Betoane și Prefabricate SRL, amendată cu 30.000 de lei de Garda de Mediu Constanța! Procesul verbal, anulat în instanță
Betoane și Prefabricate SRL, amendată cu 30.000 de lei de Garda de Mediu Constanța! Procesul verbal, anulat
22 Feb, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
2178
Marime text
- La data de 21.07.2021, s-a constatat că societatea a desfășurat la punctul de lucru din Constanța activități conform codului CAEN 2363, respectiv fabricarea betonului, fără a deține autorizație de mediu, fiind amendată cu suma de 30.000 lei
- Petenta a arătat că a fost sancționată în mod nelegal și netemeinic
- Societatea a motivat că potrivit Legii 55/2020 „Valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări”
- Instanța a dat dreptate firmei și a anulat procesul verbal cu sancțiunea de 30.000 de lei
- Autoritatea de mediu a depus apel la decizia judecătorilor
Pe 17 februarie 2022, a fost înregistrat, pe rolul Tribunalului Constanța, apelul declarat de către Ministerul Mediului, Apelor și Padurilor - Garda Națională de Mediu - Comisariatul General - Serviciul Comisariatului Constanța în dosarul deschis de societatea Betoane și Prefabricate SRL.
Mai exact, pe fond, Judecătoria Constanța s-a pronunțat în decembrie asupra plângerii contravenționale primite de societatea amintită anterior de la Garda de Mediu. Judecătorii au admis cererea firmei și a dat următoarea soluție pe scurt: „Admite plângerea contravenţională formulată de petenta *, în contradictoriu cu intimata * Anulează procesul-verbal de constatare si sancţionare a contravenţiei seria *. Obligă intimata la plata către petentă a sumei de 20 lei cu titlu de cheltuieli de judecată, constând în taxă judiciară de timbru. Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare, care se va depune la Judecătoria Constanţa. Pronunţată astăzi, 22.12.2021 prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei”.
Conform Rolii.ro, în motivare, petenta a arătat că, la data de 21.07.2021, ca urmare a controlului efectuat de pârâtă, s-a constatat că societatea a desfășurat la punctul de lucru din Constanta, Platforma Macadam, la est de Poarta 10, activități conform codului CAEN 2363, respectiv fabricarea betonului fără a deține autorizație de mediu, fiind amendată cu suma de 30.000 lei. Petenta a arătat că a fost sancționată în mod nelegal și netemeinic având în vedere că deținea autorizația de mediu valabilă până la data de 15.06.2021, iar anterior expirării a solicitat o nouă autorizație care însă nu a fost emisă de intimată.
De asemenea a precizat că in virtutea legii 55/2020 beneficiază de valabilitatea Autorizației de mediu având in vedere starea de alertă menținută pe teritoriul țării.
Ce a spus instanța
În speță, din analiza procesului-verbal contestat, instanța reține că fapta a fost suficient descrisă de către agentul constatator, cu indicarea împrejurărilor de săvârșire a contravenției, astfel încât să se verifice îndeplinirea elementelor constitutive ale faptei contravenționale reținute în sarcina petentei, prin modalitatea de descriere a faptei nefiind cauzată petentei o vătămare care să nu poată fi înlăturată decât prin anularea în întregime a actului. Prezentarea faptei nu a fost una generică și lipsită de conținut, petenta având posibilitatea de a formula apărări în fața instanței după luarea la cunoștință a procesului-verbal și a materialului probator care a stat la baza încheierii procesului-verbal.
Astfel, neindicarea împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravității faptei și la evaluarea eventualelor pagube pricinuite, invocată de petentă nu echivalează cu lipsa descrierii faptei ori cu o descriere insuficientă a faptei și nu duce la anularea procesului-verbal, instanța apreciind că descrierea faptei, astfel cum a fost efectuată în cuprinsul procesului-verbal, este suficientă pentru ca instanța să realizeze un control eficient al legalității și temeiniciei actului constatator. Totodată, descrierea completă a faptei contravenționale și toate elementele necesare individualizării faptei contravenționate se regăsesc în cuprinsul Notei de constatare nr. 183/21.07.2021, menționată și în cuprinsul procesului-verbal.
Sub aspectul temeiniciei procesului verbal de contravenție contestat, instanța reține că, deși O.G. nr. 2/2001 nu cuprinde dispoziții exprese cu privire la forța probantă a actului administrativ de constatare și sancționare a contravenției, din economia întregii reglementări în materie contravențională și din interpretarea art. 270 Cod procedură civilă, rezultă că procesul verbal de constatare și sancționare a contravenției, ca înscris autentic, întocmit de un funcționar public în exercitarea atribuțiilor de putere publică cu care a fost învestit, pe baza constatărilor personale ale acestuia, face dovada situației de fapt menționate în cuprinsul său, până la proba contrară, bucurându-se astfel de o prezumție relativă de legalitate, veridicitate și autenticitate, care poate fi răsturnată prin administrarea oricărei probe, în condițiile legii. Conform art. 96 alin. (2) pct. 1 din O.U.G. nr. 195/2005, Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), pentru persoane fizice, și de la 30.000 lei (RON) la 60.000 lei (RON), pentru persoane juridice, încălcarea următoarelor prevederi legale:1.obligația persoanelor fizice și juridice de solicitare și obținere a actelor de reglementare conform prevederilor legale, precum și a acordului de import/export și a autorizațiilor privind organismele modificate genetic, conform prevederilor legale, în termenele stabilite de autoritate;
În lumina considerentelor ce preced, instanța reține că actul administrativ de sancționare contestat se bucură de prezumția relativă de veridicitate prevăzută de lege, întrucât agentul constatator care l-a întocmit a perceput faptele consemnate în cuprinsul acestuia în mod nemijlocit, prin propriile simțuri.
Astfel cum reiese din înscrisurile aflate la dosar dar si din susținerile părților, petenta deținea Autorizația de mediu nr.270/15.06.2011 valabilă pe o perioadă de 10 ani, la data controlului valabilitatea sa fiind expirată. Tot din susținerile coroborate ale părților reiese că petenta efectuase demersuri in vederea obținerii autorizației de mediu , fiind emisă Decizia nr.1196/14.07.2021 prin care s-a aprobat emiterea autorizației de mediu. La data sancționării autorizația de mediu nu era însă emisă.
Potrivit disp.art.4 legea 55/2020 „1)Starea de alertă se instituie de Guvern prin hotărâre, la propunerea ministrului afacerilor interne, și nu poate depăși 30 de zile. Starea de alertă poate fi prelungită, pentru motive temeinice, pentru cel mult 30 de zile, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministrului afacerilor interne.
(2)Starea de alertă se instituie pe întreg teritoriul țării sau doar pe teritoriul unor unități administrativ-teritoriale, după caz.
(5)Valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări.
(6)Prin excepție de la alin. (1), în cazul dovezilor înlocuitoare ale permiselor de conducere - cu drept de circulație, se menține numai valabilitatea celor emise în temeiul art. 111 alin. (1) lit. b), alin. (4) sau (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 10 zile de la încetarea acestei stări. Pentru aceeași perioadă se menține și valabilitatea prelungirii dreptului de circulație, dispusă de procuror sau de instanța de judecată potrivit art. 111 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”
Prin Hotărârea nr. 730 din 8 iulie 2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 12 iulie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, adoptată de GuvernuL României, a fost prelungită starea de alertă începând cu data de 12 iulie 2021 cu 30 de zile starea de alertă pe întreg teritoriul țării.
Raportând dispozițiile legale anterior menționate la situația de fapt dedusă judecății, instanța reține că la data de 21.07.2021, autorizația de mediu era valabilă.
Pentru considerentele expuse, instanța va admite plângerea contravențională si va anula procesul verbal de constatare si sancționare a contravenției din 21.07.2021 emis de intimat.
Betoane și Prefabricate SRL
Potrivit portalului Confidas.ro, societatea a fost înființată în anul 2004 și are sediul social în satul Agigea, comuna Agigea, pe strada Ecluzei, la sediul CN ACN SA. Asociat unic este Vasile Costea, iar administratorul societății este Alexandru Lucian Stamate. În anul 2020, firma a avut 25 de salariați, la o cifră de afaceri de 9.857.181 lei, cu o pierdere de 1.232.324 lei. Compania Betoane Şi Prefabricate SRL a încheiat 1 contract de achiziții publice în valoare totală de 52.854.544,00 lei.
Conform Confidas, pe Vasile Costea îl regăsim asociat la ABC VAL SRL, dar și la firma radiată Ontario Construct Line SRL. Alexandru Lucian Stamate mai este asociat unic la Almma Contractors Group SRL.
Contract important, cu CN ACN Constanța
Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA constanța a atribuit un contract în urma unei licitație publice pentru proiectarea și execuția reabilitării taluzului afectat de alunecarea de teren de la Cumpăna.
Mai exact, este vorba de proiectul „Reabilitare taluz afectat de alunecarea de teren (calamitate naturală) zona Cumpăna – mal stâng Canal Dunăre-Marea Neagră, între km 56+989 (km 7+421 navigație) și km 57+217 (km 7+193 navigatie)” – lucrări urgente.
Atribuirea a avut loc la data de 13 august 2021, anunțul fiind făcut public pe 20 august, conform licitatiapublica.ro. Valoarea finală a contractului este 52.854.544,31 lei. Câștigătoarea licitației este asocierea Betoane și Prefabricate SRL – Eco Terra Proiect SRL – SC Zublin România SRL, unde Betoane și Prefabricate SRL este leader de asociere.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Sursă foto: pixabay.com
Citește și:
Contract de 52 de milioane de lei semnat de CN ACN pentru reabilitarea malului stâng al taluzului de la Cumpăna (document)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii