Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
06:50 28 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Campionul de raliu Bogdan Marisca „Pilotajul sportiv nu inseamna «liniute» pe drumuri publice" (document)

ro

06 Aug, 2010 01:27 4917 Marime text
cap_6.jpg„Rompetrol Racing Challenge este prima iniţiativă din România la acest nivel de complexitate şi respectă toate condiţiile de preselecţie şi selecţie a piloţilor, aşa cum se întâmplă la nivel mondial"

Rompetrol Downstream, divizia de distribuţie de carburanţi a Grupului Rompetrol, invită pasionaţii motorsportului la startul primei semifinale Rompetrol Racing Challenge, mâine, 7 august, la Constanţa, în parcarea City Park Mall, de la ora 15:00. Unul dintre cei implicaţi activ în acest proiect este Bogdan Marişca, fost campion naţional de raliuri şi liderul la zi în Campionatul Naţional de Raliuri. Marişca ne-a acordat un interviu în care vorbeşte despre pasiunea pentru pilotajul sportiv, despre cariera sa, dar şi despre platforma Rompetrol Racing Challenge.

Ce te-a determinat să te implici în dezvoltarea platformei Rompetrol Racing Challenge?

raliu_final_portrait.jpgA fi pilot de raliu este o experienţă extraordinară, care are la bază atât pasiunea pentru motorsport, cât şi determinarea de a deveni cel mai bun, de a arăta ce poţi, de a-ţi depăşi propriile limite, de a învăţa din fiecare greşeală. Acest sport are o frumuseţe aparte, te învaţă să te bucuri şi atunci când pierzi, şi, poate mai mult decât în alte sporturi, te învaţă adevărata semnificaţie a camaraderiei. Uneori, în raliuri, miza poate fi însăşi viaţa ta, nu doar victoria.

Pilotajul sportiv are mulţi fani în România, dar este un sport greu accesibil, în primul rând din cauza costurilor. Însă trebuie să înţelegem cu toţii că pilotajul sportiv nu înseamnă „liniuţe" pe drumuri publice. Viteza are mulţi fani, atrage mulţi tineri, care doresc să-şi consume adrenalina, lucru de altfel normal. Totuşi, trebuie să facă acest lucru într-un cadru organizat, în competiţii oficiale şi nu punând în pericol viaţa noastră şi a celorlalţi participanţi la trafic. Napoca Rally Academy promovează constant aceste lucruri, unul dintre componentele sociale ale proiectului numit Napoca Rally Academy fiind tocmai creşterea gradului de civilizaţie rutieră şi a siguranţei în trafic.

În acest context, Rompetrol Racing Challenge este prima iniţiativă din România la acest nivel de complexitate şi respectă toate condiţiile de preselecţie şi selecţie a piloţilor, aşa cum se întâmplă la nivel mondial. Cei care împărtăşesc această pasiune, o pot trăi într-un mediu controlat şi asistaţi de profesionişti, atingându-şi visul de a deveni cu adevărat piloţi de raliu. Nu pot decât să mă bucur că Rompetrol oferă fanilor motorsportului oportunitatea de a ajunge în Campionatul Naţional de Raliuri şi, cine ştie, poate că vom descoperi acum un viitor campion.

Cum ţi-ai început cariera de pilot de raliu?

Mi-am început cariera la vârsta de 23 de ani, destul de târziu pentru motorsport, dar aşa a fost să fie şi nu am niciun regret în acest sens. Povestea a început cu un telefon care mi-a schimbat viaţa la propriu. Atunci, de la celălalt capăt la firului, mi s-a spus „eşti în echipă!". Evident, de atunci şi până azi au fost multe curse şi campionate. Am crescut în timp, au urmat şi victoriile şi chiar şi un titlu de campion. Dacă mă gândesc în timp, trei lucruri sau momente mi-au marcat viaţa: când am intrat în raliuri, când s-au născut copiii mei şi când am urcat prima oară pe podium, în postura de campion. După cum spuneam, acest sport cizelează, reaşează şi construieşte un sistem de valori, cultivând în acelaşi timp o conduită, un fel de a fi, şi acest lucru nu mi se aplică doar mie.

O carieră de pilot profesionist de raliu evoluează în timp, iar una dintre premisele pentru a face performanţă în acest sens este găsirea echilibrului între două stări foarte diferite: omul de familie, cu toate grijile cotidiene pe care le are orice persoană obişnuită, şi omul care se hrăneşte cu adrenalină la viteze extreme şi condiţii pe măsură, reuşind în acelaşi timp să gestioneze combinaţia pilot-copilot-maşină.

Ce şanse aveau tinerii pasionaţi de motorsport atunci de a ajunge piloţi de raliu? Era un sport „mai accesibil" decât acum?

Pilotajul sportiv nu a fost niciodată un sport accesibil, nici în România şi nici în alte ţări. Dincolo de costurile de bază, un alt factor care influenţează puternic gradul de „accesibilitate" este atitudinea faţă de acest sport, mentalitatea şi afinitatea în rândul publicului. Dacă există deschidere pentru acest sport, atunci şi sponsorii sunt mai mulţi, iar poate investiţiile cresc pentru încurajarea şi promovarea lui. Oricum este un sport frumos, iar pasionaţii şi l-au asumat aşa cum este. Majoritatea piloţilor au pornit în carieră cu multe eforturi şi sacrificii financiare. Câştigătorul Rompetrol Racing Challenge va porni la drum cu mult mai mult decât a avut, poate, oricare dintre actualii piloţi din Campionatul Naţional. Dar cred cu convingere că în finalul acestei competiţii vom găsi un pilot adevărat, un concurent cu potenţial uriaş care să facă o figură frumoasă anul viitor în CNR.

Cum te simţi acum, ca pilot cu o carieră fundamentată, să poţi oferi şansa unor tineri aspiranţi să obţină ceea ce ai visat şi tu la rândul tău?

După ce juriul a decis care sunt cei 30 de concurenţi selectaţi pentru semifinala din Constanţa, rolul meu a fost să îi sun, să îi anunţ personal şi să îi invit la antrenamente. Îmi imaginez că emoţiile au fost mari pentru toţi concurenţii, însă emoţiile mele au fost cel puţin pe măsură. Acum sunt la Constanţa, ne pregătim, suntem în teste şi îi vom alege pe cei mai buni 10 concurenţi care se vor întrece sâmbătă. Îmi va fi foarte greu să aleg 10, dar este o competiţie şi prima regulă este să ştii să câştigi la fel de bine cum ştii să pierzi. Totuşi, din punctul nostru de vedere, nimeni înscris în această competiţie, care a ajuns la această etapă, nu poate fi numit necâştigător: ai nevoie de foarte mult curaj să faci aşa ceva, iar faptul că aceşti participanţi sunt aici înseamnă că merită acest privilegiu cu prisosinţă.

Ţi-ai dorit vreodată să schimbi cariera ta de pilot cu o alta?

Se spune că cel mai bun „job" este acela în care munceşti cu plăcere. Eu muncesc din pasiune şi pasiunea mea sunt raliurile. Probabil aş putea face şi alte lucruri, dar mă îndoiesc că aş mai fi campion la ceva făcut din mai putină pasiune.

Platforma Rompetrol Racing Challenge a demonstrat că în România există foarte mulţi oameni pasionaţi de raliu. Intenţionezi să continui să promovezi acest sport?

Din pasiunea pentru raliuri s-a conturat şi proiectul Napoca Rally Academy, din care fac şi eu parte. Pasiunea aceasta o împărtăşesc toţi cei care doresc să urmeze cursuri de pilotaj sportiv, antrenându-se cu campioni adevăraţi: Marco Tempestini, Daniel Ungur, Vlad Cosma, Sebastian Itu, Dorin Pulpea, Anton Avram şi Florin Dorca. Sub numele Napoca Rally Academy am grupat toate iniţiativele echipei care, dincolo de proiecte motorsport şi cursuri de pilotaj sportiv, înseamnă şi implicarea în societatea românească, prin organizarea de campanii sociale de responsabilizare şi cursuri de conducere defensivă. Aşadar, am promovat acest sport şi până acum şi cu siguranţă voi continua să o fac şi pe viitor.

Crezi că România are potenţialul necesar pentru a duce astfel de competiţii la un nivel apropiat de cel din străinătate?

Răspunsul meu este un „DA" foarte sigur, ce mai palpabilă dovadă în acest sens fiind chiar Rompetrol Racing Challenge. Această competiţie este un prim pas în acest sens şi din fericire unul care a prins destul de bine la public. Este o competiţie autentică, care respectă, după cum spuneam, criteriile de selecţie ale piloţilor la nivel mondial. În acelaşi timp, este la fel de important ca astfel de demersuri să aibă continuitate şi nu pot decât să sper că prin acest proiect cresc şansele viitorilor piloţi, dar şi dorinţa publicului de a urmări acest sport. România are o mulţime de oameni talentaţi, în special tineri, care inspiraţi probabil de marile circuite internaţionale, doresc să practice acest sport şi aici.

Atâta vreme cât vor exista în continuare oameni care cred în aceste lucruri şi care sunt dispuşi să ne ajute cu finanţări în vederea dezvoltării de proiecte similare cu Rompetrol Racing Challenge, sunt sigur că România îşi va atinge potenţialul în materie de pilotaj de raliu.

 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii