Interviu online cu Christian Gigi Chiru, candidatul ARD Constanţa la un mandat de senator în Colegiul 4 „Vom continua să susţinem proiectul de salvare a Cazinoului până când acesta va fi redat circuitului public"
Interviu online cu Christian Gigi Chiru, candidatul ARD Constanţa la un mandat de senator în Colegiul 4: „Vom
1. Nu aţi pierdut, în ultimii patru ani, nicio ocazie de a intra
într-o cursă electorală, fie că vorbim despre alegerile locale din
Eforie şi din Constanţa, fie că vorbim despre alegerile generale din
2008. Momentul actual vă găseşte în postura de candidat pentru un mandat
de senator în Colegiul
4, din partea ARD. De ce candidaţi? Şi de ce tocmai în acest colegiu?
De
ce nu aş candida? În ultimii ani am trecut prin destule campanii
electorale,
încât pot spune că am acumulat suficientă experienţă şi nu mă tem de
nicio bătălie electorală. M-am maturizat ca politician, orice experienţă
este benefică, iar faptul că am fost consecvent, că nu am renunţat să
mă lupt pentru binele cetăţenilor Constanţei înseamnă că sunt pe drumul
cel bun.
2. Despre Colegiul 4 Senat se spune că este un
colegiu cu miză. Este singurul colegiu pentru Senat eminamente urban,
iar aici candidează doi dintre foştii dumneavoastră colegi de partid,
foşti lideri pedelişti: deputatul Maria Stavrositu şi senatorul Mircea
Banias. Cum credeţi că va fi competiţia în acest colegiu avându-i pe ei
contracandidaţi?
Este, într-adevăr, un colegiu cu miză, pentru că electoratul e format
în majoritate din cetăţeni informaţi şi implicaţi în viaţa oraşului.
Contracandidaţii pe care i-aţi amintit fac parte din categoria celor
care au interese ce duc în
sfera personalului, în opinia mea. Interesele Mariei Stavrositu şi ale
lui Mircea Banias sunt de natură personală şi pentru fiecare dintre
aceştia colegiul are o miză diferită. Foştii mei colegi de partid sunt
catalogaţi acum, şi pe bună dreptate, ca fiind traseişti politici.
Doamna Stavrositu a părăsit PDL-ul numai pentru că îşi doreşte un loc în
Parlament, ceea ce ne arată că nu a urmărit niciodată binele
partidului, ci funcţia şi puterea pe care ţi-o dă statutul de
parlamentar, iar domnul Banias, ştim cu toţii, a plecat de la PDL la PC
atunci când a devenit inculpat în
dosarul Portul. Domnul Banias depinde într-un fel de imunitatea
parlamentară şi speră că din postura de membru al USL, înfrăţindu-se cu
PSD-ul pe care l-a hulit ani la rând, va scăpa basma curată. De aceea
spuneam că miza mărită din acest colegiu este dată de interesele pe care
contracandidaţii mei le au, dar şi de alternativa pe care eu o ofer
constănţenilor, de a vota un candidat care nu a mai fost în Parlamentul
României
şi care vine cu proiecte ce vizează interesul oraşului Constanţa. Am
încredere în experienţa şi înţelepciunea electoratului din Colegiul 4,
care vede în mine un altfel
de candidat şi care poate face cu uşurinţă diferenţa dintre proiectele
mele şi cele ale contracandidaţilor mei.
3. Ce fel de campanie veţi duce, pe ce elemente veţi pune accentul? Veţi fi ofensiv sau mai degrabă defensiv?
Campania
pe care o promovez este o campanie în spiritul
unei Constanţe mai prospere şi mai frumoase. Eu, partenerii mei din ARD
şi echipa mea lucrăm pentru a identifica soluţiile cele mai bune pentru
ca oraşul să prospere. Subliniez: oraşul să prospere, nu doar anumite
grupuri de afacerişti.
4. Unul dintre proiectele pe care
puneţi foarte mare accent este cel privind Cazinoul Constanţa. Vă
opuneţi vânzării acestei clădiri-simbol, aceasta fiind una dintre temele
dumneavoastră de campanie. Mai mult, aţi demarat şi o acţiune de
strângere de semnături de la acei constănţeni care nu sunt de acord cu
vânzarea imobilului. Ce soartă credeţi că va avea Cazinoul în cele din
urmă?
Nu mă opun doar eu vânzării Cazinoului, ci şi cei peste 20.000 de
cetăţeni ai Constanţei care au semnat în acest sens. Cu toţii am
înregistrat o victorie, dar nu am câştigat războiul. Vom considera că am
dus proiectul la bun sfârşit atunci când Cazinoul va fi reabilitat din
fonduri externe (europene
şi guvernamentale) şi va fi redat publicului constănţean. Am luat act de
declaraţiile domnului primar. Salut decizia acestuia de a renunţa
pentru moment la proiectul de vânzare a Cazinoului şi sunt sigur că până
la urmă dumnealui va înţelege că simbolurile nu se vând, ele ne
reprezintă şi că o comunitate care nu-şi respectă valorile trecutului nu
are viitor. În concluzie, vom continua să susţinem proiectul de salvare
a Cazinoului până când acesta va fi redat circuitului public în bună
stare şi noi, constănţenii, vom redescoperi mândria de a avea un simbol
pe care îl
admiră atât locuitorii Constanţei, cât şi turiştii veniţi în oraşul
nostru, fie pe mare, cu vasele de croazieră, fie în timpul sezonului
estival.
5. Spuneţi-ne despre taxa de solidaritate pe care, în
eventualitatea în care ajungeţi senator, intenţionaţi să o promovaţi în
judeţul Constanţa. Cum credeţi că vor privi companiile această taxă?
Da,
într-adevăr, am propus susţinerea unui proiect denumit „Bani pentru
căldură", care vizează instituirea unei taxe de solidaritate faţă de
cetăţenii judeţului Constanţa de către companiile care desfăşoară
activităţi de exploatare a resurselor naturale şi de generare a energiei
electrice, nucleare şi eoliene în judeţ, dar şi în zona economică a
Mării Negre. Taxa va fi calculată procentual, prin raportarea la volumul
activităţii de exploatare a resurselor naturale de gaze şi petrol,
precum şi la volumul activităţii de generare a energiei electrice. M-am
inspirat în iniţierea acestui proiect din alte zone ale globului care au
reuşit să atragă în interesul comunităţilor respective sume importante
de bani şi aş da drept exemplu statul Alaska, trei din cele şapte
Emirate Arabe Unite, precum şi state din Europa, precum Franţa,
Slovenia, Ungaria, Suedia, zone în care companiile care desfăşoară
astfel de activităţi de generare a energiei electrice sau de exploatare a
resurselor naturale
asigură comunităţilor locale o subvenţie pentru plata căldurii. În acest
sens, aş da drept exemplu cetăţenii statului Alaska, ce primesc pentru
acoperirea costurilor de încălzire un cec cu sume care au ajuns până la
3.000 de dolari. Este un proiect pentru care mă voi implica în mandatul
de senator reprezentant al judeţului Constanţa şi pentru succesul său
fac apel la toţi parlamentarii constănţeni, indiferent de culoarea
politică, să susţină proiectul care, pe lângă problema costurilor
necesare încălzirii în timpul iernii, va genera venituri importante
pentru sistemul
judeţean de sănătate şi pentru cel de învăţământ. Estimăm că bugetul
care poate fi constituit în urma aprobării unui astfel de proiect
legislativ depăşeşte o sută de milioane de euro, sumă care echivalează
cu o dublare a bugetului municipiului Constanţa. De aceea, cum spuneam,
apreciem că sume importante vor putea fi direcţionate pentru
îmbunătăţirea sistemului de sănătate şi de învăţământ. În acest sens,
luăm în calcul acordarea de medicamente gratuite pensionarilor şi
persoanelor nevoiaşe.
6 Ce alte proiecte aveţi pentru Constanţa, respectiv pentru colegiul în care candidaţi?
Simultan
cu proiectul de instituire a taxei vom cuprinde în textul legii şi
obligativitatea ca aceste companii din domeniul energetic să angajeze
personal calificat român în procent de 80% în
primul an, iar în următorii doi procentul să atingă 98%. Totodată,
companiile energetice au obligaţia să contracteze servicii şi să
folosească tehnologie românească, ştiut fiind faptul că România are o
experienţă îndelungată în exploatarea resurselor naturale, implicit
forţă de muncă calificată în acest sens. De aceea, pe modelul altor
state europene şi non europene (Anglia şi Kazahstan), putem să
introducem această obligativitate şi slujbele care sunt plătite atât de
bine în domeniul energetic să fie ocupate de personal din România. Acest
proiect de lege e prioritatea
zero a mandatului meu de senator, dar pe lângă acesta am lansat în
dezbatere publică proiecte precum legea insolvenţei persoanelor, care
vizează protejarea cetăţenilor care au contractat credite în vederea
achiziţionării de locuinţe şi alte proiecte şi teme de interes local cum
ar fi salvarea şi îmbunătăţirea activităţii Portului Constanţa,
salvarea Cazinoului, implementarea unui sistem de furnizare a agentului
termic la un nivel suportabil pentru populaţie, susţinerea proiectelor
de reabilitare termică a blocurilor. Nu în ultimul rând, susţin
atragerea investiţiilor în domeniul producţiei de bunuri, investiţii
care vor genera locuri de muncă bine plătite.
7. Cum caracterizaţi actuala administraţie publică locală?
O
administraţie locală care îşi lasă oamenii să plătească una dintre cele
mai scumpe gigacalorii la nivel de ţară, o administraţie care a lăsat
în ruină patrimoniul arhitectural, cultural şi istoric, o administraţie
care nu s-a îngrijit în ultimii 12 ani să genereze locuri de muncă bine
plătite nu reprezintă în opinia mea o administraţie responsabilă, care
să merite respect şi aprecieri pozitive din partea mea. De aceea, voi fi
permanent cu un ochi
critic asupra activităţii administraţiei locale şi nu voi ezita
niciodată să sancţionez public erorile şi gafele actualei administraţii.
8.
Ce părere aveţi despre intenţia municipalităţii constănţene, respectiv a
parlamentarilor PSD de Constanţa, de a trece, cu titlu gratuit, un
pachet de acţiuni ale Companiei Naţionale Administraţia Porturilor
Maritime Constanţa din administrarea Ministerului Transporturilor în cea
a consiliilor locale
Constanţa, Mangalia, Agigea şi Năvodari şi a Consiliului Judeţean? Vor
putea ele să facă faţă componentei de investiţii din Portul Constanţa?
În opinia mea, proiectul despre care vorbiţi este unul neserios atâta
timp cât nimeni nu este în stare
să-mi explice mie şi celorlalţi cetăţeni interesaţi cum obţinem
profituri din activitatea portuară pe care să le canalizăm spre
subvenţionarea costului pentru gigacalorie. Conform rapoartelor de
activitate şi bilanţului financiar al CNAPMC, Portul Constanţa are
nevoie de investiţii în următorii cinci ani, care ajung la 750 de
milioane de euro, din care 75% reprezintă fonduri atrase, restul
reprezentând contribuţia statului român, respectiv a Primăriei
Constanţa. Nu cred că Primăria Constanţa are posibilitatea să îşi achite
cota parte din aceste investiţii, cotă parte care se ridică la 40, 50
de milioane de euro anual, adică jumătate din bugetul oraşului nostru.
De aceea, consider că activitatea şi administrarea Portului nu trebuie
să ajungă pe mâna politicienilor, deoarece slujbele celor 10.000 de
angajaţi din platforma portuară sunt puse în pericol. Conducerea
Portului trebuie depolitizată şi, aşa cum spuneam mai devreme, manageri
competenţi trebuie să administreze Portul, iar politicul trebuie să
dispară din activitatea portuară. Avem experienţa ultimilor 20 de ani,
în care am constatat că prin implicarea politicului în actul de decizie,
activitatea Portului
s-a restrâns de la an la an, veniturile şi numărul slujbelor s-au redus,
iar foştii manageri au probleme în justiţie pentru management defectuos
sau pentru comiterea de infracţiuni individuale sau în grup organizat.
9.
Pentru că aspiraţi la un mandat de senator într-un colegiu uninominal
care cuprinde doar municipiul Constanţa, ar fi interesat de aflat care
este punctul dumneavoastră de vedere referitor la spaţiile verzi din
Constanţa, care „intră la apă" sau chiar dispar de la o zi la alta?
Este
trist să constat cum, de la an la an, spaţiul verde şi parcurile
oraşului Constanţa dispar. Dacă se va continua în această direcţie,
constănţenii vor uita în scurt timp cum arată iarba din jurul casei.
Este păcat, mare păcat, iar autorizarea unor lucrări pe spaţiul verde
trebuie să înceteze.
10. Dar despre aspectele ce ţin de
urbanism şi de arhitectură ce credeţi? Planul de Urbanism General al
Constanţei nu a fost actualizat de mai bine de zece ani. Cum vi se pare
că se construieşte în Constanţa?
PUG-ul trebuie reactualizat.
De fapt, ar fi trebuit făcut de mult timp acest lucru. În Constanţa, se
construieşte haotic, fără a se ţine cont de multe aspecte arhitecturale
şi urbanistice. Ba chiar se constuieşte şi fără autorizaţii, adică
ilegal. Pentru acest lucru cred că sunt în egală măsură vinovate şi
instituţia primarului, dar şi cea a Consiliului Judeţean.
11.
Cu siguranţă cunoaşteţi şi aspecte la care constănţenii de rând nu au
acces. Dumneavoastră aţi fost, o perioadă, şeful Inspectoratului de Stat
în Construcţii. Aţi fi de acord cu trecerea plajelor sub umbrela
administraţiei publice locale?
Da, este un proiect pe care îl susţin. Cred că implicarea
administraţiei locale poate ajuta la îmbunătăţirea serviciilor, dar şi a
curăţeniei plajelor în timpul sezonului estival, precum şi la reducerea
costurilor serviciilor specifice turismului de pe litoral.
12. Enumeraţi trei dintre marile probleme pe care municipiul Constanţa le are la finalul anului 2012.
Preţul
căldurii, nivelul de trai, influenţat de lipsa locurilor de muncă, şi
reabilitarea termică a blocurilor, care ar rezolva atât problema
costurilor la întreţinere, cât şi problemele de estetică urbană, capitol
la care suferim foarte mult.
13. Cum caracterizaţi mediul politic constănţean?
Neîncrezător
în forţele proprii, resemnat, apatic, lipsit de iniţiativă. Trebuie să
înţelegem că un oraş nu poate fi condus la nesfârşit de acelaşi grup de
oameni. Când vom ajunge să avem curajul să venim în faţa constănţenilor
şi cu alte propuneri credibile, probabil că oamenii vor începe să
aprecieze mai mult clasa politică.
14. Putem vorbi despre elite (politice, intelectuale, artistice) în Constanţa?
Elitele
sunt. În toate domeniile. Trebuie să le încurajăm să rămână în ţară.
Trebuie să aducem elitele înapoi în administraţie, cu ajutorul lor putem
dezvolta oraşul, să îi oferim un viitor mai bun, să le dăm copiilor
şansa să îşi iubească oraşul, să îşi dorească să trăiască în Constanţa.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp