Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:03 25 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Începând cu anul universitar 2020-2021 33 de programe de studii universitare de licență intră în lichidare

ro

02 Sep, 2020 00:00 1987 Marime text

La începutul acestei săptămâni, Executivul a adoptat două proiecte de hotărâri ce vizează studiile superioare în anul universitar 2020-2021.
 
Primul proiect de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 299/2020 privește aprobarea Nomenclatorului domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare și al structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2020 - 2021.
 
Noul act normativ repertoriază schimbările aduse unor structuri ale instituțiilor de învățământ superior, la solicitarea acestora, în baza hotărârilor senatelor universitare, rectificări ale unor specializări școlarizate în cadrul instituțiilor de învățământ superior, conform rapoartelor agențiilor de asigurare a calității din țară sau din străinătate, înregistrate în Registrul European pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR), precum și noi specializări evaluate de către agențiile de asigurare a calității, din țară sau din străinătate (în perioada 16.04.2020 - 25.07.2020).
 
Astfel, hotărârea include 54 de instituții de învățământ superior de stat cu 2.148 de  specializări/programe de studii universitare de licență. Dintre acestea, 37 de specializări/programe de studii universitare de licență sunt noi sau au suferit modificări (modificare de capacitate, modificare de denumire). Din totalul celor 37 de programe/specializări, 20 sunt noi, iar 10 au obținut acreditarea.
 
De asemenea, sunt cuprinse 34 de instituții de învățământ superior particulare acreditate cu 375 de specializări (dintre acestea, două specializări/programe de studii universitare de licență sunt noi), respectiv opt instituții de învățământ superior particulare autorizate provizoriu cu 25 de specializări/programe de studii universitare de licență.
 
Totodată, la propunerea a 10 instituții de învățământ superior, prin decizii adoptate în Senatul Universitar și comunicate Ministerului Educației și Cercetării, 33 de specializări/programe de studii universitare de licență intră în lichidare (pentru acestea nu se mai organizează admitere, începând cu anul universitar 2020-2021).
 
Hotărârea adoptată astăzi, 31 august, introduce și trei specializări/programe de studii universitare de licență noi la nivel național, față de cele existente, respectiv: Diplomație în afaceri (în cadrul domeniului de licență Relații internaționale și studii europene), Ingineria internetului dispozitivelor inteligente (în cadrul domeniului de licență Calculatoare şi tehnologia informației) și Științe gastronomice (în cadrul domeniului de licență Științe inginerești aplicate).
 

O altă hotărâre adoptată în aceeași ședință de Guvern privește reglementarea domeniilor de studii universitare de masterat, a programelor de studii universitare de masterat și a numărului maxim de studenți masteranzi care pot fi școlarizați în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat și particulare acreditate în anul universitar 2020-2021.
 
Reglementarea este motivată de propunerea senatelor universităților cu privire la actualizarea/reorganizarea programelor în cadrul domeniilor de studii universitare de masterat, în sensul satisfacerii cerințelor angajatorilor și solicitărilor beneficiarilor, precum și ca urmare a evaluărilor Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS, în perioada 16 aprilie - 30 iulie 2020.
 
Principalele modificări inserate ca urmare a validării consiliilor ARACIS:
 
1. Evaluarea și încadrarea în categoria master didactic a 41 de programe (din domeniul Științe ale educației) în cadrul a 8 instituții de învățământ superior de stat. Menționăm, în acest context, că programele de master didactic au fost realizate pe baza planului-cadru adoptat prin ordin de ministru, document care oferă o perspectivă originală, actuală și corelată cu tendințele internaționale privind formarea inițială a profesorilor, aducând în prim-plan nevoile de formare specifice contextului românesc.
 
2. Încadrarea în categoria master de cercetare a 40 programe de master din cadrul a 13 domenii de studii din structura a 10 universități de stat.

 
3. Încadrarea în categoria master profesional a 85 de programe de master (81 din cadrul a 28 de domenii de studii din structura a 19 universități de stat și 4 din cadrul a 3 domenii de studii din structura a 2 universități particulare acreditate).
 
4. Încadrarea unui număr de 22 programe de studii universitare de master în 19 domenii existente, acreditate din structura a 13 universități de stat, și a unui program de studii universitare de master într-un domeniu existent, acreditat din structura unei universități particulare acreditate.
 
5. Intrarea în lichidare a 19 programe de studii (16 din cadrul a 6 domenii de studii din structura a cinci universități de stat și trei din cadrul a trei domenii de studii din structura unei universități particulare acreditate).
 
Referitor la domeniile și programele de studii universitare de masterat cuprinse în actul normativ adoptat astăzi, acestea se dezvoltă în baza următoarelor principii:
 
- asigurarea unui echilibru corespunzător între studiile universitare de licență, studiile universitare de masterat și studiile universitare de doctorat;
 
- implicarea comunității academice în prospectarea cererilor sociale și economice de calificări universitare, în organizarea fluxurilor studențești și a programelor de studii în funcție de aceste cereri, astfel încât să dezvolte în mod notabil contribuția învățământului superior la orientarea și accelerarea schimbărilor din societate;
 
- asumarea de către instituțiile de învățământ superior a responsabilității publice cu privire la cheltuirea eficientă a fondurilor bugetare ce le sunt alocate.
 
„Precizăm că, potrivit prevederilor legale în vigoare, programele de studii depuse spre evaluare la ARACIS trebuie să conducă la calificări universitare relevante pe piața muncii. Corelarea calificării cu cerințe ale pieței muncii stă la baza înregistrării acesteia de către Autoritatea Națională pentru Calificări în Registrul Național al Calificărilor din Învățământul Superior (RNCIS). În acest scop, universitățile depun la Autoritatea Națională pentru Calificări un dosar în care, printre altele, menționează solicitarea calificării de către reprezentanții pieței muncii prin nominalizarea a minimum trei angajatori/asociații profesionale care sunt interesate de noua calificare”, se arată în finalul comunicatului transmis de Biroul de presă al Ministerului Educației.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii