Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
20:48 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviul online cu Dumitru Lupu, compozitor, dirijor, membru Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România s-a terminat Tema a fost - „Festivalul creaţiei de la Mamaia, transformat într-un kitsch de nivel judeţean"

ro

22 Aug, 2011 22:45 8098 Marime text

invitat2.jpg

Sinteză:

 "E umilitor să fi respins într-o competiţie unde participă oameni care nu au nici măcar o oră de studiu muzical"

Dumitru Lupu despre calitatea creaţiilor: "Compozitorii profesionişti nu mai participă la Festivalul de la Mamaia pentru că se tem că piesele lor vor fi respinse aşa cum mi s-a întâmplat şi mie anul acesta. Eu credeam că Festivalul se adresează tuturor vârstelor şi că orice piesă realizată profesional este binevenită, nu neapărat premiată dacă juriul consideră că nu e cazul. Era vorba de participarea unui as al muzicii româneşti, interpretul Alexandru Jula. Este umilitor să primeşti un răspuns negativ într-o competiţie în care participă oameni care nu au nici măcar o oră de studiu de muzică. Acest lucru se întâmplă de ani buni, de când nu mai apar decât sporatic compozitori profesionişti. De foarte mulţi ani cântecul nu mai este însoţit de partitură. Se trimite un demo în variantă finală, care poate fi făcut oriunde. Este discutabilă toată chestiunea. Eu mi-am înscris piesa mai mult pentru domnul Jula şi am crezut că mă pot adresa şi unei alte generaţii de ascultători, pentru că şi bunicii noştri au voie să privească festivalul".

"Atâta timp cât pe scena de la Mamaia nu urcă vedete e normal ca festivalul să nu prezinte interes"

Dumitru Lupu despre lipsa de interes pentru retransmiterea festivalului: "Lucrurile sunt clare. Atâta timp cât pe scena de la Mamaia nu urcă vedete care aduc raiting, răspunsul televiziunile este clar: nu ne interesează. Dacă se va întâmpla ceva extraordinar la Mamaia, fiţi siguri că a doua zi va fi cunoscut în toată România. Înainte vreme, totul era atât de perfect, încât puteai da peste cap transmisia televiziunii cu o singură întoarcere de cap".

Dumitru Lupu despre Mamaia de dinainte de 89: Deşi era umbrită de prezenţa unor piese care trebuiau să fie şi noi înţelegeam că trebuie să fie pentru ca noi să putem fi lăsaţi în pace să ne facem festivalul, Mamaia era un eveniment deosebit. Înca era sărbătoare, oamenii se îmbrăcau frumos şi pe scenă şi în sală, nu se mai găseau bilete cu săptămâni înainte iar pe străzi nu se mai circula. Scena era plină de vedete, în sală erau oameni care-şi programau concediul astfel încât să prindă festivalul, nu era o sărbătoare a Constanţei ci una naţională, întreg festivalului era de la Bucureşi. Şi pregătirea lor era laborioasă, începeau preselecţiile din iarnă, cu două săptămâni înainte se făceau micro turnee pe litoral pentru ca artiştii să se poata obişnui cu clima uşor sărată, totul era pe ceas, la minut, cu orchestra şi dirijori de excepţie precum Sile Dinicu, Ioan Popescu sau Ion Cristinoiu".

„De câţiva ani la interpretare nu mai apar piese noi. Poate sunt plătite în fiecare an aceleaşi orchestraţii..."!?

Dumitru Lupu despre debutanţii de la Mamaia: „Mamaia era trambulina de lansare a unui interpret dotat cu personalitate şi care era în stare să impună o piesă. Avem încă exemplul actual al Andrei, care este o personalitate ce se poate defini ca artist. Cam după revoluţie s-a produs însă ruptura între Mamaia de ieri şi cea de astăzi şi tot atunci au fost negate valorile de până atunci încercându-se o cotitură prin aducerea unei generaţii noi de creatori care nu au confirmat. Au confirmat doar cei care studiaseră muzica, adică foarte puţini. De câţiva ani la Mamaia la secţiunea de interpretare nu apar piese noi pentru că orchestraţiile au fost făcute pentru un anumit număr de piese şi bieţii interpreţi sunt obligaţi să cânte aceleaşi piese şi nu au de ales. Mulţi au propus alte piese şi au fost refuzaţi spunânduli-se că trebuie să cânte piesele existente. Orchestratori mai sunt foarte puţini, unul dintre ei sunt şi eu şi aş fi sprijin şi tinerii de la Mamaia dar eu personal,nu am fost solicitat. De aceea pot să mă gândesc că poate sunt plătite în fiecare an aceleaşi orchestraţii?!"

invitat1.jpg

Intrebarile redactiei:

1. La conferinţa de presă premergătoare Festivalului de la Mamaia, preşedintele juriului, Mădălin Voicu a declarat că pentru  secţiunea creaţie juriului i-a fost extrem de greu să selecteze cele 15 piese care vor intra în finală, motivul fiind calitatea slabă a creaţiilor înscrise. Să fie oare vorba despre interesul scăzut al compozitorilor pentru festival sau nu mai avem compozitori care să scrie muzică uşoară românească?

D.L.:  Compozitorii profesionisti nu mai participa la Festivalul de la Mamaia pentru ca se tem ca piesele lor vor fi respinse asa cum mi s-a intamplat si mie anul acesta. Eu credeam ca Festivalul se adreseaza tuturor varstelor si ca orice piesa realizata profesional este binevenita, nu neaparat premiata daca juriul considera ca nu e cazul. Era vorba de participarea unui as al muzicii romanesti, interpretul Alexandru Jula. Este umilitor sa primesti un raspuns negativ intr-o competitie in care participa oameni care nu au nici macar o ora de studiu de muzica. Acest lucru se intampla de ani buni, decand nu mai apar decat sporatic compozitori profesionisti. De foarte multi ani cantecul nu mai este insotit de partitura. Se trimite un demo in varianta finala, care poate fi facut oriunde. Este discutabila toata chestiunea. Eu mi-am inscris piesa mai mult pentru domnul Jula iar eu credeam ca ma pot adresa si o altei generatii de ascultatori, pentru ca si bunicii nostri au voie sa priveasca festivalul.

2. În calitate de compozitor când aţi simţit că s-a produs ruptura dintre Festivalul Mamaia de odinioară şi ceea ce se întâmplă astăzi pe scena teatrului Soveja?

D.L.:Cam dupa revolutie. Au fost negate valorile de pana atunci incercandu-se o cotitura prin aducerea unei generatii  noi de creatori care nu au confirmat. Au confirmat cei care studiasera muzica.


3. Mai reprezintă Festivalul de la Mamaia o competiţie a textierilor, compozitorilor şi interpreţilor?

D.L.: Nu pot nega Festivalul mai ales ca face parte din viata mea. A ramas o competitie de atentionarea a marelui public de aparitie a unor personalitati atat in domeniul muzicii ci si a interpretilor cu personalitate, a poetilor. Mamaia era trambulina de lansare a unui interpret dotat cu personalitate si era in stare sa impuna o piesa. Avem inca exemplul Andrei, care este o personalitate care se poate defini ca artist.


4. Nume pentru Margareta Pâslaru, Dan Spătaru, Aurelian Andreescu, Pompilia Stoian au debutat la Mamaia, după ce au câştigat premii atât la interpretare cât şi la creaţie şi au făcut carieră din muzică. V-a rămas în minte vreun nume al vreunui artist care a câştigat marele premiu la Mamaia în ultimii 10 ani?



D.L.:Nu retin.

5. A ajuns Festivalul de la Mamaia unul al intereselor, la care participanţii se înscriu doar pentru a-l bifa într-un CV?

D.L.: Este un inceput de apogeu, un loc in care te poti afirma mult mai repede decat intr-o cariera acumulata, de aceea multi tineri se inscriu la festival dar nu toti castiga.

6. Mulţi dintre interpreţii care în ultimii ani s-au înscris la secţiunea interpretare au făcut o meserie din asta. Care este raţionamentul pentru care un solist/a vine de cinci ori la rând la festival doar de dragul de „a-şi face o carte de muncă” pe scena de la Mamaia?


D.L.: Asta arata in primul rand ca nu exista o competitie cautata la sectiunea de interpretare. Adica se prezinta foarte putini si nu prea ai de unde alege. Inainte de 89 erau sute de candidati care asteptau sa fie audiati. Am fost chiar profesor pentru pregatirea sectiunii interpretare alaturi de maestra Camelia Dascalescu si imi amintesc ca acei tineri aveau valoare. Loredana Groza, Aurelian Temisan, Oana Sarbu, Catalin Crisan, Florin Apostol, Ileana Sipoteanu, Daniel Iordachioaie si lista poate continua, absolut toti au confirmat, au realizat discuri, au facut sute de emisiuni de televiziune. Daniela Nicol a avut chiar si o cariera internationala. Mai sunt si altii, nu-mi vin acum in memorie dar rog cititorii sa completeze si cu alte nume.

7. Făcând apel la memorie, puteţi să ne spuneţi cinci şlagăre lansate la Mamaia care au rămas peste ani în sufletul publicului?

D.L.: N-ati vazut cumva o fata,- Cornel Constantiniu,  Cum e oare? - Margareta Paslaru, Strada Sperantei -Corina Chiriac, Ce mult te-am iubit - Ileana Sipoteanu sau La universitate - Dan Spataru, Nu m-am gandit la despartire - Dan Spataru, Sa aducem dragostea inapoi- Gabriel Dorobantu, Sa mori din dragoste ranita - Angela Similea, Ramai cu mine- Andra, Cerul -Proconsul.

8. Din tot ce aţi scris sau aţi compus până astăzi, sunt 100 de cântece , care ar fi piesa cu care v-aţi duce în 2012 la Festivalul Mamaia?

D.L.: M-as duce cu o piesa care nu a intrat la Mamaia si care se numeste “Hai vino iar in gara noastra mica” si i+as ncredinta-o tot lui Gabriel Dorobantu.

9. Cum era Mamaia până în 1989?

D.L.: Era umbrita de prezenta unor piese care trebuiau sa fie si noi intelegeam ca trebuie sa fie ca sa putem fi lasati in pace sa ne facem festivalul. Inca era sarbatoare, oamenii se imbracau frumos si pe scena si in sala, nu se mai gaseau bilete cu saptamani inainte iar pe strazi nu se mai circula. Scena era plina de vedete, in sala erau oameni care-si programasera concediul sa prinda festivalul, nu era o sarabatoare a Constantei ci una nationala, staful festivalului era de la Bucuresti. Si pregatirea lor de laborioasa, incepeau preselectiile din iarna, cu doua saptamani inainte se faceau micro turnee pe litoral pentru ca artistii sa se poata obisnui cu clima, totul era pe ceas, la minut, cu orchestra si dirijoir de exceptie  -Sile Dinicu, Ioan Popescu, Ion Cristinoiu.

10. Ce reprezentau premiile şi în ce constau ele?

D.L.: Erau premii consistente. daca o leafa mare era 5000 de lei, un premiu la Mamaia putea atinge si 25.000 de lei.

11. A intervenit vreodată comunismul în desemnarea vreunui câştigător de la Mamaia? Existau şi atunci blaturi? Erau în concurs cântece care aduceau ode partidului?

D.L.: S-ar putea sa fi fost asa pentru ca anumite piese cu tematica era selectionate si noi stiam de la inceput ca marele premiu va fi luat de aceaste piese. Pe atunci, prezenta piesei pe scena de la Festival era un premiu in sine, nu contau asa de mult premiile. Slagarele erau foarte difuzate, nu ne deranja pe noi ca si concurenti prezenta acelor cantece.

12. Vă mai amintiţi ce se întâmpla când eraţi chemaţi la întâlnirea compozitorilor de dinainte de festival şi vi se dădeau poezii patriotice pentru care trebuia să executaţi linia melodică. Erau bine plătite acele piese?

D.L.: In  ianuarie ,compozitorii erau chemati de un tip senzational Ladislau Heghedus si care era secretar de stat. El ne prezenta cum se va desfaura anul muzical in Romania. Ni se spunea ca avem festivalul de la Mamaia dar si spectacole speciale  -26 ianuarie cand era ziua lui Ceausescu si parca 7 februarie cand era ziua Elenei Ceausescu, ne ruga sa compunem cateva cantece speciale pentru spectacolele respective punandu-ne la dispozitie un teanc de versuri. Era o masa lunga la Consiliul Culturii si Educatiei Socialiste la care eram toti compozitorii sectiei de muzica usoara. Eram asezati de o parte si de alta a mesei in ordinea varstei, cei mai tineri fiind la celalalt capat al mesei. Pentru ca erau foarte bine platite, cantecele le faceau cei mai in varsta si noi am devenit disidenti fara voie. Cand erau difuzate la tv si radio , Heghedus nu insista sa fie prezentati autorii. Cei mai expusi erau interpretii. Mihai Constantiniu a avut mult de suferit  dupa revolutie pentru ca a cantat aceste ode, el fiind si actor.

13. S-a întâmplat să aveaţi vreo teamă când v-aţi înscris vreo piesă la Festivalul Mamaia? Teamă faţă de vreun compozitor, faţă de blaturi , faţă de o anumită politică?

D.L.: Fara discutie am avut si avem in continuare aceasta teama de conspiratie. Niciodata nu am participat la Mamaia pentru premii, am asteptat intotdeuna succesul la public pe care l-am avut.

14.Câţi dintre artiştii prezenţi la Festivalul de la Mamaia au cântat cu orchestră, câţi din noua generaţie care merg la Festival reuşesc să facă faţă unei orchestre?

D.L.: De cativa ani la Mamaia la sectiunea de interpretare nu apar piese noi pentru ca orchestratiile au fost facute pentru un anumit numar de piese si bietii interpreti sunt obligati sa cante altceva si nu au de ales. Multi au propus alte piese si au fost refuzati spunanduli-se ca trebuie sa cante piesele orchestrate. Orchestratori mai sunt foarte putini si am fi spirjin si tinerii de la Mamaia dar nu am fost solicitat, eu personal. Poate sunt platite in fiecare an aceleasi orchestrate!!!

15. Mamaia poate fi considerat un festival de Casă al Uniunii Compozitorilor? Al unui grup de interese, al unui partid politic?

D.L.: Uniunea Compozitorilor a luat mana de pe festival inca de la inceputul anului 1990. In momentul in care organizatorii de la Constanta si-au luat responsabilitatea sa organizeze festivalul. Au mai fost prezenti in juriul prin cate un compozitor, au mai dat un premiu dar atat.

16. Ce tip de anvergură profesională au avut de-a lungul timpului preşedinţii juriului de la festival?

D.L.:Au personalitati cunoscute, pregatite, cu o creatie importanta in spate.

17. După reţeta de succes de la Mamaia, s-a înfiripat povestea de dragoste dintre dvs şi interpreta Ileana Sipoteanu?

D.L.:Nu are nicio legatura, a fost cu multi ani inainte.

18. Aţi înscris anul acesta o piesa la secţiunea Creatie a festivalului in interpretarea lui Alexandru Jula care inteleg că a fost respinsă. Ce motivatie ati primit din partea juriului de la preselectii?

D.L.: N-am primit nicio motivatie. De fapt nu se trimit motivatii concurentilor. Eu m-am conformat juriului si am primit un raspuns negativ.

19. Festivalul a fost întrerupt în 1976 şi a reluat în 1982.  Ediţia din 1982 a fost cu totul aparte faţă de celelalte ediţii. Această ediţie a fost foarte puţin mediatizată şi a avut ca temă melodiile patriotice.  Festivalul a fost reluat, în forma lui clasică, în 1983.  Cu toate acestea, criticii de specialitate consideră Mamaia’82 ca una din ediţiile festivalului.
Va mai amitiţi editia din 82?


D.L.: Daca nu exista acea editie cu acea implicare patriotica si politica nu ar mai fi urmat acele editii stralucite care au produs bucurie spectatorilor. Oamenii au inteles ca orice bucurie are o plata. Festivalul a fost interzis din cauza textelor neorientate just. Putina lume stie apropo de compromisuri cu textele, putina lume stie ca celebra piesa “Lalele” a lui Temistocle Popa s-a numit “Gagarin”, dedicata zborului in cosmos. Se canta la teatrul Tanase pana cineva i-a schimbat textul si interpretul si iata ce a ajuns piesa peste timp.

20. Unul dintre cei mai premiaţi artişti care a urcat pe scena festivalului este Corina Chiriac. 21 de piese în interpretarea Corinei Chiriac au obţinut premii la secţiunea “Creaţie”. Adrian Enache, unul dintre concurenţii de la secţiunea “Interpretare” a ediţiei “Mamaia’89”, a fost descalificat pentru simplul fapt ca s-a mişcat prea mult pe scenă. Un an mai târziu, artistul reuşeşte să câştige locul II. Eram deja eliberaţi de constrângerile regimului ceauşist! Locul I în acelaşi an i-a revenit Laurei Stoica…

D.L.: Totul era atat de perfect pe atunci incat puteai da peste cap transmisia televiziunii cu o singura intoarcere de cap. Corina este o artista desavarsita, extrem de bine pregatita. A terminat facultate de teatru, vine dintr-o familie de artisit, poliglot...Sa ajungi la varsta ei si sa ramai vedeta in continuare, nu e putin. Le doresc tuturor artistilor tineri sa ajunga in postura Corinei...

21. Care ar fi după dvs punctele forte şi cel slabe ale festivalului Mamaia inainte si după 89?

D.L.: Ar trebui ca si sectiunea de Creatie sa fie prezentata cu orchestra pe scena, sa fie solicitati interpreti din toate generatiile, sa fie chemati la prezentare cel care a fost cel mai stralucit prezentator al tuturor festivalurilor si care stie totul despre artisti, Octavian Ursulescu.

22. Povestiti-ne o scurtă amintire care vă vine în minte în momentul de faţă trăită la festival?

D.L.: Sunt atat de multe de povestit incat vom reveni poate alta cu un remeber al celor mai frumoase momente de la Mamaia. Poate intr-un alt interviu.

23. Cum vă explicaţi lipsa de interes a televiziunilor nationale pentru preluarea editiei din acest an a festivalului Mamaia? Inteleg ca se va evenimentul va fi transmis pe internet si de catre televiziunea locala Neptun.

D.L.:Lucrurile sunt clare. Atata timp cat pe scena festivalului nu urca vedete care aduc raiting, raspunsul este clar: nu ne interesează. Daca se va intampla ceva extraordinar la Mamaia, fiti siguri ca a doua zi va fi cunoscut in toata Romania.  Din pacate in aceasta perioada sunt ocupat cu un alt festival, dar daca eram acasa l-as fi urmarit de la televizor sa am dimensiunea exacta a festivalului. Nici cand concuram nu stateam in sala, ma degraba stateam in carul de Tv sa vad cu se vede, cum se aude.

24. Foarte multe piese celebre nu au reusit sa castige niciun premiu atunci când au participat la secţiunea de “Creaţie”a Festivalului de la Mamaia? Cum se explica acest lucru?

D.L.: Asa cum se explica in cazul meu. Ori nu am dat telefoane unde trebuie. Mie mi-e jena sa dau telefon unui coleg sa-i spun ca am o piesa in concurs. Altii cand sunt eu in juriu, o fac.

25. Cum vedeti viitorul Festivalului de Muzică Uşoară Mamaia?

D.L.: Sunt obligat de cariera mea sa cred ca va deveni nu ce-a fost, ci ce trebuie, adica un festival al muzicii usoare romanesti, fara alte sectiuni care au aparut intre timp, cu muzica pe placul tuturor generatiilor, fiecare sa se regasesca in cantece, un loc al elegantei, al intalnirilor frumoase, al talentului.

Iată, lista pieselor admise la secţiunea Creaţie, conform www.festivalulmamaia.ro:

1. "Efemere iubiri" (m: Dumitrache Dumitru/t: Teodora Ionescu, Mihaela Trifu)-i: Mihaela Trifu

2. "Am să zbor" (m: Laurenţiu George Satnoianu, Răzvan Drăguş, Claudiu Pal Ramon/t: Laurenţiu George Satnoianu) - i: Gabriela&Avantgarde

3. "Vei mai fi" (m&t: Virgil Popescu) - i: Bernice Chitiul

4. "Sunt gelos" (m: Adrian Romcescu/t: Dana Dorian/) / i: Mihai Băjenaru

5. "Doar a ta" (m: Cocoru Liviu, Drăghici Marius, Fântâneanu Cătălin, Cotelin Dumitru Cătălin, Popa Anamaria Mihaela/t: Miculescu Theea Eliza Ioana, Petrescu Laura) - i: Trupa PerpetuuM

6. "Mereu învingător" (m: Tudy Zaharescu/t: A.Mardare) - i: Ana Mardare

7. "Ciao, amore, come stai" (m: Marcel Dragomir/t: Eugen Dumitru) - i: Andreea Oana Olariu

8. "Destinul a ales" (m: Eugen Dany Cioacă/t: Aureliana Mariana Enache) - i:Cioacă Beatrice Magdalena, Galeriu Ruxandra Melania

9. "Visătorul" (m: Cristian Tarcea/t: Roxana Marişca/Cristian Tarcea) - i: Roxana Marişca/Cristian Tarcea

10. "Vei afla dragostea" (m: Cătălina Ciorăscu/t: C.Ciorăscu) - i: Daniela Cojocaru

11. "Mi-e dor de ochii tăi" (m: George Sorin Zlat/t:Alexa Mihaela, Constantin Ştefan) - i: Alexa Mihaela

12. "Joc deschis" (m: Daniel Nicolae/t: Mihaela Văduva Dănăilă) - i: Mihaela Văduva Dănăilă

13. "Nu mai vreau" (m: Dan Traian Manciulea/t: Teodor Nicolae Manciulea) - i: Giuilia Ioana Eftimescu

14. "Doar noi" (m&t: Gabriel Băruţă) - i: Florin Costea

15. "Aş vrea" (m: Elena Gatchin/t: Maria Ioana Michinici) - i: Elena Gatcin & Black See Orchestra

 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Viorica 13 Nov, 2012 15:57 Desi am peste 50 de ani, ascult si astazi melodia ,,Hai in gara noastra mica`` cu din ce in ce mai multa emotie. Nici nu pot sa inteleg ce emotii ati trait de ati putut emana asemenea tonuri, e ceva genial si parca rupt din sufletul oricarui om o asculta.Va multumim ca ati dat omenirii asemenea creatie divina.Dar si vocea domnului Gabriel Dorobantu este perfecta sa o cante, deci numai Dumnezeu cred ca a vrut sa va intalniti.
  • Lala 28 Aug, 2011 16:04 mai bine ca ti-a fost respinsa melodia,hmm Alexandru Jula sa mai lase locul celor tineri,gata i-a trecut vremea,FOSILELOR!Ma refer si la juriul festivalului mamaia la fel niste fosile cu gusturi invechite.
  • SALUT 23 Aug, 2011 10:40 ALEXANDRU JULA ESTE UNIC.