Interviu online cu elevul constănţean Theodor Furtună, geniul care a cucerit NASA „Viaţa mea nu este diferită cu nimic faţă de viaţa oricărui elev de la liceul meu“
Interviu online cu elevul constănţean Theodor Furtună, geniul care a cucerit NASA: „Viaţa mea nu este diferită
19 Oct, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
6275
Marime text
Theodor Furtună, elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Medgidia, a obţinut premiul al II-lea la categoria Eseu Literar în cadrul competiţiei NASA Ames Space Settlement, organizată de NASA şi National Space Society, în Arlington, Virginia. Acesta a participat cu o lucrare originală, Nova Civitas Solis, în care prezentat o posibilă organizare statală a unei staţii orbitale.
Tânărul a obţinut şi menţiune la faza finală a competiţiei Olimpiada Geniilor organizată de Oswego State University din New York, unde a înscris un proiect de afaceri despre salvarea parcurilor naţionale din România. Acesta a concurat cu alţi 29 de tineri geniali din întreaga lume, iar performanţa i-a fost răsplătită pe măsură.
Despre cele două competiţii internaţionale la care a participat Theodor Furtună, Olimpiada Geniilor şi NASA Ames Space Settlement, am discutat vineri, în cadrul unui interviu online, în direct pe www.ziuaconstanta.ro.
Cum a început povestea NASA pentru tine? Ce te-a determinat să participi la acest concurs?
Am aflat de concursul NASA de la colegii mai mari de liceu, ce fuseseră deja la acest concurs, obţinând rezultate la rândul lor. Astfel, am decis ca trebuie să particip şi eu.
Povesteşte-ne puţin despre lucrarea „Nova Civitas Solis”, cea cu care ai câştigat premiul al doilea la acest concurs.
Lucrarea numită Nova Civitas Solis, constă într-un dialog dintre 2 personaje, unul pesimist şi unul optimist, care aduc argumente pro şi contra posibilităţii de a susţine viaţa pe o staţie orbitală, creată pentru a salva umanitatea. Deşi iniţial unul dintre personaje este sceptic, considerând că natura umană nu este capabilă de convieţuire într-un astfel de mediu, în final ambii acceptă că o nouă societate, in afara spaţiului terestru, este posibilă, probabilă chiar.
Despre Olimpiada Geniilor ce ne poţi spune? Care este proiectul tău şi cum de ai ajuns să te gândeşti la un proiect de afaceri pentru acest concurs?
Olimpiada Geniilor este un concurs mai puţin cunoscut în România, de care am aflat de pe internet. Este organizat de State University of New York şi, in pofida numelui, este un concurs pentru elevii obişnuiţi. Am decis să particip şi eu datorită faptului că una dintre categoriile competiţiei (business) aborda problematica mediului. Pentru că eu iubesc muntele şi pentru că studiam economia, am decis că merita sa încerc.
Deşi am lucrat relativ puţin timp, două-trei luni de zile, am avut şansa să mă calific în finala mondială de 30 de concurenţi. Proiectul meu a constat într-un plan de afaceri prin care să vând magneţi de tip suvenir turiştilor care vizitează Parcurile Naţionale din România, magneţi care prezentau nu doar frumuseţile naturale, ci şi zonele defrişate. Am ales această temă deoarece sunt pasionat de natură încă de la o vârstă fragedă şi îmi doresc să ne bucurăm de frumuseţea ei mulţi ani de acum încolo. Planul de afaceri presupune vânzarea a 100.000 magneţi şi strângerea a 100.000 de semnături, care să susţină un proiect de lege pentru interzicerea despăduririlor în România. În final, după prezentarea ideii de afaceri în faţa unui juriu, am obţinut locul IV (menţiune).
Cât de mult contează munca şi cu cât se punctează originalitatea în astfel de competiţii mondiale?
Muncă şi originalitatea merg cel mai bine împreună la acest tip de competiţii, iar una în lipsa celeilalte nu iţi va oferi rezultate. O idee originală pusă în aplicare prin multă muncă şi perseverenţă este cheia succesului.
Cât timp dedici studiului? Care sunt hobby-urile tale?
Termenul geniu este, după părerea mea mult prea exagerat, în comparaţie cu realitatea. Ce vreau să spun este că mă consider o persoană normală, care a avut oportunitatea să participe şi să obţină performanţe la 2 concursuri diferite în acelaşi an. Viaţa mea nu este diferită cu nimic faţă de viaţa oricărui elev de la liceul meu, însă ce mă ajută este capacitatea de a învăţa rapid şi de a pune în practică anumite idei. În anii de liceu am încercat să îmbin utilul cu plăcutul şi să îmi găsesc atât timp pentru studiu, cât şi pentru activităţi recreative, cum ar fi practicarea unui sport sau ieşitul afară cu prietenii.
Cum ţi-ai descoperit pasiunea?
Pasiunea mea este informatica şi am descoperit-o încă din şcoală gimnazială, când urmă să aleg profilul pe care vreau să-l urmez la liceu. Astfel, am ales matematică-informatică. Am vrut să am o idee despre ce urma să învăţ la liceu şi am fost autodidact.
La liceu eşti tratat diferit? Ca un adevărat geniu?
După cum am menţionat anterior, viaţa mea este una normală, deci nu sunt tratat diferit nici de profesori şi nici de colegi. Doar pentru că am participat la un concurs numit Olimpiada Geniilor nu înseamnă că sunt un geniu!
Având în vedere că nu orice elev de liceu obţine asemenea performanţe, ce te diferenţiază pe tine de restul colegilor tăi?
Consider că ceea ce face diferenţa este pasiunea pentru un anumit domeniu. Dacă faci ce îţi place, vei ajunge la rezultatele dorite, cu siguranţă.
La ce competiţii, naţionale şi internaţionale, ai mai participat? Ce alte distincţii ai mai obţinut?
Am participat la 3 proiecte europene Erasmus+, am reprezentat România la Strasbourg în proiectul Euro Scola, în noiembrie voi participa la conferinţa de tineret Yes Event, desfăşurată în Halle, Germania. Îi sfătuiesc pe toţi elevii de liceu ce au astfel de oportunităţi să profite de ele. Sunt experienţe extraordinare, care îţi dau posibilitatea să cunoşti oameni, să înveţi lucruri inedite, să vizitezi locuri atractive.
Cât de mult te-au susţinut în demersurile făcute în direcţia succesului liceul în care înveţi şi profesorii tăi?
Am fost susţinut pe parcursul evoluţiei mele, atât de profesorii mei, cât şi de familie, fără de care nu aş fi putut ajunge la aceste rezultate.
Cei mai mulţi tineri aleg să părăsească România. Tu ce planuri ai şi unde doreşti să le valorifici? Aici, în ţara ta, sau în străinătate şi care este motivul pentru care ai luat această decizie?
Prima mea opţiune după liceu este Universitatea Bucureşti, Facultatea de matematică-informatică, însă nu refuz nici ideea de a studia în străinătate.
Crezi că lipseşte ceva învăţământului românesc? Tu ce ai schimba?
În România se studiază prea multe discipline, se memorează prea multe informaţii pe care nimeni nu le valorifică după terminarea liceului. Accentul ar trebui pus, în principiu, pe un domeniu a nume, câteva discipline fundamentale, pe care elevul să le aleagă la intrarea în liceu, în funcţie de abilităţile pe care le are. Predarea ar trebui să pună accentul mai mult pe latura practică, fără multă teorie şi memorare mecanică. Iar examenele să nu fie atât de rigide, şablonizate, fără să presupună imaginaţia, creativitatea, originalitatea.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii