Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:42 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu Marian Adochiței, actor al Teatrului de Stat Constanța despre experiența SEAS 2022

ro

31 Aug, 2022 00:00 2319 Marime text
  • Marian Adochiței s-a născut la Piatra Neamț în anul 1981 și a urmat în perioada 2001-2005 Facultatea de Teatru, secția Actorie, la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași.
  • Este un artist polivalent care deține și o bună experiență de fotograf, dar și de manipulare video și imagini, însă în domeniul actoricesc am putea aminti de exemplu două premii importante pe care le deține: Premiul „Generația Așteptată” la Gala Tânărului Actor - Mangalia 2006 și Premiul „Ștefan Iordache” pentru „Cel mai bun actor” la Gala Tânărului Actor - Mangalia 2009.
 
Se declară un om care iubește, așa cum am amintit, și să facă fotografii și clipuri video, de multe ori combinate cu teatrul. Se consideră norocos pentru faptul că poate să aloce o bună parte de timp proiectelor personale, călătorind și colaborând cu o echipa de oameni dedicați foto/video.
Experiența sa strict profesională adună nu mai puțin de peste 40 de roluri de teatru și peste 10 de film.



Pentru o caracterizare cât mai bună a profilului său actoricesc, cele mai potrivite sunt cuvintele profesorului său de la Universitatea din Iași, Ovidiu Lazăr - regizor artistic la Teatrul Național „V.Alecsandri” Iași: „Creativ, neliniștit, mustind de idei și de dileme artistice, actorul Marian Adochiței a acumulat în studenție și mai ales în colaborările de după un variat și mereu imprevizibil potențial interpretativ. Personalitatea sa se distinge prin firescul elaborării scenice, printr-o autentică expresivitate corporală, prin ușurința cu care dezvoltă în spectacol vârstele și identitățile personajelor (fie ele comice sau tragice) și, mai ales, prin originalitatea unghiului de atac asupra relațiilor și situațiilor de scenă”.

Vara aceasta, Marian Adochiței a făcut parte, împreună cu colegii săi din Proiectul SEAS 2022 - Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului - festival organizat la Constanța de Teatrul de Stat Constanța în colaborare cu Primăria Constanța.

Festivalul a fost cu ochiul liber un succes organizatoric, dar mai ales pentru public.
Drept urmare, i-am solicitat actorului constănțean un interviu în care să ne detalieze experiența SEAS 2022.




Ai ales meseria asta de actor (care e de fapt o vocație) în decursul vieții, ca urmare a unei întâmplări... sau e ceva ce ți-ai dorit de mic, de când te întrebau bunicii, cum se spune, „Ce vrei să te faci când o să fii mare“?
Până să dau la facultatea de teatru, eu nu am văzut niciun spectacol de teatru, poate în copilărie, cu forța, la școală. A fost o întâmplare și un feeling. Gașca de colegi din liceu cu care eram atunci mi-au adus la cunoștință că aș fi bun pentru așa ceva, mă știau ca omul cu energie care imită tot și face lumea să râdă. Am zis să încerc, nu erau alte opțiuni care să-mi surâdă. A fost o luptă să pot da examenul la teatru, nici părinții nu erau de acord:„Ce faci cu teatrul? Mori de foame“. Am urmat drumul ăsta din senin și cred că multe lucruri care se întâmplă în acest domeniu au o legătură cu o picătură de noroc.
Consideri că Teatrul de Stat din Constanța este o rampă de lansare pentru un actor tânăr sau un mod bun de a întreține un foc mocnit, pentru un actor experimentat, într-o societate ca cea din Constanța-România?
Teatrul de Stat Constanța este un loc dorit de mulți tineri actori care ies din toate facultățile de profil din țară, este un teatru cu o trupă de actori cu experiență, foarte talentați, conduși de un manager pe măsură. Ai ocazia să te întâlnești cu regizori mari din țară și pentru un actor deja angajat toate experiențele sunt diferite, nu ai timp să te plafonezi și nici nu ai voie. Și cine nu și-ar dori să facă teatru la mare?!



Festivalul SEAS de anul acesta crezi că a sporit cumva pofta publicului pentru arta dramatică (chiar și celor care nu știu că ea se cheamă așa)?
Mi-a placut foarte mult ce s-a întâmplat la SEAS 2022, am participat atât ca actor, cât și ca fotograf în festival, am văzut toate spectacolele, am fost în culise și am văzut cum s-au simțit trupele de teatru invitate, am fost cu lentila pe public și pot să spun că oamenii de teatru din Constanța au fost extrem de plăcut surprinși, au avut parte de 40 de spectacole destul de diferite ca stil, au trăit o experiență teatrală completă. Am fost surprins să văd că publicul a fost 80% constănțean, nu știu de ce mă așteptam să fie mulți turiști...
Cum ți s-a părut experiența interacționării cu publicul în aer liber, la un mod mai puțin ceremonios (poate nu e prima experiență de genul acesta pentru tine. Ce diferență face performance-ul și percepția artei dramatice așa, sub cerul liber)?
Spectacolul în aer liber are farmecul lui și este un mod de artă necesar, mai ales la mare. Nu este un lucru străin faptul că vara publicul se lasă cu greu invitat într-o sală închisă. Această alternativă, teatrul de vară, aduce poate și un public nou către scenă, bineînțeles și spectacolele sunt cu grijă alese pentru aer liber. Cred că este mai greu să faci teatru în aer liber, atât tehnic, cât și artistic, totul se joacă amplificat, actorii poartă lavaliere, nu poți juca decât după lăsarea întunericului, se pierde puțin intimul dintre artist și spectator, dar se câștigă o relaxare din partea publicului și o deschidere mai mare către teatru neconvențional.
Cu toate că înțelegem subiectivismul unui artist, mai ales actor, vrem totuși să te întrebăm dacă ți s-a părut superioară cumva prestanța vreuneia dintre echipele de teatru care au fost vara asta la SEAS?

Mi-e greu să aleg, dar și mai greu să vorbesc despre unii sau alții. Ce pot să spun este că iubesc lumea asta, actorii, regizorii, toți oamenii din spate care fac să se întâmple acest miraj numit teatru. Când lucrurile se aranjează perfect o simți, o simt și eu din public ca orice alt spectator, îmi place să mă las purtat de frumusețea unui spectacol fără să las ochiul critic să altereze experiența.

Crezi că arta dramatică, teatrul mai exact, este cumva pus în umbră dacă nu în pericol de epoca asta a internetului, a vitezei, a instantului și a on-line-ului?

În niciun caz pus în pericol, dar, ca pentru orice tip de artă, dacă nu ții pasul cu lumea despre care vorbești, lumea care te face să fii, lumea asta care este în continuă schimbare, poți risca să te învechești și să-ți pierzi publicul.

În măsura în care ai avut o cât de mică implicare administrativă în acest festival SEAS, cum ți s-a părut colaborarea cu o instituție administrativă a statului - Primăria?

Știind cât costă de fapt să faci un spectacol de teatru, tot timpul m-am întrebat cât ar trebui să fie prețul unui bilet la teatru ca să poți să-ți acoperi toate cheltuielile, de la personal artistic și tehnic până la utilități de instituție. Răspunsul cred că este: foarte scump. Atât de scump încât teatrul ar fi un lux. Sau ar fi doar spectacole mici, în câteva personaje fără univers artistic. Instituțiile de cultură au fost subvenționate dintotdeauna și nu pot decât să mulțumesc Consiliului Local, Primăriei, care sunt alături de Teatrul de Stat Constanța,lucru important și necesar pentru un oraș atât de mare, care cel puțin vara asta a explodat artistic.

Cum crezi că orașul nostru ar putea avea de câștigat mai mult decât din punct de vedere cultural din astfel de manifestări? Vezi vreo soluție ca astfel de manifestări să fie constante în Constanța, mai mult decât vara pentru turiști?

Mi-e greu să cred că oamenii vor ca identitatea Constanței să fie dictată de Mamaia, port și comerț, trei luni de vară, afaceri, mafie și fitze. Constanța trebuie să fie un oraș cultural, dacă vrea să aibă o identitate pe măsură. Lumea este prezentă, oamenii sunt vii și trăiesc în acest oraș cu dorința de a crește, a descoperi, a cunoaște. Constanța trebuie să se dezvolte cultural, nu doar sezonier. Sala teatrului este acum în reabilitare, reconstrucție, vom juca la noua sală studio vis-a-vis de teatru, cred că este nevoie de mai multe spații (neconvenționale), mai multe proiecte, mai mulți oameni talentați cu idei artistice care să ajute explorarea acestui oraș aproape virgin din punct de vedere cultural în comparație cu alte orașe mari din țară.

De pe scena dramatică din țara asta, cine ți-ar fi făcut plăcere să participe la SEAS și n-a fost?

Au fost cam toți 

La fel, din perspectiva ta de actor, ce poveste ți-ar fi plăcut s-o vezi pusă în scenă la Constanța?

Cred că mi-e dor de un Caragiale.



Citește și:

SEAS - Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului - a ajuns la penultima săptămână!
Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului - SEAS Continuă!


Continuă SEASÎncă cinci săptămâni de teatru în aer liber!

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii