Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) răspunde la întrebările ZIUA de Constanța! Despre implicarea serviciului în alegerile locale
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) răspunde la întrebările ZIUA de Constanța! Despre implicarea serviciului
24 Sep, 2020 00:00
ZIUA de Constanta
8313
Marime text
- Maiorul Cătălin Chirca a explicat, legat de rolul STS, că „soluțiile noastre intră în categoria «comunicațiilor de stat», fiind catalogate drept «speciale» prin faptul că asigură comunicarea și cooperarea autorităților și instituțiilor publice pentru susținerea funcțiilor statului român, de guvernare și securitate“.
- La scrutinul de duminică, 27 septembrie 2020, pentru realizarea întregii infrastructuri de comunicații care permite accesarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV), reprezentanții STS au instalat peste 9.000 de echipamente în toată țara.
- La procesele electorale vorbim despre două sisteme informatice puse la dispoziție de STS: Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, pe scurt, SIMPV și Sistemul informatic de centralizare a proceselor-verbale – SICPV.
- Dacă un alegător încearcă să-și exercite încă o dată dreptul de vot într-o altă secție, după ce a mai votat anterior, aplicația SIMPV semnalează că alegătorul respectiv a votat deja, menționând și secția unde a făcut acest lucru.
- „Ne dorim ca prin totalitatea măsurilor implementate de colegii noștri, procesul electoral să se desfășoare fără incidente tehnice“, a precizat maiorul Cătălin Chirca.
În „țara celor șapte servicii secrete“, cum este denumită, uneori, România, mulți sunt cei care, poate, ridică sceptic dintr-o sprânceană când aud că Serviciul de Telecomunicații Speciale are atribuții în buna desfășurare a procesului electoral. Cei care cred că așa-zișii „băieți cu ochii albaștri“ le ascultă telefoanele privesc cu suspiciune prezența unui serviciu în mecanismul electoral, chiar dacă această prezență, în cazul STS, se traduce prin tehnologie de ultimă generație.
Maiorul STS Cătălin Chirca, purtătorul de cuvânt al instituției, a fost de acord să dezvăluie, în cadrul unui interviu acordat ZIUA de Constanța, care este implicarea instituției în procesul de vot.
Totodată, maiorul STS a reiterat faptul că Serviciul de Telecomunicații Speciale nu este unul secret, spulberând astfel miturile care circulă pe seama instituției.
1. De când se ocupă Serviciul de Telecomunicații Speciale de partea comunicațională a procesului de votare?
Serviciul de Telecomunicații Speciale este autoritatea de stat desemnată prin lege să pună la dispoziția instituțiilor publice din România o gamă largă de servicii complexe, infrastructuri, rețele și sisteme securizate de comunicații și tehnologia informației. Mai simplu spus, activitatea noastră se aseamănă foarte mult cu cea a unor operatori de telefonie fixă și mobilă sau a unor furnizori de servicii internet, cu diferența că soluțiile noastre intră în categoria „comunicațiilor de stat“, fiind catalogate drept „speciale“ prin faptul că asigură comunicarea și cooperarea autorităților și instituțiilor publice pentru susținerea funcțiilor statului român, de guvernare și securitate.
Colegii mei sunt specialiști în comunicații, rețele, centre de date și sisteme informatice, dezvoltatori de programe și aplicații sau experți în securitatea informației, dar există și alte categorii profesionale care dezvoltă și ajută la funcționarea serviciilor IT&C pe care le furnizăm beneficiarilor.
Nu suntem un serviciu secret, așa cum se vehiculează de foarte multe ori în media, ci unul special, de securitate a comunicațiilor guvernamentale. Suntem o autoritate publică, cu profil eminamente tehnic.
Odată cu evoluțiile tehnologice în domeniul IT&C și identificarea de către Autoritatea Electorală Permanentă a unor noi instrumente tehnice, care, prin implementarea lor, pot contribui la îmbunătățirea modului de organizare a proceselor electorale, a reieșit și nevoia furnizării de către STS a serviciilor de comunicații și tehnologia informației în acest scop.
În urmă cu 13 ani, STS a pus la dispoziția președinților din secțiile de votare telefoane mobile, pentru a păstra legătura cu Birourile Electorale Județene.
În 2020, asigurăm, întocmai în litera legii, servicii de telecomunicații speciale, servicii de comunicații voce-date, dar, nu în ultimul rând, dezvoltăm și implementăm sistemele informatice stabilite de către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP).
În perioada 2009-2013, în cadrul unor proiecte pilot derulate împreună cu AEP, a fost testată o soluție tehnică pentru a verifica dacă persoana care s-a prezentat în secție a mai votat sau nu în altă parte. Au fost primii pași în implementarea unor sisteme informatice care să fie utilizate în cadrul proceselor electorale.
În 2016, prin reglementare în legislația electorală, instituției noastre i-a fost atribuită sarcina de a implementa un sistem informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, pe baza unor cerințe operaționale stabilite și furnizate de către AEP.
2. Care este rolul concret ce revine Serviciului de Telecomunicații Speciale în organizarea alegerilor, în general?
Toate activitățile pe care STS trebuie să le desfășoare sunt prevăzute în legislație și sunt completate punctual cu hotărâri și decizii ale Guvernului României, Autorității Electorale Permanente și Biroului Electoral Central.
Instituția noastră furnizează suportul tehnic de comunicații și tehnologia informației pentru birourile electorale și secțiile de votare, asigurând permanent măsuri de reziliență și securitate cibernetică.
Astfel, potrivit legii și la solicitarea instituțiilor care organizează procesele electorale, STS furnizează o gamă largă de servicii securizate, pornind de la instalarea telefoniei fixe și asigurarea internetului pentru birourile electorale, instalarea routerelor și echipamentelor care facilitează conectarea tabletelor din secțiile de votare la internet, distribuirea de telefoane mobile pentru președinții secțiilor de votare, configurarea și distribuirea tabletelor, până la implementarea sistemelor informatice: Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV), respectiv Sistemul informatic de centralizare a proceselor-verbale (SICPV).
STS asigură dezvoltarea și funcționarea sistemelor informatice, mentenanța acestora și a echipamentelor, precum și asistență tehnică, 24 de ore din 24. Pe linie de securitate cibernetică, cu ajutorul unui sistem de protecție dezvoltat de colegii mei, reușim să evaluăm și să audităm din timp eventualele vulnerabilități.
O altă misiune care ne revine este de a instrui operatorii de calculator.
Odată ce sunt desemnați de AEP, aceștia urmează un program de pregătire în cadrul căruia învață operațiunile pe care trebuie să le desfășoare înainte, pe timpul votării, precum și după închiderea secțiilor de votare. După sesiunile de instruire, operatorii de calculator, prin tragere la sorți, sunt repartizați în secțiile de votare. Operatorii de calculator nu sunt angajați ai STS. Pentru prima dată, pentru alegerile locale, STS instruiește și informaticienii. Nici ei nu sunt angajați ai STS. Aceștia sunt desemnați de primării.
3. Ce atribuții are și cu ce se ocupă efectiv STS în organizarea și desfășurarea scrutinului din 27 septembrie 2020? Ce este diferit la procesul alegerilor locale din 2020 față de scrutinul anterior, din punct de vedere al implicării Serviciului de Telecomunicații Speciale?
Spre deosebire de ultimul proces electoral, la alegerile locale apar Birourile electorale de circumscripție locală (BECL) și informaticienii. Sunt aproximativ 3.200 de BECL.
Pentru realizarea întregii infrastructuri de comunicații care permite accesarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV), colegii noștri au instalat peste 9.000 de echipamente în toată țara.
A însemnat un volum de muncă impresionant, dar cu o bună organizare a colegilor din teren, care s-au asigurat ca fiecare BECL să aibă servicii de voce și date mobile, precum și echipamentele necesare, am reușit să fim în grafic. Și pentru că vorbeam despre necesitatea unei organizări riguroase, este esențial să vă spun că noi am început pregătirile pentru a asigura comunicațiile pe parcursul alegerilor locale încă de acum câteva luni.
Am pus la dispoziție serviciile de telecomunicații speciale și de comunicații de voce și date pentru birourile electorale de circumscripție, precum și resursele necesare pentru configurarea adreselor de poștă electronică ale acestor birouri electorale. Atât în București, cât și în țară au fost distribuite telefoane mobile destinate centrelor de suport în relația cu publicul și cu birourile electorale de la toate nivelurile.
Colegii noștri au configurat tabletele pe care le vor utiliza atât operatorii de calculator din secțiile de votare – cei cărora alegătorii le prezintă cărțile de identitate, cât și tabletele utilizate de informaticienii de la birourile electorale – cei care sprijină activitatea președinților BECL pentru verificarea și centralizarea datelor din procesele-verbale.
Specialiștii STS au verificat nivelul acoperirii GSM a operatorilor publici în locațiile secțiilor de votare, iar unde a fost nevoie, au asigurat echipamentele de comunicații pentru amplificarea semnalului.
De-a lungul timpului, sistemele și aplicațiile informatice dezvoltate de STS au beneficiat de actualizări și îmbunătățiri, astfel că, în 2020, sistemul oferă operatorilor de calculator mai multe facilități, cum ar fi înregistrarea audio-video a operațiunilor efectuate de membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare pentru numărarea voturilor, verificarea corelațiilor din procesele-verbale, fotografierea și transmiterea în sistem a fotografiilor proceselor-verbale semnate de membrii secției de votare.
Atribuțiile unui operator de calculator sunt numeroase și, tocmai de aceea, pentru a veni în sprijinul lor, colegii mei sunt pregătiți să îi ajute. Pentru orice nelămurire sau situație pe care o întâmpină înainte, pe timpul și după încheierea procesului electoral, operatorii de calculator și informaticienii, precum și președinții secțiilor de votare și birourilor electorale pot apela numărul de telefon al Centrului de suport tehnic pentru a beneficia de asistență.
În funcție de situațiile întâmpinate, operatorii de calculator și informaticienii sunt direcționați către entitățile care îi pot ajuta:
pentru asistență tehnică privind sistemul informatic și de comunicații – operatorii din Call Center-ul STS;
pentru asistență de specialitate privind operațiunile electorale – centrul de suport al biroului electoral de circumscripție;
pentru asistență de specialitate privind completarea procesului-verbal – statisticienii INS.
Dacă situația semnalată este de competența noastră, colegii mei sunt pregătiți să le ofere recomandările necesare, dacă situația semnalată este de natură tehnică, prin centrele de intervenție operativă, personalul STS este pregătit să ofere asistență în teren, oriunde în țară, pentru asigurarea funcționării infrastructurii de comunicații și a echipamentelor informatice. STS are capacitatea să intervină, prin intermediul unor echipe specializate, pentru remedierea acestora, în toate locațiile care găzduiesc secții de votare.
4. Cum a afectat contextul epidemiologic actual activitatea STS în organizarea alegerilor din 27 septembrie 2020 și rolul său în acest scrutin?
Pandemia ne-a determinat să luăm măsuri suplimentare în toate activitățile susținute, astfel încât să fie respectate toate măsurile impuse de autoritățile competente și să fie asigurată permanent protecția adecvată împotriva îmbolnăvirii cu coronavirusul SARS-CoV-2.
La activitățile de predare a tabletelor și a altor echipamente am avut în vedere să asigurăm protecția personalului STS, dar și a celor care au primit dispozitivele electronice. Atât în Capitală, cât și în țară, am încercat să identificăm, alături de reprezentanții AEP, spații deschise precum stadioane sau alte zone generoase în care să putem păstra distanța între persoane. Pentru toți cei prezenți la sesiunile de predare-primire au fost puse la dispoziție echipamente de protecție - mănuși, viziere, măști, dezinfectanți - și s-a impus respectarea distanței de 1,5 m, întreaga procedură desfășurându-se pe parcursul mai multor zile.
În ceea ce privește sesiunile de instruire a operatorilor și a informaticienilor, acestea au loc atât în săli, cu respectarea normelor de prevenire și limitare a răspândirii noului coronavirus – COVID-19, cât și în sistem videoconferință. Am venit în sprijinul operatorilor de calculator și informaticienilor cu materiale informative, ghiduri și instrucțiuni, precum și cu tutoriale video, pe o platformă dedicată. De altfel, toate se regăsesc și pe site-ul nostru www.sts.ro, la secțiunea „Alegeri locale 2020“.
5. Care este infrastructura comunicațională avansată de Serviciul de Telecomunicații Speciale pentru scrutinul din 27 septembrie 2020? Vorbim despre zeci de mii de tablete, telefoane și alte dispozitive IT asigurate de STS în acest sens? Vorbiți-ne puțin, în măsura în care ne puteți furniza aceste informații, despre aplicația informatică ce verifică dreptul de vot, dezvoltată de STS. Se poate evita, cu ajutorul acestei aplicații, votul multiplu?
La procesele electorale vorbim despre două sisteme informatice: Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, pe scurt, SIMPV și Sistemul informatic de centralizare a proceselor-verbale – SICPV. Le voi prezenta pe rând.
Ce face SIMPV? Operatorii de calculator scanează partea de jos a cărții de identitate, preiau doar CNP-ul și îl trimit în sistem, iar sistemul afișează pe ecranul tabletei dacă persoana are sau nu drept de vot. În același timp, semnalează tentativele de vot ilegal și previne votul multiplu. Totodată, sistemul prezintă date statistice privind prezența la vot, însă nu are nicio implicare în procesul de numărare a voturilor.
AEP a desemnat operatorii de calculator, care au primit fiecare câte o tabletă de la STS și apoi au urmat etapa de instruire. Pe tableta utilizată de operatorul de calculator în secția de votare este instalată aplicația informatică ce verifică dreptul de vot, dezvoltată de STS, conform cerințelor operaționale elaborate de AEP.
Ce face această aplicație? Alegătorul intră în secția de votare, așază cartea de identitate în suportul pe care este poziționată tableta, operatorul de calculator scanează printr-un touch, pe ecranul tabletei, partea de jos a cărții de identitate, iar aplicația compară CNP-ul alegătorului cu baza de date furnizată de AEP. Această interogare prezintă pe ecranul tabletei un mesaj. Dacă e verde, înseamnă că alegătorul are drept de vot. Dacă mesajul este afișat într-o altă culoare, înseamnă că alegătorul:
• a mai votat;
• nu are drept de vot;
• are interdicții de exercitare a dreptului de vot.
În toate aceste cazuri, operatorul de calculator îi comunică președintelui secției de votare conținutul mesajului, iar președintele secției de votare decide dacă îi permite alegătorului să își exprime dreptul de vot. Așadar, sistemul doar semnalează, președintele secției de votare decide dacă alegătorul poate sau nu să voteze.
După încheierea procesului de vot, operatorii de calculator au în continuare atribuții, iar sistemul vine în sprijinul realizării acestora. Astfel, datele din procesele-verbale sunt trecute în format electronic pe tabletă de către operatorul de calculator, sub îndrumarea președintelui secției de votare, pentru verificarea corelațiilor. Președintele secției de votare verifică introducerea corectă a datelor pe tabletă, iar, în momentul în care datele sunt identice cu cele din procesul-verbal semnat de membrii secției de votare, le transmite în sistemul informatic.
Pentru transparența alegerilor, toate aceste formulare pentru verificarea corelațiilor de la nivelul secțiilor de votare vor fi afișate pe site-ul AEP atât în format electronic, cât și fotografie.
6. Să vorbim despre un caz ipotetic: să spunem că o persoană a fost detectată, cu sprijinul acestei aplicații, că ar încerca să fraudeze mecanismul de votare, prin votul multiplu. Aplicația sau informațiile furnizate de aplicația STS pot fi folosite ca probe împotriva persoanei respective, în sensul dovedirii vinovăției sale, în cadrul anchetei penale ori al unui eventual proces penal?
Dacă un alegător încearcă să-și exercite încă o dată dreptul de vot într-o altă secție, după ce a mai votat anterior, aplicația semnalează că alegătorul respectiv a votat deja, menționând și secția unde a făcut acest lucru. Potrivit hotărârii Biroului Electoral Central (BEC), în aceste situații, președintele secției de votare aduce mai întâi, la cunoștința alegătorului, că SIMPV a semnalat că şi-a mai exercitat o dată dreptul de vot la aceste alegeri şi că fapta unei persoane care votează de două sau mai multe ori constituie infracțiune.
În cazul în care alegătorul dorește în continuare să-şi exercite dreptul de vot, preşedintele secţiei va suna în Call Center, prin intermediul telefonului pus la dispoziţie de către STS și va solicita legătura cu preşedintele secţiei de votare unde alegătorul figurează deja înscris în SIMPV, în vederea identificării eventualei semnături a acestuia pe listele electorale. Este important să menționăm că această convorbire, realizată prin Call Center-ul STS, este înregistrată.
Ulterior, în funcție de verificările realizate de către președinții celor două secții de votare, se stabilește permiterea exercitării dreptului de vot.
Reiterez faptul că decizia privind permiterea exercitării dreptului de vot este numai a președintelui secției de votare.
7. Serviciul de Telecomunicații Speciale are atribuții ori sprijină și derularea votului prin corespondență, din diaspora?
La alegerile locale din 27 septembrie a.c. pot vota doar cetățenii aflați pe teritoriul României.
Instituțiile care stabilesc procedurile și modalitatea de desfășurare a proceselor electorale la care participă românii din diaspora sunt Autoritatea Electorală Permanentă și Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Serviciul de Telecomunicații Speciale vine în sprijinul acestor entități prin punerea la dispoziție a terminalelor informatice destinate funcționării sistemului informatic, acestea fiind distribuite de către MAE la secțiile de votare din străinătate.
De asemenea, în cazul desfășurării unor scrutine electorale în diaspora, pe lângă procesul de evaluare și instruire a operatorilor de tablete, selectați pentru secțiile de votare înființate în cadrul ambasadelor sau consulatelor, STS oferă și suport de specialitate acestora.
8. Cât de dificilă este asigurarea unui proces de votare corect, în contextul tehnologic actual, din punctul de vedere al atribuțiilor Serviciului de Telecomunicații Speciale?
Este un volum de muncă impresionant, care necesită o organizare riguroasă. Unii colegi se ocupă de partea de telefonie, alții verifică dacă este conexiune la date mobile, iar unde nu există, instalează routere, alții pregătesc tabletele, să conțină cartela SIM și credențialele pentru fiecare operator de calculator în parte, alți colegi se ocupă de distribuirea terminalelor.
Programatorii STS dezvoltă aplicația și asigură securitatea cibernetică, alții se preocupă de mentenanța serverelor care centralizează datele din procesele-verbale de la sediul BEC și lista poate continua. Practic, STS pune la dispoziție telefoane, tablete, servere, infrastructură tehnică, sisteme informatice, aplicații și soluții tehnice. Personalul din birourile electorale utilizează terminalele informatice și are acces la date, specialiștii noștri oferind sprijin tehnic doar acolo unde aceștia întâmpină dificultăți sau au nelămuriri.
Suntem conștienți că persoanele desemnate operator de calculator nu sunt de profesie tehnicieni, tocmai de aceea peste 200 de operatori STS sunt prezenți în Call Center pentru a le oferi sfaturi și recomandări de natură tehnică.
După cum am menționat și la alte procese electorale, pentru care am asigurat servicii de comunicații și tehnologia informației, STS își îndeplinește atribuțiile stabilite prin lege pentru organizarea acestora.
Este o perioadă încărcată pentru Serviciul de Telecomunicații Speciale, atât în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii de comunicații și tehnologia informației, cât și pentru acordarea asistenței de specialitate în centrele de preluare a apelurilor primite din partea președinților secțiilor de votare, a informaticienilor și a operatorilor de calculator.
Ne dorim ca prin totalitatea măsurilor implementate de colegii noștri, procesul electoral să se desfășoare fără incidente tehnice.
Citește și
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS)
42.173 de apeluri la 112, referitoare la COVID 19. Unde s-au înregistrat cele mai multe
#alegerilocale2020
Anunțul Serviciului de Telecomunicații Speciale legat de procesul electoral, în vreme de pandemie
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii