Facultăţile pot renunţa la susţinerea lucrării de licenţă. Cum vor proceda universităţile de la Constanţa (document)
Facultăţile pot renunţa la susţinerea lucrării de licenţă. Cum vor proceda universităţile de la Constanţa
21 Jan, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
7724
Marime text
Facultatea de Drept din cadrul Universităţii din Bucureşti intenţionează ca, din această vară, pentru absolvirea ciclului de licenţă să nu mai organizeze decât proba scrisă a examenului, eliminând astfel proba de prezentare a lucrării de licenţă, care se susţinea până acum.
Decizia Facultăţii de Drept de a acorda diplomele de licenţă doar în baza rezultatelor obţinute la examenul-grilă este legală, potrivit noului ordin de ministru care a intrat în vigoare de 4.01.2017 privind metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a examenelor de licenţă/diplomă şi disertaţie din 20.12.2016.
Potrivit articolului 13 din metodologie, alin. (1), examenul de licenţă/diplomă constă în una sau două probe, stabilite de către Senatul universitar, după cum urmează:
a) proba de evaluare a cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate;
b) proba de prezentare şi susţinere a lucrării de licenţă/proiectului de diplomă.
Potrivit alin. (2), metodologia proprie a fiecărei instituţii de învăţământ superior acreditate va preciza, în funcţie de specificul fiecărui program, numărul probelor şi modul de susţinere a acestora (oral, scris, probă practică).
Pe de altă parte, Consiliul Rectorilor susţine că o astfel de măsură înseamnă o scădere dramatică a calităţii absolvenţilor acelei facultăţi. „Nu am cunoştinţe de vreo universitate în lume care să finalizeze studiile fără o lucrare de licenţă“, a declarat preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu.
Prof. Sorin Rugină, rectorul Universităţii „Ovidius“ din Constanţa (UOC), instituţie de învăţământ de stat, consideră că eliminarea probei de susţinere a lucrării de licenţă descalifică din start o instituţie de învăţământ superior.
„Eu nu am mai auzit nicăieri în lume să scoţi susţinerea lucrării de licenţă. Eu nu am auzit despre o astfel de decizie. Este de discutat ceea ce vrem de la o lucrare de licenţă. Avem materii care îi pregătesc pe absolvenţi să scrie licenţa. Trebuie să luam în calcul că lucrarea de licenţă este prima cercetare a unui student în domeniul în care s-a format. Noi suntem o instituţie de educaţie şi cercetare şi trebuie să îi învăţăm pe absolvenţii noştri cum se scrie o lucrare de cercetare“, a declarat, pentru ZIUA de Constanţa, rectorul UOC.
Referitor la faptul că multe lucrări pot fi plagiate, rectorul a subliniat că fiecare teză trebuie realizată sub îndrumarea unui coordonator de licenţă şi că, de teama plagiatului, în ritmul acesta se va ajunge şi la eliminarea doctoratului. „Este ca povestea cu drobul de sare. Dacă ne e frică, nu mai facem nimic, nici lucrări de licenţă, nici lucrări de doctorat, şi stăm cu toţii şi aşteptăm“, a concluzionat prof. Rugină.
Rectorul Universităţii Maritime din Constanţa, prof. Cornel Panait, care conduce tot o instituţie de învăţământ de stat, a precizat că metodologia în discuţie nu precizează clar modalitatea în care se organizează licenţa, lăsând totul la latitudinea universităţilor.
„Metodologia ministerului nu fixează cum se organizează examenul de absolvire şi lasă la latitudinea universităţilor. Unii dau doar examen, unii finalizează cu o lucrare, iar unii cu examen şi lucrare. La noi nu este cazul. Noi avem un examen final format din două probe: un examen-grilă, precum cel pe care absolvenţii noştri îl susţin atunci când vor să obţină brevetul de ofiţer maritim, şi proba a doua, care constă în susţinerea proiectului de diplomă. Noi nu vom renunţa la aceste probe de absolvire“, a declarat rectorul UMC, prof. Cornel Panait.
De altă părere este rectorul onorific al Universităţii „Andrei Şaguna“ Constanţa, prof. Aurel Papari, care susţine că ministerul a mai lăsat posibilitatea universităţilor să aleagă modul în care organizează examenul de absolvire.
„Noi ne-am bucurat şi am renunţat, la momentul respectiv, la elaborarea lucrării de licenţă - fiind la latitudinea universităţii -, şi a fost înlocuită de un examen. În condiţiile în care în ţara noastră se vorbeşte acum chiar şi de lucrările de doctorat cu procente mari de plagiat, în acei ani devenise o practică de copiere, iar noi am achiziţionat şi un program de plagiere. Nu acceptam lucrări plagiate, însă devenise o practică, şi am preferat să eliminăm lucrarea când metodologia ne-a permis“, a afirmat prof. Papari.
La rândul său, prorectorul instituţiei, prof. Andra Seceleanu, a explicat că decizia de a lăsa la latitudinea universităţilor modalitatea de acordare a diplomelor de licenţă este bine-venită, întrucât, în funcţie de profilul instituţiilor de învăţământ, pot veni în sprijinul absolvenţilor. Aceasta a dat exemplul facultăţilor de drept, unde studenţilor le este mai util să susţină un examen-grilă, similar cu cele pe care le vor da la Barou sau la Institutul de Magistratură, dar şi al facultăţilor de comunicare sau tehnice, unde o lucrare de diplomă este mai potrivită pentru verificarea cunoştinţelor dobândite pe parcursul anilor universitari.
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta Ordinul 6125/2016 cu privire la metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a examenelor de licenţă/diplomă şi disertaţie din 20.12.2016.
Decizia Facultăţii de Drept de a acorda diplomele de licenţă doar în baza rezultatelor obţinute la examenul-grilă este legală, potrivit noului ordin de ministru care a intrat în vigoare de 4.01.2017 privind metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a examenelor de licenţă/diplomă şi disertaţie din 20.12.2016.
Potrivit articolului 13 din metodologie, alin. (1), examenul de licenţă/diplomă constă în una sau două probe, stabilite de către Senatul universitar, după cum urmează:
a) proba de evaluare a cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate;
b) proba de prezentare şi susţinere a lucrării de licenţă/proiectului de diplomă.
Potrivit alin. (2), metodologia proprie a fiecărei instituţii de învăţământ superior acreditate va preciza, în funcţie de specificul fiecărui program, numărul probelor şi modul de susţinere a acestora (oral, scris, probă practică).
Pe de altă parte, Consiliul Rectorilor susţine că o astfel de măsură înseamnă o scădere dramatică a calităţii absolvenţilor acelei facultăţi. „Nu am cunoştinţe de vreo universitate în lume care să finalizeze studiile fără o lucrare de licenţă“, a declarat preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu.
Ce se va întâmpla la Constanţa?
La Constanţa, nicio instituţie de învăţământ superior nu a anunţat că intenţionează să elimine proba de susţinere a lucrării de licenţă sau a proiectului de diplomă, iar părerile cu privire la această idee sunt împărţite.Prof. Sorin Rugină, rectorul Universităţii „Ovidius“ din Constanţa (UOC), instituţie de învăţământ de stat, consideră că eliminarea probei de susţinere a lucrării de licenţă descalifică din start o instituţie de învăţământ superior.
„Eu nu am mai auzit nicăieri în lume să scoţi susţinerea lucrării de licenţă. Eu nu am auzit despre o astfel de decizie. Este de discutat ceea ce vrem de la o lucrare de licenţă. Avem materii care îi pregătesc pe absolvenţi să scrie licenţa. Trebuie să luam în calcul că lucrarea de licenţă este prima cercetare a unui student în domeniul în care s-a format. Noi suntem o instituţie de educaţie şi cercetare şi trebuie să îi învăţăm pe absolvenţii noştri cum se scrie o lucrare de cercetare“, a declarat, pentru ZIUA de Constanţa, rectorul UOC.
Referitor la faptul că multe lucrări pot fi plagiate, rectorul a subliniat că fiecare teză trebuie realizată sub îndrumarea unui coordonator de licenţă şi că, de teama plagiatului, în ritmul acesta se va ajunge şi la eliminarea doctoratului. „Este ca povestea cu drobul de sare. Dacă ne e frică, nu mai facem nimic, nici lucrări de licenţă, nici lucrări de doctorat, şi stăm cu toţii şi aşteptăm“, a concluzionat prof. Rugină.
Rectorul Universităţii Maritime din Constanţa, prof. Cornel Panait, care conduce tot o instituţie de învăţământ de stat, a precizat că metodologia în discuţie nu precizează clar modalitatea în care se organizează licenţa, lăsând totul la latitudinea universităţilor.
„Metodologia ministerului nu fixează cum se organizează examenul de absolvire şi lasă la latitudinea universităţilor. Unii dau doar examen, unii finalizează cu o lucrare, iar unii cu examen şi lucrare. La noi nu este cazul. Noi avem un examen final format din două probe: un examen-grilă, precum cel pe care absolvenţii noştri îl susţin atunci când vor să obţină brevetul de ofiţer maritim, şi proba a doua, care constă în susţinerea proiectului de diplomă. Noi nu vom renunţa la aceste probe de absolvire“, a declarat rectorul UMC, prof. Cornel Panait.
De altă părere este rectorul onorific al Universităţii „Andrei Şaguna“ Constanţa, prof. Aurel Papari, care susţine că ministerul a mai lăsat posibilitatea universităţilor să aleagă modul în care organizează examenul de absolvire.
„Noi ne-am bucurat şi am renunţat, la momentul respectiv, la elaborarea lucrării de licenţă - fiind la latitudinea universităţii -, şi a fost înlocuită de un examen. În condiţiile în care în ţara noastră se vorbeşte acum chiar şi de lucrările de doctorat cu procente mari de plagiat, în acei ani devenise o practică de copiere, iar noi am achiziţionat şi un program de plagiere. Nu acceptam lucrări plagiate, însă devenise o practică, şi am preferat să eliminăm lucrarea când metodologia ne-a permis“, a afirmat prof. Papari.
La rândul său, prorectorul instituţiei, prof. Andra Seceleanu, a explicat că decizia de a lăsa la latitudinea universităţilor modalitatea de acordare a diplomelor de licenţă este bine-venită, întrucât, în funcţie de profilul instituţiilor de învăţământ, pot veni în sprijinul absolvenţilor. Aceasta a dat exemplul facultăţilor de drept, unde studenţilor le este mai util să susţină un examen-grilă, similar cu cele pe care le vor da la Barou sau la Institutul de Magistratură, dar şi al facultăţilor de comunicare sau tehnice, unde o lucrare de diplomă este mai potrivită pentru verificarea cunoştinţelor dobândite pe parcursul anilor universitari.
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta Ordinul 6125/2016 cu privire la metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a examenelor de licenţă/diplomă şi disertaţie din 20.12.2016.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii