Interviu online cu Kristina Mutiş, purtător de cuvânt al Casei de Pensii Constanţa „Procedura de obţinere a ajutorului de înmormântare pentru angajaţi este aceeaşi cu cea pentru pensionari“
Interviu online cu Kristina Mutiş, purtător de cuvânt al Casei de Pensii Constanţa: „Procedura de obţinere
03 Feb, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
5517
Marime text
Kristina Mutiş, purtător de cuvânt al Casei Judeţene de Pensii Constanţa, a vorbit în cadrul unui interviu online acordat cotidianului ZIUA de Constanţa despre aspecte importante cu privire la sistemul de pensii. Astfel, potrivit acesteia, pe raza judeţului Constanţa, cea mai mare pensie de asigurări sociale este în cuantum de 11.046 de lei, iar cea mai mare pensie de serviciu este de 30.362 de lei.
Mai mult, începând cu data de 22 ianuarie 2018, Casa Judeţeană de Pensii Constanţa a început să primească de la beneficiari cereri prin care sunt solicitate bilete de tratament, până în momentul de faţă fiind înregistrate aproximativ 1.000 de astfel de cereri, pentru tot anul 2018.
Întrebările redacţiei:
Câţi pensionari sunt în judeţul Constanţa şi care este nivelul mediu al pensiei?
În momentul de faţă, pe raza judeţului Constanţa sunt în plată aproximativ 151.000 de beneficiari de drepturi de pensie şi indemnizaţii de legi speciale.
Numărul de pensionari este în scădere sau în creştere faţă de anii precedenţi?
Numărul de pensionari este într-o uşoară creştere. De exemplu, în perioada 2010 - 2012, în evidenţele noastre se aflau 146.000 de beneficiari, de atunci şi până acum numărul acestora crescând gradual până la 151.000.
Câte procese are pe rol, în acest moment, Casa Judeţeană de Pensii Constanţa? Au fost cazuri în care aţi pierdut?
În momentul de faţă, Casa Judeţeană de Pensii Constanţa este parte în aproximativ 650 de dosare aflate pe rol. Menţionăm că, odată stabilit cadrul procesual, hotărârea instanţei competente este prioritară celei administrative, prin care instituţia noastră ar fi abilitată să se pronunţe.
Este important să subliniem că practica a dovedit faptul că, la nivelul instanţelor de judecată, pentru aceeaşi speţă au fost adoptate soluţii diferite, nu numai între instanţe din judeţe diferite, ci chiar şi între completurile aceleiaşi instanţe (tribunale sau curţi de apel). Cu alte cuvinte, pe aceeaşi speţă, unele instanţe au dat câştig de cauză pensionarilor, altele au dat câştig de cauză caselor teritoriale de pensii.
În aproximativ cât timp se rezolvă un dosar de pensie proaspăt depus la Casa de Pensii Constanţa?
În emiterea deciziilor administrative se respectă termenul legal de 45 de zile de la data depunerii cererii, termen valabil atât pentru dosarele de înscrieri noi, cât şi pentru cererile de recalculare.
Se plâng constănţenii de modul de calcul al pensiei?
În general, nemulţumirile beneficiarilor noştri sunt legate de cuantumul pensiei, nu de modul de calcul al acesteia.
Cum se determină şi care va fi evoluţia valorii punctului de pensie?
Punctajul mediu anual realizat de asigurat se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare. Numărul de puncte realizat în fiecare lună se însumează, iar prin împărţirea la 12 rezulta punctajul anual al asiguratului în anul respectiv. Punctajul lunar se calculează prin raportarea câştigului salarial brut sau, după caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul pentru contribuţia de asigurări sociale, la câştigul salarial mediu brut din luna respectivă, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
În momentul de faţă, valoarea punctului de pensie este egală cu 1.000 de lei, urmând ca, începând cu luna iulie a acestui an. punctul de pensie să devină egal cu 1.100 de lei.
Constanţa are pensionari „de lux“? Care este cea mai mare pensie din judeţ şi din ce domeniu de activitate provine beneficiarul?
Pe raza judeţului Constanţa, cea mai mare pensie de asigurări sociale este în cuantum de 11.046 de lei, iar cea mai mare pensie de serviciu, de 30.362 de lei. În ceea ce priveşte domeniul de activitate din care provin beneficiarii, acest aspect nu constituie informaţie de interes public în înţelesul Legii nr. 544/2001.
Care sunt condiţiile de pensionare pe caz de boală? Mai pot, ulterior, aceştia să revină în câmpul muncii?
Încadrarea într-un grad de invaliditate se face de către comisia de expertiză medicală a capacităţii de muncă din cadrul casei teritoriale de pensii de care aparţine solicitantul, în conformitate cu prevederile Hotărârii nr. 155/2011 pentru aprobarea criteriilor si normelor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se face încadrarea în gradele I, II şi III de invaliditate. De asemenea, facem precizarea că la încadrarea în grad de invaliditate se are în vedere pierderea capacităţii de muncă, nu diagnosticul ca atare. Ulterior, în funcţie de evoluţia stării de sănătate şi de redobândirea a cel puţin 50% din capacitatea de muncă, pensionarii de invaliditate pot reveni în câmpul muncii.
Cum se pot pensiona anticipat constănţenii? Ce procent de penalizare se aplică?
Pensia anticipată parţială se cuvine cu cel mult cinci ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare persoanelor care au realizat cel puţin stagiul complet de cotizare prevăzut de lege, în funcţie de luna şi de anul naşterii. Pensia anticipată se cuvine cu cel mult cinci ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare persoanelor care au depăşit stagiul complet de cotizare cu până la opt ani. Procentul de penalizare se stabileşte conform tabelului nr. 2^1 din Legea nr. 263/2010, în funcţie de stagiul de cotizare realizat şi de numărul lunilor de anticipare. Penalizarea se aplică până la îndeplinirea condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.
Să vorbim despre ajutorul de deces. În cât timp se poate obţine şi care este cuantumul acestuia?
Plata ajutorului de deces se face în aceeaşi zi, la casieria instituţiei solicitantului, personal, dacă actele au fost depuse până la ora 11.00, respectiv în ziua următoare, dacă documentele s-au depus după această oră. Pentru anul curent, cuantumul ajutorului de deces este de 4.162 de lei în cazul decesului unui pensionar sau asigurat, iar pentru decesul unui membru de familie aflat în întreţinerea pensionarului sau asiguratului, cuantumul reprezintă jumătate din valoarea întreagă, respectiv 2.081 de lei.
Dacă până acum Casa de Pensii acorda ajutorul de deces doar la pensionari, acum va plăti şi pentru angajaţi. Cum se poate obţine acest ajutor?
Procedura de obţinere a ajutorului de înmormântare pentru angajaţi este aceeaşi cu cea pentru obţinerea ajutorului de deces pentru pensionari. Astfel, în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care, după caz, poate fi soţ supravieţuitor, copil, părinte, tutore, curator sau, în lipsa acestora, orice persoană care face această dovada (factura de sicriu).
Cererile de acordare a ajutorului de deces atât pentru pensionari, cât şi pentru angajaţi se pot depune de luni până vineri la ghişeul nr. 6 de la parterul instituţiei, în intervalul orar 8.00 - 14.00, iar miercurea în intervalul 8.00 - 16.00. Actele necesare sunt următoarele: cerere-tip, care se poate achiziţiona de la unitatea xerox din incinta instituţiei sau poate fi descărcată de pe internet; dovada suportării cheltuielilor de înmormântare pe numele solicitantului, în original; actul de identitate al solicitantului în copie şi original; certificatul de deces al pensionarului sau al asiguratului, în original şi copie.
Care sunt condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească angajaţii pentru a obţine acest ajutor de deces?
Principala condiţie care trebuie îndeplinită este ca persoana în cauză să fie asigurată la momentul decesului, respectiv să fie încadrată în muncă.
Care este situaţia biletelor de tratament şi care sunt staţiunile preferate de pensionari?
Potrivit prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu completările şi modificările ulterioare, la începutul fiecărui an, Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) contractează locuri la tratament balnear, în limita fondurilor aprobate prin bugetul asigurărilor sociale de stat, şi repartizează numărul total de bilete de tratament pentru fiecare casă judeţeană de pensii, în funcţie de numărul total de potenţiali beneficiari şi în funcţie de valorificările din anii precedenţi. În momentul de faţă se aşteaptă finalizarea procedurii privind achiziţia publică de servicii hoteliere, de restaurant şi tratament balnear şi, în funcţie de tarifele ofertate de prestatori, vor fi contractate locurile la tratament balnear şi se va realiza repartiţia pe judeţe a biletelor.
Începând cu data de 22 ianuarie 2018, Casa Judeţeană de Pensii Constanţa a început să primească de la beneficiari cereri de solicitare de bilete de tratament, până în momentul de faţă fiind înregistrate aproximativ 1.000 de cereri pentru tot anul 2018. Există solicitări pentru toate staţiunile balneare, printre cele mai căutate numărându-se cele de pe litoral, cu profil reumatologic - Techirghiol, Mangalia, Eforie, Saturn, dar şi cele din ţară, cum ar fi Vatra Dornei, Herculane, Covasna sau Slănic Moldova.
Care este, la nivelul judeţului Constanţa, raportul între numărul de salariaţi şi numărul de pensionari?
Informaţii în acest sens pot fi oferite de către Institutul Naţional de Statistică.
Care este evoluţia nivelului de încasare a contribuţiilor la pensii de la agenţii economici din judeţul Constanţa?
Încasarea contribuţiilor la pensii de la agenţii economici din judeţul Constanţa se face de către Agenţia Judeţeană de Administrare Fiscală.
Întrebările cititorilor:
ggeorge58: Ce aţi recomanda celor care sunt în perspectiva de a se pensiona? Şi de ce sunt cozi interminabile la depunerea dosarelor? De ce nu sunt instruiţi pensionarii să îşi facă dosarele corect, în ideea să nu se mai formeze cozile acestea?
Krisina Mutiş: Bună ziua! La ghişeul de primire a dosarelor de pensionare îşi desfăşoară activitatea doi funcţionari cu atribuţii de verificare şi înregistrare a dosarelor. Informaţii cu privire la documentele necesare constituirii unui dosar de pensie sunt afişate atât la sediul instituţiei, cât şi pe internet.
Durata medie de verificare a documentelor şi de înregistrare în sistem informatic a unui dosar nou este de cel puţin zece minute, întrucât trebuie vizate de conformitate actele de stare civilă, trebuie calculate perioadele de vechime în vederea confirmării stagiului de cotizare al solicitanţilor şi, nu în ultimul rând, toate datele trebuie introduse în sistem informatic. Întârzieri apar foarte frecvent în momentul în care beneficiarii se prezintă cu dosarul incomplet, din motive care nu ţin de angajaţii instituţiei noastre, în sensul că au uitat acasă documentele originale, nu au completat corect sau în totalitate cererile de înscriere la pensie sau solicită informaţii legate de dreptul de pensionare, care nu pot fi afişate sau publicate pe site, întrucât sunt diferite de la o persoană la altă.
Celor care solicită înscrierea la una dintre categoriile de pensie prevăzute de lege le recomandăm să se adreseze angajatorului, în vederea întocmirii dosarului de pensionare, în situaţia în care sunt încadraţi în muncă, iar în cazul în care nu sunt încadraţi în muncă, să citească cu foarte mare atenţie informările existente atât la sediul instituţiei noastre, cât şi pe site, şi să se prezinte cu absolut toate documentele enumerate acolo. Ne cerem scuze pentru orice eventuale inconveniente şi dorim să vă asiguram că, în fiecare zi, suntem la dispoziţia beneficiarilor pentru orice solicitări legate de domeniul nostru de activitate.
ggeorge58: Eu vă înţeleg, dar eu vorbeam de un program real de informare, din cei 151.000 de pensionari, nu ştiu câţi se informează de pe internet. Dar să citeşti afişe de pe pereţii instituţiei e destul de complicat.
Krisina Mutiş: Exact din acest motiv se prelungeşte durata de aşteptare la ghişeul de stabiliri pensii, întrucât colegii mei acordă informaţii verbal tuturor celor care, din diferite motive, nu se pot informa pe internet sau nu pot citi afişele.
mariaghinea: Există o tendinţă de a creşte vârsta de pensionare. Cum vi se pare acest fenomen?
Krisina Mutiş: Tendinţa de a creşte vârsta de pensionare este una frecvent întâlnită în majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană. Există ţări care au egalizat deja vârsta de pensionare a femeilor cu cea a bărbaţilor, acestea putându-se pensiona la limita de vârstă la 65 sau chiar 67 de ani.
mariaghinea: Aş mai avea o întrebare. Sunt în Constanţa pensionari care au poprire pe pensii? Există riscul acesta?
Krisina Mutiş: În problematica popririlor, instituţia noastră este terţ poprit, în sensul ca primim de la birourile executorilor judecătoreşti sau alte instituţii abilitate adrese de înfiinţare poprire, iar noi avem obligaţia de a institui poprire asupra pensiilor beneficiarilor, în funcţie de dispoziţiile instituţiilor care ne înaintează respectivele înfiinţări de poprire.
Mai mult, începând cu data de 22 ianuarie 2018, Casa Judeţeană de Pensii Constanţa a început să primească de la beneficiari cereri prin care sunt solicitate bilete de tratament, până în momentul de faţă fiind înregistrate aproximativ 1.000 de astfel de cereri, pentru tot anul 2018.
Întrebările redacţiei:
Câţi pensionari sunt în judeţul Constanţa şi care este nivelul mediu al pensiei?
În momentul de faţă, pe raza judeţului Constanţa sunt în plată aproximativ 151.000 de beneficiari de drepturi de pensie şi indemnizaţii de legi speciale.
Numărul de pensionari este în scădere sau în creştere faţă de anii precedenţi?
Numărul de pensionari este într-o uşoară creştere. De exemplu, în perioada 2010 - 2012, în evidenţele noastre se aflau 146.000 de beneficiari, de atunci şi până acum numărul acestora crescând gradual până la 151.000.
Câte procese are pe rol, în acest moment, Casa Judeţeană de Pensii Constanţa? Au fost cazuri în care aţi pierdut?
În momentul de faţă, Casa Judeţeană de Pensii Constanţa este parte în aproximativ 650 de dosare aflate pe rol. Menţionăm că, odată stabilit cadrul procesual, hotărârea instanţei competente este prioritară celei administrative, prin care instituţia noastră ar fi abilitată să se pronunţe.
Este important să subliniem că practica a dovedit faptul că, la nivelul instanţelor de judecată, pentru aceeaşi speţă au fost adoptate soluţii diferite, nu numai între instanţe din judeţe diferite, ci chiar şi între completurile aceleiaşi instanţe (tribunale sau curţi de apel). Cu alte cuvinte, pe aceeaşi speţă, unele instanţe au dat câştig de cauză pensionarilor, altele au dat câştig de cauză caselor teritoriale de pensii.
În aproximativ cât timp se rezolvă un dosar de pensie proaspăt depus la Casa de Pensii Constanţa?
În emiterea deciziilor administrative se respectă termenul legal de 45 de zile de la data depunerii cererii, termen valabil atât pentru dosarele de înscrieri noi, cât şi pentru cererile de recalculare.
Se plâng constănţenii de modul de calcul al pensiei?
În general, nemulţumirile beneficiarilor noştri sunt legate de cuantumul pensiei, nu de modul de calcul al acesteia.
Cum se determină şi care va fi evoluţia valorii punctului de pensie?
Punctajul mediu anual realizat de asigurat se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare. Numărul de puncte realizat în fiecare lună se însumează, iar prin împărţirea la 12 rezulta punctajul anual al asiguratului în anul respectiv. Punctajul lunar se calculează prin raportarea câştigului salarial brut sau, după caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul pentru contribuţia de asigurări sociale, la câştigul salarial mediu brut din luna respectivă, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
În momentul de faţă, valoarea punctului de pensie este egală cu 1.000 de lei, urmând ca, începând cu luna iulie a acestui an. punctul de pensie să devină egal cu 1.100 de lei.
Constanţa are pensionari „de lux“? Care este cea mai mare pensie din judeţ şi din ce domeniu de activitate provine beneficiarul?
Pe raza judeţului Constanţa, cea mai mare pensie de asigurări sociale este în cuantum de 11.046 de lei, iar cea mai mare pensie de serviciu, de 30.362 de lei. În ceea ce priveşte domeniul de activitate din care provin beneficiarii, acest aspect nu constituie informaţie de interes public în înţelesul Legii nr. 544/2001.
Care sunt condiţiile de pensionare pe caz de boală? Mai pot, ulterior, aceştia să revină în câmpul muncii?
Încadrarea într-un grad de invaliditate se face de către comisia de expertiză medicală a capacităţii de muncă din cadrul casei teritoriale de pensii de care aparţine solicitantul, în conformitate cu prevederile Hotărârii nr. 155/2011 pentru aprobarea criteriilor si normelor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se face încadrarea în gradele I, II şi III de invaliditate. De asemenea, facem precizarea că la încadrarea în grad de invaliditate se are în vedere pierderea capacităţii de muncă, nu diagnosticul ca atare. Ulterior, în funcţie de evoluţia stării de sănătate şi de redobândirea a cel puţin 50% din capacitatea de muncă, pensionarii de invaliditate pot reveni în câmpul muncii.
Cum se pot pensiona anticipat constănţenii? Ce procent de penalizare se aplică?
Pensia anticipată parţială se cuvine cu cel mult cinci ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare persoanelor care au realizat cel puţin stagiul complet de cotizare prevăzut de lege, în funcţie de luna şi de anul naşterii. Pensia anticipată se cuvine cu cel mult cinci ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare persoanelor care au depăşit stagiul complet de cotizare cu până la opt ani. Procentul de penalizare se stabileşte conform tabelului nr. 2^1 din Legea nr. 263/2010, în funcţie de stagiul de cotizare realizat şi de numărul lunilor de anticipare. Penalizarea se aplică până la îndeplinirea condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.
Să vorbim despre ajutorul de deces. În cât timp se poate obţine şi care este cuantumul acestuia?
Plata ajutorului de deces se face în aceeaşi zi, la casieria instituţiei solicitantului, personal, dacă actele au fost depuse până la ora 11.00, respectiv în ziua următoare, dacă documentele s-au depus după această oră. Pentru anul curent, cuantumul ajutorului de deces este de 4.162 de lei în cazul decesului unui pensionar sau asigurat, iar pentru decesul unui membru de familie aflat în întreţinerea pensionarului sau asiguratului, cuantumul reprezintă jumătate din valoarea întreagă, respectiv 2.081 de lei.
Dacă până acum Casa de Pensii acorda ajutorul de deces doar la pensionari, acum va plăti şi pentru angajaţi. Cum se poate obţine acest ajutor?
Procedura de obţinere a ajutorului de înmormântare pentru angajaţi este aceeaşi cu cea pentru obţinerea ajutorului de deces pentru pensionari. Astfel, în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care, după caz, poate fi soţ supravieţuitor, copil, părinte, tutore, curator sau, în lipsa acestora, orice persoană care face această dovada (factura de sicriu).
Cererile de acordare a ajutorului de deces atât pentru pensionari, cât şi pentru angajaţi se pot depune de luni până vineri la ghişeul nr. 6 de la parterul instituţiei, în intervalul orar 8.00 - 14.00, iar miercurea în intervalul 8.00 - 16.00. Actele necesare sunt următoarele: cerere-tip, care se poate achiziţiona de la unitatea xerox din incinta instituţiei sau poate fi descărcată de pe internet; dovada suportării cheltuielilor de înmormântare pe numele solicitantului, în original; actul de identitate al solicitantului în copie şi original; certificatul de deces al pensionarului sau al asiguratului, în original şi copie.
Care sunt condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească angajaţii pentru a obţine acest ajutor de deces?
Principala condiţie care trebuie îndeplinită este ca persoana în cauză să fie asigurată la momentul decesului, respectiv să fie încadrată în muncă.
Care este situaţia biletelor de tratament şi care sunt staţiunile preferate de pensionari?
Potrivit prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu completările şi modificările ulterioare, la începutul fiecărui an, Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) contractează locuri la tratament balnear, în limita fondurilor aprobate prin bugetul asigurărilor sociale de stat, şi repartizează numărul total de bilete de tratament pentru fiecare casă judeţeană de pensii, în funcţie de numărul total de potenţiali beneficiari şi în funcţie de valorificările din anii precedenţi. În momentul de faţă se aşteaptă finalizarea procedurii privind achiziţia publică de servicii hoteliere, de restaurant şi tratament balnear şi, în funcţie de tarifele ofertate de prestatori, vor fi contractate locurile la tratament balnear şi se va realiza repartiţia pe judeţe a biletelor.
Începând cu data de 22 ianuarie 2018, Casa Judeţeană de Pensii Constanţa a început să primească de la beneficiari cereri de solicitare de bilete de tratament, până în momentul de faţă fiind înregistrate aproximativ 1.000 de cereri pentru tot anul 2018. Există solicitări pentru toate staţiunile balneare, printre cele mai căutate numărându-se cele de pe litoral, cu profil reumatologic - Techirghiol, Mangalia, Eforie, Saturn, dar şi cele din ţară, cum ar fi Vatra Dornei, Herculane, Covasna sau Slănic Moldova.
Care este, la nivelul judeţului Constanţa, raportul între numărul de salariaţi şi numărul de pensionari?
Informaţii în acest sens pot fi oferite de către Institutul Naţional de Statistică.
Care este evoluţia nivelului de încasare a contribuţiilor la pensii de la agenţii economici din judeţul Constanţa?
Încasarea contribuţiilor la pensii de la agenţii economici din judeţul Constanţa se face de către Agenţia Judeţeană de Administrare Fiscală.
Întrebările cititorilor:
ggeorge58: Ce aţi recomanda celor care sunt în perspectiva de a se pensiona? Şi de ce sunt cozi interminabile la depunerea dosarelor? De ce nu sunt instruiţi pensionarii să îşi facă dosarele corect, în ideea să nu se mai formeze cozile acestea?
Krisina Mutiş: Bună ziua! La ghişeul de primire a dosarelor de pensionare îşi desfăşoară activitatea doi funcţionari cu atribuţii de verificare şi înregistrare a dosarelor. Informaţii cu privire la documentele necesare constituirii unui dosar de pensie sunt afişate atât la sediul instituţiei, cât şi pe internet.
Durata medie de verificare a documentelor şi de înregistrare în sistem informatic a unui dosar nou este de cel puţin zece minute, întrucât trebuie vizate de conformitate actele de stare civilă, trebuie calculate perioadele de vechime în vederea confirmării stagiului de cotizare al solicitanţilor şi, nu în ultimul rând, toate datele trebuie introduse în sistem informatic. Întârzieri apar foarte frecvent în momentul în care beneficiarii se prezintă cu dosarul incomplet, din motive care nu ţin de angajaţii instituţiei noastre, în sensul că au uitat acasă documentele originale, nu au completat corect sau în totalitate cererile de înscriere la pensie sau solicită informaţii legate de dreptul de pensionare, care nu pot fi afişate sau publicate pe site, întrucât sunt diferite de la o persoană la altă.
Celor care solicită înscrierea la una dintre categoriile de pensie prevăzute de lege le recomandăm să se adreseze angajatorului, în vederea întocmirii dosarului de pensionare, în situaţia în care sunt încadraţi în muncă, iar în cazul în care nu sunt încadraţi în muncă, să citească cu foarte mare atenţie informările existente atât la sediul instituţiei noastre, cât şi pe site, şi să se prezinte cu absolut toate documentele enumerate acolo. Ne cerem scuze pentru orice eventuale inconveniente şi dorim să vă asiguram că, în fiecare zi, suntem la dispoziţia beneficiarilor pentru orice solicitări legate de domeniul nostru de activitate.
ggeorge58: Eu vă înţeleg, dar eu vorbeam de un program real de informare, din cei 151.000 de pensionari, nu ştiu câţi se informează de pe internet. Dar să citeşti afişe de pe pereţii instituţiei e destul de complicat.
Krisina Mutiş: Exact din acest motiv se prelungeşte durata de aşteptare la ghişeul de stabiliri pensii, întrucât colegii mei acordă informaţii verbal tuturor celor care, din diferite motive, nu se pot informa pe internet sau nu pot citi afişele.
mariaghinea: Există o tendinţă de a creşte vârsta de pensionare. Cum vi se pare acest fenomen?
Krisina Mutiş: Tendinţa de a creşte vârsta de pensionare este una frecvent întâlnită în majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană. Există ţări care au egalizat deja vârsta de pensionare a femeilor cu cea a bărbaţilor, acestea putându-se pensiona la limita de vârstă la 65 sau chiar 67 de ani.
mariaghinea: Aş mai avea o întrebare. Sunt în Constanţa pensionari care au poprire pe pensii? Există riscul acesta?
Krisina Mutiş: În problematica popririlor, instituţia noastră este terţ poprit, în sensul ca primim de la birourile executorilor judecătoreşti sau alte instituţii abilitate adrese de înfiinţare poprire, iar noi avem obligaţia de a institui poprire asupra pensiilor beneficiarilor, în funcţie de dispoziţiile instituţiilor care ne înaintează respectivele înfiinţări de poprire.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- Matanie Dumitra 03 Feb, 2018 09:59 De ce pensionarii militari nu au dreptul la bilet de tratament prin casa de pensii teritoriala?
- Nica 02 Feb, 2018 09:58 Dc nu se iau in calcul in mod automat( fără a avea o decizie a instanței) salariile brute deși curtea europeană de justiție a specificat asta iar legislația românească s-a conformat. ( am o decizie a instanței prin care obliga casa de pensii sa recalculeze conform salariilor brute dar avocatul a “omis” sa depună o adeverința apx12ani. Întrebând la casa se pensii dacă se poate solicita includerea și acelei perioade care nu a fost prinsă in proces, răspunsul a fost ca nu se poate decât dacă exista o sentința in acest sens! Mulțumesc