"Vreau sa fiu primarul Constantei"
"Vreau sa fiu primarul Constantei"Directorul CN APMC, Mircea Banias, a dorit sa devina medic. Destinul a facut sa urmeze o alta cale si sa se realizeze in cu totul alt domeniu. A terminat Institutul de Marina si a lucrat atat pe mare cat si pe uscat. In politica a intrat prima data in anul 1997 la PNL, iar pasul spre PD l-a facut in 2003, an in care PD Constanta a fost zguduit de o serie de crize interne soldate cu scindari. Pentru 2008, Banias vizeaza Primaria Constanta, daca sondajele il vor indica drept persoana potrivita la locul potrivit.
- De ce ati ales sa urmati o cariera in marinarie? O traditie in familie exista, in sensul ca tatal meu a lucrat in marina militara. Eu am terminat liceul la Ovidius in 1984, am avut o tentativa sa ma fac medic, am dat la medicina in sesiunea din vara, la Cluj, nu am reusit si ca sa nu stau un an acasa si pentru ca oricum imi formasem si o a doua optiune, m-am dus in toamna si am dat examen la Institutul de Marina. Nu mi-a fost foarte greu, pentru ca facusem un liceu de informatica si am avut profesori de exceptie. Cert este ca am ajuns la Institut, nu mi-a parut rau, si acum am nostalgia vietii de marinar. Este o meserie superba, plina de oportunitati, mi-e foarte greu sa cred ca as fi putut sa vad atatea locuri din lumea asta daca nu eram navigator. Am fost in Africa, Indonezia, Extremul Orient, Thailanda, o experienta deosebita. Marinaria cred ca era putin mai diferita in urma cu 10-15 ani, in sensul ca aveai timp sa stai si prin porturi, sa vizitezi, pe cand acum totul se intampla mult mai repede, marinarii nu mai au timp sa se plimbe, muncesc non-stop. Am terminat Institutul, am fost repartizat la sectia a II-a, la flota, am navigat la Navrom. Dupa 1993 am lucrat pe uscat. Am inceput la Romline, eram inginer la exploatare, ulterior am lucrat in serviciul navlosiri de la Romline, am lucrat o perioada de sase ani la o firma particulara, unde am fost director o perioada, dupa care in anul 1999 am dat concurs si am devenit administrator la Romline pana in 2000. Din toamna aceluiasi an, am devenit angajat al Administratiei Portului Constanta. "Pana sa ajung in PD, am activat ca membru in PNL si ca presedinte de organizatie la PP" - Cand ati intrat in politica? In 1997, m-am inscris in PNL, dar nu am avut functii politice. Insa m-a pasionat, pentru ca sunt un tip de dreapta si la momentul acela mi s-a parut cea mai buna alegere. -Cine v-a convins sa faceti pasul in politica? Tin minte ca am vorbit cu Gabi Ionita, care era in conducerea organizatiei municipale. Fusesem colegi la Romline. Practic, el m-a convins sa merg la PNL. Am stat pana in 2002. In acel an, doctorul Corneliu Neagoe pe care nu-l cunosteam m-a cautat si mi-a spus ca intentioneaza sa infiinteze o filiala in Constanta a Partidului Popular a lui Vasile Lupu si ca-l intereseaza persoane care vor sa faca un anumit gen de politica. Eu am un mare respect pentru domnul Neagoe. L-am pretuit intotdeauna. M-a interesat propunerea, am fost si presedinte al organizatiei municipale la acest partid. Din pacate, aici am dat peste cativa fosti membri PNTCD, care stiau sa faca un anumit gen de politica, cu tot felul de urzeli si uneltiri. Iar in 2003, impotriva curentului, in timp ce multi plecau din Partidul Democrat, eu m-am inscris in acest partid. In primul rand, pentru ca, la acea vreme, presedintele Basescu era singur impotriva tuturor si mi s-a parut ca e un lucru de admirat. Il cunosteam pe domnul presedinte din perioada in care eram director la Romline. Desi nu era o societate subordonata Ministerului Transporturilor, dumnealui, in calitate de ministru al Transporturilor a facut o serie de gesturi in sprijinul marinarilor care se confruntau cu probleme mari. - Practic, intrarea in PD si in cazul dvs de datoreaza admiratiei pentru Traian Basescu. Sigur. Nu am cerut nimic, la vremea aceea era si o alta conducere. Presedinte era doamna Mocanu si la municipiu, d-nul Turlacu. "Partidul Democrat este dator sa promoveze o persoana pentru Primaria Constanta" - In urma cu un an, cam pe timpul acesta, deveneati presedintele Organizatiei oamenilor de afaceri din Partidul Democrat. Din programul cu care ati fost ales, ce ati reusit sa puneti in practica? Foarte multe nu am reusit, pentru ca trebuie sa recunosc ca postul de director al CN APMC nu ma lasa sa am timp liber. Ori politica nu e o chestiune de timp liber, este un lucru pe care trebuie sa-l faci. Ne intalnim periodic cu conducerea organizatiei oamenilor de afaceri, ne-am propus in sfarsit sa devenim o organizatie a partidului care sa sprijine partidul in alegeri, de asemenea suntem in cautarea unui sediu care sa ne confere o oarecare independenta, noi am functionat pana acum in sediul organizatiei municipale. Ne mutam la sediul de pe Tudor Vladimirescu. - Organizatia oamenilor de afaceri se inhama si la desemnarea unui candidat la Primaria Constanta. Nu putem face abstractie de faptul ca s-a vorbit despre posibila dvs participare in alegeri... Cred ca Partidul Democrat este dator sa promoveze o persoana pentru Primaria Constanta, suntem totusi cea mai importanta forta politica. Trebuie sa fim onesti si sa recunoastem ca o pozitie din aceasta, intr-o companie nationala cum este CNAPMC, confera un avantaj celui care o conduce din punct de vedere al imaginii. Pentru inceput, eu mi-am exprimat dorinta sa particip la competitia din interiorul partidului, suntem mai multi colegi care ne-am exprimat intentia si urmeaza ca partidul sa-l desemneze pe cel mai bine plasat in sondaje, dupa care sa se vada si capacitatea Aliantei de a sustine acest candidat. Sau cea a PNL, asta ramane de discutat. - Important este sa va doriti sa deveniti candidat si apoi primar. Doriti acest lucru sau nu aveti de ales? Eu vreau sa fiu primarul Constantei. - V-am auzit vorbind foarte plastic despre fata urata a orasului, despre care afirmati ca nu poate fi acoperita cu fond de ten... In calitate de potential primar cum va doriti dvs sa arate Constanta? Ce le-ati spune oamenilor... Parerea mea este ca si electoratul, intocmai ca si clasa politica, ar trebui sa evolueze. Cred ca electoratul a evoluat mult mai repede decat clasa politica, in sensul ca are mult mai mult discernamant si ca perioada aia cand voturile se cumparau cu tot felul de favoruri trebuie sa dispara si la noi odata si odata. Prin natura functiilor pe care le-am ocupat, am avut posibilitatea sa calatoresc si am cunoscut primari si din Suedia, si din Croatia, inclusiv din fostul spatiu comunist, care au o anumita prestanta. Practic, noi ne indreptam spre civilizatie si trebuie sa probam si prin oamenii pe care-i alegem. Sunt anumite cerinte minimale pentru ca un om politic sa fie reprezentativ. Cred ca decenta si bunul simt sunt calitati pe care orice alegator trebuie sa le constate ca sa voteze. Din nefericire, din cauza situatiei sociale si economice din Romania, electoratul a raspuns pozitiv actiunile de genul pachetelul de Paste si Craciun, dar cred ca in scurt timp se vor lamuri ca aceste ajutoare de care oamenii sigur au nevoie, se pot acorda si sub alta forma. De exemplu, primaria ar putea atenua discrepantele dintre anumite categorii sociale printr-o politica de reducere a impozitelor locale. "Refacerea falezelor este singurul proiect pe care-l derulam in parteneriat cu primaria" - Am o curiozitate. Spuneati ca atunci cand ati intrat in PD, acolo exista o alta echipa de conducere. Echipa care, ulterior, a plecat in suturi la PSD. Nu v-a tentat sa-i urmati? Am fost intrebat si de Viorel Pana si de doctorul Bileca, dar nu am fost interesat. Doctrina PSD nu corespunde ideologiilor mele. - Apropo de Viorel Pana. Cum apreciati posibila revenire a acestuia in politica, poate chiar in Partidul Democrat? Nu cred ca se poate vorbi despre reintoarcerea in PD. Cred ca intotdeauna va cantari acel gest al lui Viorel cand prin demisia din partid a creat un dezechilibru serios grupului parlamentar al PD de la Senat. Prin urmare, nu stiu daca poate vorbi despre revenire. - Imediat dupa alegeri, au avut loc negocieri dure intre PNL si PD pentru Port. PD a avut castig de cauza si ati fost numit director al companiei. Ce contracte mostenite ati renegociat in avantajul Administratiei? Imediat dupa numire, am declansat actiunea de auditare, care a vizat cu precadere acele contracte care au adus grave prejudicii companiei. S-a constatat ca multe dintre clauzele incheiate cu societati comerciale, precum Utilnavorep SA, Consal Trade SRL, etc., au creat prejudicii pentru companie, in cele mai multe cazuri aflandu-se in situatia datorarii unor sume astronomice si, in acelasi timp, nejustificate catre partenerii contractuali. Contractul de prestari servicii de prevenire si stingere a incendiilor terestre precum si stingerea incendiilor la navele si instalatiile plutitoare aflate la cheu in porturile Constanta, Midia si Mangalia, incheiat intre CN APMC SA Constanta si societatea Consal Trade, a fost modificat. Compania a recuperat integral cheltuielile suportate pana la acel moment, cheltuieli ce se ridicau la 1.325.505 RON, precum si cota de profit de 1% aplicata la cuantumul sumelor platite pana in prezent. Contractul de prestari servicii de intretinere si reparatii sisteme de semnalizare aferent porturilor Constanta, Midia, Mangalia incheiat cu Utilnavorep a fost si el renegociat si modificat, pentru plata serviciilor prestate de societate, administratia obtinand, in urma demersurilor efectuate, o reducere de 10% din valoarea contractului. - Ati fost acuzat de primarul Radu Mazare ca nu ati dorit sa continuati acele proiecte demarate pe timpul guvernarii PSD - pasarela pietonala, marina etc. CN APMC colaboreaza cu administratia locala pentru refacerea falezelor. Este singurul proiect pe care-l derulam in parteneriat cu primaria. Pentru realizarea studiului de fezabilitate, au fost alocati 100.000 lei din partea APC si aceeasi suma din partea Primariei Constanta. Noi am realizat un proiect de prefezabilitate si am stabilit costul total la sase - sapte milioane de euro. Pentru a realiza colaborarea, a fost intocmita o comisie cu reprezentanti si din partea primariei. In ceea ce priveste o eventuala colaborare intre APC si primarie, pentru realizarea proiectului "Soseaua de coasta", nu revine in responsabilitatea APC. Soseaua de coasta are doua capete. Unul in Portul Tomis si celalalt in Mamaia. Noi ne-am gandit la Portul Tomis, unde am investit sume importante. Nu vad cum ne-am putea implica mai departe. - De la inceputul acestui an, Portul Constanta functioneaza in regim de Zona libera in urma HG 1908/2006. Acest lucru a adus si modificari pentru operatorii portuari - licente de munca, licente de operare. S-au realizat din mers aceste schimbari? Initiativa a apartinut de fapt Autoritatii Vamale, pentru ca odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, traficul de marfa prin Portul Constanta ar fi avut de suferit prin plata taxelor vamale. Acest lucru a adus o dinamizare a activitatii operatorilor portuari. O prima facilitate este ca marfurile pot stationa pe o durata nedeterminata in terminalele portuare. A doua facilitate o prezinta scutirea de taxe vamale pentru agentii economici care isi duc marfa, prin Portul Constanta, oriunde in lume, fara cheltuieli. Incepand cu luna februarie, agentii economici din perimetrul Zonei libere sunt obligati sa obtina licente de munca si de operare. Iar acest lucru se va reglementa foarte curand. "Incineratorul va intra efectiv in exploatare pe 13 martie" - Ce a insemnat, pentru Portul Constanta, intrarea Romaniei in UE? Nu stiu daca neaparat trebuie sa ne referim la primele trei luni ale acestui an. Cel mai important proiect de investitii pe care il avem in derulare, aflat in faza de desemnare a constructorului, este terminalul de barje. Este un proiect de importanta europeana, care creeaza conditii de fluidizare a transportului pe barje in portul Constanta si pentru reducerea riscului de accidente la minimum. Sa nu uitam de importanta pe care o are conexiunea la reteaua de transport europeana, respectiv coridorul 7 - Dunarea, coridorul 4 - rutier si de cale ferata, coridorul 9 - rutier, precum si pozitionarea sa pe ruta viitorului oleoduct Constanta - Trieste, proiect european care va strabate cinci state, Romania fiind unul dintre ele. Importanta portului Constanta este majora pentru Europa Centrala si de Est si rolul sau va creste considerabil. - Se va construi terminalul de gaze naturale lichefiate? Speram. Am primit anul trecut vizita unei delegatii din Qatar pentru realizarea acestui proiect, de circa trei miliarde euro. Va fi cea mai mare investitie din portul Constanta. Noi oferim fie locatia de pe insula artificiala, fie pe partea interioara a digului de sud, unde se poate construi o dana specializata, urmand ca rezervoarele sa fie localizate in fosta zona libera. - Care e povestea celebrului incinerator? Incineratorul face parte dintr-un proiect mai amplu initiat de CN APMC, in anul 2001, prin care CN APMC doreste sa respecte normele internationale de mediu in vigoare. Valoarea initiala a proiectului a fost estimata la 16,6 milioane de euro. Incineratorul de deseuri din Portul Constanta este un obiectiv din cadrul Componentei de mediu aferenta "Proiectului privind Mediul si Infrastructura in Portul Constanta", proiect finantat in proportie de 49% de catre Banca Europeana de Investitii si 51% din surse proprii CN APMC. Rambursarea creditelor catre Banca Europeana de Investitii se va face in perioada 2006-2015, iar catre BRD, in perioada 2006-2010. Avand in vedere ca APC se afla in imposibilitatea de operare a incineratorului de deseuri, intrucat aceasta activitate nu este inclusa in obiectivul de activitate al companiei, recuperarea creditelor rambursabile era posibila in masura inchirierii acestui obiectiv unei societati comerciale specializate, in schimbul obligatiei de plata a unei chirii lunare. Chiria este fixata la un nivel care va permite recuperarea investitiei intr-o anumita perioada de timp, cu realizarea unui profit minim pentru companie. - Licitatia a fost castigata de Rosal, care inca nu opereaza pentru coletarea si neutralizarea deseurilor... Operatorul incineratorului va trebui sa respecte legislatia in vigoare pentru ca va fi monitorizata atat de noi cat si de Agentia de Protectie a Mediului. La sfarsitul anului trecut, Rosal a obtinut si autorizatia de mediu. Conform graficului transmis de constructor, furnizorul echipamentului a efectuat probele de functionare si urma ca specialistii francezi sa se deplaseze la Constanta pentru efectuarea testelor de ardere precum si predarea instalatiei catre utilizator. Pentru ca a intervenit un incident, francezii nu au mai ajuns la termenul stabilit initial. Acest lucru se va intampla pe data de 13 martie. - Rosal a inceput sa plateasca chiria catre companie? Au inregistrat o restanta de doua luni de zile, justificabila prin faptul ca in lipsa probelor, functionarea in regim continuu nu s-a putut realiza. Incineratorul va intra efectiv in exploatare dupa finalizarea probelor tehnologice la cald si prezentarea la Agentia de Protectie a Mediului a rezultatului automonitorizarii emisiilor rezultate in timpul probelor. Noi le-am facturat deja cele doua luni din contract si probabil vor veni la sa discutam pentru o reesalonare pentru cele doua luni de neplata. Oricum, in cazul in care firma castigatoare nu isi va respecta clauzele contractuale, contractul va fi reziliat si se va relua procedura de licitatie. "Portul Constanta vizeaza proiecte mari de infrastructura" - Ce urmareste strategia de dezvoltare a Portului pe termen mediu? Strategia pentru perioada 2007 - 2013 a Portului Constanta vizeaza proiecte de infrastructura. Mare parte din aceste proiecte sunt localizate in partea de sud a portului, zona de dezvoltare viitoare care beneficiaza de adancimi mari si se afla in apropierea legaturii cu Dunarea, fapt ce va spori importanta portului Constanta in conjunctura comertului international. In aceasta directie se inscrie si proiectul intocmit cu specialistii de la Via Donau, din Austria, pentru dezvoltarea traficului de containere pe Dunare. Este o investitie pe care nu multi si-o permit, dar care va fi profitabila. Datele care au stat la baza studiului arata ca peste 20% containerele care pleaca din Rotterdam si Anvers sunt transportate pe cale fluviala. Odata cu dezvoltarea flotilei de containere, in cadrul proiectului Via Donau, Dunarea va deveni o cale de transport foarte cautata. La aceasta va contribui punerea in functiune a Canalului Dunare - Bucuresti, un proiect ambitios si util. In Uniunea Europeana se acorda o mare atentie mediului, iar transportul pe apa este cel mai putin poluant. Romania va fi interesata sa il dezvolte, atat din ratiuni economice, cat si de mediu. Trebuie spus ca la un anumit numar de containere si la o anumita cantitate de marfa, transportul fluvial este mai ieftin decat cel rutier si chiar decat cel feroviar. - APC colaboreaza cu patronatul din turism, cu CJC in vederea promovarii turismului maritim? Vestile bune vin din domeniul transportului de pasageri, unde anul trecut s-a inregistrat o crestere de 32 la suta fata de 2005. Cresterea s-a datorat si noului terminal de pasageri. Desi exista bune relatii de colaborare cu porturile Istanbul si Odessa, instituirea unor linii de feribot catre aceste destinatii ramane apanajul agentilor economici interesati. In acest sens, compania CFR Marfa, care detine doua nave, nu ar manifesta interes din cauza ca feriboturile sale sunt mari consumatoare de resurse si liniile sunt neprofitabile in aceste conditii.Scris de: {autor}Interviu realizat de Lavinia SICLITARU{/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp