Modificări pentru studenţi Parlamentarii doresc înfiinţarea centrelor de competenţă pentru a veni în sprijinul universităţilor (document)
Modificări pentru studenţi: Parlamentarii doresc înfiinţarea centrelor de competenţă pentru a veni în sprijinul
31 Dec, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
2706
Marime text
La Camera Deputaţilor a fost depusă propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea art.131 şi art.287 din Legea Educaţiei Naţionale nr.1/2011. Ea vizează învăţământul superior. Iniţiator este Nicoleta Ramona Dinu, de la USR Constanţa.
În expunerea de motive, iniţiatorii precizează că, la nivel european, prin Cadrul strategic pentru cooperare europeană în domeniul educaţiei şi formării profesionale, este sprijinită atingerea a 7 obiective de referinţă pentru anul 2020, printre care se numără: cel puţin 40% din persoanele cu vârsta cuprinsă între 30 şi 34 de ani ar trebui să fi absolvit o formă de învăţământ superior, dar şi proporţia de angajaţi absolvenţi ar trebuie să fie de cel puţin 82%.
Pentru atingerea acestor obiective, este nevoie de un învăţământ superior relevant şi de calitate care să le permită studenţilor să dobândească aptitudinile, cunoştinţele şi competenţele transferabile de care au nevoie pentru a reuşi ocuparea durabilă după absolvire, pentru a dovedi capacitatea de cetăţenie activă şi dezvoltare personală.
O primă măsură propusă de parlamentari este de introducere a unei noi componente organizatorice ce poate funcţiona la nivelul universităţilor, şi anume centrele de competenţă.
Rolul acestora ar fi de a contribui la dezvoltarea profesională şi personală a studenţilor, în condiţii adecvate cerinţelor pieţei muncii. Aceste centre vor asigura un parteneriat activ între universităţi şi angajatori, putând fi atraşi în cadrul acestora specialişti de pe piaţa muncii cu înaltă calificare pe diferite domenii de competenţă.
Fiecare instituţie de învăţământ superior va putea înfiinţa unul sau mai multe centre de competenţă în corespondenţă cu domeniile de studii universitare de licenţă şi specializările/programele de studii acreditate sau cu disciplinele predate şi va putea desfăşura activităţi în cadrul acestora potrivit unei metodologii proprii elaborate şi adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi Cartei universitare. Fără a se considera limitative, la nivelul centrelor de competenţă, se pot formaliza parteneriate între instituţiile de învăţământ şi mediul de afaceri, se pot organiza grupuri de lucru, evenimente, se pot dezvolta proiecte de cooperare interinstituţionale, se pot depune diligenţe pentru atragerea de granturi/finanţări nerambursabile, se pot organiza programe de instruire formală sau non-formală dedicate atât cadrelor didactice, cât şi studenţilor pentru înlesnirea specializării şi a schimburilor de bune practici.
De asemenea, iniţiatorii mai doresc completarea activităţilor ce pot fi desfăşurate în cadrul normei universitare cu alte activităţi profesionale în domeniul ştiinţific de competenţă.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii