„Accidentul“, „vacanța de vis“ și alte metode de a înșela oamenii. Cum evităm capcanele
„Accidentul“, „vacanța de vis“ și alte metode de a înșela oamenii. Cum evităm capcanele
25 Jun, 2021 12:21
ZIUA de Constanta
1737
Marime text
- „Sfatul meu și, totodată, recomandarea mea, este ca fiecare, în cazul în care este prins într-o astfel de poveste, să încerce să câștige un timp de răgaz în care să poată să verifice acea poveste, fie prin căutări pe internet, fie prin apelarea rudelor, prietenilor, sau celor care lucrează în domeniu și practic să iasă pentru un anumit moment din acea stare în care este indus“, afirmă prim-procurorul Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanța, magistratul Mihai Alexandru Stanciu.
- Foarte important și un aspect de care trebuie să ținem seama este că infractorii obțin informațiile pe care pretind că le știu tot de la victime.
- În cazul în care persoane străine se prezintă la ușa noastră și pretind că reprezintă cine știe ce autoritate, venită să verifice anumite aspecte din locuință, este bine să nu primim aceste persoane în casă până nu le cerem numele complet, să ne prezinte legitimația de serviciu, cu semnătură și ștampilă valabile și căutăm apoi numărele de telefon ale regiei ori instituției pe care spun că o reprezintă, pentru a verifica prezența respectivilor.
Adesea, infractorii folosesc metode ingenioase de a păcăli oamenii de bună credință să le trimită sume de bani.
Fie că se folosesc de deja clasică metodă „Accidentul“ - prin care o persoană este sunată și i se aduce la cunoștință că o rudă apropiată a suferit un accident și trebuie trimiși bani către o anumită persoană, ce se dă drept avocat -, fie că intră în casă peste oameni, afirmând că reprezintă cine știe ce autorități și solicitând diferite acte la control, timp în care verifică atent lucrurile oamenilor și identifică rapid locul lucrurilor de valoare - infractorii nu se lasă descurajați dacă le sunt descoperite schemele.
În pragul sezonului estival, una dintre metodele preferate de a înșela oamenii este reprezentată de ofertele irezistibile, în destinații de vis, ce se prezintă fie în mediul online, fie prin intermediul diferiților așa-ziși operatori turistici.
Magistratul Mihai Alexandru Stanciu, prim-procurorul Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanța, a explicat în cadrul emisiunii ZIUA LIVE de miercuri, 23 iunie 2021, cum pot fi demascate aceste metode, dar și ce pot face oamenii când sunt vizați de astfel de capcane.
„Înșelarea populației, inducerea în eroare în scopul de a obține bani sau alte foloase a existat dintotdeauna. Metodele, în schimb, s-au adaptat, s-au schimbat, iar cele privind presupusl accident, de pildă, ori vacanța de neratat sunt printre cele mai recente. Infractorii se bazează în acest gen de fapte pe crearea și specularea a unei emoții puternice a individului căruia i se adresează, în sensul de a-i genera o bucurie de a se îmbogăți rapid, de a obține o excursie de lux pe bani puțin sau, din contră, dorința acestuia de a face bine sau de a împiedica un rău iminent pentru un prieten, un membru al familiei. Metodele sunt variate și or să se schimbe în permanență. Reușita infracțională se bazează în măsură determinantă pe captarea persoanei într-o poveste și ținerea ei în acea poveste până când banii sau sumele vizate le ies din patrimoniu. Sfatul meu și, totodată, recomandarea mea, este ca fiecare, în cazul în care este prins într-o astfel de poveste, să încerce să câștige un timp de răgaz în care să poată să verifice acea poveste, fie prin căutări pe internet, fie prin apelarea rudelor, prietenilor, sau celor care lucrează în domeniu și practic să iasă pentru un anumit moment din acea stare în care este indus. Și atunci, normal că se va dezvălui metoda“, spune șeful Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanța.
În continuare, acesta a atras atenția că „infractorii sunt foarte credibili, niște actori foarte buni. Uneori, în funcție de metodă, aceștia pot juca și pe roluri. De exemplu, în cazul metodei «Accidentul», unul este avocatul, unul este ruda...“
Foarte important și un aspect de care trebuie să ținem seama este că infractorii obțin informațiile pe care pretind că le știu tot de la victime:
„Această metodă mergea foarte bine la bătrâni. Infractorii își adună informațiile tot de la victime. De exemplu, sună și spun «Sunt eu, copilul tău!», iar victima întreabă «Nicolae, tu ești?», așa încât infractorul răspunde «Da, sunt eu, Nicolae» - iar victima se minunează de câte știe infractorul despre ea“.
De asemenea, în cazul în care persoane străine se prezintă la ușa noastră și pretind că reprezintă cine știe ce autoritate, venită să verifice anumite aspecte din locuință, este bine să nu primim aceste persoane în casă până nu le cerem numele complet, să ne prezinte legitimația de serviciu, cu semnătură și ștampilă valabile și căutăm apoi numărele de telefon ale regiei ori instituției pe care spun că o reprezintă, pentru a verifica prezența respectivilor.
În acest sens, le putem adresa persoanelor rugăminte de a reveni după 10 minute sau cât apreciem că este necesar pentru a verifica din surse autorizate informațiile pe care ni le oferă. Putem suna inclusiv președintele asociației de proprietari pentru a verifica și cu acesta dacă estă anumite controale stabilite cu instituțiile autorizate ale statului.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii