Schimb de bune practici online între Școala din Limanu și IET Sărata Veche (Republica Moldova) Lecția moldavă - educația parentală, esențială pentru copil, în depășirea condițiilor de criză
Schimb de bune practici online între Școala din Limanu și IET Sărata Veche (Republica Moldova): Lecția moldavă
01 Jun, 2020 00:00
ZIUA de Constanta
3441
Marime text
La prima întâlnire, când se împlineau 30 de ani de la „Podul de Flori”, a participat și un redactor ZIUA de Constanța
În ciuda restricțiilor drastice cu care s-a confruntat învățământul românesc, pentru cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale nr. 1 din Limanu (cu structuri Grădinița „Frații Grimm” 2 Mai și Grădinița cu program normal Limanu), cea de-a doua lună de pandemie s-a încheiat cu două evenimente extrem de importante, în plan educațional, ținând cont de contextul cu totul special la nivel mondial.
Pe 6 mai 2020, în ziua când se împlineau trei decenii de la evenimentul sugestiv intitulat „Podul de flori” (când românilor li s-a permis să treacă Prutul fără pașaport la frații lor din Republica Moldova), la inițiativa prof. Gela Ivașcu, directorul instituției sus-amintite, cadre didactice ale școlii constănțene se întâlneau, în mediul virtual, cu colegele lor din Republica Moldova, într-un fructuos schimb de bune practici.
În cadrul parteneriatului instituțional dintre unitatea de învățământ din Limanu și Instituția de Educație Timpurie (IET) Sărata Veche (Viorica Turcan, manager), cele două grupuri de cadre didactice s-au unit pe platforma ZOOM, având ca invitați pe Adela Țuțuianu, specialist principal Direcția Generală de Educație Fălești, și Larisa Bodrug, formator raional, manager IET Musteața.
Celui de-al doilea schimb de bune practici dintre cadrele didactice de la IET Sărata Veche și colegele constănțene, petrecut pe 20 mai 2020, i s-au alăturat inspector educație timpurie Irinela Nicolae (Inspectoratul Școlar Județean Constanța), Adela Ţuţuianu, specialist principal DGE Fălești, Flori Chesnoiu, educator, Sica Răcaru metodist ISJ Constanța (director al Grădiniței cu program prelungit nr. 7 Mangalia), Larisa Iepure și Cristina Pădureanu, coordonator de cerc filiala Mangalia.
În cadrul acestei întâlniri s-a discutat despre Educația Parentală, insistându-se pe un proiect implementat de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării din Republica Moldova în colaborare cu UNICEF Moldova.
Practic, în Republica Moldova, s-au desfășurat cursuri între 16 martie și 4 aprilie, cele trei săptămâni de școală fiind urmate de o vacanță până la începutul lunii mai, timp în care cadrele didactice au fost instruite cum să respecte planificările la nivel de instituții, afirma Adela Țuțuianu, precizând că și în Republica Moldova s-au căutat soluții pentru ca toți copiii să beneficieze de suport educațional.
Relația părinte-educator s-a îmbunătățit considerabil, situația actuală oferindu-le părinților posibilitatea să se convingă cât de mult au de lucru cu copiii. „Formatorii raionali din Inspectoratul Școlar organizează conferințe video cu directorii de instituții, cadrele didactice și părinți, care se includ concomitent în aceste discuții care au prevăzute 16 teme, în care e prevăzută inclusiv starea emoțională a părinților și cum aceștia trebuie să acționeze cu copiii în diferite situații. A existat o problemă cu o directoare, căreia un părinte i-a reamintit că el «îi face salariul». Așa viziune au unii părinți și atunci trebuie să căutăm «cheița» prin care să ajungem la un consens. De asemenea, când avem întâlniri video cu cadrele didactice, intră și reprezentanți de la Ministerul Educației în dialog cu managerul, cu cadrele didactice, cu părinții, ceea ce îi motivează foarte mult”, a adăugat Adela Țuțuianu.
Și directorul Școlii Gimnaziale Limanu, prof. Gela Ivașcu, remarca implicarea părinților, care astfel au descoperit cât de mult se lucrează cu copiii lor, în timp ce ei sunt acaparați de grijile cotidiene.
„Menţionăm că instruirile se vor organiza on-line, în baza Reperelor metodologice privind organizarea educaţiei parentale la distanţă, în condiţii de carantină, elaborate de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
Subiectele abordate în cadrul discuţiilor vor viza modalitatea de lucru cu familia în vederea informării acesteia vizavi de mai multe subiecte legate de creşterea şi educaţia copilului mic, precum: familia şi rolul ei în dezvoltarea copilului, rolul tatălui în acest proces; temperamentul copilului şi cum îl abordăm, stresul părinţilor şi bunăstarea emoţională a copiilor, prevenirea abuzului/violenţei faţă de copil prin disciplinarea pozitivă, organizarea timpului în familie – activităţi şi rutine etc.
Pentru părinţi au fost elaborate suporturi informaţionale/ mesaje, care conţin sfaturi practice cum să le vorbească copiilor despre Covid-19, cum să le citească, cum să comunice şi să se joace cu aceştia, cum să le creeze un mediu sigur, fără pericole, şi cum să îi înveţe reguli simple de igienă”, se arată într-un comunicat publicat de UNICEF Moldova.
Asta în timp ce Ministerul Educației din România a lansat, în urmă cu doi ani, în mandatul „sublimului” ministru Valentin Popa, în dezbatere publică, o Strategie de educație parentală 2018-2025 tot în parteneriat cu UNICEF România, dar despre care nu se mai știe nimic.
Puteți da, de curiozitate, o simplă căutare „educatie parentală” pe site-ul edu.ro și descoperiți ce reprezintă această noțiune pentru țara noastră.
Citește și:
#ConstanțaEsteBine Directorul școlii din Limanu s-a ambiționat să rezolve problema toaletei din curte. Apoi a cumpărat și 400 de tablete
- Inspectorul prof. Irinela Nicolae, prezent la cel de-al doilea schimb de experiență
În ciuda restricțiilor drastice cu care s-a confruntat învățământul românesc, pentru cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale nr. 1 din Limanu (cu structuri Grădinița „Frații Grimm” 2 Mai și Grădinița cu program normal Limanu), cea de-a doua lună de pandemie s-a încheiat cu două evenimente extrem de importante, în plan educațional, ținând cont de contextul cu totul special la nivel mondial.
Pe 6 mai 2020, în ziua când se împlineau trei decenii de la evenimentul sugestiv intitulat „Podul de flori” (când românilor li s-a permis să treacă Prutul fără pașaport la frații lor din Republica Moldova), la inițiativa prof. Gela Ivașcu, directorul instituției sus-amintite, cadre didactice ale școlii constănțene se întâlneau, în mediul virtual, cu colegele lor din Republica Moldova, într-un fructuos schimb de bune practici.
În cadrul parteneriatului instituțional dintre unitatea de învățământ din Limanu și Instituția de Educație Timpurie (IET) Sărata Veche (Viorica Turcan, manager), cele două grupuri de cadre didactice s-au unit pe platforma ZOOM, având ca invitați pe Adela Țuțuianu, specialist principal Direcția Generală de Educație Fălești, și Larisa Bodrug, formator raional, manager IET Musteața.
Celui de-al doilea schimb de bune practici dintre cadrele didactice de la IET Sărata Veche și colegele constănțene, petrecut pe 20 mai 2020, i s-au alăturat inspector educație timpurie Irinela Nicolae (Inspectoratul Școlar Județean Constanța), Adela Ţuţuianu, specialist principal DGE Fălești, Flori Chesnoiu, educator, Sica Răcaru metodist ISJ Constanța (director al Grădiniței cu program prelungit nr. 7 Mangalia), Larisa Iepure și Cristina Pădureanu, coordonator de cerc filiala Mangalia.
În cadrul acestei întâlniri s-a discutat despre Educația Parentală, insistându-se pe un proiect implementat de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării din Republica Moldova în colaborare cu UNICEF Moldova.
Relația părinte-educator s-a îmbunătățit considerabil
La întâlnirea din 6 mai, un reprezentant al cotidianului ZIUA de Constanța a participat ca invitat, prilej cu care am putut consemna nu neapărat diferențele de implementare a măsurilor metodologice din cadrul acestei perioade fără precedent, dar mai ales importanța pe care Ministerul Educației din Republica Moldova o acordă educației parentale.Practic, în Republica Moldova, s-au desfășurat cursuri între 16 martie și 4 aprilie, cele trei săptămâni de școală fiind urmate de o vacanță până la începutul lunii mai, timp în care cadrele didactice au fost instruite cum să respecte planificările la nivel de instituții, afirma Adela Țuțuianu, precizând că și în Republica Moldova s-au căutat soluții pentru ca toți copiii să beneficieze de suport educațional.
Relația părinte-educator s-a îmbunătățit considerabil, situația actuală oferindu-le părinților posibilitatea să se convingă cât de mult au de lucru cu copiii. „Formatorii raionali din Inspectoratul Școlar organizează conferințe video cu directorii de instituții, cadrele didactice și părinți, care se includ concomitent în aceste discuții care au prevăzute 16 teme, în care e prevăzută inclusiv starea emoțională a părinților și cum aceștia trebuie să acționeze cu copiii în diferite situații. A existat o problemă cu o directoare, căreia un părinte i-a reamintit că el «îi face salariul». Așa viziune au unii părinți și atunci trebuie să căutăm «cheița» prin care să ajungem la un consens. De asemenea, când avem întâlniri video cu cadrele didactice, intră și reprezentanți de la Ministerul Educației în dialog cu managerul, cu cadrele didactice, cu părinții, ceea ce îi motivează foarte mult”, a adăugat Adela Țuțuianu.
Și directorul Școlii Gimnaziale Limanu, prof. Gela Ivașcu, remarca implicarea părinților, care astfel au descoperit cât de mult se lucrează cu copiii lor, în timp ce ei sunt acaparați de grijile cotidiene.
Parteneriat între MECC și UNICEF din Republica Moldova
Imediat după declanșarea stării de urgență, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării împreună cu UNICEF Moldova au lansat programul de educație parentală la distanță pentru copii între 0-7 ani, care răspunde necesității părinților/ îngrijitorilor de a-şi ajuta copiii şi în condiţii de criză.„Menţionăm că instruirile se vor organiza on-line, în baza Reperelor metodologice privind organizarea educaţiei parentale la distanţă, în condiţii de carantină, elaborate de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
Subiectele abordate în cadrul discuţiilor vor viza modalitatea de lucru cu familia în vederea informării acesteia vizavi de mai multe subiecte legate de creşterea şi educaţia copilului mic, precum: familia şi rolul ei în dezvoltarea copilului, rolul tatălui în acest proces; temperamentul copilului şi cum îl abordăm, stresul părinţilor şi bunăstarea emoţională a copiilor, prevenirea abuzului/violenţei faţă de copil prin disciplinarea pozitivă, organizarea timpului în familie – activităţi şi rutine etc.
Pentru părinţi au fost elaborate suporturi informaţionale/ mesaje, care conţin sfaturi practice cum să le vorbească copiilor despre Covid-19, cum să le citească, cum să comunice şi să se joace cu aceştia, cum să le creeze un mediu sigur, fără pericole, şi cum să îi înveţe reguli simple de igienă”, se arată într-un comunicat publicat de UNICEF Moldova.
Asta în timp ce Ministerul Educației din România a lansat, în urmă cu doi ani, în mandatul „sublimului” ministru Valentin Popa, în dezbatere publică, o Strategie de educație parentală 2018-2025 tot în parteneriat cu UNICEF România, dar despre care nu se mai știe nimic.
Puteți da, de curiozitate, o simplă căutare „educatie parentală” pe site-ul edu.ro și descoperiți ce reprezintă această noțiune pentru țara noastră.
Citește și:
#ConstanțaEsteBine Directorul școlii din Limanu s-a ambiționat să rezolve problema toaletei din curte. Apoi a cumpărat și 400 de tablete
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii