Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:23 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Rezolutia Congresului Cadrelor Didactice

ro

31 Aug, 2009 15:40 3229 Marime text

congress.jpgDupă trei zile de dezbateri, participanţii la CONGRESUL CADRELOR DIDACTICE DIN ROMÂNIA ŞI AL CADRELOR DIDACTICE ROMÂNE DE PESTE HOTARE constată că forma actuală a Codului Educaţiei şi forma actuală a Legii Învăţământului nu satisfac în întregime dezideratele congresului, acestea mentinand discriminarea care se face in prezent intre membrii aceleiasi categorii socio-profesionale. Consiliului Director al AGIRo are mandat imperativ din partea delegatiilor judetene să sprijine acea viitoare variantă a Codului Educaţiei sau acea viitoare variantă a Legii Învăţământului care va cuprinde solicitările congresului.

În perioada 27 - 30 august 2009, la amfiteatrul Complexului Studenţesc Leu din Bucureşti, str. Iuliu Maniu, nr. 1-3 s-a desfăşurat CONGRESUL CADRELOR DIDACTICE DIN ROMÂNIA ŞI AL CADRELOR DIDACTICE ROMÂNE DE PESTE HOTARE - AL XXX-LEA CONGRES AL ASOCIAŢIEI ÎNVĂŢĂTORILOR DIN ROMÂNIA.

Au participat 900 de delegaţi (educatoare, învăţători, institutori, profesori, inspectori şcolari pentru învăţământul primar, directori de şcoli, cercetători ştiinţifici, lectori universitari, doctori în pedagogie) din cele 59 de asociaţii / sucursale judeţene / de sector, ai asociaţiilor profesionale ale cadrelor didactice din comunităţile româneşti din ţările vecine: Republica Moldova, Transnistria, Bulgaria, Serbia, Ucraina, Ungaria, Macedonia; reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale ale cadrelor didactice din România, ai Consiliului Naţional al Elevilor, ai Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, ai Asociaţiei Comunelor din România, ai Institutelor de Ştiinţe ale Educaţiei din Bucureşti şi Chişinău, ai EDUGATE şi Microsoft România.

Congresul s-a bucurat de sprijinul substanţial al Doamnei Ministru al Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Ecaterina Andronescu şi al Domnului Secretar de Stat al Departamentului pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni, Eugen Tomac.

Au onorat cu prezenţa, au pledat pentru pachetele legislative supuse dezbaterilor publice şi au răspuns cu multă solicitudine întrebărilor cadrelor didactice înalte oficialităţi ale statului şi personalităţi publice: Traian Băsescu, Preşedintele României; Ecaterina Andronescu, Ministrul Educaţiei, Cercetării şi Inovării; Adriana Pană, Secretar de Stat; Oana Badea, Secretar de Stat; Eugen Tomac, Secretar de Stat al Departamentului pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni; Viorel Badea, Senator; Titus Corlăţeanu, Senator; Mihail Matekovits, Director M.E.C.I.

După trei zile de dezbateri, participanţii la congres constată că forma actuală a Codului Educaţiei şi forma actuală a Legii Învăţământului nu satisfac în întregime dezideratele congresului. Cunoscând faptul că aceste proiecte legislative sunt încă în lucru, semnatarii prezentei rezoluţii dau mandat imperativ Consiliului Director al AGIRo să sprijine acea viitoare variantă a Codului Educaţiei sau acea viitoare variantă a Legii Învăţământului care va cuprinde solicitările congresului.

1.Pentru o dreaptă încadrare, eliminarea discriminărilor dintre membrii aceleiaşi categorii socio - profesionale şi realizarea unei salarizări egale la studii egale propunem următoarele amendamente:

Condiţii de studii pentru ocuparea funcţiilor didactice:

a) Învăţători şi educatori să fie încadraţi absolvenţii cu studii medii (liceul pedagogic ori o şcoală medie echivalentă).

b) Profesori cu studii superioare de scurtă durată să fie încadraţi absolvenţii de:

- colegiu universitar pedagogic;

- studii de ştiinţe ale educaţiei, ciclul I (Bologna);

- liceu pedagogic ori o şcoală echivalentă urmată de absolvirea cu diplomă a unei instituţii de învăţământ superior de scurtă durată.

c) Profesori cu studii superioare de lunga durată să fie încadraţi absolvenţii de:

- studii de ştiinţe ale educaţiei, ciclul II (Bologna, masterat);

- liceu pedagogic ori o şcoală echivalentă urmată de studii de ştiinţe ale educaţiei, ciclul I;

- liceu pedagogic ori colegiul pedagogic ori o şcoală echivalentă urmată de absolvirea unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată.

2.Asociaţiile profesionale ale cadrelor didactice să aibă rol consultativ în luarea deciziilor atât la nivel ministerial, cât şi la nivelul inspectoratelor şcolare şi al unităţilor de învăţământ, conform articolului 9 din Constitutia Romaniei «patronatele, sindicatele si asociatiile profesionale contribuie la apărarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor lor».

3.În învăţământul şcolar şi preşcolar să se stabilească încadrarea pe post, în conformitate cu schema orară a clasei, dar nu mai mult de 18 ore de predare-invatare- evaluare pe saptamana, adică nu mai mult decât profesorii.

Efectele procesului de învăţământ sunt date, în măsură covârşitoare, de calităţile profesionale ale personalului didactic, de gradul de angajare al acestora în îndeplinirea responsabilităţilor privind educarea elevilor. Pentru creşterea calităţii procesului educativ, cadrele didactice care lucrează în învăţământul primar şi preşcolar s-au angajat în formarea profesională prin absolvirea de studii superioare. Încadrarea şi salarizarea personalului didactic sunt încă discriminatorii pentru învăţători şi educatoare, a căror activitate nu este cu nimic mai prejos din punct de vedere ştiinţific şi metodic decât a celorlalte cadre didactice din învăţământul preuniversitar.

Invatatorii si educatorii români sunt cei care, datorita implicarii lor in comunitate, au devenit cel mai dinamic segment al corpului profesoral reusind sa creeze o resursa valoroasa in sistemul de invatamant prin pregatirea lor la nivel academic, in diverse domenii de licenta, pe care sistemul risca sa o piarda daca nu stie sa o aprecieze in mod corect.

Textul integral al rezoluţiei va fi înaintat Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovaţiei, Guvernului României, Comisiei Prezidentiale pentru Educatie şi presei.

Cu deosebită consideraţie,
Viorel Dolha,
preşedintele AGIRo

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • ANA 13 Apr, 2011 20:49 MIRICA BOBIT LUMINITA ESTE INVATATOAREA MEA .ESTE FFOARTE BUNA SI UBESTE TOTII COPIII.O IUBESC
  • Milica 03 Sep, 2009 21:35 Nu prea am inteles daca acest congres este intr-adevar al cadrelor didactice sau numai al invatatorilor si educatoarelor. Sa fie o eroare intentionata ? Oricum, dupa modelul celor din invatamantul superior, ar trebui sa existe si un congres al profesorilor de liceu, care, candva, aveau cu 100 lei mai mult decat cei din invatamantul gimnazial si primar. Consider ca munca la liceu este cu mult mai dificila si stresanta decat cea de la clasele inferioare. Saracia instituita de aceasta guvernare Pitiboc ascute neintelegerile, chiar la nivel sindical, uitandu-se ca cei din educatie sunt o forta, devreme ce reprezinta cca 400.000 din cei 1.300.000 de bugetari. Numai ca de credulitatea lor profita toti snapanii politicieni si parlamentari. La ce ne-or fi trebuind doua camere parlamentare, al caror singur rost este acela al imbuibarii peste limitele decentei. Trebuie, oricum, schimbata Constitutia, in sensul unui sistem unicameral.
  • Mirica-Bobit Luminita 01 Sep, 2009 17:27 Am participat cu mare entuziasm la Congresul cadrelor didactice. Am intalnit oameni deosebiti, care cred in bine, nu se tem sa rosteasca adevarul, privesc drept in ochi pe oricine- fie el director in minister, ministru sau chiar insusi presedintele tarii- si stiu sa-si reverse lumina in sufletele celor din jur. Sunt mandra ca fac parte din casta aceasta a invatatorilor atat de frumosi, de calzi, de buni si hotarati sa continuie actul sacru al ridicarii neamului din micimea ignorantei si a necunoasterii.