CSM Constanța. Ciclistul campion Mihnea Harasim „În cursă, pe lângă strategie și jocuri tactice de echipă, intervine, la un moment dat, suferința“ (GALERIE FOTO)
CSM Constanța. Ciclistul campion Mihnea Harasim: „În cursă, pe lângă strategie și jocuri tactice de echipă,- Originar din localitatea Valu lui Traian, județul Constanța, Mihnea a făcut o pasiune pentru ciclism, sport care a devenit o parte importantă a vieții sale.
Cu un viitor luminos deschizându-i-se în față, ciclistul Mihnea Harasim, de la CSM Constanța, are, la numai 19 ani, un palmares impresionant.
Originar din localitatea Valu lui Traian, județul Constanța, Mihnea a făcut o pasiune pentru ciclism, sport care a devenit o parte importantă a vieții sale. „Fulger“ pe două roți, concurent de succes în țară, dar și în străinătate, în multe curse, campion national și internațional, tânărul performer a obținut rezultate notabile, de curând, și la Campionatul Balcanic de Ciclism pe Șosea.
Într-un interviu pentru ZIUA de Constanța, Mihnea Harasim ne introduce în lumea sa magică din ciclism.Mihnea, cum a început aventura ta în ciclism? La ce vârstă și în ce împrejurări ai demarat acest sport? Înainte ai mai practicat un alt sport?
Relația mea cu sportul e una foarte amuzantă. Pe scurt, din prea mult timp liber, am vrut să practic un sport încă de când eram la vreo șase - șapte ani. La ciclism am ajuns după destule încercări eșuate în multe alte sporturi, cum ar fi fotbalul, atletismul, înotul, baschetul și chiar dansul. La 8 ani am întâlnit ciclismul și acolo am rămas.
Care a fost prima ta bicicletă cu care ai evoluat și ce bicicletă folosești actualmente? Dă-ne câteva date despre aceasta din urmă.
Când am început ciclismul, țin minte că nici nu aveam o cursieră (eu dorindu-mi să practic ciclismul de șosea), aveam un mountain-bike de fier, cu care mai ieșeam în cartier cu prietenii. Mi-am petrecut câteva luni bune pe acel mountain-bike, până la prima cursieră. În prezent, concurez pe o cursieră Focus Izalco Max, concepută și personalizată special pentru echipa de care aparțin, complet din carbon, inclusiv roțile, piesele și accesoriile, totul fiind specializat pe domeniul aerodinamic, ceea ce face bicicleta puțin mai greuță decât o bicicletă specializată pe partea de cățărări.
Cum a fost, recent, experiența de la Campionatele Balcanice de Ciclism pe Șosea - Tour of Thessaly 2023 Exalco, de la Larissa (Grecia), la care ai obținut cel mai bun rezultat la Contratimp Individual, categoria Under-23, și ai reușit să închei cu al treilea timp în clasamentul seniorilor - categoria Elite?
Balcaniada de anul acesta a reprezentat, cu siguranță, unul dintre rezultatele care îmi demonstrează mie, cel puțin, că toată munca de anul acesta și din trecut este în direcția bună. La contratimp, sincer, mă așteptam să am un rezultat bun, însă, cu siguranță, nu mă așteptam să fie chiar la nivelul acesta. Să fiu campion balcanic la U-23 și locul 3 la Elite, în primul an ca senior, la 19 ani, este foarte satisfăcător și îmi oferă o încredere foarte mare în ceea ce privește viitorul. De altfel, Grecia mi s-a părut prietenoasă, traseele asemănătoare cu ce găsesc în Dobrogea, bineînțeles că mâncarea bună, însă canicula a jucat un rol destul de important. În cursa de șosea de 150 kilometri am fost afectat destul de mult de căldură.
Aventura din Turul Japoniei, deosebită
Ai ajuns, prin prisma competițiilor la care ai evoluat, în multe țări. Care e țara care ți-a plăcut cel mai mult și ce te-a impresionat în mod deosebit? Iar cursa din străinătate la care ți-a plăcut în mod deosebit să evoluezi care a fost?
Sunt multe locuri unde m-am simțit bine și de fiecare dată revin bucuros, fiecare are ceva special, nu aș putea să compar. Cred însă că, dacă aș fi pus să aleg o singură țară, unde aș vrea să practic sportul ăsta și să locuiesc, probabil ar fi Spania. Traseele sunt excepționale și diversificate, șosele sunt perfecte, iar cel mai important, societatea de acolo are altă cultură și alt respect, când vine vorba de sportivi. În ceea ce privește cursa la care mi-a plăcut să evoluez, cred că este același lucru, în mare, e forte greu să compari pentru că fiecare are câte ceva special. Poate că e prestigioasă cursa în sine sau poate că locația și traseele sunt puțin mai spectaculoase decât majoritatea. Aș alege să spun Turul Japoniei de anul acesta, și din prisma faptului că pentru un european e cu totul altă experiență când concurează acolo, însă și datorită anvergurii competiției și rezultatelor pe care le-am avut acolo. Chiar a fost deosebită toată aventura de acolo.
În curse apar curent căzături ale cicliștilor. Bănuiesc că ai avut parte și tu de asemenea incidente neplăcute. Au fost și accidentări mai serioase?
Da, din păcate și asta face parte din joc și nu este plăcut deloc. Eu chiar anul acesta am avut un incident mai serios în Turul Siciliei, unde am căzut pe o coborâre la viteză destul de mare, lovindu-mă frontal de o stâncă uriașă. Din fericire, am scăpat repede după accidentarea asta, neavând nimic rupt.
„Îmi place să sufăr și să îmi chinui corpul cât de mult pot“
Care este victoria ta cea mai prețioasă de până acum?
Nu știu ce aș alege ca victorie, în ciclism se poate considera o victorie chiar și un loc care nu este de aur. Probabil pe lângă titlul de campion național și campion balcanic, aș spune locul 2 într-o etapă în Turul Azerbaijianului și locul 11 în Turul Japoniei.
Ciclismul este un sport epuizant, care face apel la toate resursele fizice și psihice ale sportivului. Tu cum reușești să treci peste acea barieră spre marea victorie, pe care unii nu reușesc să o depășească?
Îmi place să glumesc spunând că ciclismul este pentru masochiști, iar câștigătorul este cel care suferă cel mai mult. Pe lângă strategie și jocuri tactice de echipă, intervin, la un moment dat, suferința și chinuiala pură, unde se face diferența. Din fericire, mie îmi place să sufăr și să îmi chinui corpul cât de mult pot.
Unde te antrenezi? Câte zile te pregătești pe zi, câte zile pe săptămână și cât îți ia să te refaci după un concurs solicitant? Ai un program anume pentru perioada de refacere?
Mă antrenez oriunde mă aflu în momentul respectiv. Sunt foarte mult plecat pe drumuri, pentru curse sau cantonamente, iar locația se modifică și de la zi la zi. În România când ajung să am mai mult timp doar pentru antrenamente, fără competiții, mă antrenez ori la Constanța, ori la Brașov. Îmi plac ambele zone la fel de mult. Bineînțeles că există și zile de pauză, însă, în principal, mă antrenez zilnic, chiar și după un concurs solicitant. Mă recuperez mai bine dacă continui să mă antrenez drept recuperare activă, decât dacă aș lua pauză complet după curse. Iar când vine vorba de cât de mult timp îmi ia să mă recuperez, depinde foarte mult de cât de dură a fost competiția. Am avut perioade când încă resimțeam efectul unei curse dure chiar și după două săptămâni.
„Să păstrăm Constanța în vârful piramidei“
Ai evoluat și la echipe din străinătate, iar în acest an te-ai alăturat proiectului de la CSM Constanța. De ce ai ales clubul de pe litoral și ce planuri ai la această grupare sportivă?
Cred că am mai spus-o în trecut. Clubul sportiv al Constanței s-a dezvoltat uimitor în ultimii ani, îi priveam cu super admirație pentru tot ce făceau în celelalte sporturi. Mi-ar fi plăcut și mie să fac parte din grupare, însă nu știam ce planuri au pentru ciclism. Ulterior, m-am cunoscut cu ei și am întâlnit niște oameni care chiar își doresc și fac totul pentru sport, lucru pe care l-am văzut rar în România, nu o să mint sau să mă ascund. Au fost de acord când a venit vorba de intenția mea pentru ciclism și asta m-a bucurat foarte mult. Să reprezint echipa orașului natal, în care m-am dezvoltat și practic am făcut totul, este foarte special și satisfăcător. Pentru viitor ne dorim să ne dezvoltăm în continuare la fel de mult precum am făcut-o și până acum, să păstrăm Constanța în vârful piramidei naționale și, de ce nu, și internaționale.
Cine este ciclistul tău preferat și ce admiri cel mai mult la această persoană?
Idolul meu de când am început acest sport este și va rămâne Tom Boonen. Îl admiram foarte mult pentru cum concurează și ce stil foarte asemănător ca al meu are. El s-a retras acum câțiva ani din activitatea profesionistă, iar, dacă ar fi să spun un nume activ, aș spune Wout Van Aert. Mi se pare un ciclist complet, care poate câștiga orice, polivalent și extrem de puternic și modest.
Care a fost, până acum, cea mai dificilă cursă la care ai luat parte, având în vedere configurația traseului, adversarii pe care i-ai avut și condițiile meteo?
Au fost multe dificile, însă ce-mi vine în cap acum este Turul Sibiului de anul acesta. Cu echipe de WorldTour la start și pe toți munții din zona Sibiului, chiar a fost provocator. Este cursa unde am suferit cel mai mult de până acum, de când se dădea startul și până la linia de sosire. Nu înțelegeam de ce este atât de greu. Ulterior, am descoperit că am fost bolnav și că aveam un virus în perioada aceea.
Îi place foarte mult și kartingul
În afara ciclismului, cum îți place să-și petreci timpul liber? Ce hobby-uri ai? Ce sporturi îți mai plac și le urmărești cu interes?
În puținul meu timp liber, prefer să mă distrez în afara casei sau să mă plimb liniștit, două extreme amuzante. Ca hobby aș spune kartingul, îmi place foarte mult, deși nu am ocazia prea des să îl practic.
Care sunt planurile tale de viitor în acest sport? Care e visul tău cel mai arzător?
Cu siguranță să devin Pro sau WorldTour, e răspunsul pentru ambele întrebări.
Povestește-ne o întâmplare mai deosebită sau haioasă din cariera ta de până acum.
Un moment amuzant, deși se întâmplă destul de des și nu este chiar amuzant în momentul acela, este atunci când ne mai oprim în curse pe marginea drumului să ne facem nevoile fiziologice urgente, văzând că ritmul grupului este unul accesibil pentru asta, iar imediat după oprire ritmul se alarmează și devine extrem de dificil și epuizant să revii în grupul fruntaș. De multe ori am ajuns cu limba pe ghidon înapoi în grup, extrem de extenuat în urma efortului să revin.
Înainte de cursă ori în timpul acesteia, ai unele superstiții sau ritualuri pe care le urmezi, pentru a avea succes?
Nu am, prefer să nu mă formez așa. Îmi place ca totul să fie perfect, însă, în același timp, îmi place și când mă provoc să fiu adaptabil și flexibil și să trec peste anumite imperfecțiuni.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Sursa foto: Facebook (CSM Constanța, Turul Ciclist CELCO - Marea Neagră), Mihnea Harasim, Federația Română de Ciclism)
Citește și:
Ciclism
Mihnea Harasim de la CSM Constanța, clasare pe podium la Campionatele Balcanice de Ciclism pe Șosea din Grecia (GALERIE FOTO)
CSM Constanța
Ciclistul Mihnea Harasim, campion național pe șosea la categoria Under-23 (GALERIE FOTO)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp