Interviu online cu Corina Ivanciu, DSV Constanţa „Recomandăm turiştilor să nu consume alimente preparate pe plajă!“
Interviu online cu Corina Ivanciu, DSV Constanţa: „Recomandăm turiştilor să nu consume alimente preparate
09 Aug, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
5771
Marime text
An de an, reclamaţii peste reclamaţii ajung la instituţiile de pe litoral cu privire la probleme semnalate de turişti. Mâncare, cazare, alge din apa mării, lipsa pubelelor, trafic aglomerat - turiştii care îşi petrec concediul pe litoral se plâng constant de cel puţina una dintre acestea. Când vine vorba de mâncare, mare parte dintre reclamaţii ajung la Direcţia de Sănătate Veterinară Constanţa.
Despre controalele derulate pe litoral de DSVSA, în plin Comandament Sezon Estival 2019, dar şi despre aspectele pe care trebuie să le aibă în vedere turiştii în momentul în care ajung pe litoral, pentru a nu ajunge la spital cu probleme de sănătate, am discutat cu Corina Ivanciu, şef Birou Control Oficial Alimente de Origine Animală, în cadrul unui interviu online pe www.ziuaconstanta.ro.
1. Ce înseamnă Comandament Sezon Estival 2019?
Comandamentul Sezon Estival 2019 este o structură de control tematic constituită prin Ordin al Preşedintelui ANSVSA. Are la bază o echipă extinsă, interjudeţeană de medici veterinari oficiali care efectuează acţiuni de control oficial pe litoralul românesc cu scopul asigurării unui climat de siguranţă alimentar pentru consumator şi de prevenire a toxiinfecţiilor alimentare. Activitatea de control oficial este precedată de reinstruiri şi urmată de sinteze şi analize, pentru a creşte funcţionalitatea echipelor şi a vedea ce se poate îmbunătăţii în favoarea consumatorului.
2. Care sunt principalele nereguli pe care le-aţi găsit în acest sezon estival?
Perioada sezonului estival are o dinamică aparte, caracterizată printr-un număr mare de turişti la sfârşit de săptămână concentrat în zona staţiunii Mamaia şi zona de sud a litoralului şi prin deschiderea constantă de noi unităţi de alimentaţie publică şi comerţ cu amănuntul. Aceste două aspecte pot favoriza apariţia de neconformităţi. Cele mai frecvente au fost: neigienizarea corectă a spaţiilor şi utilajelor, depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare, nedemonstrarea trasabilităţii produselor alimentare, etichetarea incorectă, desfăşurarea de activităţi în spaţii neînregistrate sanitar veterinar şi pentru alimentelor.
3. Care este cuantumul amenzilor până la 1 august şi care a fost cea mai mare amendă aplicată?
Au fost aplicate 190 de sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 1.698.300 lei. Cea mai mare amendă a fost aplicată pentru produse expirate şi a fost în valoare de 50.000 de lei, iar în total au fost amenzi de peste un milion de lei, aplicate până la 1 august 2019.
4. Care sunt paşii pe care un operator economic trebuie să îi facă pentru a se autoriza pentru diverse operaţiuni economice pe litoral (tarabă cu hotdogi, burgeri, îngheţată etc.)?
Operatorul economic care doreşte să desfăşoare activităţi în domeniul alimentaţiei publice sau vânzării cu amănuntul al produselor alimentare trebuie să depună un dosar care să cuprindă următoarele documente: copie după CUI, copie după certificat constatator la punctul de lucru, copie CI, schiţa spaţiului şi să completeze o cerere. Dosarul va fi depus la sediul DSVSA şi va fi preluat de către medicul veterinar în vederea efectuării fişei de evaluare. Dacă condiţiile de desfăşurare a activităţii corespund legislaţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, se achită o taxă şi se eliberează documentul de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.
5. Vorbiţi-ne despre cel mai grav caz pe care l-aţi găsit pe litoral!
Rolul ANSVSA este acela de a depista prin controalele oficiale efectuate agenţii economici care nu respectă condiţiile impuse de legislaţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţă alimentelor, fapt ce poate prejudicia sănătatea consumatorilor. Pentru noi, orice aduce atingere siguranţei alimentare a consumatorului este considerat un fapt grav, indiferent de ce neregulă se constată. Cea mai mare sancţiune contravenţională a fost de 50.000 de lei pentru comercializarea de produse cu termenul de valabilitate expirat iar cea mai mare cantitate de produs confiscată şi trimisă la neutralizare a fost de 284,1 kg peste deteriorat.
6. Cu ce alte instituţii colaboraţi? Consideraţi că s-ar putea implica şi alte instituţii pentru a uşura controalele pe litoral pe timp de vară?
DSVSA Constanţa prin ANSVSA are încheiate protocoale de colaborare cu Direcţia de Sănătate Publică, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Constanţa: Serviciul de Investigare al Fraudelor Economice, Serviciul de Ordine Publică, ANAF Antifraudă. Fiecare din aceste instituţii are o legislaţie proprie complementară celei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor ceea ce aduce un plus în desfăşurarea controlului pentru fiecare instituţie implicată şi implicit pentru consumator.
7. Să vorbim şi despre turişti. Ce ar trebui să ştie aceştia în momentul în care ajung pe litoral, pentru a evita probleme de sănătate cauzate de mâncarea alterată?
Au fost desfăşurate campanii de informare pe site-ul ANSVSA. Turiştii trebuie să achiziţioneze produse şi preparate numai din locuri /spaţii înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţă alimentelor şi să consume preparate culinare la locul de achiziţionare( restaurante, pizzerii etc). Nu putem împiedica turiştii să achiziţioneze produse alimentare, dar ar trebui în primul rând să ţină cont de sănătatea lor şi a familiilor lor.
8. Cum poate face un turist sesizare atunci când întâmpină o problemă? Care sunt paşii pe care îi urmează şi care este perioada de soluţionare?
Poate contacta call center-ul ANSVSA tel. 0800826787 termen de răspuns 48h sau la adresa callcenter@ansvsa.ro, call center-ul Comandament Sezon Estival tel.0786577007 timp de reacţie imediat, office-constanţa@ansvsa.ro termen de răspuns 30 zile.
9. Mâncarea pe plajă - pro sau contra? În cât timp se strică mâncarea luată la pachet?
Recomandăm turiştilor să nu consume alimente preparate pe plajă, mai ales cele care au grad mare de perisabilitate. Alimentele se alterează în funcţie de temperatura mediului ambiant şi încărcătură microbiologica pe care o pot dezvolta. O mare atenţie trebuie acordată copiilor sau grupelor de persoane cu risc a căror alimentaţie trebuie atent supravegheată.
Despre controalele derulate pe litoral de DSVSA, în plin Comandament Sezon Estival 2019, dar şi despre aspectele pe care trebuie să le aibă în vedere turiştii în momentul în care ajung pe litoral, pentru a nu ajunge la spital cu probleme de sănătate, am discutat cu Corina Ivanciu, şef Birou Control Oficial Alimente de Origine Animală, în cadrul unui interviu online pe www.ziuaconstanta.ro.
1. Ce înseamnă Comandament Sezon Estival 2019?
Comandamentul Sezon Estival 2019 este o structură de control tematic constituită prin Ordin al Preşedintelui ANSVSA. Are la bază o echipă extinsă, interjudeţeană de medici veterinari oficiali care efectuează acţiuni de control oficial pe litoralul românesc cu scopul asigurării unui climat de siguranţă alimentar pentru consumator şi de prevenire a toxiinfecţiilor alimentare. Activitatea de control oficial este precedată de reinstruiri şi urmată de sinteze şi analize, pentru a creşte funcţionalitatea echipelor şi a vedea ce se poate îmbunătăţii în favoarea consumatorului.
2. Care sunt principalele nereguli pe care le-aţi găsit în acest sezon estival?
Perioada sezonului estival are o dinamică aparte, caracterizată printr-un număr mare de turişti la sfârşit de săptămână concentrat în zona staţiunii Mamaia şi zona de sud a litoralului şi prin deschiderea constantă de noi unităţi de alimentaţie publică şi comerţ cu amănuntul. Aceste două aspecte pot favoriza apariţia de neconformităţi. Cele mai frecvente au fost: neigienizarea corectă a spaţiilor şi utilajelor, depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare, nedemonstrarea trasabilităţii produselor alimentare, etichetarea incorectă, desfăşurarea de activităţi în spaţii neînregistrate sanitar veterinar şi pentru alimentelor.
3. Care este cuantumul amenzilor până la 1 august şi care a fost cea mai mare amendă aplicată?
Au fost aplicate 190 de sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 1.698.300 lei. Cea mai mare amendă a fost aplicată pentru produse expirate şi a fost în valoare de 50.000 de lei, iar în total au fost amenzi de peste un milion de lei, aplicate până la 1 august 2019.
4. Care sunt paşii pe care un operator economic trebuie să îi facă pentru a se autoriza pentru diverse operaţiuni economice pe litoral (tarabă cu hotdogi, burgeri, îngheţată etc.)?
Operatorul economic care doreşte să desfăşoare activităţi în domeniul alimentaţiei publice sau vânzării cu amănuntul al produselor alimentare trebuie să depună un dosar care să cuprindă următoarele documente: copie după CUI, copie după certificat constatator la punctul de lucru, copie CI, schiţa spaţiului şi să completeze o cerere. Dosarul va fi depus la sediul DSVSA şi va fi preluat de către medicul veterinar în vederea efectuării fişei de evaluare. Dacă condiţiile de desfăşurare a activităţii corespund legislaţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, se achită o taxă şi se eliberează documentul de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.
5. Vorbiţi-ne despre cel mai grav caz pe care l-aţi găsit pe litoral!
Rolul ANSVSA este acela de a depista prin controalele oficiale efectuate agenţii economici care nu respectă condiţiile impuse de legislaţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţă alimentelor, fapt ce poate prejudicia sănătatea consumatorilor. Pentru noi, orice aduce atingere siguranţei alimentare a consumatorului este considerat un fapt grav, indiferent de ce neregulă se constată. Cea mai mare sancţiune contravenţională a fost de 50.000 de lei pentru comercializarea de produse cu termenul de valabilitate expirat iar cea mai mare cantitate de produs confiscată şi trimisă la neutralizare a fost de 284,1 kg peste deteriorat.
6. Cu ce alte instituţii colaboraţi? Consideraţi că s-ar putea implica şi alte instituţii pentru a uşura controalele pe litoral pe timp de vară?
DSVSA Constanţa prin ANSVSA are încheiate protocoale de colaborare cu Direcţia de Sănătate Publică, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Constanţa: Serviciul de Investigare al Fraudelor Economice, Serviciul de Ordine Publică, ANAF Antifraudă. Fiecare din aceste instituţii are o legislaţie proprie complementară celei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor ceea ce aduce un plus în desfăşurarea controlului pentru fiecare instituţie implicată şi implicit pentru consumator.
7. Să vorbim şi despre turişti. Ce ar trebui să ştie aceştia în momentul în care ajung pe litoral, pentru a evita probleme de sănătate cauzate de mâncarea alterată?
Au fost desfăşurate campanii de informare pe site-ul ANSVSA. Turiştii trebuie să achiziţioneze produse şi preparate numai din locuri /spaţii înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţă alimentelor şi să consume preparate culinare la locul de achiziţionare( restaurante, pizzerii etc). Nu putem împiedica turiştii să achiziţioneze produse alimentare, dar ar trebui în primul rând să ţină cont de sănătatea lor şi a familiilor lor.
8. Cum poate face un turist sesizare atunci când întâmpină o problemă? Care sunt paşii pe care îi urmează şi care este perioada de soluţionare?
Poate contacta call center-ul ANSVSA tel. 0800826787 termen de răspuns 48h sau la adresa callcenter@ansvsa.ro, call center-ul Comandament Sezon Estival tel.0786577007 timp de reacţie imediat, office-constanţa@ansvsa.ro termen de răspuns 30 zile.
9. Mâncarea pe plajă - pro sau contra? În cât timp se strică mâncarea luată la pachet?
Recomandăm turiştilor să nu consume alimente preparate pe plajă, mai ales cele care au grad mare de perisabilitate. Alimentele se alterează în funcţie de temperatura mediului ambiant şi încărcătură microbiologica pe care o pot dezvolta. O mare atenţie trebuie acordată copiilor sau grupelor de persoane cu risc a căror alimentaţie trebuie atent supravegheată.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii