Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
08:57 13 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu live Lucian Lungoci, administrator special al DJDP - „Până în anul 2020, întreaga rețea de drumuri județene va beneficia de o cale de rulare nouă de covor asfaltic“ (video)

ro

08 Jan, 2019 00:00 6058 Marime text
Lucian Lungoci, administratorul special al RAJDP Constanța, a fost invitatul ediției din această săptămână a Interviului Live. Despre cum arată rețeaua de drumuri din județ, care sunt investițiile prinse în planul de acțiune din acest an și dacă echipele RAJDP sunt pregătite să facă față sezonului rece am discutat aici (vezi varianta video):
 


Înainte de a vorbi despre investiții, spuneți-ne, că am avut parte de prima ninsoare, care este situația în județ?
 
 
Se circulă bine, se acționează de la ora 3:30 - 4:00 dimineață cu un total de 31 de autocamioane dotate cu lamă și sărăriță, se distribuie material antiderapant astfel încât să întâmpinăm apariția alunecușului sau eventuale blocaje în trafic.
Se circulă în condiții de iarnă, sunt zone acoperite cu zăpadă de o grosime de până la 1 cm, bătătorită în spatele utilajelor. S-a distribuit material antiderapant. Nu sunt probleme, nu sunt blocaje până la ora 14:00-15:00, vom avea toate drumurile la negru. Am avut un episod scurt de iarnă, pe care l-am depășit.
 
Săptămâna acesta ne mai așteptăm la ninsori?
 
Din prognoza primită de la colegii de la ANM, avem temperaturi pozitive. Nu cred că vom mai avea zăpada săptămâna aceasta în cursul dimineții de miercuri, o ploaie care va prinde temperaturi la 0, -1 grad și atunci să avem grijă să nu se formeze polei. Utilajele sunt pregătite, noi acționăm 24 din 24, oamenii sunt la posturi știu ce au de făcut, astfel încât să nu avem probleme.
 
Nu au fost probleme deosebite în ultimii 2 ani.  Din 2016 lucrurile au fost sub control, datorită felului în care ați manageriat situația. Lucrați să recuperați decalajele financiare care făcuseră ca această regie să fie cu un picior în groapă.  Toată lumea vă laudă că ați fost la post. Colegii dumneavoastră muncesc și zi și noapte. Cum îi motivați?

 
Nu se dau prime, pentru că încă suntem în insolvență. Salariile se plătesc la zi. Am mai avut și ajustări de salarii în ultimii doi ani de zile în creștere. I-am mai ajutat. Avem un salariu mediu net pe regie la 2400 lei. Am pus accent pe zona de șantier oamenii care lucrează în activitatea de construcții, reparații drumuri și iarna la deszăpezire.
 
Munca va fi plătită dacă se face muncă și sâmbătă și duminică se vor plăti orele suplimentare. Sunt niște ținte de atins pe fiecare lună în parte. Dacă se îndeplinesc aceste ținte implicit necesită și un program de lucru prelungit. Se începe munca la 6 dimineața, sunt  echipe de asfalt care  încheie programul la ora 19:00. Fiecare eșalon de asfalt lucrează câte un week-end, astfel încât ducem la îndeplinire obiectivele propuse în fiecare an.
 
Am propus și am promis împreună cu președintele Consiliului Județean Constanța ca până în anul 2020 întreaga rețea de drumuri județene din inventarul CJ să beneficieze de o cale de rulare nouă de covor asfaltic. Astfel încât la nivel de 2020 județul Constanța să aibă 680 km  de drum județean cu covor asfaltic nou. Urmând ca în perioada următoare să se preocupe de cealaltă categorie de drumuri județene care se află în acest moment la nivel de piatră sau pământ.
 
Câți km sunt în această situație?
 

Aproape 20 0km sunt la nivel de piatră și de pământ. Sunt rute noi în această categorie foarte importante pentru județul Constanța. Aș menționa  una care ar face legătură între DN 2A  în dreptul localității Crucea, pe ruta DN 2A Pantelimon-Pantelimon de Jos-Grădina-Cogealac în DN 22 ar fi o legătură între aceste două drumuri naționale ele practic  au un singur punct comun în localitatea Lumina. Mergând spre N cu aceste drumuri naționale nu mai este nici un punct de trecere de pe un drum național spre celălalt. În acest moment tronsonul între Cogealac, Grădina și Pantelimon de Jos este la nivel de piatră. Este propus acest drum, să vedem dacă reușim finalizarea etapei de documentații tehnice, proiectare, avize, autorizații să îl includem anul acesta în modernizare. Dacă nu, în anul 2020 cu siguranță.
 
Dacă discutăm de altă rută cu drum de pământ care ar deveni o rută foarte importantă, o centură a drumului național care face legătura cu sudul litoralului Eforie, Eforie Sud, 23 August, Mangalia. Pe ruta Techirghiol - Moșneni este un drum județean care în acest moment este drum de pământ, nu a fost circulat niciodată. S-ar crea o legătură prin Agigea pe ruta Techirghiol, Moșneni, 23 August și astfel ocolim Eforie Nord, Eforie Sud, Tuzla, Costinești evităm tot blocajul.
 
Este un proiect ambițios. Este costisitor?
 
Destul de costisitor. El se încadrează în standardele prezentate de ministrul Transporturilor, dar deocamdată avem probleme la parte de cadastru de proprietate. Întâmpinăm dificultăți deoarece avem porțiuni de drum unde proprietarii și-au făcut intabulări până în drum. Avem porțiuni în care avem construite în rețeaua de proprietate pe o lățime de11-12 m suficiente pentru realizarea acestui drum, dar avem și porțiuni unde are proprietatea doar pe 4 m. Numai drumul trebuie să aibă cel puțin 6,5 m.
 
Mai durează până va avea loc o retragere voluntară a proprietarilor, bazată pe legislația în vigoare. Există legislații care stabilesc foarte clar care sunt dimensiunile drumului. Drumul este proprietate publică, prin lege trebuie să aibă cel puțin 6,5 m calea de rulare stânga dreapta zona de siguranță a drumului încă 4 m.
 
S-au constatat intabulări unde s-a făcut cadastrare pe DJ 226 în vederea depunerii unui proiect pe Delta Dunării unde s-au constatat suprapuneri cu drumul, intabulări până în axul drumului până în asfalt. S-au făcut retrageri și s-a rezolvat situația cu cadastrul. Sperăm să reușim în 2020 și cu această rută Techirghiol-Moșneni.
 
Pentru 2019 vrem să refacem drumul Amzacea-Pecineaga până la finalizarea sezonului estival. Ar  crea o descărcare între 23 August-Pecineaga-Amzacea, după care pe ruta Topraisar-Mereni, Ciocârlia, Medgidia, Valea Dacilor direct pe autostradă. Să deschidem această rută pe județul Constanța astfel încât toți participanții la trafic, toți turiștii din zona de sud a litoralului dacă vor să ajungă pe autostradă să nu mai fie să o ia spre localitatea Agigea la acele cozi interminabile din localitățile Eforie - Tuzla și pot devia traseul pe acest drum în 48-50 minute dacă se deplasează cu o viteză medie de 60 km/h poți fi pe autostradă la Medgidia.  Eviți să stai 2-3 ore la coadă. La fel cine vine de la București de pe autostradă și are ca țintă sudul litoralului să vină pe această rută: Medgidia-Ciocârlia-Topraisar-Amzacea-Pecineaga-23 August.
 
Toată lumea critică infrastructura. Majoritatea primarilor din județ au speranțe că CJC și RAJDP Constanța vor rezolva aceste probleme.  Cum apreciați această rețea de drumuri din 2016? Care ar fi starea drumurilor în acest moment, este satisfăcătoare? Se putea și mai bine?
 
Cu siguranță se putea și mai bine. Din păcate, drumurile județene au fost trecute pe un plan secund. Se puteau executa și alte lucrări de împădurire, înființare pepiniere mai puțin de asfaltare. Nu ne uităm doar pe cifre, ce bugete avea RAJDP. Dacă ne uitam pe cifre ne așteptam să avem și drumuri dar din păcate banii sau activitatea era alta decât cea de refacere de covor asfaltic.
 
Ce s-a schimbat?
 
O atenție numai pentru drumuri. Am pus accent numai pe covoare asfaltice pe sectoare întregi de drumuri. Găsisem și un mod de lucru, dacă de exemplu luau în calcul refacerea sau întreținerea unui sector de drum de 30 km. Se intervenea numai pe zonele cele mai afectate, prin turnarea de covoare de 1 km, 2 km. Se săreau zone de 10 km. unde să spunem că era acceptabil, iar găseai un covor nou de 1 km. erau cârpeli.
 
Am schimbat modul de lucru din două considerente. Unul al calității și al satisfacției participantului la trafic, al șoferului că vrea să vadă un drum nou făcut pe o distanță de 30 km.
 
Și din punctul de vedere al eficienței și al rentabilității.
 
Lucrez mult mai bine și mai repede  pe un sector  drum de 30km  Nu mai am timpi morți, poate sunt chiar și o jumătate de zi sau o zi care se pierde doar cu mutatul utilajelor dintr-un loc în altul. Profitul este mult mai mare dacă lucrăm constant liniar, sectoare mai mari de drum. Dacă ne uităm pe hartă vedem  trasate cu verde lucrările executate în 2016.
 
Covoare noi din toamna lui 2016 și 2017 si 2018 tot sezonul. Se constată că sunt sectoare de drumuri dintr-un capăt în celălalt al localității.
Să dăm câteva exemple. DJ 223 zona de N din Cernavodă, Seimeni, Dunărea, Capidava, Topalu, Tichilești  sunt 38 KM. făcuți integral covor asfaltic, trebuie refăcut anumite porțiuni. Dacă vorbim de Țepeș Vodă,  Siliștea, Tortoman, Medgidia.
Dacă luăm Topraisar, Mereni, Osmancea, Cobadin, Negrești, Movila Verde până la Dumbrăveni sunt 50 și ceva de km. La fel Amzacea, General Scărișoreanu, Plopeni, Independența se îndreaptă spre Dumbrăveni. Băneasa, Oltina, realizate anul acesta.
 
Cum au fost alese aceste porțiuni de drumuri?
 
În funcție de cât de rău arătau și de nivelul de trafic și de importanța drumului. Dacă ne uităm la Cernavodă, Dunărea, Capidava, Topalu până la Hanu Morilor este un drum pe malul Dunării într-o zonă cu potențial turistic cu Cetatea Capidava cu un peisaj foarte frumos. Erau foarte mulți localnici care se plângeau că nu pot avea un nivel ridicat al turismului pentru că nu au pe unde să circule. Acum se poate veni de la Cernavodă într-o oră și jumătate 1 oră si 45 pe autostradă. De la Cernavodă până la Capidava, Topalu pe un drum nou în 20 min. ai ajuns la Cetate. Ar putea face o legătură și mai scurtă între DN 2A și DN 22 poate face această legătură și drumul comunal de la Mihail Kogălniceanu și Năvodari cu trecere prin Sibioara.
 
Participați la licitații cu lucrări făcute de UAT-uri?
 
Da, suntem contractați, atât pentru drumuri comunale, cât și pentru localități. Am avut contracte și în 2017 și în 2018 cu primării din județul Constanța atât pentru drumuri comunale cât și pentru străzi în localități. Am avut lucrări în valoare de 10 milioane de lei în 2 ani.
 
Ați avut litigii cu primăriile, ați reușit să recuperați debitele?
 
Din lucrări anterioare. Am reușit, dar se împart în 2 categorii: sunt datorii ale primăriilor către DAJDP pe care le-am statuat în instanță și suntem în procedură de recuperare prin eșalonare.
 
Ați ajuns și la executări?
 
Nu, pentru că s-au făcut înțelegeri pe 2 sau 3 ani dar și noi trebuie să recuperăm acele sume. Și anul acesta cred că vom avea contracte cu primării din județul Constanța. Sunt contracte semnate la nivelul județului Constanța de către UAT-uri de aproape 500 milioane de lei. Bani pe PNDL 2 pe 2017-2020, lucrări care vor începe anul acesta, anul 2020 vor continua în 2021. Dacă discutăm de investiții în  drumuri suntem la nivelul cel mai înalt în ultimii 30 de ani.
 
Fondurile europene nu le puteți atrage în mod direct, o faceți în parteneriat cu CJC, s-au atras bani pentru drumuri?
 
Consiliul Județean Constanța este proprietarul drumurilor, depune proiecte pe fonduri europene, au semnat contractul de finanțare pentru DJ 223 zona de N intre localitățile Cochirleni, Rasova, Vlahi, Aliman, Ion Corvin. Sunt 33 km un drum cu potențial turistic pe malul Dunării dar și un punct strategic, o cale de evacuare a zonei Cernavodă în cazul unui incident la Centrala Nucleară.
 
Sunt la nivel de finalizare caiet de sarcini și urmează licitația, este o lucrare ambițioasă estimata la 130 milioane de lei. Refacerea DJ 223 și înălțarea liniei roșii a drumului cu un metru. Drumul va avea un dublu rol - acela de drum de cale de rulare și  de dig împotriva inundațiilor, când crește nivelul Dunării.
 
Regia de Drumuri și Poduri are un soi de drept de preempțiune să efectueze aceste lucrări sau se va face licitație?
 
Se va face licitație pentru că vorbim de drumuri europene și de fonduri europene. Vom fi un partener cu mai multe societăți comerciale. Va fi un consorțiu, pentru că sunt lucrări cel puțin la Ion Corvin, Cernavodă .Va fi și un termen de execuție de maximum doi ani nu cred că vreo firmă din județul Constanța să aibă capacitatea să realizeze această lucrare.
 
La Mihai Viteazu - Corbu este o lucrare normală de modernizare crea ce am făcut și la Medgidia, Tortoman, Siliștea prin reciclarea la rece a drumului existent. Dacă ați reuși prin licitație ați rezolva și problema financiară. În acest moment, cu utilajele din dotare și numărul de angajați   putem efectua o cantitate de lucrări în medie 100 Km / an de  refacere cale de rulare drumuri și lucrare consolidări de fundație drumuri.
 
Din ceea ce mai avem de executat pentru CJC, cei 261 km. Să mai luăm și alte lucrări ar trebui să ne mărim capacitatea tehnică să avem mult mai multe utilaje. Nu sunt bani în momentul în care Regia va ieși din insolvență va avea banii necesari să se retehnologizeze. Dl H Țuțuianu ne va ajuta să achiziționăm 7 autocamioane să le utilizăm la transportul materiei prime sau asfaltului în perioada de iarnă să le utilizăm la activitatea de deszăpezire și la sărăriță sau să fie dotate cu lamă să rezolvăm problemele în timp și mai scurt pe timp de iarnă. Dacă am avea 7-10 astfel de utilaje.
 
Pentru 2019  din cei 260 km rămași de executat, care sunt prioritățile?
 
Refacere totală la Amzacea-Pecineaga, așteptăm la sfârșitul lunii ianuarie sau la mijlocul lunii februarie 2019 să  avem și datele pentru proiectare. Prioritate are Amzacea-Pecineaga, în vară vom avea circulabilă această rută, după care Medgidia, Peștera,  Pietreni. Trebuie să ne mutăm atenția și în zona de N a județului unde sunt probleme datorate și traficului greu din această zonă : Vulturu, Runcu, Pantelimon.
 
Sunt carierele din județul Constanța, dar și cele  din Tulcea care vin pe DJ 225 sau pe DJ 222  vin pe ruta Râmnic, Râmnicu de Jos, Grădina. Este o zonă tranzitată de utilaje de mare capacitate cu o încărcătură de 40 - 45 de tone plus masa camionului sunt aproape 60 de tone. Când au fost proiectate aceste drumuri  au avut o fundație care să suporte maxim 16 tone. Acolo trebuie o lucrare de consolidare a fundației drumului. Sau printr-o înțelegere cu UAT-urile din zonă, cu CJC, cu proprietarii de cariere din zona respectivă să creăm alte rute la nivel de piatră dar pe terenul pus la dispoziție de UAT-uri, pe care să ruleze aceste camioane de mare capacitate.
 
Aceste drumuri de când nu au mai văzut asfalt?
 
Lucrări capitale cred că în ultimii 10 ani s-au realizat. S-au făcut mici reparații acolo unde apăreau gropi foarte mari, astfel încât nu se mai putea circula practic. În acele zone mașinile ieșeau de pe drumul și mergeau pe câmp.
S-au făcut astfel de intervenții dar lucrări  cap coadă în ultimii 10 ani nu cred că s-au făcut.
 
Ce garanție dați pentru o lucrare făcută acum?
 
Pentru covoarele asfaltice noi, cel puțin 2 ani de zile sunt garanțiile prinse în contract. Dar vă garantez că  în 6 sau 7 ani nu se va mai lucra pe drumurile făcute de noi în 2017-2018. Sunt făcute conform standardelor.
Ne uităm la marile proiecte de infrastructură. Pe o parte se fac, pe alta se distrug. Am constatat că în 2016 nu s-a acordat o atenție deosebită asupra siguranței circulației, este un punct foarte important în calitate de administrator al drumului. Trebuie să conștientizăm că răspundem de orice incident apărut pe aceste drumuri.
 
Care sunt rutele periculoase din județ?
 
Lucian Lungoci: Toate rutele erau periculoase pentru că din 2014 nu se mai efectuase marcaje rutiere. Am văzut ce înseamnă să mergi noaptea pe un drum județean fără marcaj rutier și pe timp de ceață. Din 2017-2018 am marcat întreaga rețea de drumuri județene atât lucrările noi cât și drumurile care urmează să fie asfaltate. Anul trecut am montat 20 000 m de parapet metalic. Am identificat 20 Km de drum județean unde nu exista parapet metalic, sunt drumuri unde avea curbe periculoase sau era ridicat față de nivelul solului era la rambleu cu cel puțin un metru. Dacă părăseai partea carosabilă te puteai răsturna.
 
S-au montat acești parapeți metalici, avem covoare noi, vreau să fac un apel, pentru că am constatat că în ultimii doi ani de zile acolo unde avem drumuri noi modernizate cu o cale de rulare foarte bună a crescut viteza  de circulație excesivă care duce la accidente. Numai pe sectorul Medgidia -Tortoman-Siliștea sunt 22Km drum reabilitat, lățit, lărgit, cu covor asfaltic două straturi, este un drum foarte bun, în ultimele luni din august până în noiembrie au fost 3 accidente. Au părăsit partea carosabilă din cauza vitezei excesive. Pe Amzacea, General Scărișoreanu, Plopeni am avut accident cu deces.  Sunt mașini care au părăsit partea carosabilă din partea neatenției, a vitezei excesive.
 
Observăm cu îngrijorare că pe aceste drumuri refăcute a crescut rata accidentelor. Se circula cu viteză redusă pentru că erau drumuri mai proaste și se circula cu viteză redusă. Din păcate, am mai avut cazuri când am montat acești parapeți metalici și acei „ochi de pisică” pentru a ajuta la o circulație mai în siguranță. Am aflat că acei „ochi de pisică” au fost furați din răutate. Oamenii au fost revoltați că sunt cetățeni care  nu vor să păstreze acei „ochi de pisică” pentru siguranța lor.
Sunt probleme cu dispariția semnelor de circulație sau deteriorarea acestora. Nu am mai pus semne de circulație pe stâlpi metalici.  Am văzut că sunt semne de circulație îndoite,  împușcate cu alice.
 
Stau și mă întreb, mai avem poliție în județul Constanța?
 
Avem, dar sunt 680 km de drumuri județene. Nu are cine să păzească o astfel de rețea.
 
Nu s-ar putea monta un sistem de monitorizare?
 
Sunt distanțe foarte mari și nu găsim soluții. Trebuie foarte mulți bani să montăm sisteme de supraveghere. Nu realizează că pun în pericol viața participanților la trafic prin aceste distrugeri. Nu avem un trafic intens pe drumurile județene.
Avem pe hartă și drumurile albastre. Aceste drumuri le-am găsit făcute în 2016, DJ 228 Poarta Albă- Nazarcea-Cartali, DJ 228 A, de la Poarta Albă pe Galeșu spre Ovidiu, Pecineaga- Turcești pe ruta Mereni - Lanurile-Ciocârlia-Medgidia drumul este foarte bun. Pe DJ 222 Medgidia - Cuza Vodă-Mihail Kogălniceanu, pe ruta Plopeni - Chirnogeni am găsit aproape 100 Km cu drumuri bune, la care nu am intervenit.
 
Să revenim la ce veți lucra anul acesta, la drumurile pe care le aveți în planul de lucru în baza banilor alocați, 130 km.
 
Atât ne dorim acum să vedem dacă vor fi fondurile necesare și dacă timpul va fi prielnic. Noi ne dorim ca în luna aprilie 2019 să începem partea de lucrări la drumuri. Închidem activitatea Comandamentului de iarnă cu activitățile de deszăpezire și în aprilie să ne mutăm activitatea pe întreținere,  reparații, construcții drumuri.
În 2017 au fost luni ploioase în iulie, în septembrie am avut pauză la covorul asfaltic de aproape 2 săptămâni din cauza unei defecțiuni la stația de asfalt. Sunt sincope care nu țin neapărat de noi ci de vreme de utilaje de parteneri.
 
Anul trecut ați reușit să deblocați niște proiecte..
 
Da,  am finalizat DJ 224 Siliștea - Tortoman -Medgidia, un proiect cu Ministerul Dezvoltării încheiat în 2009 , lucrările au fost începute în 2010 au fost abandonate în 2013  și le-am reluat în 2017-2018.  În 2 ani am reușit finalizarea acestui proiect. Era executat în proporție de 48%.
Referitor la calea de rulare mai avem mici lucrări conexe, am lucrat până în luna decembrie la subtraversări podețe și subtraversări la intersecțiile cu drumurile adiacente în Siliștea și Tortoman.
Lucrările vor fi finalizate în primăvară 2019. Avem un contract vechi  cu Primăria 23 August, am terminat partea de fundație și calea de rulare a rămas de finalizat partea de acostamente traversări și cam 6000 de metri liniari de rigolă betonată. Până în vara 2019 vor fi finalizare.
Pentru că vorbim de mandatul 2016-2020 pe care îl aveți în calitate de administrator special al RAJDPP. În afara celor 2 rute de deblocare a drumurilor spre sudul litoralului.
 
Credeți că ar mă putea apare rute noi până în 2020?
 
Până în 2020 discutăm de aceste două lucrări Amzacea-Pecineaga și Techirghiol-Moșneni. Discutăm de Pantelimon-Grădina-Cogealac. Până în 2020 și DJ 225  care  face legătura între Nicolae Bălcescu- Târgușor care acum este la nivel de piatră merită a fi adus la nivel de asfalt ar fi o scurtare a drumului pentru locuitorii din zona Pantelimon, Târgușor, Grădina spre Nicolae Bălcescu. Este un sector de drum care ar scurta aceste distanțe. Foarte important, sperăm să reușim un sector mic de DJ 381 între Bărăganu și Potârnichea, un drum de 4 km. care ar scurta drumul între Bărăganu și Agigea cu 10km.
 
Dacă vorbim de drumurile comunale care nu intră în competența dvs, este vreo posibilitate să fie preluate de Consiliul Județean și reabilitate de RAJDP?
 
Din păcate, o posibilitate legală de preluare a unui drum comunal sau a oricărui drum dintr-o localitate de către CJC  de la  UAT-ul respectiv doar din considerentul că CJC are fondurile necesare,  trebuie îndeplinite 3 condiții simultan pentru a se transforma din drum comunal în drum județean.
În 2010-2011 s-au semnalat niște probleme din partea Curții de Conturi care a incriminat astfel de artificii. Este o investiție pe drumurile județului Constanța dar legiuitorul vede separat pentru că drumul comunal este proprietatea comunei respective, DJ este proprietatea județului. Nu poți cheltui banii județului pe proprietatea altcuiva.
În acest caz UAT trebuie să găsească surse de finanțare externe, fonduri europene sau prin alocarea de fonduri din partea CJC în care să își facă dacă nu integral o lucrare să facă etapizat pe 2-3 ani.
 
Cât mai costă un km de asfalt în 2019?
 
În funcție de distanță. Un cost mediu la mp 55 de lei, extrapolă  la 6000 mp 1 km la un drum comunal la o lățime de 50 m la km undeva la  260-270 000 de lei covor asfaltic peste un drum care are o fundație bună. La un Drum județean la o lățime de 6 m undeva la 330 000 lei fără TVA. Acolo unde se poate se intervine dar nu este legal să se preia drumurile comunale.
 
Referitor la Curtea de Conturi, și RAJDP a avut probleme la un moment dat. Care este situația?
 
Au fost niște aspecte legate de caietul de sarcini și contract niște clauze care trebuie specificate, tipuri de utilaje în concordanță cu AND 525/2013. Este un act normativ emis de ministrul transporturilor care pentru DN și autostrăzi specifică un anumit număr de utilaje și un tip anume de utilaje la fiecare 2-3 km de drum. Asta am discutat cu cei de la Curtea de Conturi avem pe lângă  acele autocamioane lamă și sărăriță  noi folosim și încărcătoare frontale: vole și autogrebele.
 
Avem șenilatele cu care acționăm în situații de urgență care nu sunt menționate în AND 525 pentru că cei de la drumuri naționale nu folosesc acest tip de utilaje. Am avut o discuție că trebuie asimilate aceste tipuri de utilaje care sunt cuprinse în AND. Acel act normativ spune că are titlu orientativ pentru celelalte administrații de drumuri cum ar fi DJ urmând să își suplimenteze numărul sau tipul de utilaje în funcție de necesități.
Vor să fie în concordanță cu ce scrie în alte acte normative. Nu s-a soldat cu impuneri sau plăți, doar recomandări.
 
Aveți încheiate contracte de deszăpezire cu UAT-urile?
 
Nu, doar cu 4 primării avem contracte. Noi oricând îi ajutăm. Primăriile doresc încheierea acestor contracte să aibă o justificare în fața eventualelor controale din partea Prefecturii care dorește să vadă dacă cele 70 de UAT-uri sunt pregătite pentru sezonul rece. Abia facem față pe drumurile județene. Nu avem timp să acționăm și în interiorul UAT- urilor. Am recomandat primarilor acolo unde avem în drumul nostru activitate putem acționa. I-am îndrumat să încheie contracte cu societăți din zona care dețin utilaje de mare tonaj care pot fi folosite la deszăpezire.
 
Unde sunt amplasate punctele strategice din județ în această iarnă?
 
Sunt 5 secții mari în județul Constanța, la Hârșova,  Tariverde, Cuza Vodă, Topraisar și Băneasa. La cariera Cheia sunt 3 autobasculante și 3 vole și un punct de sprijin în cariera Dumbrăveni și cariera Șipotele sunt câte două încărcătoare frontale care spot fi folosite la deszăpezire. Ne-am dori ca la ninsori normale să avem mai multe utilaje pe care să le folosim. La o ninsoare normală folosim infanteria, utilajele care pot deszăpezi.
 
Câți oameni au fost astăzi, de exemplu, pe drumurile județene?
 
Toți cei aproape 200 de oameni angrenați în activitatea de deszăpezire. Plus atelierul auto cu partea de reparații de 40 de oameni care, în cazul în care apar probleme la utilaj, se deplasează în zona respectivă. Au fost utilaje reparate în câmp.
Toate sunt în stare de funcționare, nu avem nimic la garaj. La o ninsoare ușoară putem ieși cu infanteria ușoară cu 30 de utilaje dotate cu lamă și material antiderapant: unimoguri, camioane, autobasculante.
 
Pentru un eventual Cod roșu suntem pregătiți?
 
Suntem pregătiți. Avem 31 de utilaje din infanteria ușoară, când situația scapă de sub control la viscol sau troiene de zăpadă, drumuri blocate scoatem cavaleria cu autogreter, încărcătoare frontale, vole, sau fadrome. Acolo unde nu se mai poate nici cu aceste utilaje scoatem frezele de mare capacitate de producție rusească din anii 1960, avem 6 freze care sunt singurele utilaje cu care poți rezolva probleme pe drumuri unde ai zăpadă de 1,5 m -2 m. Și cele 2 șenilate.
 
Va doriți să rămâneți la regie și după 2020?
 
Pot fi util și în altă parte, este un lucru foarte frumos aici te atașezi, ai o satisfacție foarte mare că poți ajuta oamenii. Este plăcut să găsești oameni devotați muncii lor. Sunt drumari care lucrează de 15-20 de ani nu contează condițiile meteo de afară sau în ce zi din calendar ne aflăm ei sunt pe drumuri.
Mandatul meu este până în 2020, ce mi-am propus vedem mai târziu mi-am făcut planul până în 2020.
 
Este ceva ce nu v-a ieșit din ce v-ați propus?
 
Mi-am dorit finalizarea a două lucrări mici. Între DJ 391 și Arsa sunt 3 km de drum și din Albești spre Coroana sunt 6 km de drum, în total sunt 10 km. Sunt 2 drumuri mici aparent fără importanță, dar sunt 2 localități care sunt legate de civilizație doar prin aceste drumuri care nu au fost asfaltate niciodată. Am plecat în 2017 încrezător și nu am reușit din lipsa de documentație. Anul acesta vor fi finalizate. Anul trecut a fost o lună ploioasă. Nu am finalizat 12 km de drum care pot fi recuperați.
 
Există posibilitatea ca RAJDP să își extindă activitatea și la nivelul altor UAT-uri?
 
Este posibil, după ce scăpăm de insolvență. Sunt 13 milioane pe care le avem de plătit în fiecare an până în 2020. Este posibil să lucrăm și în alte județe, după ce finalizăm județul Constanța. Este mai dificil pentru că vor crește costurile de deplasare și de cantonare. În momentul în care preiei rețeaua de apă și canalizare o preiei non-stop.
 

Citește și:
 

Interviu live Pregătiți pentru prima ninsoare serioasă? Cum a fost 2018 pentru RAJDP și care sunt obiectivele acestui an (galerie foto)

 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Gheorghe 08 Jan, 2020 19:30 Acest drum nu este doar de sezon ,este un drum pe care se poate face și naveta pentru numeroși muncitor ai șantierului naval din Mangalia ,a producătorilor agricoli,fermieri pentru desfacerea de produse și diverse târguri sau oboare!
  • Iosif 29 Aug, 2019 11:10 S-a cam terminat sezonul estival, iar drumul județean Pecineaga-Amzacea nu a fost modernizat. Asta e treaba voastră, a constănțenilor. Dar ce vină am eu, sunt din Bistrița, că am aleas a merge de la Olimp la Adamclisi în 25 august 2019 pe acest drum. El este, în starea de azi, măsura ticăloșiei administrației județene de mai demult sau de azi. Vă era greu să fi pus în Pecineaga o avertizare de drum impracticabil?