Petromidia, la 40 de ani Rodica Brăiescu, manager operaţional Sector Trading - „Industria de rafinare este volatilă, sensibilă la factori economici, geopolitici, sociali“
Petromidia, la 40 de ani: Rodica Brăiescu, manager operaţional Sector Trading - „Industria de rafinare este
16 May, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
6681
Marime text
Rodica Brăiescu, manager operaţional sector Trading Rompetrol Rafinare, a vorbit în cadrul unui interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa despre activitatea pe care o desfăşoară, despre complexitatea procesului de rafinare a petrolului, dar şi despre viitorul industriei de rafinare.
Când aţi început să lucraţi în acest sector şi ce v-a determinat să faceţi tocmai această alegere?
Am ales profesia de inginer tehnolog, fiind captivată de complexitatea procesului de rafinare a petrolului, de diversitatea şi fluxurile dintr-o rafinărie. După ce am lucrat 9 ani în zona de producţie, am ales o provocare: să abordez procesul de rafinare până la punctul final de distribuţie a produselor petroliere; să contribui la organizarea fluxurilor comerciale pe canalele de vânzare, să explorez legislaţia comercială şi vamală şi să am o mare satisfacţie. Iar acea satisfacţie este că ţiţeiul prelucrat şi transformat în atâtea sortimente de produse petroliere, distribuite pe pieţele regionale şi chiar mai îndepărtate, înseamnă un aport major la economia naţională şi mondială.
După 35 de ani de activitate în acest sector, cum vedeţi modul în care a evoluat industria de rafinare?
Industria de rafinare s-a dezvoltat şi a cunoscut un proces de reinventare şi concentrare continuă. Este o industrie volatilă, sensibilă la factori economici, geopolitici, sociali, de conjunctură internaţională. Dar este vitală pentru funcţionarea economiei şi contribuie major la nevoile societăţii.
Pe ce pieţe sunt comercializate produsele celor două rafinării Petromidia şi Vega? Cum încercaţi să vă menţineţi pe piaţa? Urmează şi alte pieţe de desfacere?
Mai mult de 50% din volumul vânzărilor de produse petroliere se distribuie pe piaţa românească, în scopul asigurării consumului naţional. Pe pieţele externe, vânzările au ca destinaţie atât spaţiul comunitar (cca 35%), cât şi cel extracomunitar. Cele mai importante ţări de destinaţie de pe pieţele regionale sunt: Bulgaria, Grecia, Turcia, Moldova, Georgia, Germania, Ungaria şi Serbia. Produsele Rompetrol ajung chiar şi în ţări de pe pieţe mai îndepărtate, cum ar fi Rusia (n-hexane), Liban (benzine), India (n-hexane), Egipt (sulf).
Care este atuul produselor rafinăriilor Petromidia şi Vega, ţinând cont că în lume apar noi competitori, prin construirea de noi rafinării?
Petromidia este o rafinărie modernizată, care a avut parte de investiţii importante în linie cu ultimele cerinţe impuse de legislaţia europeană şi mondială în materie de calitate a produselor şi de protecţie a mediului. Calitatea produselor este în linia celor mai exigente norme europene şi acest fapt a dus la o continuă creştere a cererii de carburanţi „auto”, dar şi de produse de nişă, atât pe piaţa naţională, cât şi pe pieţele regionale. Rafinăria Vega este un producător şi furnizor de produse şi soluţii speciale, cum ar fi solvenţi ecologici, bitum cu destinaţie specială, combustibili pentru încălzire.
De asemenea, Vega este unicul producător din Europa Centrală şi de Est de „n-hexan”, utilizat la polimelizarea olefinelor liniare şi la rafinarea uleiurilor vegetale, iar în industria alimentară este utilizat ca agent de sigilare. Totodată, este unicul producător de bitum din ţară. Materia primă este furnizată integral de Petromidia. Atuul produselor din Petromidia şi Vega este legat de respectarea tuturor normelor şi standardelor de calitate din UE şi RO, de capacitatea tehnică a acestor produse de a respecta normele şi cerinţele, atât vara, cât şi iarna. Deloc de neglijat este şi flexibilitatea rafinăriilor de a produce multiple tipuri de benzine, motorine, LPG, polimeri, solvenţi şi alte produse de nişă.
Mai sunt interesaţi tinerii să devină petrolişti în ziua de astăzi? De altfel, care sunt calităţile unui petrolist?
Cu siguranţă, da! Tinerii (în special inginerii, dar nu numai) sunt încă interesaţi să devină petrolişti, pentru că este o meserie care oferă o bună stabilitate şi suficientă motivare/satisfacţie profesională şi materială. Consider că un petrolist trebuie să aibă următoarele calităţi: dinamic, aplecat spre detalii, analitic, inovativ, deschis spre nou şi munca în echipă.
Cum vedeţi viitorul industriei de rafinare?
Într-un cuvânt, promiţător. Viitorul industriei de rafinare este încă unul stabil pentru cel puţin 25-30 de ani (cu tendinţa continuă de automatizare şi digitalizare), deoarece consumul global de hidrocarburi este unul foarte mare şi într-o uşoară creştere de la an la an. Resursele şi combustibilii alternativi sunt încă la început şi nu pot acoperi decât o foarte mica parte din consum. S-a investit şi se investeşte în industria de rafinare, atât pentru creşterea calităţii produselor, cât şi pentru protecţia mediului înconjurător.
Un mesaj pentru Petromidia, la 40 de ani?
Excelenţa profesională şi spiritul schimbării pentru o dezvoltare continuă asigură un succes durabil!
Citește și:
Petromidia, 40 de ani Laurenția Țiclete, specialist Resurse Umane - „Petromidia este locul pe care îl numesc acasă. Aici mi-am petrecut o parte din viață“ (galerie foto)
Când aţi început să lucraţi în acest sector şi ce v-a determinat să faceţi tocmai această alegere?
Am ales profesia de inginer tehnolog, fiind captivată de complexitatea procesului de rafinare a petrolului, de diversitatea şi fluxurile dintr-o rafinărie. După ce am lucrat 9 ani în zona de producţie, am ales o provocare: să abordez procesul de rafinare până la punctul final de distribuţie a produselor petroliere; să contribui la organizarea fluxurilor comerciale pe canalele de vânzare, să explorez legislaţia comercială şi vamală şi să am o mare satisfacţie. Iar acea satisfacţie este că ţiţeiul prelucrat şi transformat în atâtea sortimente de produse petroliere, distribuite pe pieţele regionale şi chiar mai îndepărtate, înseamnă un aport major la economia naţională şi mondială.
După 35 de ani de activitate în acest sector, cum vedeţi modul în care a evoluat industria de rafinare?
Industria de rafinare s-a dezvoltat şi a cunoscut un proces de reinventare şi concentrare continuă. Este o industrie volatilă, sensibilă la factori economici, geopolitici, sociali, de conjunctură internaţională. Dar este vitală pentru funcţionarea economiei şi contribuie major la nevoile societăţii.
Pe ce pieţe sunt comercializate produsele celor două rafinării Petromidia şi Vega? Cum încercaţi să vă menţineţi pe piaţa? Urmează şi alte pieţe de desfacere?
Mai mult de 50% din volumul vânzărilor de produse petroliere se distribuie pe piaţa românească, în scopul asigurării consumului naţional. Pe pieţele externe, vânzările au ca destinaţie atât spaţiul comunitar (cca 35%), cât şi cel extracomunitar. Cele mai importante ţări de destinaţie de pe pieţele regionale sunt: Bulgaria, Grecia, Turcia, Moldova, Georgia, Germania, Ungaria şi Serbia. Produsele Rompetrol ajung chiar şi în ţări de pe pieţe mai îndepărtate, cum ar fi Rusia (n-hexane), Liban (benzine), India (n-hexane), Egipt (sulf).
Care este atuul produselor rafinăriilor Petromidia şi Vega, ţinând cont că în lume apar noi competitori, prin construirea de noi rafinării?
Petromidia este o rafinărie modernizată, care a avut parte de investiţii importante în linie cu ultimele cerinţe impuse de legislaţia europeană şi mondială în materie de calitate a produselor şi de protecţie a mediului. Calitatea produselor este în linia celor mai exigente norme europene şi acest fapt a dus la o continuă creştere a cererii de carburanţi „auto”, dar şi de produse de nişă, atât pe piaţa naţională, cât şi pe pieţele regionale. Rafinăria Vega este un producător şi furnizor de produse şi soluţii speciale, cum ar fi solvenţi ecologici, bitum cu destinaţie specială, combustibili pentru încălzire.
De asemenea, Vega este unicul producător din Europa Centrală şi de Est de „n-hexan”, utilizat la polimelizarea olefinelor liniare şi la rafinarea uleiurilor vegetale, iar în industria alimentară este utilizat ca agent de sigilare. Totodată, este unicul producător de bitum din ţară. Materia primă este furnizată integral de Petromidia. Atuul produselor din Petromidia şi Vega este legat de respectarea tuturor normelor şi standardelor de calitate din UE şi RO, de capacitatea tehnică a acestor produse de a respecta normele şi cerinţele, atât vara, cât şi iarna. Deloc de neglijat este şi flexibilitatea rafinăriilor de a produce multiple tipuri de benzine, motorine, LPG, polimeri, solvenţi şi alte produse de nişă.
Mai sunt interesaţi tinerii să devină petrolişti în ziua de astăzi? De altfel, care sunt calităţile unui petrolist?
Cu siguranţă, da! Tinerii (în special inginerii, dar nu numai) sunt încă interesaţi să devină petrolişti, pentru că este o meserie care oferă o bună stabilitate şi suficientă motivare/satisfacţie profesională şi materială. Consider că un petrolist trebuie să aibă următoarele calităţi: dinamic, aplecat spre detalii, analitic, inovativ, deschis spre nou şi munca în echipă.
Cum vedeţi viitorul industriei de rafinare?
Într-un cuvânt, promiţător. Viitorul industriei de rafinare este încă unul stabil pentru cel puţin 25-30 de ani (cu tendinţa continuă de automatizare şi digitalizare), deoarece consumul global de hidrocarburi este unul foarte mare şi într-o uşoară creştere de la an la an. Resursele şi combustibilii alternativi sunt încă la început şi nu pot acoperi decât o foarte mica parte din consum. S-a investit şi se investeşte în industria de rafinare, atât pentru creşterea calităţii produselor, cât şi pentru protecţia mediului înconjurător.
Un mesaj pentru Petromidia, la 40 de ani?
Excelenţa profesională şi spiritul schimbării pentru o dezvoltare continuă asigură un succes durabil!
Citește și:
Petromidia, 40 de ani Laurenția Țiclete, specialist Resurse Umane - „Petromidia este locul pe care îl numesc acasă. Aici mi-am petrecut o parte din viață“ (galerie foto)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii