Premiera filmului „Între chin și amin“, de Toma Enache, la Centrul „Jean Constantin“ (galerie foto)
Premiera filmului „Între chin și amin“, de Toma Enache, la Centrul „Jean Constantin“ (galerie foto)
03 Oct, 2019 14:53
ZIUA de Constanta
3678
Marime text
Aseară, la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin“, a avut loc premiera filmului „Între chin şi amin“, de o valoare artistică şi documentară de excepţie, al dobrogeanului Toma Enache.
Filmul are ca tema odiosul fenomen de „reeducare“ a studenţimii romane de la Piteşti, iniţiat de Partidul Comunist Român, ca formă a distrugerii elitelor din România în anii '50. Studiat îndelung de organisme interne şi internaţionale după 1989, „fenomenul Piteşti“ este unul dintre cele mai negre capitole din istoria comunismului şi a întregului secol xx.
Toma Enache reuşeşte să acopere miza dificilă a filmului, spunând povestea fraţilor Caraman, ajunşi la închisoarea din Piteşti pentru o pretinsă uneltire contra statului şi supuşi atrocei torturi morale şi fizice.
Sub impresii calde încă, totul este de excepţie în film: povestea, jocul actorilor, coloana sonoră, imaginea. Regizorul a stăpânit emoţional filmul, adăugând şi un plan al rememorărilor sentimentale menit să permită spectatorului momente de respiro.
Planul simbolic este, de asemenea, condus cu multa inteligenţă, în conturarea chipurilor de oameni şi neoameni.
În sală a fost şi un ultim supravieţuitor al închisorii de la Piteşti, aplaudat la rândul sau îndelung de public.
„Între chin şi amin“ tocmai şi-a început destinul artistic, pe care speram să-l ducă pe scena marilor festivaluri internaţionale. Ar trebui să fie văzut de toată lumea şi chiar introdus în scoli ca film documentar despre istoria modernă a României. Prin scena unei rugăciuni în vorbire dialectală, Toma Enache aduce şi un omagiu martirilor macedoromâni aflaţi în fruntea luptei de rezistenţă şi ale căror fapte de nobleţe şi demnitate sunt consemnate de memorialistica închisorilor comuniste.
Despre Marina Cuşa
Potrivit www.usr-dobrogea.ro, Marina Cuşa este membră a Filialei „Dobrogea” a Uniunii Scriitorilor din România din anul 2017. Absolventă a Facultăţii de Limba şi Literatura Română, Universitatea din Bucureşti, Secţia română-engleză, a fost profesor în mediul rural, bibliotecar la Biblioteca Universităţii Ovidius, iar din anul 1991, profesor de limba şi literatura română la Liceul Teoretic „George Călinescu” din Constanţa.
Provine dintr-o familie ce a dat încă doi scriitori, istoricul şi romancierul Nicolae Cuşa şi George Cuşa, fost deţinut politic, memorialist al detenţiei comuniste.
A debutat editorial cu „Poemele mature“, Constanţa, Ex Ponto, 2009. Au urmat volumele: „Întâlnire virtuală“, roman, Ex Ponto, 2012 (Premiul pentru debut în roman pe anul 2012 al Filialei Dobrogea a USR), „Orizontul cărţilor“ (recenzii şi eseuri), Ex Ponto, 2016, „Grădina japoneză“, Ex Ponto, 2017.
A colaborat cu revistele de cultură constănţene Ex Ponto, Agora, Albatros, InterArtes, dar şi la Permanenţe, Actualitatea literară, Poezia, Helis şi altele.
Sursa foto: capturi film (trailer YouTube)
Filmul are ca tema odiosul fenomen de „reeducare“ a studenţimii romane de la Piteşti, iniţiat de Partidul Comunist Român, ca formă a distrugerii elitelor din România în anii '50. Studiat îndelung de organisme interne şi internaţionale după 1989, „fenomenul Piteşti“ este unul dintre cele mai negre capitole din istoria comunismului şi a întregului secol xx.
Toma Enache reuşeşte să acopere miza dificilă a filmului, spunând povestea fraţilor Caraman, ajunşi la închisoarea din Piteşti pentru o pretinsă uneltire contra statului şi supuşi atrocei torturi morale şi fizice.
Sub impresii calde încă, totul este de excepţie în film: povestea, jocul actorilor, coloana sonoră, imaginea. Regizorul a stăpânit emoţional filmul, adăugând şi un plan al rememorărilor sentimentale menit să permită spectatorului momente de respiro.
Planul simbolic este, de asemenea, condus cu multa inteligenţă, în conturarea chipurilor de oameni şi neoameni.
În sală a fost şi un ultim supravieţuitor al închisorii de la Piteşti, aplaudat la rândul sau îndelung de public.
„Între chin şi amin“ tocmai şi-a început destinul artistic, pe care speram să-l ducă pe scena marilor festivaluri internaţionale. Ar trebui să fie văzut de toată lumea şi chiar introdus în scoli ca film documentar despre istoria modernă a României. Prin scena unei rugăciuni în vorbire dialectală, Toma Enache aduce şi un omagiu martirilor macedoromâni aflaţi în fruntea luptei de rezistenţă şi ale căror fapte de nobleţe şi demnitate sunt consemnate de memorialistica închisorilor comuniste.
Despre Marina Cuşa
Potrivit www.usr-dobrogea.ro, Marina Cuşa este membră a Filialei „Dobrogea” a Uniunii Scriitorilor din România din anul 2017. Absolventă a Facultăţii de Limba şi Literatura Română, Universitatea din Bucureşti, Secţia română-engleză, a fost profesor în mediul rural, bibliotecar la Biblioteca Universităţii Ovidius, iar din anul 1991, profesor de limba şi literatura română la Liceul Teoretic „George Călinescu” din Constanţa.
Provine dintr-o familie ce a dat încă doi scriitori, istoricul şi romancierul Nicolae Cuşa şi George Cuşa, fost deţinut politic, memorialist al detenţiei comuniste.
A debutat editorial cu „Poemele mature“, Constanţa, Ex Ponto, 2009. Au urmat volumele: „Întâlnire virtuală“, roman, Ex Ponto, 2012 (Premiul pentru debut în roman pe anul 2012 al Filialei Dobrogea a USR), „Orizontul cărţilor“ (recenzii şi eseuri), Ex Ponto, 2016, „Grădina japoneză“, Ex Ponto, 2017.
A colaborat cu revistele de cultură constănţene Ex Ponto, Agora, Albatros, InterArtes, dar şi la Permanenţe, Actualitatea literară, Poezia, Helis şi altele.
Sursa foto: capturi film (trailer YouTube)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii