Directorul general al Rompetrol Petrochemicals, Niculi Dumitru „Petrochimia de la Petromidia, singurul producător din domeniu care dezvoltă produse noi pentru piaţa locală şi regională”
Directorul general al Rompetrol Petrochemicals, Niculi Dumitru: „Petrochimia de la Petromidia, singurul producător
07 Oct, 2013 00:00
ZIUA de Constanta
7196
Marime text
Cu o tradiţie de peste 35 de ani în industria petrochimică, divizia de petrochimie de pe platforma Petromidia este unicul producător de polipropilenă din România, iar din 2010 şi de polietilenă, în pofida condiţiilor economice dificile şi a problemelor cu care se confruntă sectorul petrochimic românesc. Rafinăria Petromidia - Năvodari operează ca un sistem unic integrat, format în principal din entităţile de producţie rafinare şi petrochimie. Platforma de la Marea Neagră asigură 43% din capacitatea de rafinare a ţării, iar petrochimia, operată de compania Rompetrol Petrochemicals, continuă să se adapteze atât pieţei din România, cât şi celei regionale, cu produse noi. Directorul general al Rompetrol Petrochemicals, Niculi Dumitru, a acordat un interviu pentru ZIUA de Constanţa, în care vorbeşte despre poziţionarea şi evoluţia petrochimiei din cadrul Grupului Rompetrol.
Cum se poziţionează Rompetrol Petrochemicals - din cadrul Grupului Rompetrol - pe piaţa românească şi pe cea regională?
Rompetrol Petrochemicals, este unicul producător de poliolefine (polietilenă şi polipropilenă) din România, prin urmare piaţa locală deţine ponderea cea mai mare între toate pieţele de desfacere pentru produsele noastre. Ne concentrăm, de asemenea, pe activităţile comerciale pe piaţa regională, fiind un furnizor constant pentru clienţi din Bulgaria, Serbia&Muntenegru, Croaţia, Macedonia, Grecia, Turcia, Polonia, Ucraina, Republica Moldova, însă suntem prezenţi prin distribuitori şi pe pieţele din vestul Europei: Italia, Spania, Franţa, Austria. Ne adresăm direct clienţilor utilizatori finali ai polimerilor, companii reprezentante ale industriei prelucrătoare de mase plastice, dar şi comercianţilor, specializaţi în vânzarea produselor de profil. Ne-am atras mulţi clienţi fideli, iar prin echipa de asistenţă tehnică încercăm să rezolvăm toate cerinţele acestora la nivelul cel mai profesionist. Având o tradiţie de peste 35 de ani, Rompetrol Petrochemicals este singurul producător de poliolefine din România într-un context destul de dificil pentru industria petrochimică românească. Toate marile rafinării româneşti au fost gândite şi proiectate ca un complex petrochimic integrat, care producea etilenă, propilenă, polietilene şi alte produse finite sau materii prime, necesare unor industrii precum textile, auto, construcţii, farmaceutică, agricultură, etc. În condiţiile economice dificile din ultimii ani, evoluţiei defavorabile a industriilor consumatoare de produse petrochimice şi implicit scăderii cererii de piaţă, Petromidia a rămas singura unitate de profil care funcţionează în condiţii optime. Strategiile Grupului Rompetrol, susţinute de programe consistente de investiţii realizate de unicul său acţionar, KazMunayGas, compania naţională de petrol şi gaze din Kazahstan, au determinat o majorare constantă a cotei de piaţă pentru Rompetrol Petrochemicals, astfel încât compania să aibă o poziţie competitivă pe piaţa internă şi în zona balcanică.
Piaţa se schimbă în mod continuu şi de aceea trebuie luate decizii tehnologice şi manageriale pentru ca o companie să aibă rezultate bune. Ce presupune strategia pentru divizia de petrochimie?
Complexul petrochimic Petromidia a fost proiectat ca un sistem unic integrat, format în principal din entităţile de producţie Rafinare şi Petrochimie. Din punct de vedere tehnologic, complexul a fost conceput ca un tot unitar pentru obţinerea din prelucrarea ţiţeiului a produselor petroliere (benzine, motorine, păcura, gaze) şi a produselor petrochimice (polietilene, polipropilene). Derularea unui program consistent de investiţii, în valoare totală de 1,3 miliarde USD, susţinute de Grupul Rompetrol în perioada 2007 – 2012 pentru modernizarea instalaţiilor, extinderea activităţilor şi creşterea capacităţii de producţie de la 3,8 milioane tone la 5 milioane tone pe an, a presupus, de asemenea, modernizarea instalaţiilor din petrochimie. În anul 2012, compania a încheiat programul de modernizare a instalaţiei de polietilenă de înaltă densitate pentru diversificarea şi creşterea portofoliului de produse, după ce în 2010 aceasta a finalizat cu succes automatizarea instalaţiilor şi integrarea operaţiunilor în Centrul de Comandă şi Control al platformei Petromidia (CCR). De asemenea, integrarea petrochimiei în cadrul activităţilor generale de pe platforma Petromidia, aduce o serie de beneficii, pe termen mediu şi lung, precum optimizarea întregului proces tehnologic şi la îmbunătăţirea gestionării resurselor energetice.
Ce investiţii au fost realizate pentru segmentul de petrochimie, în ultimii ani?
Printre investiţiile realizate de Rompetrol Petrochemicals în perioada 2006 - 2012 se numără repornirea şi modernizarea instalaţiilor de polietilenă de joasă densitate (LDPE), în valoare de 30 milioane USD şi polietilenă de înaltă densitate - peste 14,5 milioane USD. La acestea se adaugă şi construcţia a două noi instalaţii automate de ambalare pentru instalaţiile LDPE şi HDPE şi a unui terminal marin de gaze lichefiate pentru aprovizionarea cu etilenă. Aceste investiţii îşi arată rezultatele, iar pe termen mediu, ne ajută în optimizarea costurilor de procesare, ceea ce va permite cresterea marjei brute de operare.
Care sunt principalii indicatori de producţie? Ce cantitate exportă Rompetrol Petrochemicals, din totalul produselor vândute?
Compania Rompetrol Petrochemicals a procesat, în prima jumătate a acestui an, o cantitate de 46.000 tone propilenă şi 19.000 tone etilenă. În perioada martie – aprilie, atât rafinăria cât şi Petrochimia de pe platforma Petromidia au parcurs programul de revizie tehnică, ceea ce a determinat şi întreruperea activităţii de procesare, pregătind în prealabil stocul necesar solicitărilor primite din partea clienţilor. Cantitatea de polimeri vândută în prima jumătate a anului 2013 s-a ridicat la 71.000 tone. Prima parte a acestui an a însemnat şi o îmbunătăţire a rezultatelor operaţionale, iar cantităţile de polimeri exportate în primul semestru din 2013 au avut o pondere de 67% în totalul vânzărilor. Compania are o capacitate anuală de producţie de peste 200.000 de tone de polimeri (polipropilenă, polietilenă de joasă şi înaltă densitate), la care se adaugă un terminal marin de descărcare etilenă şi două rezervoare criogenice, de etilenă cu o capacitate de depozitare de 10.000 tone şi de propilenă cu o capacitate de depozitare de 12.000 tone.
Care sunt principalele produse realizate? Au fost lansate produse noi în prima parte a acestui an?
Şi în 2013 divizia de petrochimie continuă să se adapteze pieţei cu sortimente noi. În prima parte al acestui an, compania şi-a extins portofoliul de produse, în acord cu strategia de dezvoltare a materialelor de calitate superioară, cu sortul de polipropilenă folosit la termoformare şi un sort tot de polipropilenă conceput pentru corpuri suflate pereţi subţiri, cu un grad îmbunătăţit de transparenţă. Avem în plan alte câteva sorturi de LDPE (polietilenă de joasă densitate), care vor necesita investiţii de aproximativ 2-2,5 milioane USD. De asemenea, continuăm implementarea pe piaţă a patru sorturi speciale de polietilenă de înaltă densitate , fabricate după licenţa Mitsui –Japonia şi a celui de ţeavă pentru transportul gazelor combustibile, care necesită o certificare complexă din partea institutului internaţional Kiwa – Olanda.
Ce presupune strategia companiei pe termen mediu şi lung?
Pe termen mediu ne propunem să dezvoltăm noi sorturi de polimeri cu valoare adăugată mare , adaptându-ne la noile cerinţe ale pieţei şi să reducem costurile de fabricaţie pentru a face faţă concurenţei din ce în ce mai mare. Pe termen lung căutăm soluţii pentru dezvoltarea capacităţilor de producţie, pornirea fabricii de olefine, precum şi analizarea oportunităţilor pentru alte noi investiţii. Avem în vedere diversificarea gamei sortimentale atât în domeniul poliolefinelor, cât şi în alte domenii ale Petrochimiei. Deocamdată acestea sunt în fază de studii, dar nu peste mult timp sperăm că vom putea vorbi şi despre programe concrete. Integrarea activităţilor de rafinare şi petrochimie într-o singură societate comercială va crea premisele dezvoltării unor programe integrate, valorificând la un nivel superior sinergiile şi logistica comună de pe platforma Petromidia.
Cum se poziţionează Rompetrol Petrochemicals - din cadrul Grupului Rompetrol - pe piaţa românească şi pe cea regională?
Rompetrol Petrochemicals, este unicul producător de poliolefine (polietilenă şi polipropilenă) din România, prin urmare piaţa locală deţine ponderea cea mai mare între toate pieţele de desfacere pentru produsele noastre. Ne concentrăm, de asemenea, pe activităţile comerciale pe piaţa regională, fiind un furnizor constant pentru clienţi din Bulgaria, Serbia&Muntenegru, Croaţia, Macedonia, Grecia, Turcia, Polonia, Ucraina, Republica Moldova, însă suntem prezenţi prin distribuitori şi pe pieţele din vestul Europei: Italia, Spania, Franţa, Austria. Ne adresăm direct clienţilor utilizatori finali ai polimerilor, companii reprezentante ale industriei prelucrătoare de mase plastice, dar şi comercianţilor, specializaţi în vânzarea produselor de profil. Ne-am atras mulţi clienţi fideli, iar prin echipa de asistenţă tehnică încercăm să rezolvăm toate cerinţele acestora la nivelul cel mai profesionist. Având o tradiţie de peste 35 de ani, Rompetrol Petrochemicals este singurul producător de poliolefine din România într-un context destul de dificil pentru industria petrochimică românească. Toate marile rafinării româneşti au fost gândite şi proiectate ca un complex petrochimic integrat, care producea etilenă, propilenă, polietilene şi alte produse finite sau materii prime, necesare unor industrii precum textile, auto, construcţii, farmaceutică, agricultură, etc. În condiţiile economice dificile din ultimii ani, evoluţiei defavorabile a industriilor consumatoare de produse petrochimice şi implicit scăderii cererii de piaţă, Petromidia a rămas singura unitate de profil care funcţionează în condiţii optime. Strategiile Grupului Rompetrol, susţinute de programe consistente de investiţii realizate de unicul său acţionar, KazMunayGas, compania naţională de petrol şi gaze din Kazahstan, au determinat o majorare constantă a cotei de piaţă pentru Rompetrol Petrochemicals, astfel încât compania să aibă o poziţie competitivă pe piaţa internă şi în zona balcanică.
Piaţa se schimbă în mod continuu şi de aceea trebuie luate decizii tehnologice şi manageriale pentru ca o companie să aibă rezultate bune. Ce presupune strategia pentru divizia de petrochimie?
Complexul petrochimic Petromidia a fost proiectat ca un sistem unic integrat, format în principal din entităţile de producţie Rafinare şi Petrochimie. Din punct de vedere tehnologic, complexul a fost conceput ca un tot unitar pentru obţinerea din prelucrarea ţiţeiului a produselor petroliere (benzine, motorine, păcura, gaze) şi a produselor petrochimice (polietilene, polipropilene). Derularea unui program consistent de investiţii, în valoare totală de 1,3 miliarde USD, susţinute de Grupul Rompetrol în perioada 2007 – 2012 pentru modernizarea instalaţiilor, extinderea activităţilor şi creşterea capacităţii de producţie de la 3,8 milioane tone la 5 milioane tone pe an, a presupus, de asemenea, modernizarea instalaţiilor din petrochimie. În anul 2012, compania a încheiat programul de modernizare a instalaţiei de polietilenă de înaltă densitate pentru diversificarea şi creşterea portofoliului de produse, după ce în 2010 aceasta a finalizat cu succes automatizarea instalaţiilor şi integrarea operaţiunilor în Centrul de Comandă şi Control al platformei Petromidia (CCR). De asemenea, integrarea petrochimiei în cadrul activităţilor generale de pe platforma Petromidia, aduce o serie de beneficii, pe termen mediu şi lung, precum optimizarea întregului proces tehnologic şi la îmbunătăţirea gestionării resurselor energetice.
Ce investiţii au fost realizate pentru segmentul de petrochimie, în ultimii ani?
Printre investiţiile realizate de Rompetrol Petrochemicals în perioada 2006 - 2012 se numără repornirea şi modernizarea instalaţiilor de polietilenă de joasă densitate (LDPE), în valoare de 30 milioane USD şi polietilenă de înaltă densitate - peste 14,5 milioane USD. La acestea se adaugă şi construcţia a două noi instalaţii automate de ambalare pentru instalaţiile LDPE şi HDPE şi a unui terminal marin de gaze lichefiate pentru aprovizionarea cu etilenă. Aceste investiţii îşi arată rezultatele, iar pe termen mediu, ne ajută în optimizarea costurilor de procesare, ceea ce va permite cresterea marjei brute de operare.
Care sunt principalii indicatori de producţie? Ce cantitate exportă Rompetrol Petrochemicals, din totalul produselor vândute?
Compania Rompetrol Petrochemicals a procesat, în prima jumătate a acestui an, o cantitate de 46.000 tone propilenă şi 19.000 tone etilenă. În perioada martie – aprilie, atât rafinăria cât şi Petrochimia de pe platforma Petromidia au parcurs programul de revizie tehnică, ceea ce a determinat şi întreruperea activităţii de procesare, pregătind în prealabil stocul necesar solicitărilor primite din partea clienţilor. Cantitatea de polimeri vândută în prima jumătate a anului 2013 s-a ridicat la 71.000 tone. Prima parte a acestui an a însemnat şi o îmbunătăţire a rezultatelor operaţionale, iar cantităţile de polimeri exportate în primul semestru din 2013 au avut o pondere de 67% în totalul vânzărilor. Compania are o capacitate anuală de producţie de peste 200.000 de tone de polimeri (polipropilenă, polietilenă de joasă şi înaltă densitate), la care se adaugă un terminal marin de descărcare etilenă şi două rezervoare criogenice, de etilenă cu o capacitate de depozitare de 10.000 tone şi de propilenă cu o capacitate de depozitare de 12.000 tone.
Care sunt principalele produse realizate? Au fost lansate produse noi în prima parte a acestui an?
Şi în 2013 divizia de petrochimie continuă să se adapteze pieţei cu sortimente noi. În prima parte al acestui an, compania şi-a extins portofoliul de produse, în acord cu strategia de dezvoltare a materialelor de calitate superioară, cu sortul de polipropilenă folosit la termoformare şi un sort tot de polipropilenă conceput pentru corpuri suflate pereţi subţiri, cu un grad îmbunătăţit de transparenţă. Avem în plan alte câteva sorturi de LDPE (polietilenă de joasă densitate), care vor necesita investiţii de aproximativ 2-2,5 milioane USD. De asemenea, continuăm implementarea pe piaţă a patru sorturi speciale de polietilenă de înaltă densitate , fabricate după licenţa Mitsui –Japonia şi a celui de ţeavă pentru transportul gazelor combustibile, care necesită o certificare complexă din partea institutului internaţional Kiwa – Olanda.
Ce presupune strategia companiei pe termen mediu şi lung?
Pe termen mediu ne propunem să dezvoltăm noi sorturi de polimeri cu valoare adăugată mare , adaptându-ne la noile cerinţe ale pieţei şi să reducem costurile de fabricaţie pentru a face faţă concurenţei din ce în ce mai mare. Pe termen lung căutăm soluţii pentru dezvoltarea capacităţilor de producţie, pornirea fabricii de olefine, precum şi analizarea oportunităţilor pentru alte noi investiţii. Avem în vedere diversificarea gamei sortimentale atât în domeniul poliolefinelor, cât şi în alte domenii ale Petrochimiei. Deocamdată acestea sunt în fază de studii, dar nu peste mult timp sperăm că vom putea vorbi şi despre programe concrete. Integrarea activităţilor de rafinare şi petrochimie într-o singură societate comercială va crea premisele dezvoltării unor programe integrate, valorificând la un nivel superior sinergiile şi logistica comună de pe platforma Petromidia.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii