Interviu online cu inspectorul şcolar general al ISJ Constanţa, Petrică Miu „Digitalizarea este o provocare căreia învăţământul constănţean îi poate face faţă cu succes“
Interviu online cu inspectorul şcolar general al ISJ Constanţa, Petrică Miu: „Digitalizarea este o provocare
12 Oct, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
6039
Marime text
Despre şcoala constănţeană la o lună de la startul noului an de învăţământ, despre decalajul dintre urban şi rural, despre digitalizare, dar și despre liceele cu 0% rată de promovare la bacalaureat am discutat cu inspectorul şcolar general al ISJ Constanţa, Petrică Miu, în cadrul unui interviu online, în direct pe www.ziuaconstanta.ro.
Cum arată şcoala constănţeană la o lună de la startul acestui nou an şcolar? Ce aşteptaţi de la acest an şcolar pentru învăţământul din judeţul nostru?
La o lună la o lună de la startul acestui nou, şcoala constănţeană arată foarte bine. Din punct de vedere fizic, şcolile au fost verificate, în timpul verii, de o comisie mixtă, formată din reprezentaţii Prefecturii Constanţa, ai ISU Dobrogea, ai DSP Constanţa şi ai ISJ Constanţa.
Există câteva situaţii cu probleme, acolo unde grupurile sanitare sunt în curte. Dar în momentul acestea se lucrează, prin finanţarea HG 363/2019, la şcolile din Dobromir, Aliman şi Mioriţa. Sunt încă două şcoli, reabilitate prin PNDL, la Ion Corvin şi General Scărişoreanu.
În ceea ce priveşte aşteptările, dorim la ca sfârşitul anului şcolar 2019-2020, rata de promovare la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat să fie mai mare decât anul acesta: 71,5 - la Evaluarea Naţională şi 65,5% la Bacalaureat. Monitorizăm întreaga activitate instructiv-educativă şi ne concentrăm pe unităţile şcolare, care au avut rezultate mai slabe în anul trecut şcolar.
Cum stă judeţul Constanţa în ceea ce priveşte gradul de ocupare a posturilor didactice cu personal calificat, un aspect extrem de important pentru un învăţământ de calitate?
La nivelul municipiilor şi al oraşelor, situaţia este foarte bună. Rămân în continuare deficitare zonele extreme ale judeţului, unde posturile libere au fost ocupate de către titulari şi suplinitori la plata cu ora sau de către suplinitori necalificaţi, în situaţiile în care nu au existat titulari sau suplinitori calificaţi. Procentul de calificaţi este de peste 90%, dar mai sunt problemele legate de navetă şi concordanţa orarului şcolii cu orarul microbuzelor.
Se poate vorbi, la nivelul judeţului Constanţa, de egalitate de şanse pentru toţi copiii? Vorbim despre localităţi cu locuitori cu posibilităţi financiare, dar şi despre familii defavorizate social.
Da, putem vorbi de egalitate de şanse pornind de la starea fizică a şcolilor şi din programele implementate prin intermediul primăriilor, al CJC, al ISJ Constanţa, al Ministerului Educaţiei, al ONG-urilor. Avem în vedere toate zonele defavorizate, pentru a asigura egalitate de şanse a tuturor copiilor.
Care sunt cele mai grave probleme cu care se confruntă şcoala rurală şi ce decalaj creează acestea între rural şi urban? Cum vedeţi micşorarea acestui decalaj?
Probleme grave nu există în şcoala rurală constănţeană. Nu există decalaje mari. Doar că profesorii sunt navetişti. În multe cazuri, şi elevii sunt navetişti.
Care sunt principalele direcţii pe care trebuie să le urmeze Inspectoratul Școlar Judeţean Constanţa în următoarea perioadă?
Prima direcţie ar fi analiza reala a rezultatelor la examenele naţionale şi stabilirea unor măsuri concrete pentru ca, anul viitor, acestea să fie îmbunătăţite. A doua este monitorizarea şi îndrumarea, în acelaşi timp, a unităţilor şcolare unde rezultatele au fost mai slabe. Urmează formarea cadrelor didactice, o mai bună consiliere în domeniul alegerii profesiilor, astfel încât elevii să fie cuprinşi în unităţi şcolare cu specializări pe care şi le doresc.
La acestea se adaugă o popularizare mai bună în rândul elevilor şi părinţilor a învăţământului profesional şi dual. Învăţământul profesional şi cel dual sunt în atenţia noastră pentru o dezvoltare mai mare în anii următori, prin colaborarea cu agenţii economici de pe raza judeţului Constanţa. Anul acesta avem şase clase de învăţământ dual: în domeniile servicii, auto şi chimie.
Învăţământul din ţara noastră se află în faţa unei mari provocări: digitalizarea. Are şcoala constănţeană infrastructura necesară trecerii la manualele digitale, la învăţământul digital?
Digitalizarea este o provocare căreia învăţământul constănţean îi poate face faţă cu succes. Școlile au bază materială pentru desfăşurarea unui astfel de program. Dar este chiar bine să apară astfel de provocări.
Cum susţine ISJ Constanţa performanţa? Atât în ceea ce le priveşte pe cadrele didactice, cât şi în ceea ce-i priveşte pe elevi?
Cadrele didactice beneficiază de gradaţii de merit, care reprezintă 25% din salariul de bază, timp de cinci ani; participarea la diferite simpozioane, conferinţe, prin stimularea acordată de primării şi Ministerul Educaţiei. La rândul lor, elevii prmesc burse şi alte sume de bani din partea Ministerului Educaţiei, a CJ şi a primăriilor. Vorbim de burse de merit, burse de studii şi premierile anuale, bani pentru rezultate deosebite.
ZIUA de Constanţa a relatat despre cazurile unor şcoli care au solicitat suplimentări de clase, chiar la începutul actualului dvs. mandat. Care au fost măsurile pe care le-aţi luat în acest sens?
Am aprobat suplimentările de clase acolo unde efectivele de elevi erau peste normele prevăzute de lege. Spre exemplu, azi, 1 septembrie, am aprobat o clasă „A doua şansă“, la Școala Gimnazială nr. 5 „Nicolae Iorga“ din Constanţa.
Care sunt unităţile de învăţământ ce au mai primit clase sau, după caz, au pierdut clase, ţinând cont de scăderea drastică a efectivelor în unele zone din mediul rural?
Am aprobat clase la Liceul Teoretic „Ioan Cotovu din Hârşova la Școala Gimnazială nr. 31 din Constanţa, la Școala Gimnazială nr.5
„Nicolae Iorga“, la Școala Gimnazială „Adrian Rădulescu“ din Murfatlar pentru copii din Siminoc, dar şi mai multe grădiniţe. Sunt şi unităţi şcolare care au pierdut clase, în judeţ.
Se vorbeşte, zilele acestea, despre procesul intentat de către doi inspectori şcolari împotriva ISJ Constanţa, ca urmare a desfacerii contractului de muncă. Ce răspuns aţi primit de la Ministerul Educaţiei?
Este vorba de încetarea actului adiţional de prelungire a contractului managerial, ca urmare a neîndeplinirii unor activităţi din fişa postului. Am fost deranjat de intervenţia doamnei Corina Marin, director general în Ministerul Educaţiei, pentru ca eu consider că suntem într-o tară în care astfel de lucruri trebuie să dispară. De asemenea, am mai primit telefon de la un domn care s-a recomandat a fi tot din Ministerul Educaţiei şi care a avut o atitudine de ameninţare la adresa mea, care a culminat cu un mesaj de aceeaşi factură. Sper ca noul ministru al Educaţiei să ia atitudine faţă de acest aspect.
De anul şcolar viitor, liceele care au avut 0% rată de promovare la Bacalaureat nu vor mai putea solicita clase de-a IX-a. În judeţul Constanţa, la ora actuală, care sunt unităţile grevate de această măsură a MEN?
Vorbim despre Liceul Tehnologic Deleni, care a avut promovabilitate zero la Bacalaureat şi anul acesta nu poate primi clasa a IX-a în n planul de şcolarizare pentru anul de învăţământ 2020-2021.
În antiteză, în mandatul anterior aţi promis un centru de excelenţă, despre care aţi amintit recent, cu prilejul premierii elevilor de nota 10 de la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat. Ce şanse are Constanţa la o asemenea instituţie de elită?
Constanţa are nevoie de un centru de excelenţă şi acesta este principalul meu obiectiv.
Cum arată şcoala constănţeană la o lună de la startul acestui nou an şcolar? Ce aşteptaţi de la acest an şcolar pentru învăţământul din judeţul nostru?
La o lună la o lună de la startul acestui nou, şcoala constănţeană arată foarte bine. Din punct de vedere fizic, şcolile au fost verificate, în timpul verii, de o comisie mixtă, formată din reprezentaţii Prefecturii Constanţa, ai ISU Dobrogea, ai DSP Constanţa şi ai ISJ Constanţa.
Există câteva situaţii cu probleme, acolo unde grupurile sanitare sunt în curte. Dar în momentul acestea se lucrează, prin finanţarea HG 363/2019, la şcolile din Dobromir, Aliman şi Mioriţa. Sunt încă două şcoli, reabilitate prin PNDL, la Ion Corvin şi General Scărişoreanu.
În ceea ce priveşte aşteptările, dorim la ca sfârşitul anului şcolar 2019-2020, rata de promovare la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat să fie mai mare decât anul acesta: 71,5 - la Evaluarea Naţională şi 65,5% la Bacalaureat. Monitorizăm întreaga activitate instructiv-educativă şi ne concentrăm pe unităţile şcolare, care au avut rezultate mai slabe în anul trecut şcolar.
Cum stă judeţul Constanţa în ceea ce priveşte gradul de ocupare a posturilor didactice cu personal calificat, un aspect extrem de important pentru un învăţământ de calitate?
La nivelul municipiilor şi al oraşelor, situaţia este foarte bună. Rămân în continuare deficitare zonele extreme ale judeţului, unde posturile libere au fost ocupate de către titulari şi suplinitori la plata cu ora sau de către suplinitori necalificaţi, în situaţiile în care nu au existat titulari sau suplinitori calificaţi. Procentul de calificaţi este de peste 90%, dar mai sunt problemele legate de navetă şi concordanţa orarului şcolii cu orarul microbuzelor.
Se poate vorbi, la nivelul judeţului Constanţa, de egalitate de şanse pentru toţi copiii? Vorbim despre localităţi cu locuitori cu posibilităţi financiare, dar şi despre familii defavorizate social.
Da, putem vorbi de egalitate de şanse pornind de la starea fizică a şcolilor şi din programele implementate prin intermediul primăriilor, al CJC, al ISJ Constanţa, al Ministerului Educaţiei, al ONG-urilor. Avem în vedere toate zonele defavorizate, pentru a asigura egalitate de şanse a tuturor copiilor.
Care sunt cele mai grave probleme cu care se confruntă şcoala rurală şi ce decalaj creează acestea între rural şi urban? Cum vedeţi micşorarea acestui decalaj?
Probleme grave nu există în şcoala rurală constănţeană. Nu există decalaje mari. Doar că profesorii sunt navetişti. În multe cazuri, şi elevii sunt navetişti.
Care sunt principalele direcţii pe care trebuie să le urmeze Inspectoratul Școlar Judeţean Constanţa în următoarea perioadă?
Prima direcţie ar fi analiza reala a rezultatelor la examenele naţionale şi stabilirea unor măsuri concrete pentru ca, anul viitor, acestea să fie îmbunătăţite. A doua este monitorizarea şi îndrumarea, în acelaşi timp, a unităţilor şcolare unde rezultatele au fost mai slabe. Urmează formarea cadrelor didactice, o mai bună consiliere în domeniul alegerii profesiilor, astfel încât elevii să fie cuprinşi în unităţi şcolare cu specializări pe care şi le doresc.
La acestea se adaugă o popularizare mai bună în rândul elevilor şi părinţilor a învăţământului profesional şi dual. Învăţământul profesional şi cel dual sunt în atenţia noastră pentru o dezvoltare mai mare în anii următori, prin colaborarea cu agenţii economici de pe raza judeţului Constanţa. Anul acesta avem şase clase de învăţământ dual: în domeniile servicii, auto şi chimie.
Învăţământul din ţara noastră se află în faţa unei mari provocări: digitalizarea. Are şcoala constănţeană infrastructura necesară trecerii la manualele digitale, la învăţământul digital?
Digitalizarea este o provocare căreia învăţământul constănţean îi poate face faţă cu succes. Școlile au bază materială pentru desfăşurarea unui astfel de program. Dar este chiar bine să apară astfel de provocări.
Cum susţine ISJ Constanţa performanţa? Atât în ceea ce le priveşte pe cadrele didactice, cât şi în ceea ce-i priveşte pe elevi?
Cadrele didactice beneficiază de gradaţii de merit, care reprezintă 25% din salariul de bază, timp de cinci ani; participarea la diferite simpozioane, conferinţe, prin stimularea acordată de primării şi Ministerul Educaţiei. La rândul lor, elevii prmesc burse şi alte sume de bani din partea Ministerului Educaţiei, a CJ şi a primăriilor. Vorbim de burse de merit, burse de studii şi premierile anuale, bani pentru rezultate deosebite.
ZIUA de Constanţa a relatat despre cazurile unor şcoli care au solicitat suplimentări de clase, chiar la începutul actualului dvs. mandat. Care au fost măsurile pe care le-aţi luat în acest sens?
Am aprobat suplimentările de clase acolo unde efectivele de elevi erau peste normele prevăzute de lege. Spre exemplu, azi, 1 septembrie, am aprobat o clasă „A doua şansă“, la Școala Gimnazială nr. 5 „Nicolae Iorga“ din Constanţa.
Care sunt unităţile de învăţământ ce au mai primit clase sau, după caz, au pierdut clase, ţinând cont de scăderea drastică a efectivelor în unele zone din mediul rural?
Am aprobat clase la Liceul Teoretic „Ioan Cotovu din Hârşova la Școala Gimnazială nr. 31 din Constanţa, la Școala Gimnazială nr.5
„Nicolae Iorga“, la Școala Gimnazială „Adrian Rădulescu“ din Murfatlar pentru copii din Siminoc, dar şi mai multe grădiniţe. Sunt şi unităţi şcolare care au pierdut clase, în judeţ.
Se vorbeşte, zilele acestea, despre procesul intentat de către doi inspectori şcolari împotriva ISJ Constanţa, ca urmare a desfacerii contractului de muncă. Ce răspuns aţi primit de la Ministerul Educaţiei?
Este vorba de încetarea actului adiţional de prelungire a contractului managerial, ca urmare a neîndeplinirii unor activităţi din fişa postului. Am fost deranjat de intervenţia doamnei Corina Marin, director general în Ministerul Educaţiei, pentru ca eu consider că suntem într-o tară în care astfel de lucruri trebuie să dispară. De asemenea, am mai primit telefon de la un domn care s-a recomandat a fi tot din Ministerul Educaţiei şi care a avut o atitudine de ameninţare la adresa mea, care a culminat cu un mesaj de aceeaşi factură. Sper ca noul ministru al Educaţiei să ia atitudine faţă de acest aspect.
De anul şcolar viitor, liceele care au avut 0% rată de promovare la Bacalaureat nu vor mai putea solicita clase de-a IX-a. În judeţul Constanţa, la ora actuală, care sunt unităţile grevate de această măsură a MEN?
Vorbim despre Liceul Tehnologic Deleni, care a avut promovabilitate zero la Bacalaureat şi anul acesta nu poate primi clasa a IX-a în n planul de şcolarizare pentru anul de învăţământ 2020-2021.
În antiteză, în mandatul anterior aţi promis un centru de excelenţă, despre care aţi amintit recent, cu prilejul premierii elevilor de nota 10 de la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat. Ce şanse are Constanţa la o asemenea instituţie de elită?
Constanţa are nevoie de un centru de excelenţă şi acesta este principalul meu obiectiv.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii