Interviu online cu fostul şef al Rutierei din Mangalia „Există două categorii de vârstă predispuse la accidente rutiere“ (video)
Interviu online cu fostul şef al Rutierei din Mangalia: „Există două categorii de vârstă predispuse la
11 Feb, 2020 16:34
ZIUA de Constanta
7880
Marime text
Gabriela Iacob, fostul şef al Biroului Poliţiei Rutiere Mangalia, în prezent avocat în cadrul Baroului Constanţa, a explicat în cadrul unui interviu online care sunt riscurile la care se expune un poliţist rutier atunci când iese pe teren.
În ceea ce priveşte predispunerea la accidente rutiere, fostul şef al Biroului Poliţiei Rutiere Mangalia spune că există „două categorii de vârstă, cele aflate la extremele vieţii: tinerii şi vârstnicii“. „Primii sunt caracterizaţi de teribilismul juvenil, iar vulnerabilitatea este dată de mai mulţi factori. Aş preciza faptul că, deşi obţin permisul de conducere foarte repede, la 18 ani, ori nu deţin un autovehicul, astfel încât să-şi capete aptitudini/reflexe, ori deţin autovehicule puternice pe care nu le pot stăpâni. Nu de puţine ori mi-au căzut în braţe, plângând, părinţi care mă întrebau de ce le-a murit copilul“, a spus Gabriela Iacob.
Întrebările redacţiei:
1. Doamnă avocat Gabriela Iacob, ştim că în trecut aţi condus Biroul Poliţiei Rutiere din municipiul Mangalia. Care sunt riscurile la care se expune un poliţist rutier atunci când iese pe teren?
La ce se expune un poliţist rutier când iese în teren? În primul rând, atrage animozitatea participanţilor la trafic. Și este firească această reacţie, pentru că, omeneşte, nu ne bucură o sancţiune. Am observat o schimbare radicală a conduitei conducătorilor auto în momentul în care poliţistul rutier este dotat cu body cam. Instantaneu încetează orice încercare de intimidare sau corupere. Alte riscuri sunt de la sine înţelese prin prezenţa în trafic, respectiv expunere la noxe, accidente, variaţii de climă care influenţează major sănătatea, dar sunt acceptate odată cu alegerea acestei meserii.
2. Din experienţa proprie, care sunt regulile principale privind conduita în trafic?
Regulile principale sunt prevăzute în OUG 195/2002rep., dar cred că regula nescrisă e cea dictată de o conduită preventivă, defensivă. Din păcate, am văzut prea multe tragedii petrecute „cu dreptatea în mână“. De exemplu, mă aflu pe un drum cu prioritate. O conduită preventivă presupune să am atenţia şi la drumurile secundare cu cere mă intersectez sau la ceilalţi participanţi, să anticipez eventuale manevre ce m-ar pune în pericol.
3. Există categorii de şoferi (în funcţie de vârstă) predispuse la accidente rutiere?
Din experienţă pot spune că sunt două categorii de vârstă, cele aflate la extremele vieţii: tinerii şi vârstnicii. Primii sunt caracterizaţi de teribilismul juvenil, iar vulnerabilitatea este dată de mai mulţi factori. Aş preciza faptul că, deşi obţin permisul de conducere foarte repede, la 18 ani, ori nu deţin un autovehicul, astfel încât să-şi capete aptitudini/reflexe, ori deţin autovehicule puternice pe care nu le pot stăpâni. Nu de puţine ori mi-au căzut în braţe, plângând, părinţi care mă întrebau de ce le-a murit copilul, iar eu nu ştiam ce sa le răspund. Apoi, cei aflaţi la polul opus, vârstnicii. Starea valetudinară diminuează reflexele, atenţia şi, dacă mai intervin şi manifestări ale afecţiunilor medicale, tragediile se produc.
4. Poate fi evitată agresivitatea în trafic?
Bineînţeles că poate fi evitată agresivitatea în trafic, dar asta ţine de fiecare, în mod personal. Nu vreau să fac reclamă unui cunoscut pilot de Formula 1, însă e păcat că e doar o şcoala de condus defensiv. Cred că dacă în cadrul şcolilor de şoferi ar fi incluse şi aceste cursuri, am evita multe tragedii. Dacă fiecare cursant ar realiza că, odată cu permisul de conducere, într-un buzunar are certificatul de deces şi în celalalt mandatul de arestare...
5. Ce avem de făcut atunci când suntem implicaţi în diverse accidente rutiere şi în ce cazuri este obligatoriu să apelăm numărul unic de urgenţă 112?
Legislaţia e foarte clară cu privire la aceste situaţii. Daca evenimentul rutier este soldat doar cu pagube materiale, în 24 de ore avem două posibilităţi: încheierea unui contract amiabil sau anunţarea celei mai apropiate unităţi de poliţie. Dacă evenimentul se soldează şi cu victime, atunci este obligatoriu şi de îndată anunţarea autorităţilor. Aici vreau să atrag atenţia asupra unui aspect mai puţin cunoscut conducătorilor auto. De exemplu, în cadrul unei manevre de mers înapoi, acroşăm o persoană, care însă nu rămâne, ci, după schimbul de "politeţuri", îşi continuă deplasarea. Sau un copil, în fugă, se loveşte de autoturismul pe care îl conducem, după care pleca în fugă.
În niciun caz nu trataţi cu superficialitate o asemenea situaţii. Recomand deplasarea şi anunţarea la cea mai apropiată unitate de poliţie, deoarece persoana implicată se poate prezenta mai târziu la o unitate sanitară acuzând leziuni. Conducătorului auto i se va întocmi un dosar penal pentru săvârşirea infracţiunii de părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea autorităţilor, iar exercitarea dreptului de a conduce i se va suspenda pe durata cercetărilor. Prin prezenţa la unitatea de poliţie, sacrifică un delta T rezonabil, evitând disconfortul creat de urmărirea penală pentru infracţiunea menţionată anterior.
6. Cum funcţionează mecanismul despăgubirilor în cazul unor accidente rutiere uşoare (fără victime) atunci când şoferul vinovat nu îşi asumă vina producerii evenimentului?
Mecanismul despăgubirilor este reglementat de Legea 132/2017, respectiv legea asigurărilor. Ceea ce trebuie să ştie cei implicaţi în asemenea evenimente rutiere este faptul că asigurătorul este cel care trebuie să depună toate diligenţele necesare întocmirii dosarului de daună, respectiv corespondenţă cu autorităţile, obţinere documente etc. În niciun caz păgubitul nu trebuie să devină curierul asigurătorului. În situaţia în care cel vinovat nu îşi asumă răspunderea, poate fi obligat la plata daunelor în urma unei expertize tehnice auto care să-i ateste vinovăţia, precum şi a unei acţiuni civile în instanţă.
Citeşte şi
Baroul Constanţa are, de ieri, 24 de noi avocaţi stagiari. Iată cine sunt!
Activitate rutieră
Şoferi, opriţi de poliţiştii constănţeni în trafic. Ce nereguli au depistat agenţii
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii