ZIUA-n amiaza mare Roberto Tortora, italianul optimist îndrăgostit de litoralul românesc
ZIUA-n amiaza mare: Roberto Tortora, italianul optimist îndrăgostit de litoralul românesc
02 Apr, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
2650
Marime text
Președintele RESTO Constanța, Roberto Tortora, care conduce asociația patronală ce are în componență zeci de operatori economici, proprietari de restaurante, baruri, cluburi, saloane de evenimente, beach baruri din Constanța și Mamaia, este inginer specializat în producția de echipamente în managementul deșeurilor. De fapt, a fost. Din 2016 a renunțat la meseria de bază și a devenit investitor în turismul de pe litoralul românesc. S-a făcut repede remarcat de cei din domeniu, find cooptat, încă de la înființare, membru fondator al RESTO.
Prima lui victorie a fost faptul că una din plajele pe care a închiriat-o de la Apele Române a obținut Blue Flag la scurt timp de la preluarea întinderii de nisip. „Am organizat-o ca la carte", a spus Roberto Tortora, la „ZIUA-n amiaza mare”.
Marea lui nemulțumire, ca și a majorității membrilor RESTO, de altfel, este că până la această oră, deși sezonul estival este aproape, autoritățile nu par să fi găsit o soluție pentru ca operatorii de plaje din Mamaia, „din respect pentru turiști”, să poată avea acces și pe porțiunile lărgite pentru a oferi servicii de calitate.
Se pare că și în acest sezon estival, pentru a face plajă sau o baie în mare, turiștii din Mamaia vor fi nevoiți să își care bagajele și șezlongurile până la țărm. Iar pentru a bea un suc sau o bere, vor face cale întoarsă, alte sute de metri, până la beach barul din capătul dinspre stațiune al plajei. Reprezentanți ai Asociației patronale RESTO, alături de alte asociații reprezentative din turismul de pe litoral au cerut, în urmă cu câteva zile, să se vadă cu responsabili din ministerele Mediului și al Turismului. Potrivit lui Roberto Tortora, nu vor pleca de acolo până când autoritățile nu le vor prezenta o soluție de rezolvare pentru acest sezon estival.
Prima lui victorie a fost faptul că una din plajele pe care a închiriat-o de la Apele Române a obținut Blue Flag la scurt timp de la preluarea întinderii de nisip. „Am organizat-o ca la carte", a spus Roberto Tortora, la „ZIUA-n amiaza mare”.
Marea lui nemulțumire, ca și a majorității membrilor RESTO, de altfel, este că până la această oră, deși sezonul estival este aproape, autoritățile nu par să fi găsit o soluție pentru ca operatorii de plaje din Mamaia, „din respect pentru turiști”, să poată avea acces și pe porțiunile lărgite pentru a oferi servicii de calitate.
Se pare că și în acest sezon estival, pentru a face plajă sau o baie în mare, turiștii din Mamaia vor fi nevoiți să își care bagajele și șezlongurile până la țărm. Iar pentru a bea un suc sau o bere, vor face cale întoarsă, alte sute de metri, până la beach barul din capătul dinspre stațiune al plajei. Reprezentanți ai Asociației patronale RESTO, alături de alte asociații reprezentative din turismul de pe litoral au cerut, în urmă cu câteva zile, să se vadă cu responsabili din ministerele Mediului și al Turismului. Potrivit lui Roberto Tortora, nu vor pleca de acolo până când autoritățile nu le vor prezenta o soluție de rezolvare pentru acest sezon estival.
„Ne-am trezit că suntem operatori de câmpuri, nu de nisip. Noi avem niște obligații față de turiști, conform legii. De a oferi maximum de servicii către turist. Turistul este prioritatea maximă. Ori cu aceste plaje mărite nu putem oferi servicii de calitate. Ca să ajungă până la apă, un turist face 300 de metri. Noi am fi dorit ca inițial să fi existat un PUZ. Plajele noi s-au intabulat între timp, dar problema e la fel ca anul trecut. Mă refer la partea de exploatare. Există o lipsă de interes pentru turismul corect. Vrem să ieșim din zona gri a turismului românesc. Vrem ca statul să ne pună într-o zonă clară”, a declarat Robert Tortora, la „ZIUA-n amiaza mare”.
.
În opinia președinteleu RESTO Constanța, o plajă ar trebui să aibă trei zone. De agrement, de bar și lounge și zona de plaja, de accesorii. Pentru asta e nevoie de un PUZ pentru cele 52 hectare de plajă de nisip în plus. Dar neavând acest PUZ și nu se știe când, atunci există o singura variantă, susține Roberto Tortora: „Cineva trebuie să ne pună condiția să putem să folosim plaja, să putem să ducem accesoriile în față, făcând o derogare de la legislație , o excepție, pentru acest sezon estival”.
Scandalurile din vara trecută, nu vor lispi nici în acest sezon estival. Din cauza plajelor întinse, mulți turiști din Mamaia au plecat în alte stațiuni. Anul acesta, numărul turiștilor din stațiunea care pe vremuri era emblematică pentru turismul românesc va fi și mai mic, spune Roberto Tortora. Turiștii sună și întreabă dacă hotelul este în zona plajei lărgite și când li se confirmă, renunță la rezervare. Este al doilea an in care Mamaia va suferi. Dacă se va mai întâmpla încă un an, Mamaia va dispărea. Turistul vrea confort, să fie servit, să facă plajă. Să mănânce la un restaurant. Au fost și operatori care au renunțat la contractele de închiriere anul trecut. Au cerut suspendarea contractelor pentru un sezon”.
Conducerea RESTO a cerut o întrevedere cu reprezentanți ai Ministerului Mediului și Ministerului Turismului, așteptând acum un răspuns. Odată ajunși acolo, nu vor pleca de la discuție până când nu vor găsi o soluție pentru plajele mărite. „Propunerea noastră este foarte clară. Să ne dea prin întrebuințare directă subsectoarele de plajă care sunt în fața beach barurilor existente, pe perioada contractului rămas. Pentru a ne putea desfășura cât de cât activitatea și a oferi servicii maxime turiștilor”, a declarat Roberto Tortora. El s-a arătat optimist de preocuparea pentru această temă, anunțată de miniștrii de resort, dar „să vedem că se va soluționa în favoarea turismului”.
Pe plan local, asociația patronală condusă de Roberto Tortora s-a văzut deja cu directorii Apelor Române Dobrogea Litoral, dar aceștia, deși binevoitori, par să fie „cu mâinile legate”. Iar în ceea ce privește relația cu autoritățile locale, speră să fie cât mai deschisă, pentru că, la acest moment, „mentalitatea autorităților este învechită, depășită”. Autoritățile locale trebuie să dea dovadă de multă deschidere, autoritățile de control trebuie, într-o primă fază, să atenționeze, nu să sancționeze, iar autoritățile centrale trebuie să realizeze că încă din 2014, Comisia Europeană a lansat o strategie privind dezvoltarea turismului costier.
Mesajul lui Roberto Tortora
În opinia președinteleu RESTO Constanța, o plajă ar trebui să aibă trei zone. De agrement, de bar și lounge și zona de plaja, de accesorii. Pentru asta e nevoie de un PUZ pentru cele 52 hectare de plajă de nisip în plus. Dar neavând acest PUZ și nu se știe când, atunci există o singura variantă, susține Roberto Tortora: „Cineva trebuie să ne pună condiția să putem să folosim plaja, să putem să ducem accesoriile în față, făcând o derogare de la legislație , o excepție, pentru acest sezon estival”.
Scandalurile din vara trecută, nu vor lispi nici în acest sezon estival. Din cauza plajelor întinse, mulți turiști din Mamaia au plecat în alte stațiuni. Anul acesta, numărul turiștilor din stațiunea care pe vremuri era emblematică pentru turismul românesc va fi și mai mic, spune Roberto Tortora. Turiștii sună și întreabă dacă hotelul este în zona plajei lărgite și când li se confirmă, renunță la rezervare. Este al doilea an in care Mamaia va suferi. Dacă se va mai întâmpla încă un an, Mamaia va dispărea. Turistul vrea confort, să fie servit, să facă plajă. Să mănânce la un restaurant. Au fost și operatori care au renunțat la contractele de închiriere anul trecut. Au cerut suspendarea contractelor pentru un sezon”.
Conducerea RESTO a cerut o întrevedere cu reprezentanți ai Ministerului Mediului și Ministerului Turismului, așteptând acum un răspuns. Odată ajunși acolo, nu vor pleca de la discuție până când nu vor găsi o soluție pentru plajele mărite. „Propunerea noastră este foarte clară. Să ne dea prin întrebuințare directă subsectoarele de plajă care sunt în fața beach barurilor existente, pe perioada contractului rămas. Pentru a ne putea desfășura cât de cât activitatea și a oferi servicii maxime turiștilor”, a declarat Roberto Tortora. El s-a arătat optimist de preocuparea pentru această temă, anunțată de miniștrii de resort, dar „să vedem că se va soluționa în favoarea turismului”.
Pe plan local, asociația patronală condusă de Roberto Tortora s-a văzut deja cu directorii Apelor Române Dobrogea Litoral, dar aceștia, deși binevoitori, par să fie „cu mâinile legate”. Iar în ceea ce privește relația cu autoritățile locale, speră să fie cât mai deschisă, pentru că, la acest moment, „mentalitatea autorităților este învechită, depășită”. Autoritățile locale trebuie să dea dovadă de multă deschidere, autoritățile de control trebuie, într-o primă fază, să atenționeze, nu să sancționeze, iar autoritățile centrale trebuie să realizeze că încă din 2014, Comisia Europeană a lansat o strategie privind dezvoltarea turismului costier.
Mesajul lui Roberto Tortora
„RESTO dorește optimizarea lucrurilor, dorește dialog cu autoritățile, dorim să aducem un plus turismului, o schimbare în bine. Vrem să facem parte dintr-o reforma a legislației turismului costier. Putem contribui pentru că avem oameni experimentați. Suntem într-un dialog bun cu asociațiile de profil din România. Suntem uniți. Ne dorim să avem o reprezentativitate puternică pe litoral. Trebuie să arătăm că nu suntem cârciumari, ci membri responsabili ai HORECA”. Vorbind în nume personal, Roberto Tortora a ținut să precizeze că problemele din turism nu il impiedică să iubească românii, care sunt oameni calzi, cordiali. „Sunt foarte multe lucruri bune în România, de aceea trăiesc aici”, a încheiat afaceristul italian.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii