Ca urmare a scăderii drastice a cifrei de școlarizare în învățământul constănțean Normele profesorilor vor depinde de abilitățile manageriale ale directorilor
Ca urmare a scăderii drastice a cifrei de școlarizare în învățământul constănțean: Normele profesorilor
22 Jan, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
3839
Marime text
Cifra de școlarizare pentru anul școlar 2021-2022 va fi una drastic afectată de natalitatea în scădere, dar și pe fondul apariției, în urmă cu opt ani, a clasei pregătitoare, care a bulversat înscrierile în învățământul preuniversitar, scindând generația de foști preșcolari fie către clasa pregătitoare, fie către clasa I.
Dacă anul trecut, în județul Constanța, finalizau gimnaziul 6.257 de elevi, anul acesta se înregistrează o scădere a numărului de absolvenți cu 1.000, după cum a declarat ieri, în conferința de presă, inspectorul școlar general Sorin Mihai.
„Certitudinea de la acest moment este legată de faptul că avem cu 1.000 de elevi mai puțini la clasa a VIII-a pentru anul școlar viitor. Este clar că dacă se păstrează cifra de școlarizare la acest moment dispar undeva la vreo 37 de clase.
Dar, din ceea ce ni s-a comunicat din partea Ministerului Educației, se va modifica metodologia raportată la fundamentarea cifrei de școlarizare, în sensul că se preconizează că va scădea numărul de elevi aferent fiecărei clase a IX-a și atunci vom avea o îmbunătățire a situației actuale, față de ceea ce ne-am preconizat. Dacă vom avea mai puțini elevi la clasă, evident vom umbla pe fundamentarea cifrei de școlarizare și atunci vom reveni”, a afirmat prof. Mihai.
De unde vor fi reduse clase de-a IX-a?
Conform declarației inspectorului general, s-au solicitat micșorări ale cifrei de școlarizare la liceele teoretice.
„Vor fi anumite clase care nu vor mai putea fi susținute ca anul trecut, oricât ne-am dori să le păstrăm, pentru că nu există suficientă populație școlară care să intre în clasele respective.
Cu precădere ne interesează ca învățământul profesional să nu aibă de suferit în niciun fel, așadar acolo nu vom interveni. De asemenea, învățământul vocațional, care implică o anumită zonă de continuitate, nu va avea diminuări din acest punct de vedere. Este vorba despre Colegiul de Arte «Regina Maria», Liceul cu program sportiv și Colegiul Pedagogic, unde există o continuitate firească a activității didactice, plecând de la clasa a VIII-a către clasa a IX-a, cu mici modificări. Și-atunci trebuie să ne gândim ce avem de respectat ca raport, respectiv să avem 60% învățământ profesional, clase de liceu tehnologic și clase de profesională, și 40% liceele teoretice și liceele vocaționale”, a declarat șeful ISJ Constanța.
În ceea ce privește normele profesorilor, inspectorul școlar general a declarat că acest capitol depinde de abilitățile manageriale ale fiecărui director. „Din punctul meu de vedere, trebuie să se facă o analiză la nivelul fiecărei unități de învățământ. Această proiecție a numărului de elevi per ansamblu o aveau la dispoziție și dumnealor, se știa că va exista o scădere în anul școlar viitor. Cine a fost prevăzător, gospodar, s-a pregătit, măcar mental, pentru acest moment”, a conchis „generalul”.
xxx
Aseară, la închiderea ediției, am primit din partea Biroului de comunicare al Ministerului Educației un important anunț, legat de micșorarea numărului de elevi la clasă.
Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a decis că numărul de elevi în clasele de început de ciclu, în învățământul liceal cu frecvență - zi, se va reduce:
- de la 28 la 24 de elevi în clasă pentru filiera tehnologică și învățământul profesional, inclusiv dual, precum și pentru filiera vocațională - profil sportiv, teologic, pedagogic şi învățământul liceal de artă;
- de la 28 la 26 de elevi în clasă pentru filiera teoretică.
Joi, 21 ianuarie 2021 a fost transmis la Monitorul Oficial ordinul de ministru pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular, precum și emiterea avizului conform în vederea organizării rețelei unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2021-2022. Astfel, decizia de astăzi modifică ordinul de ministru nr. 5.599/2020.
Având în vedere modificările promovate, activitățile specifice mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar (privind constituirea, încadrarea şi vacantarea posturilor didactice/catedrelor din unităţile de învăţământ preuniversitar) au fost decalate corespunzător.
Astfel, inspectoratele şcolare vor transmite până la data de 1 februarie 2021, la Ministerul Educaţiei, proiectele planurilor de școlarizare revizuite conform noilor reglementări, în vederea fundamentării cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat.
Citește și:
Vestea tăierii masive a claselor de liceu a declanșat reacția Consiliului Județean al Elevilor constănțeni
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii