Reformele și controversele noilor Legi ale Educației Naționale în dezbatere la ZIUA LIVE
Reformele și controversele noilor Legi ale Educației Naționale în dezbatere la ZIUA LIVE
03 Aug, 2022 14:31
ZIUA de Constanta
1844
Marime text
- Printre noutăți sunt: învățământul obligatoriu care va cuprinde grupa mică începând cu anul 2030, colegiile naționale vor putea organiza propriile examene de admitere, structura examenului de bacalaureat se modifică, fără note la educație fizică și arte, profesorii se vor putea titulariza și pe mai puțin de 18 ore, salariile profesorilor debutanți cresc cu 43%
- Despre toate aceste propuneri discutăm la ZIUA LIVE, joi, 4 august de la ora 14.00 cu prof. Sorin Mihai, inspector școlar general al ISJ Constanța
Ministerul Educației a lansat în consultare publică proiectele legilor educației.
Timp de 35 de zile, oricine va putea să vină cu sugestii care ulterior vor putea fi integrate în proiectul ce va merge în Parlament pe 1 septembrie
Printre noutăți sunt: învățământul obligatoriu care va cuprinde grupa mică începând cu anul 2030, colegiile naționale vor putea organiza propriile examene de admitere, structura examenului de bacalaureat se modifică, fără note la educație fizică și arte, profesorii se vor putea titulariza și pe mai puțin de 18 ore, salariile profesorilor debutanți cresc cu 43%.
O decizie importantă este reorganizarea inspectoratelor școlare în Direcții publice pentru învățământul preuniversitar. Centrele județene de resurse și asistență educațională vor fi comasate în aceste direcții.
Va fi înființată Autoritatea națională pentru inspecție școlară și asigurarea calității în preuniversitar (ANISAC) în subordinea Ministerului Educației, prin reorganizarea Agenției Române de Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar. Noua structură va avea, pe lângă atribuții de asigurarea calității pe care anterior le avea ARACIP, și atribuții de inspecție sistemică care nu se vor mai suprapune cu verificările făcute de inspectorate.
Va exista un Centru național de dezvoltare și formare a carierei didactice, cu structuri la nivel județean, în locul Caselor Corpului Didactic.
Se reorganizează Institutul de Științele Educației și Centrului Național de Curriculum și Evaluare care fuseseră comasate acum doi ani.
De asemenea, va exista Unitatea Executivă dedicată Învățământului Preuniversitar, pe modelul celei din universitar, pentru asistență tehnică și digitalizare, care va putea lucra inclusiv cu experți externi. Aceasta va gestiona toate platformele digitale ce vor fi înființate prin noua lege.
Se înființează Corpul managerilor educaționali din care vor face parte mentori pentru directorii de școală la început de carieră și care va dezvolta politicile publice în management educațional.
Există pentru prima oară menționat în lege posibilitatea de încetare a mandatului unui director de școală dacă ANISAC constată că nu s-au îndeplinit standardele de calitate. Școlile vor avea și un director administrativ.
Educatorii, învățătorii și profesorii vor trebui să completeze rapoarte de evaluare ale copiilor. În învățământul primar se vor acorda calificative și de la clasa a V-a elevii vor primi note, dar nu la toate materiile. Din 2023, la Muzică, Desen și Educație Fizică nu se mai pun note, ci calificative.
Se schimbă și admiterea la liceu. Acei elevi care intră în clasa a șaptea în toamnă vor putea, peste un an să susțină un examen, colegiile naționale vor avea această posibilitate.
Prin aceste examene vor putea să-și selecteze 90% dintre elevi. 10% dintre locuri vor rămâne pentru a fi ocupate în urma evaluării computerizate.
Profesorii colegiilor care vor decide să organizeze examene vor trece printr-o pregătire specială pentru evaluarea subiectelor de admitere.
Examenul de Bacalaureat va avea: o singură probă scrisă de evaluare a competențelor de bază pentru disciplinele din trunchiul comun: română, matematică, istorie, geografie, socio-umane, la care elevii ar trebui să ia minimum 6; două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională și vor fi verificate competențele de bază B1; o probă de evaluare a competențelor digitale, în raport cu standardele europene; probă la limba și literatura maternă, minimum 6 pentru promovare; o probă scrisă facultativă care nu va condiționa promovarea la Bac, va avea rolul însă de a-l ajuta pe elev să-și demonstreze nivelul de excelență pentru piața muncii sau domeniul ales la admitere.
Despre toate aceste propuneri discutăm la ZIUA LIVE, joi, 4 august de la ora 14.00 cu prof. Sorin Mihai, inspector școlar general al ISJ Constanța.
ZIUA LIVE poate fi urmărită pe site-ul nostru ZIUAConstanta.ro și pe www.facebook.com/ziuaconstanta, unde așteptăm și întrebările dumneavoastră.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii