Interviu online cu prof. Sorin Mihai, inspector şcolar general „Foşti şi actuali inspectori şcolari, dar şi dascăli vor ajunge pentru prima dată în această postură“
Interviu online cu prof. Sorin Mihai, inspector şcolar general: „Foşti şi actuali inspectori şcolari, dar
04 Dec, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
11515
Marime text
Între două întâlniri foarte importante în noua sa agendă de inspector şcolar general, prof. Sorin Mihai a găsit răgaz, preţ de un ceas, pentru a onora invitaţia cotidianului ZIUA de Constanţa şi de a participa la un interviu prin intermediul căruia am încercat să răspundem la câteva întrebări.
Fost inspector şcolar adjunct în 2015, profesor de limba şi literatura română şi fost director la Școala Gimnazială „Gala Galaction” din Mangalia, prof. Sorin Mihai a absolvit Facultatea de Litere a Universităţii „Ovidius” Constanţa şi Facultatea de Drept a Universităţii Române de Ştiinţe şi Arte „Gheorghe Cristea”.
Întrebările redacţiei:
- V-aţi declarat public adeptul transparenţei şi comunicării deschise, o atitudine surprinzătoare după două mandate, la Constanţa, de inspectori şcolari generali „zgârciţi” în apariţii publice. Să fie oare o asumare prea plină de răspundere?
- Din punctul meu de vedere, este important ca, prin transparenţă, să ne asigurăm că avem feedback adecvat din partea celor interesaţi de soarta învăţământului constănţean, pentru că prin comunicarea intenţiilor şi a deciziilor înţelegem impactul acestora, dar şi modalităţile de îmbunătăţire. În privinţa apariţiilor publice, cred că vă referiţi la relaţia cu mass-media, deoarece nu mă împac prea bine cu „festivismul”. Mi-am propus să am o colaborare strânsă cu ceea ce, generic, numim „presă”, pentru că am convingerea că împreună putem îmbunătăţi imaginea educaţiei din judeţ. Putem să fim o echipă, deoarece ne interesează, deopotrivă, să promovăm ceea ce este bun şi să corectăm ceea ce este de îndreptat. În măsura în care timpul îmi permite, voi răspunde rapid tuturor solicitărilor venite din partea presei. De aceea am şi creat grupul de Whatsapp ISJ - Media, unde aşteptăm întrebări, sugestii şi recomandări din partea dumneavoastră, a presei.
- Cum aţi găsit echipa ISJ Constanţa la patru ani după revenire?
- O bună parte din actuala echipă a ISJ Constanţa este constituită de oameni cu care am lucrat acum 4 ani şi cărora le apreciez profesionalismul. Echipa are nevoie, însă, de completări. Unii au fost demişi, alţii au demisionat. Deja două poziţii din cele neocupate au fost asigurate, iar până la începutul săptămânii viitoare voi face demersurile ca să completăm şi restul posturilor. Deocamdată, au revenit în echipa ISJ Constanţa Alina Niţu, inspector resurse umane, şi Gabriela Micu - prin decizia instanţei.
- Spre deosebire de mandatele de până acum, când inspectorul general a considerat oportun să-şi aducă propria echipă, dvs. cum veţi completa echipa?
- Am discutat cu foarte mulţi oameni care sunt în contact cu activitatea învăţământului constănţean, solicitându-le opinii cu privire la cei care ar trebui să facă parte din echipa ISJ. Am luat legătura cu directori ai unităţilor de învăţământ, cu primari din judeţ, cu profesori de prestigiu. Într-un timp relativ scurt, mi-am făcut o imagine de ansamblu cu privire la felul în care este percepută relaţia dintre ISJ şi partenerii acestuia. Ceea ce regret este că nu am reuşit să discut cu şi mai mulţi. Am aflat cu cine s-a colaborat bine din vechea echipă, mi s-au comunicat şi nume ale unor cadre didactice care nu au lucrat în inspectorat, dar au rezultate deosebite în activitatea lor. Au fost şi autopropuneri.
Repet, singurul regret este că timpul relativ scurt nu mi-a permis să primesc informaţii de la mult mai mulţi oameni ale căror opinii sunt importante pentru mine. Echipa va fi completată cu foşti şi actuali inspectori şcolari, dar şi cu dascăli care vor ajunge pentru prima dată în această postură. Mă interesează în mod special intenţia de a colabora, dorinţa de implicare şi dovada seriozităţii şi a profesionalismului.
- Cum veţi acţiona mai departe în procesul intentat Inspectoratului Școlar Judeţean Constanţa de prof. Alina Niţu şi prof. Gabriela Micu, demise de prof. Petrică Miu?
- Procesul trebuie să îşi urmeze parcursul, instanţa va decide. La nivel instituţional, este ceea ce este trebuie făcut la acest moment. Ceea ce vă pot spune este că atât doamna Niţu, cât şi doamna Micu sunt printre propunerile mele de completare a echipei IȘJ; despre ceea ce s-a întâmplat până la venirea mea, permiteţi-mi să nu exprim acum vreun punct de vedere.
- Care sunt problemele stringente ale învăţământului rural?
- Chiar din primele zile ale mandatului meu m-am deplasat în localităţi din judeţ, pentru a identifica problemele generale şi specifice ale învăţământului constănţean. Vreau să vă spun că problemele din învăţământ rural nu sunt mult diferite de cele din învăţământul urban, la nivel general. Abordarea mea este axată cu precădere pe problemele punctuale, specifice fiecărei localităţi în parte. Din discuţiile purtate până acum, am văzut că la Albeşti, de exemplu, este nevoie de un microbuz mai mare pentru transportul elevilor. În satele din arondate oraşului Negru Vodă sunt dificultăţi cu încălzirea clădirilor şcolilor, deoarece sunt prea mari pentru câtă populaţie şcolară deservesc. La Târguşor, mai exact în satul Mireasa, de doi ani sunt în conservare două corpuri de clădire.
La Poarta Albă s-a construit o nouă clădire pentru grădiniţă şi se fac demersurile pentru autorizare ARACIP. Și exemplele pot continua: problema etnobotanicelor s-a extins şi în mediul rural, avem şi acolo dificultăţi cu asigurarea pazei. Ca să identific, totuşi, una dintre problemele specifice, aş putea să mă raportez la nevoia de a atrage acolo cadre didactice care să îşi dorească să reducă decalajele dintre rezultatele obţinute la învăţătură de către elevii din rural şi cei „de la oraş”. Iar rezolvarea va veni tot din colaborarea mai strânsă cu administraţia publică locală, care le poate oferi facilităţi profesorilor. Mi-a plăcut, de exemplu, ideea primarului de la Negru Vodă, care şi-a propus să creeze un anumit tip de burse pentru elevi, stimulându-i să se întoarcă, la finalizarea studiilor universitare, în oraş şi să asigure, astfel, deficitul de cadre didactice din localitate şi din zonele limitrofe.
- Care consideraţi că sunt, la ora actuală, tarele învăţământului constănţean?
- Voi numi una singură, cea căreia mi-am propus să îi găsesc cu celeritate căi de rezolvare: dificultăţile de comunicare dintre factorii implicaţi în evoluţia învăţământului constănţean: elevi, părinţi, cadre didactice, autoritatea publică locală, agenţi economici şi, nu în ultimul rând, inspectoratul şcolar judeţean.
- Consideraţi bine-venită revenirea la admiterea în învăţământul liceal chiar şi cu note sub 5?
- Cu siguranţă. Îngrădirea accesului la educaţie, sub orice formă, tocmai de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării ar fi fost absurdă. Media de admitere nu este răspunsul definitiv pentru parcursul educaţional al elevului, nu reflectă decât un episod care poate fi influenţat de atât de mulţi factori, încât ar fi incorect să devină un reper decisiv al carierei şcolare.
- Experienţa dvs. vă permite răspunsul la o întrebare pe care ar trebui să şi-o adreseze un ministru: care este urgenţa 0 în educaţia românească? Exceptând subfinanţarea, de care se leagă, în fapt, prea multe...
- Consider că urgenţa „zero” este, aşa cum afirma şi doamna ministru Monica Anisie, nevoia de stabilitate şi de coerenţă. Învăţământul românesc a trecut prin prea multe schimbări; prea multe decizii adesea intempestive au debusolat şi au îngreunat activitatea didactică, atât a profesorului, cât şi a elevului. Este nevoie de predictibilitate şi de măsuri care să scadă presiunea care se exercită asupra muncii la catedră, dar şi asupra muncii de acasă a elevului.
Întrebări de la cititori:
- Aş dori să ştiu ce demersuri va lua inspectoratul în a interzice sau măcar a descuraja iniţiativele asociaţiilor de părinţi cu privire la contractarea serviciului de pază. Constat pe zi ce trece că aceste asociaţii pun presiune pe părinţi în continuare, iar parte din părinţi alimentează şi susţin aceste demersuri.
- Asociaţiile de părinţi sunt responsabile de propriile decizii. Ca inspector şcolar general, mă interesează să nu existe presiuni din partea directorilor, a cadrelor didactice, iar elevii să nu fie implicaţi în niciun fel în strângerea unor astfel de cotizaţii.
Citeşte şi:
Decizia semnată de ministrul Educaţiei Sorin Mihai, noul inspector şcolar general al ISJ Constanţa
Promisiunile inspectorului şcolar general al ISJ Constanţa la început de drum
„Totul a pornit de la un joc video online” Inspectorul şcolar general, Sorin Mihai, despre incidentul de la şcoala „Nicolae Titulescu” (galerie foto)
Fost inspector şcolar adjunct în 2015, profesor de limba şi literatura română şi fost director la Școala Gimnazială „Gala Galaction” din Mangalia, prof. Sorin Mihai a absolvit Facultatea de Litere a Universităţii „Ovidius” Constanţa şi Facultatea de Drept a Universităţii Române de Ştiinţe şi Arte „Gheorghe Cristea”.
Întrebările redacţiei:
- V-aţi declarat public adeptul transparenţei şi comunicării deschise, o atitudine surprinzătoare după două mandate, la Constanţa, de inspectori şcolari generali „zgârciţi” în apariţii publice. Să fie oare o asumare prea plină de răspundere?
- Din punctul meu de vedere, este important ca, prin transparenţă, să ne asigurăm că avem feedback adecvat din partea celor interesaţi de soarta învăţământului constănţean, pentru că prin comunicarea intenţiilor şi a deciziilor înţelegem impactul acestora, dar şi modalităţile de îmbunătăţire. În privinţa apariţiilor publice, cred că vă referiţi la relaţia cu mass-media, deoarece nu mă împac prea bine cu „festivismul”. Mi-am propus să am o colaborare strânsă cu ceea ce, generic, numim „presă”, pentru că am convingerea că împreună putem îmbunătăţi imaginea educaţiei din judeţ. Putem să fim o echipă, deoarece ne interesează, deopotrivă, să promovăm ceea ce este bun şi să corectăm ceea ce este de îndreptat. În măsura în care timpul îmi permite, voi răspunde rapid tuturor solicitărilor venite din partea presei. De aceea am şi creat grupul de Whatsapp ISJ - Media, unde aşteptăm întrebări, sugestii şi recomandări din partea dumneavoastră, a presei.
- Cum aţi găsit echipa ISJ Constanţa la patru ani după revenire?
- O bună parte din actuala echipă a ISJ Constanţa este constituită de oameni cu care am lucrat acum 4 ani şi cărora le apreciez profesionalismul. Echipa are nevoie, însă, de completări. Unii au fost demişi, alţii au demisionat. Deja două poziţii din cele neocupate au fost asigurate, iar până la începutul săptămânii viitoare voi face demersurile ca să completăm şi restul posturilor. Deocamdată, au revenit în echipa ISJ Constanţa Alina Niţu, inspector resurse umane, şi Gabriela Micu - prin decizia instanţei.
- Spre deosebire de mandatele de până acum, când inspectorul general a considerat oportun să-şi aducă propria echipă, dvs. cum veţi completa echipa?
- Am discutat cu foarte mulţi oameni care sunt în contact cu activitatea învăţământului constănţean, solicitându-le opinii cu privire la cei care ar trebui să facă parte din echipa ISJ. Am luat legătura cu directori ai unităţilor de învăţământ, cu primari din judeţ, cu profesori de prestigiu. Într-un timp relativ scurt, mi-am făcut o imagine de ansamblu cu privire la felul în care este percepută relaţia dintre ISJ şi partenerii acestuia. Ceea ce regret este că nu am reuşit să discut cu şi mai mulţi. Am aflat cu cine s-a colaborat bine din vechea echipă, mi s-au comunicat şi nume ale unor cadre didactice care nu au lucrat în inspectorat, dar au rezultate deosebite în activitatea lor. Au fost şi autopropuneri.
Repet, singurul regret este că timpul relativ scurt nu mi-a permis să primesc informaţii de la mult mai mulţi oameni ale căror opinii sunt importante pentru mine. Echipa va fi completată cu foşti şi actuali inspectori şcolari, dar şi cu dascăli care vor ajunge pentru prima dată în această postură. Mă interesează în mod special intenţia de a colabora, dorinţa de implicare şi dovada seriozităţii şi a profesionalismului.
- Cum veţi acţiona mai departe în procesul intentat Inspectoratului Școlar Judeţean Constanţa de prof. Alina Niţu şi prof. Gabriela Micu, demise de prof. Petrică Miu?
- Procesul trebuie să îşi urmeze parcursul, instanţa va decide. La nivel instituţional, este ceea ce este trebuie făcut la acest moment. Ceea ce vă pot spune este că atât doamna Niţu, cât şi doamna Micu sunt printre propunerile mele de completare a echipei IȘJ; despre ceea ce s-a întâmplat până la venirea mea, permiteţi-mi să nu exprim acum vreun punct de vedere.
- Care sunt problemele stringente ale învăţământului rural?
- Chiar din primele zile ale mandatului meu m-am deplasat în localităţi din judeţ, pentru a identifica problemele generale şi specifice ale învăţământului constănţean. Vreau să vă spun că problemele din învăţământ rural nu sunt mult diferite de cele din învăţământul urban, la nivel general. Abordarea mea este axată cu precădere pe problemele punctuale, specifice fiecărei localităţi în parte. Din discuţiile purtate până acum, am văzut că la Albeşti, de exemplu, este nevoie de un microbuz mai mare pentru transportul elevilor. În satele din arondate oraşului Negru Vodă sunt dificultăţi cu încălzirea clădirilor şcolilor, deoarece sunt prea mari pentru câtă populaţie şcolară deservesc. La Târguşor, mai exact în satul Mireasa, de doi ani sunt în conservare două corpuri de clădire.
La Poarta Albă s-a construit o nouă clădire pentru grădiniţă şi se fac demersurile pentru autorizare ARACIP. Și exemplele pot continua: problema etnobotanicelor s-a extins şi în mediul rural, avem şi acolo dificultăţi cu asigurarea pazei. Ca să identific, totuşi, una dintre problemele specifice, aş putea să mă raportez la nevoia de a atrage acolo cadre didactice care să îşi dorească să reducă decalajele dintre rezultatele obţinute la învăţătură de către elevii din rural şi cei „de la oraş”. Iar rezolvarea va veni tot din colaborarea mai strânsă cu administraţia publică locală, care le poate oferi facilităţi profesorilor. Mi-a plăcut, de exemplu, ideea primarului de la Negru Vodă, care şi-a propus să creeze un anumit tip de burse pentru elevi, stimulându-i să se întoarcă, la finalizarea studiilor universitare, în oraş şi să asigure, astfel, deficitul de cadre didactice din localitate şi din zonele limitrofe.
- Care consideraţi că sunt, la ora actuală, tarele învăţământului constănţean?
- Voi numi una singură, cea căreia mi-am propus să îi găsesc cu celeritate căi de rezolvare: dificultăţile de comunicare dintre factorii implicaţi în evoluţia învăţământului constănţean: elevi, părinţi, cadre didactice, autoritatea publică locală, agenţi economici şi, nu în ultimul rând, inspectoratul şcolar judeţean.
- Consideraţi bine-venită revenirea la admiterea în învăţământul liceal chiar şi cu note sub 5?
- Cu siguranţă. Îngrădirea accesului la educaţie, sub orice formă, tocmai de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării ar fi fost absurdă. Media de admitere nu este răspunsul definitiv pentru parcursul educaţional al elevului, nu reflectă decât un episod care poate fi influenţat de atât de mulţi factori, încât ar fi incorect să devină un reper decisiv al carierei şcolare.
- Experienţa dvs. vă permite răspunsul la o întrebare pe care ar trebui să şi-o adreseze un ministru: care este urgenţa 0 în educaţia românească? Exceptând subfinanţarea, de care se leagă, în fapt, prea multe...
- Consider că urgenţa „zero” este, aşa cum afirma şi doamna ministru Monica Anisie, nevoia de stabilitate şi de coerenţă. Învăţământul românesc a trecut prin prea multe schimbări; prea multe decizii adesea intempestive au debusolat şi au îngreunat activitatea didactică, atât a profesorului, cât şi a elevului. Este nevoie de predictibilitate şi de măsuri care să scadă presiunea care se exercită asupra muncii la catedră, dar şi asupra muncii de acasă a elevului.
Întrebări de la cititori:
- Aş dori să ştiu ce demersuri va lua inspectoratul în a interzice sau măcar a descuraja iniţiativele asociaţiilor de părinţi cu privire la contractarea serviciului de pază. Constat pe zi ce trece că aceste asociaţii pun presiune pe părinţi în continuare, iar parte din părinţi alimentează şi susţin aceste demersuri.
- Asociaţiile de părinţi sunt responsabile de propriile decizii. Ca inspector şcolar general, mă interesează să nu existe presiuni din partea directorilor, a cadrelor didactice, iar elevii să nu fie implicaţi în niciun fel în strângerea unor astfel de cotizaţii.
Citeşte şi:
Decizia semnată de ministrul Educaţiei Sorin Mihai, noul inspector şcolar general al ISJ Constanţa
Promisiunile inspectorului şcolar general al ISJ Constanţa la început de drum
„Totul a pornit de la un joc video online” Inspectorul şcolar general, Sorin Mihai, despre incidentul de la şcoala „Nicolae Titulescu” (galerie foto)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- Cristina Avram 04 Dec, 2019 20:53 Cum se face ca unele scoli primesc trei zile libere pentru ,,ziua scolii'', copiii fiind obligati sa participe la activitati extrascolare, in timp ce directorii si cadrele didactice agreate sunt plecate prin tari straine?
- Prof. Traian Lupu 03 Dec, 2019 13:39 Ziua bună, stimate domnule Inspector General. Calde salutări, echipei Ziua de Constanța! Întrebarea care ”dăinuie” de mai mult de zece ani (!) printre cadrele didactice merituoase, din județul Constanța, respectiv din Mangalia, care au obținut Distincțiile ”Gheorghe Lazăr” în anii 2009-2010, este: Când și în ce mod va fi rezolvată nedreptatea care ni s-a făcut la vremea respectivă, noi nemaibeneficiind de drepturile bănești cuvenite, în conformitate cu Distincțiile obținute, drepturi care ni s-ar fi acordat de la Primăriile locale, fără a prejudicia în vreun fel bugetul Ministerului Educației? Miniștrii care s-au perindat pe la MEN nu aveau altceva de făcut decât să dea un Ordin de Ministru în acest sens și să editeze niște Diplome format A4. Campania de presă pe această temă, susținută de presa locală și cea județeană, poate fi vizionată aici: https://www.mangalianews.ro/2018/11/catre-parlamentul-romaniei-distinctiile-gheorghe-lazar-in-invatamant-situatia-de-la-mangalia-si-din-tara/ https://www.mangalianews.ro/2015/09/cine-fura-dreptul-la-distinctia-gheorghe-lazar-profesorii-din-mangalia-se-simt-amagiti-si-isi-cer-drepturile-cuvenite-2/ NB: Pe parcursul acestui deceniu, am informat conducerile ISJ Constanța și ale sindicatului cadrelor didactice (SLI), dar nimeni de la Constanța nu au mișcat niciun deget pentru repararea nedreptății strigătoare la cer, față de alte județe care au câștigat în instanță drepturile pentru cadrele lor didactice! Am trimis numeroase Memorii și Petiții la MEN, la Președinția Republicii, la Primii Miniștrii și la parlamentarii care au fost în această perioadă și… NIMIC! De peste tot am primit aceleași răspunsuri stereotipe, ”via MEN”: Nu se poate, deocamdată..., se prorogă...etc etc! Dumneavoastră, stimate domnule Inspector General, cunoașteți foarte bine situația de la Mangalia, care, precis se întâlnește și în alte școli ale județului nostru și, de aceea, vă rugăm să vă aplecați cu atenție și asupra acestei probleme, pe lângă toate celelalte pe care le aveți de rezolvat. Vă dorim mult succes în nobila dumneavoastră activitate și așteptăm vești bune și pentru noi, cei ”distinși” degeaba, de atâția ani... Cu aleasă stimă, Prof. Traian Lupu, pensionar.
- o mamica 03 Dec, 2019 10:05 As dori sa stiu ce demersuri va lua inspectoratul in a interzice sau macar a descuraja initiativele Asociatiilor de parinti cu privire la contractarea serviciului de paza. Constat pe zi ce trece ca aceste asociatii pun presiune pe parinti in continuare, iar parte din parinti alimenteaza si sustin aceste demersuri.