Ce-și doresc directorii constănțeni de la ministrul Educației. „Cum este țara, așa este educația!“
Ce-și doresc directorii constănțeni de la ministrul Educației. „Cum este țara, așa este educația!“
20 Jan, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
6042
Marime text
Fie că nu știe... sigur sau nu vrea să facă public încă „verdictul“ de luni, când noul Guvern va fi anunțat și în a cărui structură s-ar părea că va exista un nou ministru al Educației, în persoana universitarului Ecaterina Andronescu, vineri, 19 ianuarie, Liviu Marian Pop s-a aflat la Constanța, unde a avut o serie de întâlniri, prilej cu care a făcut mai multe promisiuni.
În prima parte a zilei s-a întâlnit cu primarul, cu președintele Consiliului Județean și cu subprefectul, pentru a dezbate reînființarea Liceului Militar de Marină la Constanța. În conferința de presă ce a urmat, a declarat că în luna septembrie, cu certitudine, se va inaugura această formă de învățământ, mai ales că înființarea aceluiași profil la Craiova s-a bucurat de un neașteptat succes.
În a doua parte a zilei, s-a aflat la Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu“, unde a stat de vorbă cu directorii unităților de învățământ constănțene pe marginea planului-cadru pentru învățământul liceal aflat în plină dezbatere.
În deschiderea întâlnirii, Liviu Pop a declarat că își dorește ca în toamnă să pună în dezbaterea Parlamentului o nouă lege a educației, întrucât actuala este mult prea... modificată. „Există 365 de articole și peste 1.500 de alineate, iar noua lege mi-aș dori să nu aibă mai mult de 100 de articole-cadru, asupra cărora să nu mai intervenim pentru orice fleac“, a spus ministrul, adăugând că aproape 30% din actuala lege nu se respectă. De asemenea, a precizat că de această dată Academia Română a acceptat să se implice în regândirea noii legi.
Deși la început s-au codit să ia cuvântul, în cele din urmă, directorul Andrei Szemerjai a „spart gheața“ cu eterna sa problemă legată de subfinanțarea învățământului vocațional. Ministrul a declarat că se află în discuții o finanțare diferențiată a liceelor vocaționale, de sport sau artă, dar și a unor unități de învățământ din mediul rural a căror cifră de școlarizare este sub efective, ca urmare a poziționării geografice.
Atât directorul Vasile Nicoară - Colegiul „Mircea cel Bătrân“, cât și prof. Cristina Anghel - Liceul Teoretic „Ovidius“ i-au supus atenției ministrului nevoia unei autonomii în recrutarea personalului din școală, dar mai ales aerisirea calendarului mobilităților, care este foarte greoaie și impune foarte multe limitări. Ba chiar prof. Nicoară a solicitat o regândire a mobilităților de așa manieră încât să ofere posibilitatea unor profesori remarcabili cum este Ion Băraru să rămână alături de elevi și peste cei trei ani de prelungire prevăzuți de lege.
Directorul Constantin Caracoti - Liceul Teoretic „Traian“ a solicitat regândirea Bacalaureatului pe mai multe tipuri, dar și renunțarea la numeroasele evaluări naționale, pentru că elevii ajung să fie evaluați inutil de patru ori până în clasa a VIII-a. Mai mult, a propus revenirea la organizarea admiterii de către fiecare liceu.
Reprezentanții elevilor și profesorii de limbi străine s-au arătat deranjați de reducerea numărului de ore de limbi străine în noul plan-cadru propus, mai ales pe fondul unei dezvoltări economice care presupune primordial cunoașterea unei limbi de circulație internațională. Reprezentantul elevilor de la Colegiul „Mircea“ a solicitat regândirea unor opționale mai atractive, întrucât cele actuale sunt atât de neinteresante, încât elevii ajung să le aleagă pe cele mai ușoare. Ei și-ar dori opționale de biologie sau fizică, dar în limba engleză, spre exemplu.
Evident că din discursul ministrului Educației nu au lipsit câteva accente de dezamăgire la adresa actualei situații în care a ajuns învățământul românesc, acesta afirmând: „Cum este țara, așa este educația! Cum este educația, așa este țara!“, adăugând că există prea mult balast care trage în jos tot ce se face bun. Liviu Pop a mărturisit că în cele șase luni de mandat a încercat să aducă o normalitate și să îndrepte lucruri pe care le-a reclamat din postura de lider sindical. „Tot ceea ce nu mi-a plăcut mie ca lider sindical am vrut să schimb ca ministru!“
A surprins, la final, audiența, declarând că „avem un sistem de educație în care am ajuns să ne fie frică să luăm decizii, pentru că 27 de ani am lăsat școala la voia unuia sau altuia“ și că acum ar fi necesari circa trei ani de investiții serioase, pentru a nu se pompa la infinit bani într-o gaură neagră.
I-a rugat, de asemenea, pe profesori să se implice cu mai mult curaj în elaborarea noilor manuale. „Las cu limbă de moarte ca cine se implică să primească gradație de merit pe toată perioada didactică“, a precizat acesta.
Vom mai reveni asupra temelor discutate în cadrul acestei întâlniri.
În prima parte a zilei s-a întâlnit cu primarul, cu președintele Consiliului Județean și cu subprefectul, pentru a dezbate reînființarea Liceului Militar de Marină la Constanța. În conferința de presă ce a urmat, a declarat că în luna septembrie, cu certitudine, se va inaugura această formă de învățământ, mai ales că înființarea aceluiași profil la Craiova s-a bucurat de un neașteptat succes.
Prea ușor s-a renunțat la limbile străine. „Vrem opționale mai interesante!“
În a doua parte a zilei, s-a aflat la Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu“, unde a stat de vorbă cu directorii unităților de învățământ constănțene pe marginea planului-cadru pentru învățământul liceal aflat în plină dezbatere.
În deschiderea întâlnirii, Liviu Pop a declarat că își dorește ca în toamnă să pună în dezbaterea Parlamentului o nouă lege a educației, întrucât actuala este mult prea... modificată. „Există 365 de articole și peste 1.500 de alineate, iar noua lege mi-aș dori să nu aibă mai mult de 100 de articole-cadru, asupra cărora să nu mai intervenim pentru orice fleac“, a spus ministrul, adăugând că aproape 30% din actuala lege nu se respectă. De asemenea, a precizat că de această dată Academia Română a acceptat să se implice în regândirea noii legi.
Deși la început s-au codit să ia cuvântul, în cele din urmă, directorul Andrei Szemerjai a „spart gheața“ cu eterna sa problemă legată de subfinanțarea învățământului vocațional. Ministrul a declarat că se află în discuții o finanțare diferențiată a liceelor vocaționale, de sport sau artă, dar și a unor unități de învățământ din mediul rural a căror cifră de școlarizare este sub efective, ca urmare a poziționării geografice.
Atât directorul Vasile Nicoară - Colegiul „Mircea cel Bătrân“, cât și prof. Cristina Anghel - Liceul Teoretic „Ovidius“ i-au supus atenției ministrului nevoia unei autonomii în recrutarea personalului din școală, dar mai ales aerisirea calendarului mobilităților, care este foarte greoaie și impune foarte multe limitări. Ba chiar prof. Nicoară a solicitat o regândire a mobilităților de așa manieră încât să ofere posibilitatea unor profesori remarcabili cum este Ion Băraru să rămână alături de elevi și peste cei trei ani de prelungire prevăzuți de lege.
Directorul Constantin Caracoti - Liceul Teoretic „Traian“ a solicitat regândirea Bacalaureatului pe mai multe tipuri, dar și renunțarea la numeroasele evaluări naționale, pentru că elevii ajung să fie evaluați inutil de patru ori până în clasa a VIII-a. Mai mult, a propus revenirea la organizarea admiterii de către fiecare liceu.
Reprezentanții elevilor și profesorii de limbi străine s-au arătat deranjați de reducerea numărului de ore de limbi străine în noul plan-cadru propus, mai ales pe fondul unei dezvoltări economice care presupune primordial cunoașterea unei limbi de circulație internațională. Reprezentantul elevilor de la Colegiul „Mircea“ a solicitat regândirea unor opționale mai atractive, întrucât cele actuale sunt atât de neinteresante, încât elevii ajung să le aleagă pe cele mai ușoare. Ei și-ar dori opționale de biologie sau fizică, dar în limba engleză, spre exemplu.
„Cu mine sau fără mine...“
Evident că din discursul ministrului Educației nu au lipsit câteva accente de dezamăgire la adresa actualei situații în care a ajuns învățământul românesc, acesta afirmând: „Cum este țara, așa este educația! Cum este educația, așa este țara!“, adăugând că există prea mult balast care trage în jos tot ce se face bun. Liviu Pop a mărturisit că în cele șase luni de mandat a încercat să aducă o normalitate și să îndrepte lucruri pe care le-a reclamat din postura de lider sindical. „Tot ceea ce nu mi-a plăcut mie ca lider sindical am vrut să schimb ca ministru!“
A surprins, la final, audiența, declarând că „avem un sistem de educație în care am ajuns să ne fie frică să luăm decizii, pentru că 27 de ani am lăsat școala la voia unuia sau altuia“ și că acum ar fi necesari circa trei ani de investiții serioase, pentru a nu se pompa la infinit bani într-o gaură neagră.
I-a rugat, de asemenea, pe profesori să se implice cu mai mult curaj în elaborarea noilor manuale. „Las cu limbă de moarte ca cine se implică să primească gradație de merit pe toată perioada didactică“, a precizat acesta.
Vom mai reveni asupra temelor discutate în cadrul acestei întâlniri.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii