Liderul SLSIP Constanţa, Mitică Iosif „Luăm în calcul toate variantele pe care legea le pune la dispoziţie - pichetări, mitinguri şi chiar grevă“
Liderul SLSIP Constanţa, Mitică Iosif: „Luăm în calcul toate variantele pe care legea le pune la dispoziţie
11 Sep, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
8723
Marime text
Începând cu data de 1 octombrie, salariile medicilor vor creşte cu 25%. Vor reuşi oare şi cadrele didactice să obţină aceeaşi majorare în cadrul negocierilor care ar trebui să aibă loc între 14 şi 15 septembrie? Vor ieşi profesorii în stradă dacă nu vor obţine majorări salariale? Ce salarii primesc profesorii debutanţi? Acestea sunt doar câteva dintre problemele pe care le-am discutat cu Mitică Iosif, preşedintele Sindicatului Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar (SLSIP) Constanţa, în cadrul unui interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa.
În urma întâlnirii din august pe care liderii de sindicat din Educaţie au avut-o la Guvern, s-a stabilit o nouă rundă de negocieri între 14 şi 15 septembrie. Credeţi că atunci va fi decisă majorarea salariilor cadrelor didactice, aşa cum au fost mărite cu 25% salariile medicilor?
Sper că se va întâmpla acest lucru. Noi vom lupta pentru o creştere salarială de cel puţin 15%, astfel încât să nu apară inegalităţi şi frustrări între diferite categorii de bugetari. După cum ştiţi, sindicatele din învăţământul preuniversitar de stat, prin semnarea acordului, din octombrie 2014, cu Guvernul României, au obţinut un prim succes pentru anul 2015 - o majorare a salariilor în cuantum de 10%, acordată în două tranşe de câte 5%. Tot pe baza acordului, de la 1 august 2015, am obţinut o creştere a salariului cu 12% pentru personalul nedidactic.
Sper că dialogul dintre partenerii sociali va face ca aceste negocieri să se încheie cu succes. Dacă negocierile vor urma acelaşi curs, pe baza unui draft al viitoarei Legi a Salarizării Unitare în sistemul bugetar pe care l-am putut consulta, în sistemul preuniversitar de stat, creşterea s-ar situa la aproximativ 75% în plus faţă de ceea ce există în acest moment. Astfel, conform noii grile, un profesor debutant cu studii superioare ar urma să aibă salariul de încadrare de 2.200 de lei, în timp ce un profesor cu studii superioare de lungă durată, cu gradul didactic I şi peste 40 de ani vechime ar urma să primească 4.200 - 4.500 de lei. În acest moment, în situaţia în care salariul minim brut pe economie este de 1.050 de lei, un învăţător debutant primeşte 1.170 de lei, adică 857 de lei net, iar un profesor debutant cu studii superioare - 1.189 de lei, adică circa 871 de lei net.
Daca negocierile vor eşua, pentru apărarea drepturilor membrilor noştri de sindicat, luăm în calcul toate variantele pe care legea le pune la dispoziţie organizaţiilor sindicale: pichetări, mitinguri, demonstraţii şi chiar grevă. Colegii noştri, membri de sindicat, sunt cei care vor decide, în ultimă instanţă, dacă situaţia va impune sau nu va impune intrarea în grevă. Sper să nu ajungem într-o astfel de situaţie. Acord în continuare o şansă dialogului dintre partenerii sociali, precum şi responsabilităţii politicienilor români, care trebuie să înţeleagă, măcar în cel de-al 12-lea ceas, că speranţa într-un viitor mai bun este legată, intrinsec, de investiţii în educaţie şi cercetare.
Dacă ne raportăm la complexitatea şi la importanţa socială a muncii cadrelor didactice, nivelul de salarizare actual în învăţământul preuniversitar de stat este nerealist, total nemotivant. Aş spune chiar mizerabil. Pentru a înţelege mai bine situaţia, precizez faptul că, în acest moment, în România, salariul unui profesor debutant cu studii superioare este de aproximativ 220 de euro, în timp ce într-o ţară vecină - Ungaria -, pleacă de la 670 de euro.
În conformitate cu legile care guvernează activitatea sindicală, bugetul constituit din cotizaţiile membrilor de sindicat este utilizat pentru organizarea şi buna funcţionare a instituţiei noastre. Astfel, pentru sediul pe care îl ocupăm în strada Ştefan cel Mare, plătim lunar chirie, energie electrică, apă, abonamente la telefon şi la Internet. Pentru eficientizarea activităţii noastre, plătim o serie de abonamente la o serie de publicaţii, printre care „Tribuna Învăţământului“ şi „SINTACT“, un program de legislaţie actualizată. Sume importante merg către întreţinerea copiatoarelor şi consumabile, în condiţiile în care avem mii de procese pe rol. Avem câţiva angajaţi, cărora le plătim salarii. Susţinem încă financiar vila Corabia din Predeal, unde îşi petrec concediul membrii de sindicat. Plătim cotizaţii lunare către Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi către Confederaţia Sindicatelor Democratice din România, la care suntem afiliaţi. Dar cele mai consistente sume sunt utilizate pentru acordarea pe baza unor criterii bine stabilite a ajutoarelor financiare de care beneficiază membrii de sindicat: ajutor de maternitate - 300 de lei, deces membru de sindicat - 500 de lei, ajutor social - 150-300 de lei, în funcţie de copiii aflaţi în întreţinere, ajutor de boală - între 120 - 300 de lei, în funcţie de gravitatea bolii, un ajutor de 300 de lei acordat trimestrial colegilor cu afecţiuni grave, ajutor pentru calamitate - între 500 - 1.000 de lei.
În acest moment, avem circa 1.000 de dosare depuse în instanţă pentru plata dobânzii legale, reprezentând echivalentul prejudiciului suferit de membrii noştri de sindicat, prin executarea cu întârziere a obligaţiilor de plată, stabilite prin hotărâri judecătoreşti. Foarte multe dintre aceste procese s-au încheiat cu câştigul punctului nostru de vedere, sentinţele judecătoreşti fiind definitive şi executorii. O parte a dosarelor se află încă pe rolul Tribunalului Constanţa. Avem procese pentru decontarea cheltuielilor pentru naveta la şi de la locul de muncă a cadrelor didactice şi a personalului auxiliar. Este vorba despre unităţile de învăţământ din Lipniţa, Dobromir şi Castelu şi procese pentru plata orelor de educaţie fizică, prestate de către învăţători, în plus faţă de norma didactică de predare în condiţiile în care aceste ore ar trebui predate de profesori de specialitate, cu studii superioare. Procesul pe care îl avem cu Şcoala nr. 8 din Constanţa, pe această speţă, a fost câştigat de către noi la Tribunal şi acum se află în faza apelului.
Colegii noştri vin cu cele mai diverse probleme, de la situaţii legate de ocuparea posturilor şi încadrare, respectarea sau nerespectarea de către conducerea unităţilor de învăţământ a demnităţii profesionale a cadrelor didactice, a prevederilor Legii Educaţiei şi a prevederilor contractului colectiv de muncă, condiţiile de muncă, numărul de elevi la clasă, calculul vechimii, al concediului de odihnă, problema decontului navetei, sprijinul financiar de care au nevoie la un moment dat şi multe altele. În măsura în care rezolvarea situaţiilor semnalate de către membrii noştri de sindicat ţine de SLSIP Constanţa, ne implicăm pentru rezolvarea urgentă a acestora. Dacă rezolvarea nu intră în sfera de competenţă a sindicatului nostru, ne adresăm Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ din care facem parte, solicitând intervenţii rapide pe lângă factorii de decizie din Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
Nelson Mandela spunea cândva că educaţia este cea mai puternică armă pe care o poţi folosi pentru a schimbă lumea. Şi eu cred că avea mare dreptate. Acesta este motivul pentru care, la începutul anului şcolar 2015-2016, îi îndemn pe elevii constănţeni să se apropie cu drag de şcoală, să se implice în actul educaţional, să-şi dorească să fie cât mai buni, cât mai bine pregătiţi, pentru că numai în acest fel îşi pot modela un viitor aşa cum şi-l doresc şi numai prin ei vom reuşi să schimbăm ceva în bine, în evoluţia societăţii româneşti.
Colegilor mei le urez să fie energici şi sănătoşi, să-şi împlinească menirea de dascăli, să inspire elevilor lor stimă şi respect şi să le transmită acestora flacăra cunoaşterii, a responsabilităţii, a simţului moral şi civic.
Totodată, doresc să-i asigur că vom lupta pas cu pas pentru a îmbunătăţi permanent statutul profesional, social şi economic al tuturor angajaţilor din sistemul de învăţământ preuniversitar românesc.
În urma întâlnirii din august pe care liderii de sindicat din Educaţie au avut-o la Guvern, s-a stabilit o nouă rundă de negocieri între 14 şi 15 septembrie. Credeţi că atunci va fi decisă majorarea salariilor cadrelor didactice, aşa cum au fost mărite cu 25% salariile medicilor?
Sper că se va întâmpla acest lucru. Noi vom lupta pentru o creştere salarială de cel puţin 15%, astfel încât să nu apară inegalităţi şi frustrări între diferite categorii de bugetari. După cum ştiţi, sindicatele din învăţământul preuniversitar de stat, prin semnarea acordului, din octombrie 2014, cu Guvernul României, au obţinut un prim succes pentru anul 2015 - o majorare a salariilor în cuantum de 10%, acordată în două tranşe de câte 5%. Tot pe baza acordului, de la 1 august 2015, am obţinut o creştere a salariului cu 12% pentru personalul nedidactic.
Dacă negocierile din 14 şi 15 septembrie vor avea succes, ce salarii ar avea cadrele didactice care abia intră în sistem? Cum vor creşte salariile profesorilor potrivit viitoarei legi a salarizării?
Sper că dialogul dintre partenerii sociali va face ca aceste negocieri să se încheie cu succes. Dacă negocierile vor urma acelaşi curs, pe baza unui draft al viitoarei Legi a Salarizării Unitare în sistemul bugetar pe care l-am putut consulta, în sistemul preuniversitar de stat, creşterea s-ar situa la aproximativ 75% în plus faţă de ceea ce există în acest moment. Astfel, conform noii grile, un profesor debutant cu studii superioare ar urma să aibă salariul de încadrare de 2.200 de lei, în timp ce un profesor cu studii superioare de lungă durată, cu gradul didactic I şi peste 40 de ani vechime ar urma să primească 4.200 - 4.500 de lei. În acest moment, în situaţia în care salariul minim brut pe economie este de 1.050 de lei, un învăţător debutant primeşte 1.170 de lei, adică 857 de lei net, iar un profesor debutant cu studii superioare - 1.189 de lei, adică circa 871 de lei net.
Dacă negocierile vor eşua, vor declanşa cadrele didactice grevă generală în învăţământ?
Daca negocierile vor eşua, pentru apărarea drepturilor membrilor noştri de sindicat, luăm în calcul toate variantele pe care legea le pune la dispoziţie organizaţiilor sindicale: pichetări, mitinguri, demonstraţii şi chiar grevă. Colegii noştri, membri de sindicat, sunt cei care vor decide, în ultimă instanţă, dacă situaţia va impune sau nu va impune intrarea în grevă. Sper să nu ajungem într-o astfel de situaţie. Acord în continuare o şansă dialogului dintre partenerii sociali, precum şi responsabilităţii politicienilor români, care trebuie să înţeleagă, măcar în cel de-al 12-lea ceas, că speranţa într-un viitor mai bun este legată, intrinsec, de investiţii în educaţie şi cercetare.
Ce părere aveţi despre nivelul de salarizare al cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar?
Dacă ne raportăm la complexitatea şi la importanţa socială a muncii cadrelor didactice, nivelul de salarizare actual în învăţământul preuniversitar de stat este nerealist, total nemotivant. Aş spune chiar mizerabil. Pentru a înţelege mai bine situaţia, precizez faptul că, în acest moment, în România, salariul unui profesor debutant cu studii superioare este de aproximativ 220 de euro, în timp ce într-o ţară vecină - Ungaria -, pleacă de la 670 de euro.
Care sunt priorităţile sindicatului pe care îl conduceţi în anul de învăţământ 2015-2016?
Priorităţile Sindicatului Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preunivesitar Constanţa rămân, în linii mari, aceleaşi de la an la an: apărarea şi promovarea membrilor noştri de sindicat, care sunt circa 7.200 de angajaţi, aşa cum acestea decurg din Legea Educaţiei Naţionale, din Codul Muncii şi din contractul colectiv de muncă aplicabil, implicarea în obţinerea unei creşteri consistente a salariilor personalului din învăţământul preuniversitar, implicarea în elaborarea metodologiilor care afectează activitatea oamenilor şcolii (spre exemplu: mişcarea personalului didactic, acordarea gradaţiei de merit, ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct), susţinerea financiară a membrilor de sindicat, care, în anumite situaţii, au nevoie de sprijinul organizaţiei noastre, organizarea unor cursuri gratuite de formare profesională, continuarea programului de consultaţii gratuite, oferite copiilor membrilor de sindicat, care susţin examene specifice la sfârşitul clasei a VIII-a şi a XII-a.Cum se cheltuiesc banii care provin din cotizaţiile membrilor SLSIP?
În conformitate cu legile care guvernează activitatea sindicală, bugetul constituit din cotizaţiile membrilor de sindicat este utilizat pentru organizarea şi buna funcţionare a instituţiei noastre. Astfel, pentru sediul pe care îl ocupăm în strada Ştefan cel Mare, plătim lunar chirie, energie electrică, apă, abonamente la telefon şi la Internet. Pentru eficientizarea activităţii noastre, plătim o serie de abonamente la o serie de publicaţii, printre care „Tribuna Învăţământului“ şi „SINTACT“, un program de legislaţie actualizată. Sume importante merg către întreţinerea copiatoarelor şi consumabile, în condiţiile în care avem mii de procese pe rol. Avem câţiva angajaţi, cărora le plătim salarii. Susţinem încă financiar vila Corabia din Predeal, unde îşi petrec concediul membrii de sindicat. Plătim cotizaţii lunare către Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi către Confederaţia Sindicatelor Democratice din România, la care suntem afiliaţi. Dar cele mai consistente sume sunt utilizate pentru acordarea pe baza unor criterii bine stabilite a ajutoarelor financiare de care beneficiază membrii de sindicat: ajutor de maternitate - 300 de lei, deces membru de sindicat - 500 de lei, ajutor social - 150-300 de lei, în funcţie de copiii aflaţi în întreţinere, ajutor de boală - între 120 - 300 de lei, în funcţie de gravitatea bolii, un ajutor de 300 de lei acordat trimestrial colegilor cu afecţiuni grave, ajutor pentru calamitate - între 500 - 1.000 de lei.
Ce procese are SLSIP pe rol privind recuperarea drepturilor pierdute de cadrele didactice?
În acest moment, avem circa 1.000 de dosare depuse în instanţă pentru plata dobânzii legale, reprezentând echivalentul prejudiciului suferit de membrii noştri de sindicat, prin executarea cu întârziere a obligaţiilor de plată, stabilite prin hotărâri judecătoreşti. Foarte multe dintre aceste procese s-au încheiat cu câştigul punctului nostru de vedere, sentinţele judecătoreşti fiind definitive şi executorii. O parte a dosarelor se află încă pe rolul Tribunalului Constanţa. Avem procese pentru decontarea cheltuielilor pentru naveta la şi de la locul de muncă a cadrelor didactice şi a personalului auxiliar. Este vorba despre unităţile de învăţământ din Lipniţa, Dobromir şi Castelu şi procese pentru plata orelor de educaţie fizică, prestate de către învăţători, în plus faţă de norma didactică de predare în condiţiile în care aceste ore ar trebui predate de profesori de specialitate, cu studii superioare. Procesul pe care îl avem cu Şcoala nr. 8 din Constanţa, pe această speţă, a fost câştigat de către noi la Tribunal şi acum se află în faza apelului.
Cu ce probleme vin la SLSIP cadrele didactice?
Colegii noştri vin cu cele mai diverse probleme, de la situaţii legate de ocuparea posturilor şi încadrare, respectarea sau nerespectarea de către conducerea unităţilor de învăţământ a demnităţii profesionale a cadrelor didactice, a prevederilor Legii Educaţiei şi a prevederilor contractului colectiv de muncă, condiţiile de muncă, numărul de elevi la clasă, calculul vechimii, al concediului de odihnă, problema decontului navetei, sprijinul financiar de care au nevoie la un moment dat şi multe altele. În măsura în care rezolvarea situaţiilor semnalate de către membrii noştri de sindicat ţine de SLSIP Constanţa, ne implicăm pentru rezolvarea urgentă a acestora. Dacă rezolvarea nu intră în sfera de competenţă a sindicatului nostru, ne adresăm Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ din care facem parte, solicitând intervenţii rapide pe lângă factorii de decizie din Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
Ce mesaj le transmiteţi profesorilor şi elevilor constănţeni la început de an şcolar?
Nelson Mandela spunea cândva că educaţia este cea mai puternică armă pe care o poţi folosi pentru a schimbă lumea. Şi eu cred că avea mare dreptate. Acesta este motivul pentru care, la începutul anului şcolar 2015-2016, îi îndemn pe elevii constănţeni să se apropie cu drag de şcoală, să se implice în actul educaţional, să-şi dorească să fie cât mai buni, cât mai bine pregătiţi, pentru că numai în acest fel îşi pot modela un viitor aşa cum şi-l doresc şi numai prin ei vom reuşi să schimbăm ceva în bine, în evoluţia societăţii româneşti.
Colegilor mei le urez să fie energici şi sănătoşi, să-şi împlinească menirea de dascăli, să inspire elevilor lor stimă şi respect şi să le transmită acestora flacăra cunoaşterii, a responsabilităţii, a simţului moral şi civic.
Totodată, doresc să-i asigur că vom lupta pas cu pas pentru a îmbunătăţi permanent statutul profesional, social şi economic al tuturor angajaţilor din sistemul de învăţământ preuniversitar românesc.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii