Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:10 21 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Consiliul Național al Elevilor Ce efecte vor avea noile criterii de acordare ale burselor

ro

31 Aug, 2023 10:33 1075 Marime text
Foto cu rol ilustrativ.
  • Elevii reprezentanți ai CNE salută noua procedură de acordare a burselor școlare, propusă de Ministerul Educației.
  • Astfel, Consiliul Național al Elevilor menționează că noua metodologie de acordare a burselor școlare este „o schimbare binevenită, ce aduce mai multă echitate în sistem“.
 
Conform unui comunicat de presă transmis de Consiliul Național al Elevilor (CNE), în cursul săptămânii trecute, a fost publicată în consultare publică metodologia-cadru de acordare a burselor școlare.
 
Astfel, elevii reprezentanți precizează că noua metodologie este „o schimbare binevenită, ce aduce mai multă echitate în sistem“.
 

„Bursele școlare și criteriile de acordare au o istorie lungă și anevoioasă. În luna februarie 2023, Consiliul Național al Elevilor a solicitat transformarea sintagmei «30% din elevii unei școli gimnaziale/liceu» din proiectul de lege a educației, referitoare la criteriul de acordare a burselor de merit în «30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu sau liceu».
 
Această propunere s-a concretizat în noua Lege a învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (la art. 108 alin. 12) și, ca urmare, trebuie să fie transpusă și în legislația subsecventă, prin metodologia propusă de Ministerul Educației“, punctează CNE.

 
Până acum, bursa de merit era obținută în urma atingerii unui prag minim al mediei. Această măsură era una discriminatorie, deoarece nu toți elevii au aceleași oportunități în familie sau în comunitatea lor.
 
În plus, criteriile de evaluare nu sunt unitare în toate școlile, dat fiind că nu există încă o evaluare standardizată la nivel național.
 
Potrivit datelor furnizate de elevii reprezentanți, în 2021-2022, aproximativ 35% din toți elevii de gimnaziu și liceu (aproximativ 1.280.000) au primit bursă non-socială: de merit (peste 8,50 – 369.946), de studiu (7,50-8.50 – 74.299) sau performanță (651). În 2022-2023, aprox 34% din toți elevii de clasele V-XII au primit bursă non-socială: de merit (peste 9,50 – 268.299) de studiu (7,50-9.50 – 95.612) sau performanță (9.996), dat fiind că s-au modificat criteriile și a fost scoasă clasa a V-a.
 

„Analiza acestor date prin raportare la rezultatele obținute la examenele naționale conduce la o situație paradoxală: numărul mediilor mari a crescut, în vreme ce rezultatele statistice înregistrate la examene sunt în regres.
 
Se poate observa cum stabilirea unui prag de medie nu face altceva decât să crească artificial rezultatele obținute la clasă, care nu se justifică în condițiile unor evaluări standardizate“, transmite CNE.

 

Care ar fi avantajele noii metodologii de acordare a burselor?
 
Consiliul Național al Elevilor precizează că acordarea procentuală a burselor de merit ar putea aduce beneficii în direcția unei distribuții mai echitabile a resurselor în sistemul public între elevii cu o situație socio-economică favorabilă și cei proveniți din medii nefavorabile.
 
De asemenea, va diminua diferențele în modul în care sunt alocate resursele și sunt privite școlile din mediul urban față de cele din mediul rural sau colegiile naționale față de restul liceelor.
 
În plus, prin încurajarea și recunoașterea eforturilor și a progreselor la nivel de clasă, modificarea adusă în noua reglementare contribuie la creșterea motivației în rândul elevilor care nu vor pot putea atinge niciodată pragul minim de 9,50 și care au cea mai mare nevoie să fie încurajați.
 
Acest prag este de neatins pentru cei mai mulți dintre elevii din mediul rural, unde jumătate dintre elevi au media la evaluarea națională mai mică de 5,50 și care, mai departe, ajung la liceu, cu medie de admitere mică. Astfel, există clase unde toți elevii beneficiază de burse de merit, dar și foarte multe alte clase sau școli întregi unde niciun elev nu se ridică la acest standard, chiar dacă depun eforturi în procesul de învățare.

 
Nenumărate studii la nivel internațional arată că rezultatele educaționale ale elevilor sunt în mare măsură determinate de nivelul de educație și bunăstare materială al părinților, respectiv de statutul socio-economic.
 

„Faptul că obținerea bursei de merit este un obiectiv fezabil îi va încuraja și pe elevii din medii vulnerabile să facă eforturi mai mari pentru a progresa și a se afla printre primii din clasă, indiferent de sistemul de evaluare de la clasă sau de nivelul acesteia.
 
Pe termen lung, o astfel de reglementare ar putea inclusiv să crească numărul de elevi din școlile cu oportunități reduse care reușesc să promoveze examenele naționale, fiind constant motivați la nivelul clasei să fie printre cei mai buni“, explică elevii reprezentanți.


Citește și:

Ligia Deca, anunț despre bursele de studiu pentru străini! „Astfel sunt promovate limba și cultura țării noastre“
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii