Două decenii de învăţământ superior artistic la Constanţa Premiera naţională a music-hallului „Cocoşatul de la Notre-Dame“, eveniment aniversar al studenţilor Facultăţii de Arte
Două decenii de învăţământ superior artistic la Constanţa: Premiera naţională a music-hallului „Cocoşatul
21 Jun, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
2199
Marime text
Pentru Facultatea de Arte a Universităţii „Ovidius“ din Constanţa, 2018 reprezintă un an foarte important în devenirea sa, învăţământul superior artistic debutând în oraşul nostru acum două decenii.
Ieri, în Sala Studio a facultăţii, a avut loc o conferinţă de presă ocazionată de prezentarea premierei spectacolului „Cocoşatul de la Notre-Dame“, în regia Danielei Vitcu (decan din 2012), premiat la cea de-a XV-a ediţie a Festivalului „Buzăul iubeşte teatrul“ cu Premiul special al juriului (secţiunea studenţi).
Ieşirea la rampă se va produce, aşadar, mâine, de la ora 19, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ (preţul unui bilet este 25 de lei). Dar spectatorii sunt aşteptaţi cu o oră mai devreme, începând cu ora 18, pentru a juriza expoziţia din foaier cu cele 60 de logo-uri propuse de studenţii de la Arte pentru a reprezenta Anul Centenar şi 140 de ani de la unirea Dobrogei cu România.
Şi pentru că premiera de mâine seară este dedicată celei de-a 20-a aniversări a învăţământului artistic, am întrebat-o pe prof. Daniela Vitcu care ar fi atuurile cu care Facultatea de Arte de la Constanţa îşi atrage boboci. „Noi nu ne dorim studenţi numai de acasă. Ne dorim să aducem şi din ţară, ca dovadă, la ora actuală ne lăudăm că avem studenţi şi de la Târgu Jiu, Botoşani, Suceava, Slobozia, Petroşani, Buzău. Şi ei sunt aici, la Constanţa, datorită absolvenţilor noştri. Pentru că directorul teatrului din Târgu Jiu - Cosmin Breguţă - este absolventul nostru. În plan naţional, eu consider că suntem plasaţi destul de bine. Absorbţia pe piaţa muncii este de 87%. Pe lângă seriozitate, profesionalism, avem şi marea de partea noastră. Nu avem o bază materială extraordinar de bună, dar stăm bine. De exemplu, Sala Studio în care ne aflăm a fost inaugurată acum doi ani. Avem şi noi în plan o scenă precum la Târgu Mureş sau la UNATC, avem în proiect să realizăm mai mult de atât“, a mai spus decanul de la Arte.
Ideea acestui spectacol a pornit acum câţiva ani, când am avut nişte discuţii cu domnul Dumitru Lupu legate de acest music-hall. Poate că eu am simţit nevoia de frumuseţe umană, pentru că, din punctul meu de vedere, «Cocoşatul» este un reper de frumuseţe umană, în contrast cu fizicul lui. În absenţa regretatului maestru, am avut încredere în proaspătul nostru absolvent Alexandru Neş, cu care am mai lucrat pe momente mici, pentru că rolul compozitorului este cel mai important. Am vrut să facem un spectacol 100% românesc. De asemenea, trebuie să mulţumim doamnei Carmen Aldea Vlad pentru că şi-a pus mintea cu noi, pentru că nu suntem încă profesionişti, dar nici amatori. Dar e bine să ţintim sus.
Cu coregraful Stela Cocârlea colaborez de mulţi ani, aşa încât totul a venit de la sine.
Îmi place să fac spectacole angrenând studenţi cu profesori, licenţă cu master, pentru că aşa îi forţăm pe cei mici să crească, să pună osul la treabă. Să înţeleagă că această meserie nu este una uşoară, că a fi artist nu e de ajuns să te înscrii la facultatea de teatru. Punem accent pe disciplină, chiar cazonă“.
La finalul conferinţei, a apărut întrebarea de ce acest spectacol-premieră nu şi-a găsit locul în cea de-a treia ediţie a Festivalului „Miturile Cetăţii“. Pentru a înlătura orice speculaţii şi din dorinţa de a îngropa o... „secure“, am discutat cu Dana Dumitrescu, directoarea Teatrului de Stat, organizatorul evenimentului: „Facultatea de Arte ar fi trebuit să vină în completarea agendei Teatrului de Stat cu o propunere pe care cu certitudine nu aş fi refuzat-o, aşa cum de altfel s-a întâmplat acum doi ani, la prima ediţie. Cu Colegiul de Arte, care va prezenta «Hamlet», ne-am pus de comun acord. La UNATC mi s-a făcut o propunere. De aici nu am avut niciun fel de propunere, despre nimic, cu toate că Mirela Pană a avut la un moment dat o discuţie, când erau încă în repetiţii. Şi cu toate că am declarat public că intenţionăm să creăm şi o secţiune studenţească. Dacă îmi propuneau şi aş fi spus Nu înţeleg să fi apărut o problemă, dar în lipsa oricărei discuţii, nu văd ce mi se reproşează. Există un selecţioner de festival care alege spectacole din toată România şi din străinătate şi trimite scrisori teatrelor. În situaţia unor şcoli sau facultăţi, ei trebuie să vină cu propuneri“, exact cum, de altfel, declara la conferinţa de presă şi Lică Gherghilescu, directorul Teatrului pentru Copii şi Tineret.
Ieri, în Sala Studio a facultăţii, a avut loc o conferinţă de presă ocazionată de prezentarea premierei spectacolului „Cocoşatul de la Notre-Dame“, în regia Danielei Vitcu (decan din 2012), premiat la cea de-a XV-a ediţie a Festivalului „Buzăul iubeşte teatrul“ cu Premiul special al juriului (secţiunea studenţi).
Ieşirea la rampă se va produce, aşadar, mâine, de la ora 19, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ (preţul unui bilet este 25 de lei). Dar spectatorii sunt aşteptaţi cu o oră mai devreme, începând cu ora 18, pentru a juriza expoziţia din foaier cu cele 60 de logo-uri propuse de studenţii de la Arte pentru a reprezenta Anul Centenar şi 140 de ani de la unirea Dobrogei cu România.
Şi pentru că premiera de mâine seară este dedicată celei de-a 20-a aniversări a învăţământului artistic, am întrebat-o pe prof. Daniela Vitcu care ar fi atuurile cu care Facultatea de Arte de la Constanţa îşi atrage boboci. „Noi nu ne dorim studenţi numai de acasă. Ne dorim să aducem şi din ţară, ca dovadă, la ora actuală ne lăudăm că avem studenţi şi de la Târgu Jiu, Botoşani, Suceava, Slobozia, Petroşani, Buzău. Şi ei sunt aici, la Constanţa, datorită absolvenţilor noştri. Pentru că directorul teatrului din Târgu Jiu - Cosmin Breguţă - este absolventul nostru. În plan naţional, eu consider că suntem plasaţi destul de bine. Absorbţia pe piaţa muncii este de 87%. Pe lângă seriozitate, profesionalism, avem şi marea de partea noastră. Nu avem o bază materială extraordinar de bună, dar stăm bine. De exemplu, Sala Studio în care ne aflăm a fost inaugurată acum doi ani. Avem şi noi în plan o scenă precum la Târgu Mureş sau la UNATC, avem în proiect să realizăm mai mult de atât“, a mai spus decanul de la Arte.
„Un spectacol românesc 100%“
Ieri, decanul Daniela Vitcu declara că în tot acest an facultatea şi-a propus o serie de manifestări culturale, pentru a marca cei 20 de ani, premiera de mâine seară fiind considerată un apogeu. „În luna mai am avut un concert al specializării canto, realizat cu Alumni ai Facultăţii de Arte, absolvenţi 2004-2005. Acum avem această premieră, un spectacol realizat cu studenţii de la Master, care are specializarea Arta actorului de music-hall. Şi cum la master sunt mai puţini, a trebuit să apelăm şi la studenţii de la licenţă, anul I, după o serie de examene în care mi-am dat seama că aş putea să am încredere în ei, în primul rând că sunt rezistenţi la muncă. Pentru că spectacolul a fost realizat într-un timp destul de scurt, doar trei săptămâni. În momentul în care ne-am înscris la festivalul de la Buzău - organizat în colaborare cu Universitatea de Arte «Ion Luca Caragiale» din Bucureşti - nici nu începuserăm repetiţiile. Invitaţia de a participa din nou a fost după ce, anul trecut, cu spectacolul «Zbor deasupra unui cuib de cuci», câştigaserăm Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal.Ideea acestui spectacol a pornit acum câţiva ani, când am avut nişte discuţii cu domnul Dumitru Lupu legate de acest music-hall. Poate că eu am simţit nevoia de frumuseţe umană, pentru că, din punctul meu de vedere, «Cocoşatul» este un reper de frumuseţe umană, în contrast cu fizicul lui. În absenţa regretatului maestru, am avut încredere în proaspătul nostru absolvent Alexandru Neş, cu care am mai lucrat pe momente mici, pentru că rolul compozitorului este cel mai important. Am vrut să facem un spectacol 100% românesc. De asemenea, trebuie să mulţumim doamnei Carmen Aldea Vlad pentru că şi-a pus mintea cu noi, pentru că nu suntem încă profesionişti, dar nici amatori. Dar e bine să ţintim sus.
Cu coregraful Stela Cocârlea colaborez de mulţi ani, aşa încât totul a venit de la sine.
Îmi place să fac spectacole angrenând studenţi cu profesori, licenţă cu master, pentru că aşa îi forţăm pe cei mici să crească, să pună osul la treabă. Să înţeleagă că această meserie nu este una uşoară, că a fi artist nu e de ajuns să te înscrii la facultatea de teatru. Punem accent pe disciplină, chiar cazonă“.
La finalul conferinţei, a apărut întrebarea de ce acest spectacol-premieră nu şi-a găsit locul în cea de-a treia ediţie a Festivalului „Miturile Cetăţii“. Pentru a înlătura orice speculaţii şi din dorinţa de a îngropa o... „secure“, am discutat cu Dana Dumitrescu, directoarea Teatrului de Stat, organizatorul evenimentului: „Facultatea de Arte ar fi trebuit să vină în completarea agendei Teatrului de Stat cu o propunere pe care cu certitudine nu aş fi refuzat-o, aşa cum de altfel s-a întâmplat acum doi ani, la prima ediţie. Cu Colegiul de Arte, care va prezenta «Hamlet», ne-am pus de comun acord. La UNATC mi s-a făcut o propunere. De aici nu am avut niciun fel de propunere, despre nimic, cu toate că Mirela Pană a avut la un moment dat o discuţie, când erau încă în repetiţii. Şi cu toate că am declarat public că intenţionăm să creăm şi o secţiune studenţească. Dacă îmi propuneau şi aş fi spus Nu înţeleg să fi apărut o problemă, dar în lipsa oricărei discuţii, nu văd ce mi se reproşează. Există un selecţioner de festival care alege spectacole din toată România şi din străinătate şi trimite scrisori teatrelor. În situaţia unor şcoli sau facultăţi, ei trebuie să vină cu propuneri“, exact cum, de altfel, declara la conferinţa de presă şi Lică Gherghilescu, directorul Teatrului pentru Copii şi Tineret.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii