Interviu online cu lect. univ. dr. Liliana Naclad, coordonatorul Stenali Center - Baby Genius & Genius Children’s Academy „La mulţi ani copiilor, dar şi acelui copil pitit în sufletul adulţilor! Doar prin el putem înţelege copilăria"
Interviu online cu lect. univ. dr. Liliana Naclad, coordonatorul Stenali Center - Baby Genius & Genius Children’s
01 Jun, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
6632
Marime text
1 iunie este Ziua Internaţională a Copilului, ziua în care toţi copiii ar trebui să se simtă bine, să primească cadouri, să se distreze împreună. În această zi, fiecare dintre noi îşi aminteşte de momentele frumoase ale copilăriei, întorcându-se cu gândul în trecut sau retrăind-o prin ochii oricărui copil. Ziua Internaţională a Copilului trebuie să însemne multe bucurii pentru cei mici, baloane colorate, jucării, dulciuri, hăinuţe noi, jocuri şi distracţii în parcuri, prietenii noi, generozitate, dragoste, inocenţă, puritate, duioşie, pictură, dansuri, plimbări, desene pe asfalt, filme, urări, felicitări.
Despre copilărie şi copii am discutat cu lect. univ. dr. Liliana Naclad, coordonatorul Stenali Center - Baby Genius & Genius Children’s Academy, în cadrul unui interviu online, în direct pe www.ziuaconstanta.ro.
Întrebările redacţiei:
Cum vor sărbători micuţii de la Stenali Center - Baby Genius & Genius Children’s Academy ziua de 1 Iunie? Ce surprize le-aţi pregătit?
Micuţii au avut azi (ieri - n.r.) petrecerea. Acum deja sunt obosiţi şi dorm liniştiţi, mai ales că şi-au făcut singuri tortuleţul. Vom afişa ulterior pozele pe pagina de Facebook a centrului. Am avut ca invitaţi doi clovni de la o firmă de animatori cu care colaborăm. Copiii au dansat, au cântat şi s-au bucurat de sărbătoare.
De unde vă inspiraţi pentru activităţile pe care le desfăşuraţi la Stenali Center - Baby Genius & Genius Children’s Academy?
Consider că niciun sistem educativ nu deţine adevărurile absolute şi ne inspiram atât de Baby Genius, ca sistem de învăţare care prevede învăţarea deprinderilor prin rime (cântece) şi mişcare, cât şi din L’ecolle maternale, care este un sistem de educaţie primară a copiilor. Din acesta am luat partea familiară, caldă, care se regăseşte în atmosfera Stenali Center - Baby Genius & Genius Children’s Academy.
De asemenea, din Montessori luăm anumite activităţi practice. Şi faptul că şi-au făcut azi tortul pentru ziua lor este o activitate de tip Montessori. Toate activităţile au ca obiectiv achiziţii psiho-motorii şi cognitive menite să pregătească micuţul pentru clasa 0. Recunosc că nu urmărim programa ministerului în virtutea faptului că oferim servicii de îngrijire, însă grija presupune ansamblul coordonatelor care duc la dezvoltarea armonioasă a copiilor. Ce folos să urmăreşti o programă şi să scrii teancuri de hârtii, când acel timp îl poţi oferi unui copil pentru a afla de ce e trist sau ce îşi doreşte? Sunt conştientă de necesitatea urmăririi pas cu pas a achiziţiilor, dar asta nu înseamnă totul. Importantă e starea de bine a copilului.
Cum decurge o zi obişnuită din viaţa unui copil care vine la Stenali Center - Baby Genius & Genius Children’s Academy?
Dimineaţa, micul somnoros are micul dejun la ora 8.30, apoi, la ora 9.00, minimum zece minute de gimnastică. Fiecare săptămâna are o temă dedicată, în funcţie de vârstă. Sunt multe activităţi practice, lectura, lucrul frontal, sunt şi caietele didactice pe care le folosim. Vara, cel puţin 40 de minute înainte de masă, ies în curte. Apoi, somnic şi fixare de cunoştinţe. După ora 16.30 ies din nou în spaţiul de joacă.
Putem spune că micuţii de azi sunt diferiţi de cei din generaţiile trecute?
De la generaţie la generaţie, e clar, evoluăm. Dacă sunt diferiţi, sunt diferiţi, în sensul pozitiv. Au abilităţi tehnice cu mult peste cele ale generaţiilor trecute. E drept că sunt cultivate de părinţi, uneori poate prea devreme.
Tehnologia, cum ar fi tabletele, jocurile pe internet, filmele, reţelele de socializare, influenţează copilăria?
Da. Din acest punct de vedere, copilăria este afectată. Se formează deprinderi care izolează copilul de ceilalţi şi, mai mult decât atât, procesul de învăţare este afectat prin diminuarea timpilor de atenţie şi concentrare. Au început să fie realizare studii care dovedesc faptul că imaginaţia este mult diminuată, iar imaginarul este exacerbat. Acest fapt afectează mental viitorul adult, dacă gadget-urile apar prea de timpuriu în viaţa lor.
Care sunt cele mai importante trei aspecte de care trebuie ţinut cont când lucrezi cu copiii mici?
Dacă privim copilul, ne orientăm la starea lui de fiecare clipă. Nu poţi certa un copil când este obosit sau poate că nu te înţelegi cu el pentru că pur şi simplu îi este foame şi nu îşi dă seama. Tu, ca adult, ai viziunea de ansamblu şi asupra stării lui de sănătate, şi asupra programului. Când este în echilibrul lui interior, atunci trebuie să te uiţi la tipologia de caracter, care, de multe ori, se observă după 3-6 luni de la intrarea în colectivitate, însă nu fără să faci o analiză subtilă şi a felului părinţilor. Dacă ne gândim la aspectele de care să se ţină cont adultul care lucrează cu copilul, atunci el trebuie să fie răbdător, în primul rând, să iubească copiii şi să îşi manifeste această iubire faţă de cel mic.
Care este secretul în educarea copiilor de vârste mici?
Dragostea.
Poate oricine să fie educator şi să iubească copiii care nu sunt ai lui?
Nu. Categoric nu. Este o vocaţie pe care fi o ai, fie nu. Oricât de multe diplome ar aduna, educatorul, profesorul psihologul, jurnalistul, preotul au nevoie de vocaţie. Fără vocaţie nu poţi face nimic din ceea ce tine de activităţile care fac legătura între planul spiritual şi cel real. Or, dezvoltarea copilului este un ansamblu optim de echilibrare a raţionalului, a afectului şi a voluţionalului.
Care este mai importantă: educaţia spirituală, cea emoţională sau cea intelectuală?
Educaţia spirituală şi cea emoţională sunt preponderent călăuzite de afect. Cea intelectuală este preponderent raţională. Iar, una peste alta, cea mai importantă este eficientizarea, folosirea la maximum a ceea ce are copilul în moştenirea sa genetică pe ambele paliere. În ziua de azi, copilul trebuie educat să treacă de la gând la fapte. Viitorul adult trebuie să ştie din copilărie să pună în aplicare ceea ce învăţă. El trebuie susţinut să acţioneze. Mai cu seamă acum, când spaţiul virtual creează o lume în care senzaţia de mulţumire rămâne la nivel virtual, imaginar. Pentru că s-a dovedit că, imagindu-ne ceva, satisfacţia există, e drept, în proporţie mai mică. Şi, deseori, am întâlnit chiar studenţi care au o gândire brici, planuri de viitor excepţionale, însă nu acţionează. M-am revăzut cu unii dintre ei şi, la cinci ani după finalizarea studiilor, au rămas în acelaşi plan al visurilor, de fapt, un plan virtual. Aici e riscul noilor mijloace media. Satisfacerea comunicării, a aparenţei vizibilităţi şi acţiuni, însă rămânerea în acel plan este extrem de riscantă pentru viitorul adult. De aceea, părinţii au datoria de a se ocupa de tineri încă de când sunt copii, să-i ajute să treacă de la gând la faptă.
Ce trebuie să facem dacă avem un copil dificil? Putem să-l pedepsim? Dacă da, cum? Este vreodată bătaia „ruptă din rai“, cum se spune în popor?
Dacă e dificil, trebuie să îl iubim, aşa cum este! Pedepsele sunt în regulă, însă nu în exces şi doar aplicate de către părinţi, dar cu dreaptă măsură. La Stenali Center există un scăunel sau un covoraş pe care sunt puşi să se gândească la ceea ce au făcut (de exemplu, au împins un copil), stau cu faţa la ceilalţi, nu izolaţi, însă se ştie - acolo este spaţiul în care se gândeşte la actele/faptele sale şi le conştientizează. Aici este locul pe care trebuie să îl căutam în minţişoarele lor - conştientizarea boacănelor. Odată conştientizate, copilul este îndrumat să le îndrepte.
Care sunt cele mai noi metode de predare şi învăţare ce îi ajută pe copii să se dezvolte, să devină creativi, stăpâni pe ei înşişi?
Noile metode sunt, clar, cele multimedia. Nu putem face abstracţie de ele pentru că prin intermediul lor sunt stimulaţi mai mulţi centri, însa, repet... cu măsură. Să nu se ajungă la izolare. Ştefania, de exemplu, fiica mea de opt ani, a descoperit YouTube-ul. Face ce face şi caută câte un filmuleţ, astfel că zilele trecute m-a corectat când am spus că cineva mirosea a transpiraţie. A zis, extrem de sigură pe ea: „Mamă, transpiraţia nu miroase, ci bacteriile“. Bineînţeles că am iscodit-o. „Ce sunt acelea bacterii, că eu nu ştiu?“ Răspunsul ei, la fel de ferm: „Sunt microorganisme, unele bune, altele rele, care trăiesc în corpul nostru şi când se înmulţesc trebuie eliminate, şi atunci se elimină prin transpiraţie. Ştiu de pe YouTube“. Pentru vârsta de 8 ani, Ştefi a dat un răspuns extrem de complex şi, trebuie să recunosc, am fost mândră. Aşa ca nu putem face abstracţie de educaţia multimedia, însa nu fără control.
Întrebările cititorilor:
Am auzit multe lucruri frumoase despre centrul dvs. şi chiar voiam să iau legătura cu Baby Genius. Vă rog să-mi spuneţi cum pot ajunge la dvs., unde vă găsesc?
Liliana Naclad: Mulţumim pentru apreciere. Suntem pe strada Frunzelor nr. 44, zona este foarte accesibilă - Trocadero - Eden. Nu avem încă banner, dar urmează. Suntem mutaţi de curând în zonă. De asemenea, ne găsiţi pe Facebook, la pagina https://www.facebook.com/STENALICENTER/
Bună ziua! Aveţi program şi pe perioada vacanţei de vară?
Liliana Naclad: Da, este deschis, avem închis doar două săptămâni pentru igienizare şi ultimele două săptămâni din luna august.
Cursurile de astronomie pe ce perioadă sunt şi ce categorie de vârstă trebuie să aibă copiii care participă la astfel de cursuri? Pot face şi observaţii astronomice?
Liliana Naclad: Cursurile de astronomie continuă şi pe perioada verii, vârsta minimă este de 4-6 ani. Da, se pot face şi observaţii astronomice la Observatorul din zona Delfinariu, care este coordonat de Ştefan Costache, telefon 0766436310.
Bună ziua! Am un copil de 3 ani şi jumătate şi sunt interesată de oferta dvs. Îmi puteţi da mai multe informaţii legate de program şi sistemul de predare pe care vă axaţi?
Liliana Naclad: Să vă trăiască! Preţurile sunt între 600 şi 1.200 de lei, în funcţie de program. Metodele sunt adaptate vârstei, începând de la învăţarea prin joc, ulterior învăţarea prin descoperire, iar cu cei mari motivaţia, determinarea. De obicei, rezultatele se văd după aproximativ şase luni sau mai puţin, în funcţie de copil.
Copiii din ziua de azi au o personalitate mai mare în comparaţiile cu generaţiile anterioare?
Liliana Naclad: Personalitatea copilului este cea a generaţiilor anterioare. De cele mai multe ori, noile media ne aduc înainte modelul copilului perfect. Mai mult decât atât, sunt adevărate curente care formează „părinţi perfecţi“. Poate dezamăgesc, însă fiecare copil este perfect pentru părinţii lui, cum fiecare părinte este perfect pentru copilul lui, cu condiţia să îşi asculte glasul interior, iar copilul său să devină prioritatea nr. 1, nu doar prin actele sale (serviciu, achiziţii materiale), ci prin a le oferi timp, afecţiune, şi nu un timp cu telefonul în mână, ci interacţiune activă şi plină de afecţiune. Aici însă intervine echilibrul, nu o afecţiune fără raţiune, ci una care să vizeze viitorul adult.
Ce va deosebeşte sau ce oferiţi în plus faţă de alte centre/grădiniţe constănţene?
Liliana Naclad: Ca sa ştiu ce ne deosebeşte, ar trebui să le ştiu cu de-amănuntul pe toate. Nu ştiu ce ne deosebeşte. Ştiu doar că, atunci când am hotărât să îl deschid, mă nemulţumeau paturile celorlalte grădiniţe/centre. Erau la câţiva centimetri de sol. Voiam să o duc pe Ştefania, iar eu sa îmi reiau activitatea la Consiliul Judeţean şi la Universitate. Însă nu îmi puteam închipui cum va dormi copilul meu în paturile acelea. Apoi mă nemulţumeau răspunsurile la întrebări adresate personalului. Termeni ca „angoasat“ sau „tantrum“ le păreau străine, de aceea am ales să lucrez cu psihologi. În rest, vreau să vă asigur de un lucru - factorul uman este determinant: fie că este la stat, la privat, la centre sau chiar bone.
Ce relaţie ne recomandaţi să avem cu copiii? De prietenie sau mai autoritară?
Liliana Naclad: Relaţia cu copiii trebuie să fie, în primul rând, constantă. Nu azi - autoritari, iar mâine - plini de îngăduinţă. Ideea de prietenie este una cu care părinţii se amăgesc. Viitorul adult va avea mereu partea lui gri pe care nu o va destăinui decât prietenului apropiat (care, fireşte, ulterior îl va dezamăgi) sau, în cazul în care în familie are un model creştin, o va destăinui preotului. Pedepsele sunt în regulă, însă nu în exces şi doar aplicate de către părinţi, dar cu dreaptă măsură.
La Stenali Center există un scăunel sau un covoraş pe care sunt puşi să se gândească la ceea ce au făcut (de exemplu: au împins un copil), stau cu faţa la ceilalţi, nu izolaţi, însă se ştie că acolo este spaţiul în care se gândeşte la actele/faptele sale şi le conştientizează. Aici este locul pe care trebuie să îl căutăm în minţişoarele lor - conştientizarea boacănelor. Odată conştientizate, copilul este îndrumat să le îndrepte.
Gadgeturile pot influenţa educaţia copiilor într-un mod negativ sau pozitiv?
Liliana Naclad: Gadgeturile influenţează educaţia. Dacă în mod negativ sau pozitiv, asta depinde de fiecare copil/părinte în parte. Nu trebuie să facem din ele un demon, însă pot deveni un demon. Am întâlnit în activitatea mea copii izolaţi de părinţi iresponsabili. Recomand zero timp petrecut pe gadgeturi până la vârsta de cinci ani. Apoi, maximum 20 de minute pe zi şi doar pe linie interactiv-educativă. Nu putem nega necesitatea accesărilor virtuale şi tendinţa actuală de a deveni sursă unica de informare. Dar... vom trai şi vom vedea.
Ce activităţi desfăşuraţi cu copiii la centru?
Liliana Naclad: Balet şi dans sportiv cu Anica Amira, o tânără extrem de talentată şi frumoasă, karate cu unul dintre cei mai buni sensei - Mihaela Borcănea, care are multe medalii la activ, art therapy - modelaj, origami cu Gabriela Elena Chilianu, astronomie cu Ștefan Costache, coordonatorul Astronom Experience. Sunt foarte mândră de cursurile de inteligenţă emoţională şi activităţile de dezvoltare personală pe care ţine psihologul Elena Munteanu. Nu în ultimul rând, Blockflute cu profesorul Claudia Pătraşcu, absolventă a Liceului de Artă - clasa de Oboi a profesoarei Doina Burneci.
Ştim că educaţia nu este doar cultivarea intelectuală, ci şi edificarea spirituală. Unde ar trebui să înclinăm balanţa? Educaţia spirituală sau intelectuală?
Liliana Naclad: Trebuie un echilibru în toate. Sunt pentru o educaţie spirituală din iubire şi prin iubire, nu forţaţi, nu speriaţi. Învăţaţi să descopere tainele lăuntrice. Dar, pentru a le descoperi, trebuie întâi să se descopere pe sine în raport cu lumea, iar asta vine cu timpul. O viaţă spirituală se copiază iniţial prin modele familiare, casnice. Apoi va trăi în sine această viaţă spirituală. Am răspuns la o întrebare asemănătoare mai sus, în seria de întrebări ale redacţiei, căreia îi mulţumesc pentru această experienţă. Vă mulţumesc şi dumneavoastră pentru ca aţi participat activ la acest demers şi vă doresc la mulţi ani copiilor dumneavoastră, dar şi acelui copil pitit în sufletul adulţilor. Doar prin el ne putem apropia şi înţelege copilăria şi copiii.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii