Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:08 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Revista Zări Alb Astre Opriți trendul, vreau să cobor!

ro

02 Jan, 2023 09:01 1254 Marime text
Sursă foto: freepik.comTe-ai gândit vreodată câtă apă s-a consumat pentru producerea pantalonilor tăi preferați din bumbac Probabil că nu… și îți spun sincer că nici pe mine nu m-a interesat până când nu m-am apucat să scriu acest articol. Ți se par 10800 de litri de apă un volum prea mare? Și mai șocant este faptul că aceasta este cantitatea de apă pe care un om o bea in aproximativ 25 de ani. Dar de ce se întâmplă toate acestea? Și ar trebui ca aceste statistici să te facă să te simți groaznic? Haideți să vedem de la ce a plecat totul.

Mai mult ca niciodată, trendurile în materie de modă se demodează din ce în ce mai rapid, făcându-l pe consumator să cumpere exagerat de mult, de des și cât se poate de ieftin. Acest concept înglobează ideea de fast fashion, model de afacere extrem de profitabil, bazat pe replicarea hainelor concepute pentru trendurile actuale, articole create pentru a răspunde nevoii de frumos, fără a fi scumpe. Odată cu revoluția industrială, hainele au devenit mult mai ușor și ieftin de produs, acesta fiind evenimentul care mai târziu a permis evoluția diferitelor stiluri și trenduri, ce au condus la dorința de a avea cât mai multe haine care să corespundă tendințelor de actualitate. Strategia brandurilor de haine fast fashion este de a scoate pe piață o varietate de colecții, aproximativ 20 în fiecare an, de preferat în colaborare cu designeri cunoscuți ce lucrează adeseori cu celebrități și influenceri. În acest fel te conving că este o ocazie unică, singura dată când vei putea achiziționa acele produse și îți creează o nevoie să cumperi haine pe care nu le-ai lua în mod normal, dar care acum devin de două ori mai prețioase datorită designerului sau brandului de lux marcat în plus pe etichetă.

Industria fast fashion este a doua cea mai poluantă industrie din lume, având un impact neînchipuit de periculos atât asupra mediului, cât și asupra noastră. Probabil că nu ți-ai dat seama, dar cu siguranță părinții tăi au observat că cele mai multe produse noi, din majoritatea domeniilor industriale, și-au pierdut din calitate și au o viață mai scurtă, hainele fiind păstrate de două ori mai puțin decât acum 15 ani.

În majoritatea țărilor producătoare de bumbac, ca India și China, sau a țărilor în care există fabricile marilor branduri, apa folosită la realizarea diferitelor procedee chimice din care rezultă materialele textile se aruncă în râurile cu care localnicii își întrețin nevoile de zi cu zi. Astfel, oamenii săraci, nepermițându-și o altă sursă de apă, încep să dezvolte diferite afecțiuni dermatologice, ducând la scăderea ratei de viață.

Pe lângă poluare, această industrie a cauzat mari dezastre și în rândul lucrătorilor care sunt adeseori exploatați în condiții inumane. Brandurile profită de sărăcia populației, mizând că aceasta va munci pentru orice salariu, indiferent de cât de nefavorabile sunt condițiile. Muncitorii lucrează în clădiri instabile și adesea insalubre până la 16 ore în fiecare zi pentru un singur dolar, inhalând substanțe toxice și fibre de plastic. Unul dintre cele mai cunoscute și devastatoare incidente cauzate de aceste condiții precare este prăbușirea clădirii Rana Plaza din Bangladesh în 2013, luând 1132 de suflete.Sursă foto: www.pexels.comCe putem face noi?

Pentru început, putem încerca să cumpărăm mai puțin. Destul de evident, nu-i așa? Altceva care ar fi de mare folos ar fi ca, în loc să aruncăm hainele care nu ne mai sunt pe plac, să fim creativi și să le transformăm în funcție de ce ne dorim. Nu trebuie neapărat să le ducem la croitor, putem să ne manifestăm creativitate, punându-ne în valoare personalitatea și stilul.

O altă opțiune care, deși nu face ca problema risipei să dispară, este cumpărarea articolelor de la second hand. Sunt conștientă că cel puțin în România există o mulțime de prejudecăți despre aceste tipuri de magazine, adesea confundate cu magazinele de caritate, unde produsele nu sunt bine sortate și tratate. Din fericire însă, multe dintre vechile stereotipuri legate de second hand-uri nu mai sunt luate în seamă de mulți oameni, făcând să iasă la iveală marile avantaje.

Ajutate de noul trend de haine vintage, aceste magazine devin din ce în ce mai populare printre noile generații și nu numai. Putem cumpăra haine de firmă la un preț avantajos sau articole unice. Uneori, poate fi greu să găsim exact ceea ce ne trebuie într-un second hand, dar căutând cu răbdare, putem pleca cu adevărate comori ce ne pot defini stilul. Un alt avantaj al hainelor refolosite este faptul că majoritatea sunt de o calitate superioară, întrucât au reușit să treacă testul timpului.


Ideea că second hand-urile sunt locuri neîngrijite de unde își cumpără haine numai partea săracă a populației a fost contrazisă de multe celebrități, precum Lorde, SZA, Willow Smith, Kurt Cobain, Drew Barrymore și Winona Ryder.

Julia Roberts este un alt fan al second hand-urilor, obișnuind să cumpere mai ales hainele copiilor ei de la aceste magazine, întrucât mărimile și gusturile acestora se schimbă des.

Într-o lume care se bazează din ce în ce mai mult pe aparențe și pe dorința de a te conforma trendurilor, e bine să fim creativi și să găsim soluții pentru a ne exprima originalitatea chiar și în lucrurile care au fost deja purtate.

Autor: Diana-Maria BANU


Articol preluat de pe site-ul revistei Zări Alb Astre
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii