Amendă pentru construcţie fără autorizaţie, anulată de instanţă. Cum a câştigat o firmă în faţa Primăriei Constanţa
Amendă pentru construcţie fără autorizaţie, anulată de instanţă. Cum a câştigat o firmă în faţa Primăriei
11 Jun, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
12624
Marime text



Prin plângerea contravenţională înregistrată pe rolul Judecătoriei Constanţa la data de 27.09.2018, petenta M.I.C. SRL a solicitat, în contradictoriu cu intimatul Primarul Municipiului Constanţa - Direcţia Poliţia Locală, anularea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei nr. PV 50 - xxxxx 9/13.09.2018, iar în subsidiar, înlocuirea sancţiunii amenzii cu cea a avertismentului.
În motivare, petenta a arătat că la data de 13.09.2018 a fost sancţionată contravenţional cu amendă în cuantum de xxxxx lei pentru o pretinsă încălcare a dispoziţiilor art. 26 lit. b din Legea nr. 50/1991, reţinându-se în sarcina sa că ar fi executat lucrări de construire cu nerespectarea autorizaţiei de construire nr. 1615 /07.11.2017 şi a proiectului tehnic vizat spre neschimbare, constând în realizare stâlpi din beton armat şi montare cofraj şi armaturi peste etajul 3 al imobilului D+P+3E - în curs de execuţie.
De asemenea, petenta a mai susţinut că procesul-verbal este lovit şi de nulitate relativă, prin încălcarea dispoziţiilor art. 16 alin. 1 din OG nr. 2/2001, întrucât în procesul-verbal de contravenţie nu se menţionează posibilitatea achitării, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ, iar vătămarea suferită este evidentă în condiţiile în care nu i s-a dat posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii prevăzut de lege.
A invocat nulitatea procesului-verbal întrucât agentul constatator a depăşit limitele competenţei care îi era conferită de lege. Astfel, potrivit prevederilor art. 8 lit. e din Legea nr. 155/2010 şi art. 27 alin. 5 din Legea nr. 50/1991, poliţistul local avea obligaţia să îl înainteze, în vederea aplicării sancţiunii, şefului compartimentului care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism, ai cărui funcţionari cu pregătire de specialitate au competenţa unei evaluări obiective a situaţiei sesizate. Doar în măsura în care constatările agentului poliţiei locale se apreciază a fi corecte, se va putea dispune aplicarea unei sancţiuni individualizate, proporţionale cu gradul de pericol social al faptei săvârşite. Or, aşa cum rezultă din procesul-verbal de contravenţie, rezoluţia de aplicare a sancţiunii a fost dispusă de către numitul E. D., în calitate de „împuternicit”, fără menţionarea instituţiei din care face parte.
Cu privire la temeinicia procesului-verbal, petenta a susţinut, în esenţă, că a obţinut toate avizele şi a depus întreaga documentaţie solicitată prin certificatul de urbanism nr. 1757/03.05.2018, înregistrând la Primăria Constanţa, la data de 24.07.2018, cererea nr. xxxxxx pentru emiterea autorizaţiei de construire pentru modificare proiect în curs de execuţie conform AC nr. 1615 /07.11.2017 prin supraetajare până la D+P+7E şi recompartimentări interioare, însă Primăria nu a respectat termenul de soluţionare în maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete. A menţionat că, deşi data constatării presupusei contravenţii a fost 24.08.2018, la data la care s-a încheiat procesul-verbal de contravenţie (13.09.2018), autorizaţia de construire fusese deja obţinută încă din 4.09.2018, aşa cum rezultă din autorizaţie şi din obiecţiunile înscrise în cuprinsul procesului-verbal de contravenţie.
Intimatul Primăria Municipiului Constanţa a formulat întâmpinare, prin care a solicitat respingerea plângerii ca neîntemeiată. A precizat că directorul executiv adjunct al Poliţiei Locale avea competenţa să aplice sancţiunea stabilită de agentul constatator din compartimentul său de specialitate prin procesul-verbal de contravenţie contestat.
Instanţa observă că, deşi rezoluţia de aplicare a sancţiunii contravenţionale a fost dispusă de numitul E. D., în calitate de împuternicit, intimata nu a dovedit existenţa unei astfel de împuterniciri oferite acestei persoane în temeiul art. 65 din Legea nr. 215/2001 de către primar, deşi o invocă prin întâmpinare.
Prin urmare, având în vedere că dispoziţiile art. 27 alin. 5 din Legea nr. 50/1991 conferă competenţa aplicării sancţiunii exclusiv şefului compartimentului care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau, după caz, preşedintelui consiliului judeţean ori primarului unităţii administrativ-teritoriale sau al sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază s-a săvârşit contravenţia şi că nu s-a dovedit împrejurarea că primarul şi-ar fi delegat atribuţia de aplicare a sancţiunii către numitul E. D., instanţa concluzionează că procesul-verbal este viciat sub aspectul legalităţii. Prin urmare, instanţa va admite plângerea formulată şi va anula procesul-verbal contestat.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii