Revista Zări Alb Astre ZăriAlbAstre2021- „Istoria structurilor de elevi din CNMB“ de Dima Nancu, clasa a X-a F, și Luisa-Elena Vasile, clasa a IX-a G
Revista Zări Alb Astre: ZăriAlbAstre2021- „Istoria structurilor de elevi din CNMB“ de Dima Nancu, clasa a
24 Feb, 2023 11:16
ZIUA de Constanta
1161
Marime text
Redăm în cele ce urmează articolul scris de Dima Nancu, clasa a X-a F, și Luisa-Elena Vasile, a IX-a G, publicat în numărul 1 din anul X al Revistei Zări Alb Astre pe care o puteți citi integral în Biblioteca Virtuală a revistei.
„Povestea reprezentării elevilor în Colegiul Național «Mircea cel Bătrân» își consemnează începuturile în jurul anului 1920, la doar doi ani de la înfăptuirea Marii Uniri. Așa începe o istorie lungă, ce demonstrează dorința firească a elevilor de a-și face vocea auzită și înțeleasă, o istorie ce se întinde pe parcursul a peste 100 de ani. Fiecare societate, ligă și consiliu înființate își lasă amprenta în activitatea Colegiului Național «Mircea cel Bătrân».
Prima pagină de istorie se scrie în momentul înființării Societății Culturale a Elevilor I. L. Caragiale, fiind coordonată de către elevi, sub supravegherea unui dascăl. La un an de la înființare 31 are loc a doua șezătoare a societății, consemnându-se în «Anuarul liceului» (1996) că «s-a dat cât mai mare libertate micilor elevi din cursul inferior să se producă în public».
Urmează, pe parcursul anilor, 60 de astfel de șezători, la care participă personalități alese, precum Liviu Rebreanu și Gh. Coriolan, și se abordează teme erudite ca: «Încercări de morală și Justiție», «Omul Politic», «Momente din viața engleză» și «Oameni mari ai Angliei». Societatea Culturală își continuă activitatea, îndreptându-și atenția către strângeri de fonduri, denumite de către conducerea societății «donații», și, astfel, ajută la construirea unei statui în Iași ce-l înfățișează pe Mihai Eminescu și la crearea unei biblioteci în cadrul liceului nostru.
Odată cu instaurarea regimului comunist, Societatea Culturală a Elevilor «I.L.Caragiale» își încetează activitatea, solicitările de reînființare fiind respinse vehement. «Conferințele pe care le susțineau elevii denotă o faustică dorință de cunoaștere (…) se recitau versuri din creații originale, se ascultau traduceri și lucrări literare proprii ale tinerelor talente, se interpretau diverse piese din dramaturgia națională și universală ori se cântau la pian, vioară, mandolină, chitară, diverse pasaje din muzica clasică, uneori participând și corul liceului.» Așa se scria despre societate în revista «Zări albastre», anul 1996.
După eliberarea României de regimul opresiv, care a amuțit pentru câteva decenii orice formă de grupare a elevilor, o nouă speranță se construiește între zidurile colegiului. În 1996, Teodora Șapera înființează Liga Elevilor. Aceasta nu rezistă mult, fiind reînființată în 1999 de Ligia Deca.
«Liga elevilor este o organizație de sine stătătoare, apolitică, care își propune să reprezinte corect și eficient interesele membrilor săi. În cadrul instituției de învățământ şi în contextul vieții româneşti (…) Un membru al Ligii trebuie să respecte prevederile statutului Ligii, regulamentul şcolar, legile țării şi să aibă un comportament decent şi responsabil în toate ocaziile (…) Liga îşi propune să înlesnească „problematicul“ dialog între elevi şi profesori, să sprijine liceul încercând obținerea de fonduri prin sponsorizări şi să rezolve problemele inerente ale membrilor săi. Dialogul săptămânal cu conducerea liceului duce la rezolvarea „paşnică“ a majorității problemelor, discutarea celor mai spinoase dintre ele rămânând să se facă în Consiliul Profesoral. Adevărul este că Liga este necesară, fiindcă elevii simt nevoia unei organizații care să le apere interesele», susține Ligia Deca, elevă în clasa a XI-a B, în revista «Zări albastre», anul 2000.
După un deceniu, Liga Elevilor își schimbă numele în Consiliul Școlar al Elevilor, structură ce intensifică major reprezentarea elevilor, însă își pierde din solemnitatea pe care societatea o construise. Consiliul Școlar este o structură modernă, independentă de corpul didactic, ce-și propune să apere interesele și drepturile elevilor.
În anii 2011-2012 președinte al Consiliului Școlar al Elevilor este Evelyn Paris, ce, timp de doi ani, demarează proiecte ce au scop caritabil. După jumătate de deceniu, consiliul își intensifică din nou activitate în reprezentarea elevilor.
Proiecte ca «Platforma doleanțelor», distribuirea, interpretarea și prezentarea feedback-urilor semestriale îmbunătățesc relația profesor-elev. De asemenea, sunt derulate proiecte de orientare profesională, precum «Combinând pasiunea și cariera» și ateliere de dezvoltare personală organizate cu ajutorul consilierului școlar al liceului.
Între 2013-2015, la conducerea Consiliului Școlar vine Ștefania Sterie care mărturisește cu emoție: «Dacă m-ați fi întrebat atunci ce înseamnă pentru mine Consiliului Elevilor, aș fi răspuns într-o singură răsuflare, locul unde mă simt în largul meu, locul în care ideile se pun în practică, locul unde copii devin oameni mari. Acum, la aproape 25 de ani și la peste 6 ani de la încheierea activității de Președinte al Consiliului Școlar al Elevilor CNMB (CȘE CNMB) realizez faptul că acei aproape doi ani de activitate au reprezentat momentul în care mi-am descoperit pasiunea de a ajuta oamenii și de-ai reprezenta. Drept urmare, activez în corpul diplomatic al României și sunt în slujba cetățeanului român. Nu a fost un drum ușor, dar cu fiecare obstacol CȘE CNMB mi-a format personalitatea și mia construit un spirit civic de neegalat.»
Orizontul cunoașterii și experiența acumulată m-au sprijinit în exprimarea și explorarea identității. Consiliul Elevilor dezvoltă capitalul social al adolescenților. Susțin participarea oricărui elev care-și dorește o dezvoltarea personală și profesională într-un mediu plăcut și dinamic.
După încă un deceniu, Consiliul își intensifică din nou activitatea în reprezentarea elevilor. Proicete ca «Platforma doleanțelor», distribuirea, interpretarea și prezentarea feedback-urilor semestriale îmbunătățesc relația profesor-elev. De asemenea, sunt derulate proiecte de orientare profesională, precum «Combinând pasiunea și cariera» și ateliere de dezvoltare personală, organizate cu ajutorul consilierului școlar al liceului.
Cum se puncta încă din anul 1999, elevii mereu vor avea nevoie de o structură de reprezentare, fiind vitală activitatea lor. Societatea Culturală a Elevilor I.L.Caragiale, Liga Elevilor și Consiliul Școlar al Elevilor vor rămâne în istoria Colegiului Național «Mircea cel Bătrân» prin valorile pe care i le-au transmis, «bântuind» holurile clădirii în care s-au petrecut 125 de ani de învățământ de calitate“, de Dima Nancu, clasa a X-a F, și Luisa-Elena Vasile, clasa a IX-a G.
Sursă foto: Revista Zări Alb Astre
Descarcă gratuit revista Zări Alb Astre, nr. 1, anul X, din Biblioteca Virtuală
Citește și:
„Zări Alb Astre“, revista inaugurată în urmă cu 75 de ani ca un manifest al tinerei elite mirciste „după lunga furtună a omenirii“
Biblioteca Virtuală „Zări Alb Astre“
Articol şi foto preluate de pe site-ul revistei Zări Alb Astre
„Povestea reprezentării elevilor în Colegiul Național «Mircea cel Bătrân» își consemnează începuturile în jurul anului 1920, la doar doi ani de la înfăptuirea Marii Uniri. Așa începe o istorie lungă, ce demonstrează dorința firească a elevilor de a-și face vocea auzită și înțeleasă, o istorie ce se întinde pe parcursul a peste 100 de ani. Fiecare societate, ligă și consiliu înființate își lasă amprenta în activitatea Colegiului Național «Mircea cel Bătrân».
Prima pagină de istorie se scrie în momentul înființării Societății Culturale a Elevilor I. L. Caragiale, fiind coordonată de către elevi, sub supravegherea unui dascăl. La un an de la înființare 31 are loc a doua șezătoare a societății, consemnându-se în «Anuarul liceului» (1996) că «s-a dat cât mai mare libertate micilor elevi din cursul inferior să se producă în public».
Urmează, pe parcursul anilor, 60 de astfel de șezători, la care participă personalități alese, precum Liviu Rebreanu și Gh. Coriolan, și se abordează teme erudite ca: «Încercări de morală și Justiție», «Omul Politic», «Momente din viața engleză» și «Oameni mari ai Angliei». Societatea Culturală își continuă activitatea, îndreptându-și atenția către strângeri de fonduri, denumite de către conducerea societății «donații», și, astfel, ajută la construirea unei statui în Iași ce-l înfățișează pe Mihai Eminescu și la crearea unei biblioteci în cadrul liceului nostru.
Odată cu instaurarea regimului comunist, Societatea Culturală a Elevilor «I.L.Caragiale» își încetează activitatea, solicitările de reînființare fiind respinse vehement. «Conferințele pe care le susțineau elevii denotă o faustică dorință de cunoaștere (…) se recitau versuri din creații originale, se ascultau traduceri și lucrări literare proprii ale tinerelor talente, se interpretau diverse piese din dramaturgia națională și universală ori se cântau la pian, vioară, mandolină, chitară, diverse pasaje din muzica clasică, uneori participând și corul liceului.» Așa se scria despre societate în revista «Zări albastre», anul 1996.
După eliberarea României de regimul opresiv, care a amuțit pentru câteva decenii orice formă de grupare a elevilor, o nouă speranță se construiește între zidurile colegiului. În 1996, Teodora Șapera înființează Liga Elevilor. Aceasta nu rezistă mult, fiind reînființată în 1999 de Ligia Deca.
«Liga elevilor este o organizație de sine stătătoare, apolitică, care își propune să reprezinte corect și eficient interesele membrilor săi. În cadrul instituției de învățământ şi în contextul vieții româneşti (…) Un membru al Ligii trebuie să respecte prevederile statutului Ligii, regulamentul şcolar, legile țării şi să aibă un comportament decent şi responsabil în toate ocaziile (…) Liga îşi propune să înlesnească „problematicul“ dialog între elevi şi profesori, să sprijine liceul încercând obținerea de fonduri prin sponsorizări şi să rezolve problemele inerente ale membrilor săi. Dialogul săptămânal cu conducerea liceului duce la rezolvarea „paşnică“ a majorității problemelor, discutarea celor mai spinoase dintre ele rămânând să se facă în Consiliul Profesoral. Adevărul este că Liga este necesară, fiindcă elevii simt nevoia unei organizații care să le apere interesele», susține Ligia Deca, elevă în clasa a XI-a B, în revista «Zări albastre», anul 2000.
După un deceniu, Liga Elevilor își schimbă numele în Consiliul Școlar al Elevilor, structură ce intensifică major reprezentarea elevilor, însă își pierde din solemnitatea pe care societatea o construise. Consiliul Școlar este o structură modernă, independentă de corpul didactic, ce-și propune să apere interesele și drepturile elevilor.
În anii 2011-2012 președinte al Consiliului Școlar al Elevilor este Evelyn Paris, ce, timp de doi ani, demarează proiecte ce au scop caritabil. După jumătate de deceniu, consiliul își intensifică din nou activitate în reprezentarea elevilor.
Proiecte ca «Platforma doleanțelor», distribuirea, interpretarea și prezentarea feedback-urilor semestriale îmbunătățesc relația profesor-elev. De asemenea, sunt derulate proiecte de orientare profesională, precum «Combinând pasiunea și cariera» și ateliere de dezvoltare personală organizate cu ajutorul consilierului școlar al liceului.
Între 2013-2015, la conducerea Consiliului Școlar vine Ștefania Sterie care mărturisește cu emoție: «Dacă m-ați fi întrebat atunci ce înseamnă pentru mine Consiliului Elevilor, aș fi răspuns într-o singură răsuflare, locul unde mă simt în largul meu, locul în care ideile se pun în practică, locul unde copii devin oameni mari. Acum, la aproape 25 de ani și la peste 6 ani de la încheierea activității de Președinte al Consiliului Școlar al Elevilor CNMB (CȘE CNMB) realizez faptul că acei aproape doi ani de activitate au reprezentat momentul în care mi-am descoperit pasiunea de a ajuta oamenii și de-ai reprezenta. Drept urmare, activez în corpul diplomatic al României și sunt în slujba cetățeanului român. Nu a fost un drum ușor, dar cu fiecare obstacol CȘE CNMB mi-a format personalitatea și mia construit un spirit civic de neegalat.»
Orizontul cunoașterii și experiența acumulată m-au sprijinit în exprimarea și explorarea identității. Consiliul Elevilor dezvoltă capitalul social al adolescenților. Susțin participarea oricărui elev care-și dorește o dezvoltarea personală și profesională într-un mediu plăcut și dinamic.
După încă un deceniu, Consiliul își intensifică din nou activitatea în reprezentarea elevilor. Proicete ca «Platforma doleanțelor», distribuirea, interpretarea și prezentarea feedback-urilor semestriale îmbunătățesc relația profesor-elev. De asemenea, sunt derulate proiecte de orientare profesională, precum «Combinând pasiunea și cariera» și ateliere de dezvoltare personală, organizate cu ajutorul consilierului școlar al liceului.
Cum se puncta încă din anul 1999, elevii mereu vor avea nevoie de o structură de reprezentare, fiind vitală activitatea lor. Societatea Culturală a Elevilor I.L.Caragiale, Liga Elevilor și Consiliul Școlar al Elevilor vor rămâne în istoria Colegiului Național «Mircea cel Bătrân» prin valorile pe care i le-au transmis, «bântuind» holurile clădirii în care s-au petrecut 125 de ani de învățământ de calitate“, de Dima Nancu, clasa a X-a F, și Luisa-Elena Vasile, clasa a IX-a G.
Sursă foto: Revista Zări Alb Astre
Descarcă gratuit revista Zări Alb Astre, nr. 1, anul X, din Biblioteca Virtuală
Citește și:
„Zări Alb Astre“, revista inaugurată în urmă cu 75 de ani ca un manifest al tinerei elite mirciste „după lunga furtună a omenirii“
Biblioteca Virtuală „Zări Alb Astre“
Articol şi foto preluate de pe site-ul revistei Zări Alb Astre
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii