Interviu online cu şeful IPJ Constanţa, Constantin Dancu Tema este - Cum se mobilizează IPJ Constanţa pentru sărbătorile de iarnă?
Interviu online cu şeful IPJ Constanţa, Constantin Dancu: Tema este - Cum se mobilizează IPJ Constanţa pentru
18 Dec, 2013 13:11
ZIUA de Constanta
4440
Marime text
Din luna aprilie a acestui an comisarul şef de poliţie Constantin Dancu se află la comanda Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa. Ce a reuşit să schimbe în această perioadă şi ce obiective îşi propune să atingă în viitorul apropiat? Cum se pregătesc poliţiştii constănţeni de sărbătorile de iarnă? În ce măsură este afectată imaginea IPJ Constanţa de cazurile unor poliţişti încătuşaţi pentru acuzaţii de luare de mită?
Discutăm despre aceste probleme cu şeful IPJ Constanţa mâine, de la ora 11.00, în cadrul unui interviu online, în direct pe www.ziuaconstanta.ro.
Aşteptăm întrebările dumneavoastră prin formularul de comentarii de la sfârşitul articolului sau la adresa interviu@ziuact.ro.
Realizator: Ada CODAU
Nota redacţiei: Pentru a păstra coerenţa şi relevanţa discuţiei, nu vom valida comentariile care nu se referă la temele anunţate, care nu conţin întrebări sau care constau în atacuri la persoană.
Intrebările redacţiei:
Aţi fost numit la conducerea IPJ Constanţa pe data de 8 aprilie, prin ordin al ministrului Afacerilor Interne, iar în luna octombrie mandatul dumneavoastră a fost prelungit cu şase luni. Ce obiective aţi reuşit să atingeţi în acest interval şi ce anume vă propuneţi pentru perioada imediat următoare?
Da, într-adevăr, am fost numit la conducerea IPJ Constanţa în luna aprilie, pentru un mandat de şase luni, care a fost prelungit pentru o perioadă de şase luni şi, aşa cum v-am spus şi la învestire, a urmat o perioadă de evaluare a Inspectoratului, după care mi-am stabilit priorităţile pe termen scurt şi termen lung. Pot să vă spun că aproape toate priorităţile pe care mi le-am stabilit pe termen scurt au fost realizate şi au fost demarate activităţi pentru proiectele pe termen lung. Cu alte cuvinte, sunt în grafic. Există un obicei în Ministerul de Interne ca activitatea să fie apreciată comparativ cu anul anterior, motiv pentru care aş putea să vă spun că IPJ Constanţa a reuşit anul acesta să înregistreze cu aproximativ 5% mai puţine fapte penale faţă de anul 2012. Am înregistrat scăderi semnificative la infracţiunile de natură judiciară, procentul fiind de aproape 18%. Activitatea personală de îndrumare şi coordonare a efectivelor din subordine s-a concretizat pe analiza situaţiei operative, fapt ce mi-a permis, ca urmare a acestei analize, să putem să redistribuim forţele din IPJ în zonele cu risc criminogen ridicat, acestea fiind suplimentate şi cu poliţişti din structurile neoperative.
De asemenea, pentru controlul managerial al activităţii poliţiştilor s-a impus o monitorizare GPS a autospecialelor de poliţie, iar pentru municipiul Constanţa au reuşit monitorizarea GPS inclusiv a patrulelor pedestre.
Pentru eficientizarea muncii au pus la punct la Poliţia Municipiului Constanţa un compartiment specializat de cercetare la faţa locului, încercând astfel să venim în sprijinul cetăţenilor, să fim mai operativi şi mai prompţi atunci când suntem sesizaţi. Am dezvoltat mai multe programe soft specifice activităţii muncii de poliţie, programe care, sperăm noi, să acopere deficitul de personal.
Am desfăşurat activităţi importante pe dezvoltarea managementului resurselor umane, domeniu în care IPJ Constanţa se confruntă cu probleme serioase. Am reuşit, în această perioadă, o colaborare foarte bună cu instituţiile descentralizate ale statului, cu administraţiile locale şi cu celelalte entităţi.
Apreciez eu că am avut o colaborare foarte bună cu societate civilă, prin dezvoltarea segmentului de reacţie civică şi promovarea unui astfel de comportament prin campanii media şi a voluntariatului instituţional.
Ne-am confruntat cu probleme de gestionare a parcului auto, dar am reuşit, prin folosirea judicioasă a acestuia şi a carburantului, să facem faţă solicitărilor cetăţenilor. Am realizat, în această perioadă şi foarte multe activităţi care ţin de administrarea patrimoniului IPJ Constanţa, am fost preocupaţi tot timpul de îmbunătăţirea comunicării interne şi de dezvoltarea culturii organizaţionale.
Evident că sunt şi lucruri pe care mi-am propus să le realizez şi nu am reuşit să fac acest lucru şi am să enumăr, printre altele, corijarea managementului defectuos la anumite subunităţi, nu am reuşit să motivez suficient o parte din manageri să fie mai implicaţi în activităţile zilnice, specifice liniilor de muncă de care răspund. Tot ca o nereuşită, am să vă punctez incapacitatea unor cadre de a munci în echipă, avem manageri inflexibili în muncă, fapt care afectează calitatea muncii, atât în plan intern, cât şi în plan extern.
Nu am reuşit să îmbunătăţim activităţile cu caracter birocratic, cu implicaţii asupra consumului ineficient de resurse şi am să vă dau un exemplu: comunicarea electronică este încă ineficientă.
Îmi propun creşterea nivelului de siguranţă publică prin prezenţa poliţiştilor în mediile cu risc criminogen ridicat şi dezvoltarea reacţiei poliţieneşti în mod pro-activ, diminuarea criminalităţii, coordonarea IPJ Constanţa prin programe şi proiecte punctuale, adaptate situaţiei operative, nevoilor cetăţenilor în contextul general. Îmi propun utilizarea, la parametri optimi, a resurselor de personal, modernizarea şi dezvoltarea capacităţii de acţiune a Poliţiei, în parteneriat cu Ministerul Public. De asemenea, îmi propun îmbunătăţirea politicii de personal, a activităţii de pregătire profesională continuă şi de evaluare, dar şi continuarea procesului de conştientizare şi atragerea poliţiştilor în activitatea de prevenire a corupţiei interne şi externe, intensificarea activităţilor desfăşurate cu instituţiile şi agenţiile specializate în prevenirea şi constatarea faptelor ilegale.
De asemenea, îmi doresc respectarea normelor de etică şi deontologie profesională, continuarea pregătirii şi perfecţionarea pentru aderarea la Spaţiul Schengen, îmbunătăţirea managementului administrativ-logistic, creşterea informatizării la nivelul unităţii, îmbunătăţirea activităţii dispeceratelor prin dezvoltarea conceptului de dispecerat unic, consolidarea imaginii Poliţiei şi, în special, în mediul rural.
La preluarea mandatului spuneaţi că vă doriţi îmbunătăţirea marketingului de imagine al poliţiei constănţene. În ce măsură a avut loc această îmbunătăţire a imaginii?
Mai sunt multe de îmbunătăţit, dar în această perioadă am reuşit să remitem către cetăţeni, prin toată mass media, în mod echidistant, informaţii referitoare la reuşitele în activitatea poliţiştilor. Totuşi, s-a reuşit îmbunătăţirea colaborării cu mass media locală şi naţională şi promovarea activităţii poliţiştilor constănţeni şi gestionarea optimă a situaţiilor de criză mediatică, cu respectarea tuturor normelor juridice şi a procedurilor de lucru aflate în vigoare, relevată în focus grup-ul realizat cu reprezentanţii mass media la data de 21 noiembrie 2013.
În luna octombrie a acestui an deputatul constănţean Florin Gheorghe a solicitat a anchetă a MAI la nivelul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa pe motiv că, potrivit spuselor sale, cetăţenii ar fi nemulţumiţi de activitatea poliţiştilor constănţeni şi de numărul mare de dosare nerezolvate. Ce părere aveţi despre acest demers, s-ar justifica un control al MAI?
Coordonarea şi controlul Ministerului Afacerilor de Interne sunt binevenite în permanenţă, aşa cum este necesară şi coordonarea IGPR-ului pentru a fi în concordanţă cu nevoile generale ale cetăţenilor, pentru asigurarea liniştii şi ordinii publice.
Vă reproşaţi ceva cu privire la activitatea dumneavoastră în vârful IPJ Constanţa?
Cine nu-şi reproşează ceva în propria activitate?!? Activităţile pe care nu am reuşit să le încheiem în acest an şi pentru care îmi propusesem ca termen final anul 2013, dar în urma analizei manageriale realizate am concluzionat faptul că au existat elemente de context şi situaţionale care nu depind de un inspector şef - şi am să vă dau un exemplu: bugetul alocat, rezistenţa la schimbarea a oamenilor, climatul organizaţional, aspecte pe care mi-am propus să le îmbunătăţesc şi care au rămas în atenţia mea şi pentru 2014.
Un comisar şef de poliţie din cadrul IPJ Constanţa a fost trimis în judecată după ce procurorii DNA l-au deferit justiţiei pentru comiterea complicităţii la infracţiunea de dare de mită. În urmă cu doar câteva zile, alţi doi poliţişti constănţeni au fost încătuşaţi, fiind acuzaţi de luare de mită. Cum afectează aceste cazuri imaginea IPJ Constanţa?
Fără doar şi poate, astfel de situaţii afectează în mod negativ imaginea IPJ-ului, chiar şi a Ministerului, dar aşa se demonstrează că Poliţia are propriile sale metode de vindecare şi că se doreşte eliminarea poliţiştilor care nu respectă deontologia profesională şi care trec dincolo de bariera legii. Am spus-o şi vreau să repet, suntem singurul minister care are două instituţii care se ocupă cu prevenirea faptelor ce nu ne fac cinste şi amintesc aici DGA-ul şi SIPI. Prin acest lucru, demonstrăm că tratăm şi că ne preocupă acest lucru şi rezultatele se şi văd.
Ce le reproşaţi acestor poliţişti?
Evident, aceşti poliţişti nu au respectat legea şi nu au aplicat codul deontologiei profesionale. Ceea ce doresc să spun foarte clar pentru toţi poliţiştii constănţeni este faptul că, pe tot parcursul mandatului meu, nu voi tolera manifestări în neconcordanţă cu statutul poliţistului, cu normele deontologice şi, bineînţeles, cu legea.
În cât timp credeţi că veţi reuşi să reparaţi acest deficit de imagine?
Deficitul de imagine se va îmbunătăţi în timp prin munca fiecărui poliţist de zi cu zi, prin îndeplinirea datoriei pentru asigurarea siguranţei cetăţeanului. Dacă imaginea Poliţiei are de suferit după comiterea unei fapte reprobabile a unui poliţist, refacerea imaginii instituţiei se face într-un timp îndelungat. Câteodată, de ordinul anilor.
Care este situaţia furturilor de animale din judeţ, în preajma sărbătorilor de iarnă?
Avem aşa numitele infracţiuni de sezon şi aici trebuie să amintesc de infracţiunile de furturi de animale din mediul rural. Acestea de obicei cresc în preajma sărbătorilor de Crăciun, cei mai căutaţi fiind porcii, în preajma sărbătorilor de Paşti, ţinte fiind mieii. Pot să vă spun că anul acesta ne-am confruntat cu furturi de animale în mediul rural, dar fenomenul nu a fost alarmant, comparativ cu anii anteriori. Am avut 12 situaţii de furturi de animale, în opt situaţii autorii fiind deja identificaţi, cinci dintre ei fiind prinşi în flagrant, trei fiind stabiliţi ulterior în urma anchetelor şi sunt create premisele identificării şi celorlaţi patru.
Ce acţiuni are prevăzute IPJ Constanţa acum, în prag de sărbători?
În fiecare an, în astfel de situaţii IPJ Constanţa pune la punct programe de prevenire a comerţului ilicit, a celui stradal. Desfăşurăm ample acţiuni cu serviciile de investigare a fraudelor, cu Serviciul de Arme, Explozive şi Substanţe periculoase. Aşa cum cred că ne şi vedeţi, suntem permanent pe drumurile publice, pentru prevenirea accidentelor şi asigurarea unui trafic fluent şi sigur, toate acestea realizându-se cu un efort suplimentar din partea poliţiştilor, fără libere, cu concedii de odihnă tăiate şi cu ore suplimentare lucrate.
Există zone în judeţul Constanţa care, în această perioadă, ridică probleme deosebite?
Nu avem astfel de zone cu probleme deosebite sau, cel puţin până la această oră, nu avem semnalate fenomene care să pună în situaţia să declarăm zone periculoase, evident, încărcătura cea mai mare va fi pentru municipii şi, în special, pentru municipiul Constanţa, care este cea mai aglomerată zonă urbană din judeţ.
Care sunt cele mai aglomerate zile pentru poliţiştii constănţeni în acest interval?
Deja avem o activitate specifică şi vom continua aşa până în data de 7 ianuarie. Fiecare zi din această perioadă are specificul ei şi sperăm ca cele mai liniştite zile să fie zilele de Crăciun, când sperăm că vor fi respectate inclusiv de infractori aceste zile şi vor sta şi ei liniştitiţi, acasă. Oricum, îi anunţ şi pe această cale că poliţiştii vor fi la datorie.
Cum stă IPJ Constanţa cu decontul poliţiştilor care fac naveta? Dar al chiriilor?
Permanent, lunar sunt decontate, conform procedurilor legale, toate cheltuielile poliţiştilor aflaţi în misiune. Avem foarte mulţi poliţişti care beneficiază de chirii şi acest lucru aş putea să-l trec tot la nerealizări pentru că politica de cadre la nivelul ministerului este făcută într-un mod care nu ne permite să ne facem selecţia poliţiştilor pe plan local.
Avem foarte mulţi poliţişti proveniţi din şcolile de ofiţeri sau de ageţi de poliţie care sunt de loc din alte zone ale ţării pentru care instituţia acordă sume de bani pentru chirii, conform legilor în vigoare. Cred că având o mai bună politică de cadre am reuşi să evităm astfel de situaţii.
Care este situaţia la nivelul dotărilor: maşini, veste anti-glonţ, arme?
Nu ne putem lăuda că avem o situaţie foarte bună, ea se încadrează în limitele normalului. În ultima perioadă s-au achiziţionat, în limitele bugetului alocat, mai multe echipamente specifice muncii de poliţie, ne-am axat mai mult pe tehnica IT, au fost achiziţionate şi autovehicule noi, dar acestea vor fi întotdeauna insuficiente, indiferent cât de multe vom avea.
Discutăm despre aceste probleme cu şeful IPJ Constanţa mâine, de la ora 11.00, în cadrul unui interviu online, în direct pe www.ziuaconstanta.ro.
Aşteptăm întrebările dumneavoastră prin formularul de comentarii de la sfârşitul articolului sau la adresa interviu@ziuact.ro.
Realizator: Ada CODAU
Nota redacţiei: Pentru a păstra coerenţa şi relevanţa discuţiei, nu vom valida comentariile care nu se referă la temele anunţate, care nu conţin întrebări sau care constau în atacuri la persoană.
Intrebările redacţiei:
Aţi fost numit la conducerea IPJ Constanţa pe data de 8 aprilie, prin ordin al ministrului Afacerilor Interne, iar în luna octombrie mandatul dumneavoastră a fost prelungit cu şase luni. Ce obiective aţi reuşit să atingeţi în acest interval şi ce anume vă propuneţi pentru perioada imediat următoare?
Da, într-adevăr, am fost numit la conducerea IPJ Constanţa în luna aprilie, pentru un mandat de şase luni, care a fost prelungit pentru o perioadă de şase luni şi, aşa cum v-am spus şi la învestire, a urmat o perioadă de evaluare a Inspectoratului, după care mi-am stabilit priorităţile pe termen scurt şi termen lung. Pot să vă spun că aproape toate priorităţile pe care mi le-am stabilit pe termen scurt au fost realizate şi au fost demarate activităţi pentru proiectele pe termen lung. Cu alte cuvinte, sunt în grafic. Există un obicei în Ministerul de Interne ca activitatea să fie apreciată comparativ cu anul anterior, motiv pentru care aş putea să vă spun că IPJ Constanţa a reuşit anul acesta să înregistreze cu aproximativ 5% mai puţine fapte penale faţă de anul 2012. Am înregistrat scăderi semnificative la infracţiunile de natură judiciară, procentul fiind de aproape 18%. Activitatea personală de îndrumare şi coordonare a efectivelor din subordine s-a concretizat pe analiza situaţiei operative, fapt ce mi-a permis, ca urmare a acestei analize, să putem să redistribuim forţele din IPJ în zonele cu risc criminogen ridicat, acestea fiind suplimentate şi cu poliţişti din structurile neoperative.
De asemenea, pentru controlul managerial al activităţii poliţiştilor s-a impus o monitorizare GPS a autospecialelor de poliţie, iar pentru municipiul Constanţa au reuşit monitorizarea GPS inclusiv a patrulelor pedestre.
Pentru eficientizarea muncii au pus la punct la Poliţia Municipiului Constanţa un compartiment specializat de cercetare la faţa locului, încercând astfel să venim în sprijinul cetăţenilor, să fim mai operativi şi mai prompţi atunci când suntem sesizaţi. Am dezvoltat mai multe programe soft specifice activităţii muncii de poliţie, programe care, sperăm noi, să acopere deficitul de personal.
Am desfăşurat activităţi importante pe dezvoltarea managementului resurselor umane, domeniu în care IPJ Constanţa se confruntă cu probleme serioase. Am reuşit, în această perioadă, o colaborare foarte bună cu instituţiile descentralizate ale statului, cu administraţiile locale şi cu celelalte entităţi.
Apreciez eu că am avut o colaborare foarte bună cu societate civilă, prin dezvoltarea segmentului de reacţie civică şi promovarea unui astfel de comportament prin campanii media şi a voluntariatului instituţional.
Ne-am confruntat cu probleme de gestionare a parcului auto, dar am reuşit, prin folosirea judicioasă a acestuia şi a carburantului, să facem faţă solicitărilor cetăţenilor. Am realizat, în această perioadă şi foarte multe activităţi care ţin de administrarea patrimoniului IPJ Constanţa, am fost preocupaţi tot timpul de îmbunătăţirea comunicării interne şi de dezvoltarea culturii organizaţionale.
Evident că sunt şi lucruri pe care mi-am propus să le realizez şi nu am reuşit să fac acest lucru şi am să enumăr, printre altele, corijarea managementului defectuos la anumite subunităţi, nu am reuşit să motivez suficient o parte din manageri să fie mai implicaţi în activităţile zilnice, specifice liniilor de muncă de care răspund. Tot ca o nereuşită, am să vă punctez incapacitatea unor cadre de a munci în echipă, avem manageri inflexibili în muncă, fapt care afectează calitatea muncii, atât în plan intern, cât şi în plan extern.
Nu am reuşit să îmbunătăţim activităţile cu caracter birocratic, cu implicaţii asupra consumului ineficient de resurse şi am să vă dau un exemplu: comunicarea electronică este încă ineficientă.
Îmi propun creşterea nivelului de siguranţă publică prin prezenţa poliţiştilor în mediile cu risc criminogen ridicat şi dezvoltarea reacţiei poliţieneşti în mod pro-activ, diminuarea criminalităţii, coordonarea IPJ Constanţa prin programe şi proiecte punctuale, adaptate situaţiei operative, nevoilor cetăţenilor în contextul general. Îmi propun utilizarea, la parametri optimi, a resurselor de personal, modernizarea şi dezvoltarea capacităţii de acţiune a Poliţiei, în parteneriat cu Ministerul Public. De asemenea, îmi propun îmbunătăţirea politicii de personal, a activităţii de pregătire profesională continuă şi de evaluare, dar şi continuarea procesului de conştientizare şi atragerea poliţiştilor în activitatea de prevenire a corupţiei interne şi externe, intensificarea activităţilor desfăşurate cu instituţiile şi agenţiile specializate în prevenirea şi constatarea faptelor ilegale.
De asemenea, îmi doresc respectarea normelor de etică şi deontologie profesională, continuarea pregătirii şi perfecţionarea pentru aderarea la Spaţiul Schengen, îmbunătăţirea managementului administrativ-logistic, creşterea informatizării la nivelul unităţii, îmbunătăţirea activităţii dispeceratelor prin dezvoltarea conceptului de dispecerat unic, consolidarea imaginii Poliţiei şi, în special, în mediul rural.
La preluarea mandatului spuneaţi că vă doriţi îmbunătăţirea marketingului de imagine al poliţiei constănţene. În ce măsură a avut loc această îmbunătăţire a imaginii?
Mai sunt multe de îmbunătăţit, dar în această perioadă am reuşit să remitem către cetăţeni, prin toată mass media, în mod echidistant, informaţii referitoare la reuşitele în activitatea poliţiştilor. Totuşi, s-a reuşit îmbunătăţirea colaborării cu mass media locală şi naţională şi promovarea activităţii poliţiştilor constănţeni şi gestionarea optimă a situaţiilor de criză mediatică, cu respectarea tuturor normelor juridice şi a procedurilor de lucru aflate în vigoare, relevată în focus grup-ul realizat cu reprezentanţii mass media la data de 21 noiembrie 2013.
În luna octombrie a acestui an deputatul constănţean Florin Gheorghe a solicitat a anchetă a MAI la nivelul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa pe motiv că, potrivit spuselor sale, cetăţenii ar fi nemulţumiţi de activitatea poliţiştilor constănţeni şi de numărul mare de dosare nerezolvate. Ce părere aveţi despre acest demers, s-ar justifica un control al MAI?
Coordonarea şi controlul Ministerului Afacerilor de Interne sunt binevenite în permanenţă, aşa cum este necesară şi coordonarea IGPR-ului pentru a fi în concordanţă cu nevoile generale ale cetăţenilor, pentru asigurarea liniştii şi ordinii publice.
Vă reproşaţi ceva cu privire la activitatea dumneavoastră în vârful IPJ Constanţa?
Cine nu-şi reproşează ceva în propria activitate?!? Activităţile pe care nu am reuşit să le încheiem în acest an şi pentru care îmi propusesem ca termen final anul 2013, dar în urma analizei manageriale realizate am concluzionat faptul că au existat elemente de context şi situaţionale care nu depind de un inspector şef - şi am să vă dau un exemplu: bugetul alocat, rezistenţa la schimbarea a oamenilor, climatul organizaţional, aspecte pe care mi-am propus să le îmbunătăţesc şi care au rămas în atenţia mea şi pentru 2014.
Un comisar şef de poliţie din cadrul IPJ Constanţa a fost trimis în judecată după ce procurorii DNA l-au deferit justiţiei pentru comiterea complicităţii la infracţiunea de dare de mită. În urmă cu doar câteva zile, alţi doi poliţişti constănţeni au fost încătuşaţi, fiind acuzaţi de luare de mită. Cum afectează aceste cazuri imaginea IPJ Constanţa?
Fără doar şi poate, astfel de situaţii afectează în mod negativ imaginea IPJ-ului, chiar şi a Ministerului, dar aşa se demonstrează că Poliţia are propriile sale metode de vindecare şi că se doreşte eliminarea poliţiştilor care nu respectă deontologia profesională şi care trec dincolo de bariera legii. Am spus-o şi vreau să repet, suntem singurul minister care are două instituţii care se ocupă cu prevenirea faptelor ce nu ne fac cinste şi amintesc aici DGA-ul şi SIPI. Prin acest lucru, demonstrăm că tratăm şi că ne preocupă acest lucru şi rezultatele se şi văd.
Ce le reproşaţi acestor poliţişti?
Evident, aceşti poliţişti nu au respectat legea şi nu au aplicat codul deontologiei profesionale. Ceea ce doresc să spun foarte clar pentru toţi poliţiştii constănţeni este faptul că, pe tot parcursul mandatului meu, nu voi tolera manifestări în neconcordanţă cu statutul poliţistului, cu normele deontologice şi, bineînţeles, cu legea.
În cât timp credeţi că veţi reuşi să reparaţi acest deficit de imagine?
Deficitul de imagine se va îmbunătăţi în timp prin munca fiecărui poliţist de zi cu zi, prin îndeplinirea datoriei pentru asigurarea siguranţei cetăţeanului. Dacă imaginea Poliţiei are de suferit după comiterea unei fapte reprobabile a unui poliţist, refacerea imaginii instituţiei se face într-un timp îndelungat. Câteodată, de ordinul anilor.
Care este situaţia furturilor de animale din judeţ, în preajma sărbătorilor de iarnă?
Avem aşa numitele infracţiuni de sezon şi aici trebuie să amintesc de infracţiunile de furturi de animale din mediul rural. Acestea de obicei cresc în preajma sărbătorilor de Crăciun, cei mai căutaţi fiind porcii, în preajma sărbătorilor de Paşti, ţinte fiind mieii. Pot să vă spun că anul acesta ne-am confruntat cu furturi de animale în mediul rural, dar fenomenul nu a fost alarmant, comparativ cu anii anteriori. Am avut 12 situaţii de furturi de animale, în opt situaţii autorii fiind deja identificaţi, cinci dintre ei fiind prinşi în flagrant, trei fiind stabiliţi ulterior în urma anchetelor şi sunt create premisele identificării şi celorlaţi patru.
Ce acţiuni are prevăzute IPJ Constanţa acum, în prag de sărbători?
În fiecare an, în astfel de situaţii IPJ Constanţa pune la punct programe de prevenire a comerţului ilicit, a celui stradal. Desfăşurăm ample acţiuni cu serviciile de investigare a fraudelor, cu Serviciul de Arme, Explozive şi Substanţe periculoase. Aşa cum cred că ne şi vedeţi, suntem permanent pe drumurile publice, pentru prevenirea accidentelor şi asigurarea unui trafic fluent şi sigur, toate acestea realizându-se cu un efort suplimentar din partea poliţiştilor, fără libere, cu concedii de odihnă tăiate şi cu ore suplimentare lucrate.
Există zone în judeţul Constanţa care, în această perioadă, ridică probleme deosebite?
Nu avem astfel de zone cu probleme deosebite sau, cel puţin până la această oră, nu avem semnalate fenomene care să pună în situaţia să declarăm zone periculoase, evident, încărcătura cea mai mare va fi pentru municipii şi, în special, pentru municipiul Constanţa, care este cea mai aglomerată zonă urbană din judeţ.
Care sunt cele mai aglomerate zile pentru poliţiştii constănţeni în acest interval?
Deja avem o activitate specifică şi vom continua aşa până în data de 7 ianuarie. Fiecare zi din această perioadă are specificul ei şi sperăm ca cele mai liniştite zile să fie zilele de Crăciun, când sperăm că vor fi respectate inclusiv de infractori aceste zile şi vor sta şi ei liniştitiţi, acasă. Oricum, îi anunţ şi pe această cale că poliţiştii vor fi la datorie.
Cum stă IPJ Constanţa cu decontul poliţiştilor care fac naveta? Dar al chiriilor?
Permanent, lunar sunt decontate, conform procedurilor legale, toate cheltuielile poliţiştilor aflaţi în misiune. Avem foarte mulţi poliţişti care beneficiază de chirii şi acest lucru aş putea să-l trec tot la nerealizări pentru că politica de cadre la nivelul ministerului este făcută într-un mod care nu ne permite să ne facem selecţia poliţiştilor pe plan local.
Avem foarte mulţi poliţişti proveniţi din şcolile de ofiţeri sau de ageţi de poliţie care sunt de loc din alte zone ale ţării pentru care instituţia acordă sume de bani pentru chirii, conform legilor în vigoare. Cred că având o mai bună politică de cadre am reuşi să evităm astfel de situaţii.
Care este situaţia la nivelul dotărilor: maşini, veste anti-glonţ, arme?
Nu ne putem lăuda că avem o situaţie foarte bună, ea se încadrează în limitele normalului. În ultima perioadă s-au achiziţionat, în limitele bugetului alocat, mai multe echipamente specifice muncii de poliţie, ne-am axat mai mult pe tehnica IT, au fost achiziţionate şi autovehicule noi, dar acestea vor fi întotdeauna insuficiente, indiferent cât de multe vom avea.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
2.Categoric, răspunsul este calitatea dosarelor, dar, din păcate, trebuie să vă spun că această calitate are de suferit din cauza numărului mare de dosare cu care suntem “bombardaţi”. Sper ca, începând cu 1 februarie 2014, când va intra în vigoare noul Cod Penal, să putem să facem calitate, având în vedere că foarte multe fapte minore vor fi dezincriminate în noua legislaţie.
3. O să încep, şi la această întrebare, cu un categoric “nu”. Poliţiştii trebuie să fie specializaţi pe anumite domenii de activitate, domenii în care să fie specialişti desăvârşiţi. Sper şi îmi doresc să vină ziua când aşa numitele dosare mici să nu mai fie în competenţa Poliţiei, să avem timp să ne ocupăm de marea infracţionalitate care să stopeze fenomenele cu adevărat periculoase pentru economia naţională. Dar vreau să punctez că şi aşa micile dosare suntem obligaţi să le tratăm cu seriozitate, ele reprezentând câteodată, pentru cetăţean, mari probleme. Am mai punctat acest lucru şi vreau să răspund că, pentru omul de la ţară, furtul unei găini reprezintă câteodată cât un milion de euro pentru oamenii cu bani.
4. Consider că un manager nu trebuie să fie un foarte bun specialist pentru toate domeniile pe care le coordonează. În schimb, un manager bun trebuie să-şi aleagă echipa cu specialişti foarte buni în domeniile lor.
5.Da, este un punct de vedere şi, din câte cunosc eu, în ghidul carierei profesionale a poliţiştilor vor fi prevăzute şi astfel de situaţii. Sunt de acord şi aş susţine o astfel de iniţiativă, cu menţiunea că perioada de trei ani mi se pare cam mică şi cred că o perioadă optimă ar fi între patru şi cinci ani.
2. Ce considerati ca este mai important in activitatea politiei judiciare? cantitatea de dosare rezolvate sau calitatea lor, in conditiile in care stiti foarte bine ca cele doua, intr-o oarecare masura, se pot exclude reciproc, in sensul ca politistii ar fi tentati sa rezolve mai multe dosare pentru a "bifa" acest indicator, in detrimentul calitatii care este mai greu de obtinut in conditiile presiunilor exercitate de sefi de a se rezolva cat mai multe dosare, care de multe ori nu au finalitate judiciara.
3. Sunteti adeptul teoriei POLITISTUL ROMAN, "politist bun la toate", adica si in piata la dat amenzi pe legea 12 si la birou pentru anchetarea fraudelor de milioane de euro ?
4. Ce parere aveti despre managerii care "le stiu pe toate" si nu accepta si alte pareri sau idei care vin de la subordonati ?
5. Considerati ca fiind benefica introducerea in legislatia din domeniu a sistemului de ocupare a functiilor de conducere prin examene organizate de C.N.P, mandatul fiind limitat la o perioada de 3 ANI, iar numarul de mandate sa fie de maxim doua, asa cum este la parchet ? Ati sustine o asemenea initiativa?