Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:18 20 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu online Ionica Șerban, profesorul cu magie de la Grădinița cu program normal nr. 2 Valu lui Traian

ro

18 Dec, 2020 00:00 9803 Marime text
 
  • Ionica Șerban este  profesorul pentru învățământ preșcolar titular de la Grădinița cu program normal nr. 2 Valu lui Traian
  • Părinții o descriu pe educatoare ca o persoană magică
  • Provocarea pe care o trăim cu toții – școala online – nu a fost un impediment pentru educator pentru a-și face meseria
 
Dascălii au un rol definitoriu în dezvoltarea omului de mâine. Cu toții ne aducem aminte de profesorul care ne-a influențat viața, iar amprenta sa o purtăm mereu în viață. Asta pot spune și „gărgărițele”, cum sunt alinteți cei mici, de la Grădinița cu program normal nr. 2 Valu lui Traian. O au pe profesorul pentru învățământ preșcolar titular Ionica Șerban. Părinții spun că e magică datorită rezultatelor excepționale pe care cei mici le au.
 
Nu vorbim de niște note sau calificative aruncate într-un catalog, ci de rezultatele care se văd cu ochiul liber în dezvoltarea copiilor. Magia despre care vorbim este implicarea pe care o are Ionica Șerban cu cei mici. Timpul pe care îl dedică, sufletul pe care îl așează pe tavă și îl oferă copiilor a dus la rezultate remarcabile în dezvoltarea personală a elevilor ei. Iar menirea de a educa copii s-a văzut încă din tinerețe, fiind copila cea mare dintre 9 frați. Acela a  fost momentul care a determinat-o să aleagă drumul învățământului. 
 
Cotidianul ZIUA de Constanța vă prezintă, prin intermediul unui interviu, pe Ionica Șerban, educatoarea magică a copiilor de la Grădinița cu program normal nr.2 Valu lui Traian, care a fost de acord să răspundă la întrebările adresate de către redactorii noștri.
 
De cât timp activați în domeniul învățământ și ce v-a determinat să alegeți acest drum?
 
Sunt educatoare la Grădinița cu program normal nr. 2 Valu lui Traian unde am fost repartizată din 1995.
Fac parte dintr-o familie numeroasă (9 frați) și, fiind cea mai mare, am descoperit că cel mai plăcut mod de a-mi ajuta frații să-și pregătească temele a fost prin joc. Jucându-ne, ne dezvoltam nu doar intelectual, ci și social, emoțional. De asemenea, remarcam implicarea cu plăcere în activitățile de învățare, eram surprinsă de multitudinea modurilor de abordare a sarcinilor precum și a contextelor de învățare folosite de fiecare în parte. Nu aveam decât 14 ani când am fost convinsă că aceasta mi-e menirea. Colegele din liceu chiar glumeau pe seama mea, spunând că eu deja făceam practică acasă cu frații mei. Și să știți că, chiar așa era. Proiectând activitățile pentru practica pedagogică și repetând acasă cu frații mei, de multe ori întâmpinam situații pe care nu le prevăzusem în proiect, dar care contribuiau foarte mult în atingerea obiectivelor propuse și mă foloseam de ele.
 
Cum a fost trecerea la nivel de grădiniță online?
       
Pentru cadrele didactice, nu a fost dificil, având în vedere faptul că proiectarea activităților didactice s-a făcut în format electronic de mai bine de 20 de ani și multe din activitățile didactice cu copiii au presupus utilizarea mijloacelor TIC. Bineînțeles, un pas important în această trecere au fost cursurile online pe care fiecare cadru didactic le-a făcut pentru a dezvolta abilități de lucru cu programe software, competențe de lucru cu aplicații de digitalizare a informațiilor, de susținere a lecțiilor în regim online și crearea de conținut digital. În urma evaluării la nivelul grădiniței,  s-a stabilit faptul că majoritatea copiilor dispun de mijloacele necesare pentru desfășurarea activităților prin intermediul internetului (în cazul grupei pe care o coordonez, 100%). Drept urmare, s-au luat o serie de măsuri tehnice și organizatorice privind protejarea și păstrarea datelor cu caracter personal. De asemenea, au fost întreprinse demersurile necesare pentru asigurarea accesului părinților, respectiv a copiilor la platforma Kinderpedia. Pe această platformă sunt încărcate activitățile didactice respectând principiile curriculare şi cele privind învăţarea prin intermediul tehnologiei şi al internetului. Elementul nou pentru cadrul didactic, care impune resurse considerabile de timp, se constituie din faptul că acesta elaborează, adaptează, selectează resurse educaţionale deschise, sesiuni de învăţare pe platforme educaţionale, aplicaţii, precum şi alte categorii de resurse care pot fi utilizate.

 
Cum s-au adaptat copiii și ce ați făcut dumneavoastră pentru a le capta atenția?
       
Având în vedere prevederile legale specifice, precum și recomandările menționate de documentele promovate de Ministerul Educației și Cercetării, grădinița noastră încă de la începutul anului a intrat în scenariul galben. Cum acest fapt afecta destul de mult activitatea copiilor, la nivelul unității s-a luat decizia ca înainte de a primi copiii în grădiniță să avem o întâlnire cu părinții pentru a li se prezenta noutățile determinate de contextul epidemiologic actual. Astfel, încă de la început părinții au știut despre ce este vorba. Am început cu activități simple care să nu genereze complexe și / sau presiuni nejustificate asupra copiilor și părinților. După cum ni s-a recomandat, am utilizat învățarea asincronă. Încet, încet am trimis pe grupul părinților secvențe din activitățile de la grupă sau fotografii cu  produsele activițăților care să-i stimuleze pe cei de acasă să încerce și ei. Când am intrat în scenariul roșu, m-am asigurat încă de la început că părinții vor înțelege ce înseamnă fiecare activitate în parte (consiliere online). Am fost deschisă și gata să ascult și părinții (căci cine cunoaște mai bine copilul, dacă nu propriul părinte?). Am discutat cu ei, i-am încurajat pe cei care s-au simțit copleșiți (trebuie să recunoaștem că după o zi de muncă, chiar dacă ai dori să faci cu micuțul tău activitățile încărcate de doamna pe platformă, cel mic este prea obosit) și am fost de acord că temele pot fi lucrate chiar și în weekend. Analizând feedbak-ul trimis de părinți, am decis să fac activitatea matematică sincron în fiecare săptămână.
       
Așadar, așa cum am discutat de la începutul anului școlar, părinții sunt parteneri în actul didactic, iar în condițiile actuale s-au dovedi a fi minunați. Fiecare a căutat într-un mod sau altul să se implice în aceste activități și fotografiile sau filmările trimise dovedesc din plin entuziasmul copiilor. Captarea atenției a diferit de la o activitate la alta, dar de fiecare dată a presupus un element surpriză, prezența unui personaj, situații în care copiii se simt importanți dat fiind faptul că li se cere ajutorul.
 
Părinții vă numesc un educator magic. De ce credeți că vă spun astfel?
 La grupa mică întâlnim caracterul animist al gândirii care îl determină pe copil să confere obiectelor și fenomenelor din jur caracteristici umane, considerând că sunt însuflețite și au conștiință. Acest fapt ne oferă posibilitatea să transformăm tot ce se întâmplă în grădiniță într-o lume magică. Educatoarea se transpune în lumea jocului, așa cum procedează copiii înșiși, se arată bucuroasă când vede o jucărie frumoasă, un material atractiv, se arată puternic impresionată de acțiunile și faptele copiiilor improvizate cu ingeniozitate, dă viață acțiunilor deja întreprinse și menține atmosfera de voioșie și de bună dispoziție. 

 
Credeți că noua tehnologie trebuie să fie în strânsă legătură cu materia pentru cei mici?
       
Să nu uităm că, la vârsta preșcolară, nevoia de acțiune, trăită prin executarea mișcărilor stă la baza dezvoltării psihice. De exemplu, percepția se formează în cursul acțiunii cu obiectele, se corectează și chiar se verifică numai astfel. Deci oricât ar fi de „în strânsă legătură cu materia”, noua tehnologie limitează enorm nevoia de mișcare a copiilor.
       
De asemenea, preșcolaritatea este o etapă propice pentru formarea auzului fonematic, ori, nu de puține ori internetul este atât de slab încât trebuie să ghicești ce vrea să spună doamna.
Nu mai spun de activitățile de educație muzicală unde avem exercițiile de respirație, de dicție (versurile cântecului se recită colectiv), de emisie (cum poți să te asiguri că intonarea sunetelor și susținerea lor la înălțimea lor reală este corectă, fără apogiaturi?).
 
Sunt cei mici afectați de faptul că nu mai interacționează în viața reală?
       
Foarte mult. Și știți de ce? Pentru că la grădiniță au ocazia să inițieze o activitate împreună cu alți copii. Aici cooperează, fac schimb de obiecte în joc, participă la luarea deciziilor și se conformează acestora. Doar în relație cu copiii de aceeași vârstă vor dezvolta abilități de negociere, vor aplica strategii simple pentru a rezolva adecvat problemele. Așa se creionează primele trăsături de caracter pozitive: inițiativă, hotărâre, independență, stăpânire de sine, perseverență, prudență etc.
 
Cum sunt transmise emoțiile și mesajele pe care le oferiți dincolo de monitor?
       
Cum copiii de grupă mică nu știu să citească, toate acțiunile mele depind de părinți, indiferent că este vorba de activitate sincronă sau asincronă. Tocmai de aceea am spus anterior că am parte de părinți minunați care au fost gata să transmită copiilor mesajele doamnei. În general, mesajele mele se adresează direct gărgărițelor (copiilor). Pentru fotografiile sau înregistrările trimise, copii primesc câte un stimulent (emoticon) care să se potrivească cu activitatea propusă.
În activitatea sincronă, mă folosesc de forța evocatoare a cuvântului, a mimicii și a gesticulației discrete și sugestive.
 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii