile educaţionale ale ministerului.
Cum comentaţi faptul că rezultatele de la nivelul judeţului Constanţa la examenele naţionale sunt mult mai mici decât media la nivel naţional?
Rezultatele reflectă preocuparea, interesul şi implicarea actorilor educaţionali: elevi, părinţi, profesori.
Cum comentaţi faptul că rezultatele de la nivelul judeţului Constanţa la examenele naţionale sunt mult mai mici decât media la nivel naţional?
Rezultatele reflectă preocuparea, interesul şi implicarea actorilor educaţionali: elevi, părinţi, profesori.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii