Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
15:49 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Dezastre in lant

ro

29 Dec, 2004 00:00 2208 Marime text

Sir de nenorociri anul acesta

Nave scufundate, inundatii, incendii, culturi calamitate, cam acestea au fost cateva elemente determinante ale anului care se va incheia curand * La finele lunii ianuarie, unul dintre cele mai puternice viscole din ultimii ani a paralizat efectiv Dobrogea * Gerul a provocat imense pagube agriculturii, indeosebi culturilor de rapita si livezilor * Din cauza furtunii deosebit de violente o nava s-a scufundat in portul Constanta-Sud Agigea * O mama si-a ucis copilul, iar un copil, tatal * Tot in acest an, un militar si-a impuscat colegul, un politist s-a sinucis, iar un ofiter de marina a incercat sa-si ia viata taindu-si venele si carotida * In doua randuri, cartierul Palas a fost la un pas de a sari in aer, dupa ce robinetele de la doua vagoane s-au fisurat scapand gaz petrolier lichefiat in atmosfera * La finele lunii iunie, nava Nazek T s-a scufundat in dana 110 sub nasul autoritatilor portuare, care au fost incapabile sa intervina * In luna august, un cargou ucrainean a esuat cand echipajul sau a incercat sa blocheze portul * Luna octombrie avea sa inregistreze una dintre cele mai cumplite tragedii, care a facut ca toata suflarea tarii sa urmareasca jurnalele de stiri ale televiziunilor * Este vorba despre disparitia, in apropiere de manastirea Cocosu din localitatea Niculitel, a micutului Vladut Tudor, in varsta de numai cinci ani din Constanta * In ciuda cautarilor fara precedent in Romania, copilul a fost gasit sase zile mai tarziu, mort

Anul a inceput destul de linistit. Ici-colo, cate un accident fara amploare. Numai ca era linistea dinaintea furtunii. La finele lunii ianuarie au inceput viscolele. Zeci de kilometri de drumuri inchise, acoperisuri smulse, utilaje care plimba zapada fara efect, localitati fara curent, cam asa a fost atunci in judetul Constanta, lovit de una dintre cele mai puternice vijelii din ultimele doua decenii. Vizibilitatea redusa la numai doi-trei metri a facut ca o mare parte a drumurilor sa fie declarate inchise temporar. In apropierea garii, dar si in Tomis Nord furtuna a smuls acoperisul de pe blocuri, provocand mari pagube materiale. Zeci de arbori au fost daramati de furtuna, insa din fericire, nu au fost inregistrate victimeSi de data aceasta au fost inchise drumurile pe relatiile Mangalia-Negru Voda-Cerchezu, Amzacea-Plopeni-Dumbraveni, Dulcesti-Pecineaga, 23 August-Mosneni, Limanu-Hagieni, Topraisar-Negresti-Cobadin, Dulcesti-23 August, Cerchezu-Dumbraveni.In urma viscolului au avut de suferit si 26 de posturi de transformare si au fost afectate cinci linii de medie tensiune.Tot din cauza vremii nefavorabile, a viscolului si ninsorii abundente, o ambarcatiune dezafectata aflata intr-o dana neoperativa din Portul Constanta Sud-Agigea s-a scufundat. Fiind inregistrata in evidentele Capitaniei Zonale Constanta ca apartinand societatii comerciale "Itaca" SRL din Constanta, nava "Sovata" se afla acostata in dana de Est a Portului Constanta Sud, fiind legata in dana dubla de o draga dezafectata. Valurile puternice, marile cantitati de zapada ce au patruns in interioarele navei prin geamurile sparte, precum si fisurile produse in bordajul vasului din cauza repetatelor ciocniri cu corpul dragii au provocat pierderea flotabilitatii si, implicit, scufundarea acesteia. Vasul era dezafectat inca din data de 19 mai 1996, aparatura de navigatie, utilajele de coverta precum si motoarele fiind demontate de la bord.O mama nebuna si-a sugrumat copilul, iar un copil si-a ucis tatalLa sfarsitul lunii martie, avea sa aiba loc in cartierul CET o tragedie mai rar intalnita. O femeie in varsta de 34 de ani, care suferea de grave probleme psihice, si-a ucis copilul in varsta de numai trei ani. Anisoara Dascalu a comis abominabila crima in timp ce se afla singura acasa cu baietelul sau. Cea care a descoperit crima a fost mama Anisoarei, care a si anuntat de altfel Salvarea si organele de cercetare penala. Medicii din cadrul Serviciului de Ambulanta prezenti la fata locului au incercat sa il resusciteze pe baiat, dar eforturile lor au fost sortite esecului. Potrivit medicului legist, moartea a fost una violenta, copilul fiind sugrumat. Anisoara Dascalu sufera de grave afectiuni psihice de la varsta de 17 ani, cand a suferit un soc dupa ce tatal sau a incercat sa o violeze. In urma cu un an, femeia incercase sa se sinucida, aruncandu-se de la etajul unu al blocului in care locuia.O saptamana mai tarziu, la Negru Voda, Marian Titel Nitu si-a injunghiat mortal tatal incercand sa scape de "corectia fizica" pe care parintele sau i-o aplica. Tatal se afla in stare avansata de ebrietate si, cu cateva minute inainte de a-l ataca pe Marian, isi batuse cu salbaticie si sotia. Ion Nitu a murit din cauza unei hemoragii masive suferite in urma loviturii. Victima era cunoscuta ca fiind o iubitoare de alcool, in timp ce "ucigasul" este considerat in oras drept un baiat cuminte si linistit, care nu a mai avut niciodata de-a face cu legea. La comiterea crimei nu se pune problema intentiei directe, fiind mai degraba vorba despre legitima aparare.Si inghetul face ravagiiLa inceputul lunii aprilie, Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala a facut un prim bilant al pagubelor provocate de ger. Din cauza temperaturilor scazute din ultimele zile, o parte din culturile agricole de pe terenurile expuse la vant au fost atinse de inghet. Cu toate acestea, pagube importante au fost aduse recoltelor de caise si piersici, pomi fructiferi preponderenti in judetul Constanta.Cele mai afectate au fost livezile de la Medgidia unde au fost compromise circa 80 hectare de livada de cais, pagubele fiind estimate la circa 10 miliarde de lei. O situatie similara s-a inregistrat si in cazul livezilor din zona Mihail Kogalniceanu precum si in sudul judetului, la Ostrov. Cea mai mare parte a livezilor afectate erau asigurate. Tot din cauza ingheturilor timpurii de la inceputul acestui an, 720 de hectare de rapita au fost afectate, reprezentand practic peste 50%. Pagubele au fost evaluate la peste 2,5 miliarde de lei.Ucigasi si sinucigasi cu epoletiUna dintre cele mai cumplite tragedii a avut loc aproape de sfarsitul lunii mai, cand in incinta unui depozit de armament situat in localitatea Ovidiu, care apartine Unitatii Militare de marina 02154, Rasid Ialcin, un militar angajat pe baza de contract, in varsta de 31 de ani, se pregatea sa iasa din serviciul de paza. In cladirea corpului de garda el s-a intalnit cu Tomita Alexandrache, de 23 de ani, care se pregatea sa intre in tura. Buni prieteni, cei doi au discutat pret de cateva minute, dupa care Alexandrache, vrand sa faca o gluma, a luat un pistol tip Carpati, care se afla pe masa. Arma fusese lasata acolo de comandantul garzii, fapt care contravine flagrant legislatiei si regulamentelor militare. Nestiind ca arma are piedica ridicata sau ca este incarcata, Alexandrache a indreptat-o spre capul colegului, amenintandu-l pe acesta ca il impusca. El a apasat pe tragaci, iar glontul l-a lovit pe Rasid drept in tampla. Tanarul a murit pe loc, sub privirile ingrozite ale colegilor sai si ale lui Alexandrache, care nu intelegea ce se intampla.Victima Rasid Ialcin avea 31 de ani, nu era casatorit si locuia singur intr-un apartament din cartierul Tomis Nord.Seria nenorocirilor avea sa continue la finele lunii august cu o noua tragedie. Un politist de la Sectia 5 s-a impuscat cu armamentul din dotare, la scurt timp dupa ce a iesit din tura. Agentul principal de politie Daniel Mihai Catargiu, in varsta de 30 de ani, a intrat de serviciu si a efectuat serviciul de patrulare impreuna cu agentul sef adjunct Ion Dutu. Nimic din comportamentul sau nu a lasat sa se intrevada, in ziua aceea, nefericitul incident ce avea sa urmeze. De altfel, colegii sai il cunosteau ca avand o fire mai putin comunicativa, mai ales de cand, in urma cu doi ani, divortase, iar fosta lui sotie era mai tot timpul plecata la munca in strainatate.La inceputul lunii octombrie avea sa se inregistreze o noua tragedie. Alexandru Galatan, in varsta de 31 de ani, unul dintre ofiterii de cart de la bordul fregatei "Regele Ferdinand" a fost gasit in stare de inconstienta in cabina sa de catre colegi, avand venele si carotida taiate. Ofiterul este tatal unui copil, a terminat cursurile Academiei Navale "Mircea cel Batran" in anul 1998, la sectia de Marina Militara, specialitatea "Navigatie". Tanarul a ajuns la bordul fregatei "Regele Ferdinand" in cursul lunii iulie a.c. si nu era cunoscut printre camarazii sai ca avand probleme familiale sau de alta natura, care sa-l fi determinat sa recurga la acest gest capital.Bombe cu ceas pe calea ferataCartierul Palas s-a aflat in doua randuri aproape de catastrofa. Prima data, la sfarsitul lunii iunie si a doua oara, la mijlocul lunii august. In primul incident doua cisterne pline cu GPL au fost cat pe ce sa sara in aer dupa ce supapa de inchidere a uneia dintre ele s-a defectat si au aparut scurgeri de gaz. Autoritatile au reactionat izoland vagonul cu probleme si intrerupand curentul electric pe calea ferata. Vagoanele veneau din Vrancea si fusesera incarcate la RAFO Onesti, iar potrivit specialistilor de la Protectia Civila, o explozie ar fi "curatat" totul pe o suprafata de 700-800 de metri patrati, pericolul fiind mult mai mare inainte de intreruperea curentului electric si de izolarea cisternei defecte.In cea de-a doua, situatia a fost parca trasa la indigo, cand robinetul unei cisterne pline cu GPL s-a defectat tot in triajul CFR Palas, timp de mai bine de o ora existand pericolul unei deflagratii. Mirosul a fost simtit de un revizor tehnic care a inlaturat astfel pericolul unei catastrofe.Nava scufundata sub ochii autoritatilorSfarsitul lunii iunie avea sa aduca o alta nenorocire, dupa ce cargoul coreean Nazek T s-a scufundat in dana 110 a Portului Constanta-Sud Agigea, la un pas de chei. In urma catastrofei, acvatoriul portuar a fost umplut cu sute de tone de busteni, cherestea, butoaie goale, combustibil, iar la mijloc se vedea o nava rasturnata, pe jumatate scufundata, care in timp foarte scurt s-a dus la fund. In afara de cherestea, pe vas mai erau incarcate si cinci sute de tone de soda caustica, o substanta foarte toxica, mai ales in contact cu apa sarata a marii. Din fericire, echipajul format din 14 oameni, dintre care noua rusi, patru romani si un sirian, ambarcat pe cargoul "Navek T", sub pavilion Coreea de Nord, a scapat ca prin minune dupa ce nava lor s-a inclinat longitudinal brusc in bordul babord si s-a dus la fund. Vasul a fost scos la suprafata cateva luni mai tarziu dupa incercari repetate.Vijelie in DobrogeaMijlocul lunii august avea sa vina cu vanturi si ploi torentiale care au afectat reteaua de alimentare cu energie electrica, in special in localitatile Mihai Viteazu, Navodari, Cogealac, Fantanele, Tariverde si Nuntasi care au ramas in bezna. Nici de aceasta data nu au fost inregistrate victime omenesti sau pagube materiale majore, dar pagubele au fost imense. Peste sapte sute de case, sute de gradini, gospodarii si terenuri agricole au fost lovite de puhoaie.Tentativa de blocare a portului de ucraineniIn noaptea de 26 august, doua nave straine, una sub pavilion ucrainean si cealalta sub pavilion turcesc au intrat in coliziune chiar in zona aflata la intrarea in Portul Constanta, intre cele doua diguri de Nord si de Sud. Vasul de tip cargou-marfuri generale "Boris Babochkin" sub pavilion ucrainean a nesocotit toate indicatiile de navigatie ordonate de dispecerii de trafic ai Port Control Constanta si a intrat frontal si in plin intr-o nava de tip cargou, denumita "Mecit Kaptan" sub pavilion Turcia. Alerta radio la nivelul Port Control a fost neputincioasa pentru evitarea acestei coliziuni navale, radarele si sistemele VTMS ale Portului Constanta inregistrand secunda cu secunda atat traficul radio din acele momente, cat si imaginile radar dinainte si dupa coliziunea celor doua nave.Numai ca stenograma convorbirilor radio in Canalul 16 VHF demonstreaza reaua credinta a ucrainenilor si intentia de agresivitate a acestora. In urma coliziunii, vasul turcesc a fost avariat suferind o gaura de apa intr-un bord, fiind ulterior esuat pe un banc de nisip in afara senalului navigabil.Boilerul zburatorIn ziua de 13 august avea sa se inregistreze un incident poate unic prin zona. Un trailer care traversa podul de la Eforie a fost la un pas de a provoca o catastrofa, dupa ce remorca acestuia s-a desprins din cupla si a cazut de pe pod. Incidentul s-a petrecut pe podul care leaga terminalul Ro-Ro de Soseaua Mangaliei. Nicolae Radu, de 50 de ani, angajat al SC "Nord Disco Blue" SRL, se afla la volanul trailerului cu numarul de inmatriculare CT-80-HIB, la care era atasata o remorca. In momentul in care s-a produs incidentul, remorca transporta un boiler de 30 de tone din terminalul Ro-Ro in Santierul Daewoo Mangalia. Dincolo de pagubele provocate prin avarierea remorcii si a boilerului, incidentul ar fi putut provoca o adevarata catastrofa. Daca in acel moment un singur microbuz s-ar fi aflat pe drumul national, gata sa treaca pe sub pod, acesta ar fi fost strivit de greutatea boilerului si zeci de persoane ar fi putut muri pe loc fara sa stie nici macar ce le-a lovit. Timp de cateva ore, circulatia pe ambele sensuri a fost blocata, autoturismele care se deplasau din Mangalia spre Constanta fiind nevoite sa ocoleasca pe un alt traseu, iar cele care circulau in sens invers traversand cu greu terenul cu iarba dintre pilonii podului.Rambleul de cale ferata de langa ecluza Agigea s-a surpatTraficul feroviar in Zona Libera si spre sudul Litoralului a fost blocat, dupa ce in noaptea de 19 octombrie, rambleul de cale ferata aflat inaintea podului feroviar de la Agigea s-a surpat, distrugand aproximativ 300 de metri de cale ferata. Traficul a 15 trenuri de marfa si de calatori a fost suspendat, iar refacerea rambleului a durat aproape o lunaOperatie de cautare fara precedent in RomaniaLuna octombrie avea sa inregistreze una dintre cele mai cumplite tragedii, care a facut ca toata suflarea tarii sa urmareasca jurnalele de stiri ale televiziunilor. Este vorba despre disparitia, in apropiere de manastirea Cocosu din localitatea Niculitel, a micutului Vladut Tudor, in varsta de numai cinci ani din Constanta. De atunci, impresionante forte de ordine au scotocit intreaga padure, in sprijinul jandarmilor, politistilor si voluntarilor fiind adus si un elicopter dotat cu detector pe timp de noapte. Acestora li s-au mai adaugat un avion de mici dimensiuni, un elicopter apartinand firmei "Petromar", dar si caini specializati in cautari de oameni. Trebuie spus ca niciodata in istoria Romaniei nu a fost organizata vreo actiune de mai mare anvergura decat aceasta, in care s-a rascolit toata zona, si cu toate acestea, degeaba. Copilul a fost gasit sase zile mai tarziu, mort.Incalcarea regulilor de circulatie a provocat o alta tragedieLa sfarsitul lunii noiembrie avea sa se inregistreze la Ciocarlia, unul dintre cele mai cumplite accidente de circulatie soldat cu cinci morti si zece raniti. Evenimentul a avut loc din cauza vitezei cu care se deplasa un microbuz plin de pasageri, care a intrat in plin in remorca nesemnalizata a unui tractor. In urma impactului, doi dintre pasagerii microbuzului au murit pe loc, alti doi au decedat in drum spre spital, iar al cincilea a murit in ziua urmatoare.Incendiu distrugator la bordul navei Lujin 2Nici sfarsitul anului nu avea sa fie unul mai fericit. Un incendiu devastator a mistuit comanda navei Lujin 2, sub pavilion Coreea de Nord, distrugand toata aparatura de navigatie de la bord. Echipajul nu a reusit sa stinga flacarile cu mijloacele bordului, fiind necesara interventia echipelor speciale de pompieri.La bordul vasului se afla un echipaj format din 17 marinari romani. De cateva zile nava intrase la incarcare in dana 49 a Portului Constanta, urmand sa incarce cherestea si soda calcinata. Focarul incendiului a fost localizat in comanda navei, la nivelul puntii etalon a navei. In camera de comanda, incendiul provocat dupa cate se pare de un scurtcircuit electric, a provocat distrugeri masive. Aproximativ 95% din comanda navei a fost mistuita de flacari. Initial, echipajul de la bord a intervenit cu mijloacele bordului, actionand cu stingatoare cu CO2 asupra tablourilor electrice cuprinse de flacari, fara succes insa.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii