Curtea de Apel, în motivarea deciziei privind anularea Regulamentului parcărilor din Constanța –„măsura ridicării vehiculului este o sancțiune nelegală“
Curtea de Apel, în motivarea deciziei privind anularea Regulamentului parcărilor din Constanța –„măsura
12 May, 2020 00:00
ZIUA de Constanta
4044
Marime text
Judecătorii de la Curtea de Apel arată în motivarea deciziei privind anularea Hotărârii nr. 235/28.06.2018 – Regulament de organizare și funcționare a parcărilor publice de pe raza municipiului Constanța, printre altele, că măsura ridicării vehiculului este o sancțiune nelegală.
Primăria Constanța, prima reacție după anularea regulamentului parcărilor din Constanţa
https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/justitie/primaria-constanta-prima-reactie-dupa-anularea-regulamentului-parcarilor-din-constanta-715588.html
În motivarea magistraților se arată că „art. 25 alin 3 din regulament instituie măsura complementară a ridicării vehiculului, care este o sancțiune nelegală, Curtea îmbrățișând poziția primei instanțe sub acest aspect, raportat la dispozițiile art. 5 alin. 4 din OG nr. 2/2001 care stabilește: „Prin legi speciale se pot stabili și alte sancțiuni principale sau complementare” , per a contrario, astfel de sancțiuni nu pot fi stabilite prin acte normative de rang inferior, în timp ce art. 4 alin.3 din Legea nr. 24/2000 prevede: „Actele normative date în executarea legilor, ordonanțelor sau a hotărârilor Guvernului se emit în limitele și potrivit normelor care le ordonă“.
Judecătorii de la Curtea de Apel Constanța continuă arătând că sancțiunea complementară a ridicării autovehiculelor se poate dispune exclusiv de către Poliția Rutieră , în conformitate cu dispozițiile art. 64 din OUG nr. 1 95/2002: „ (1) Poliția rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”.
„Conform art. 203 1 din Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 , aprobat prin HG nr.1391/2006 : „ (1) Ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care polițistul rutier o poate dispune în una dintre situațiile prevăzute la art. 143, când vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă. (2) Ridicarea vehiculelor constituie serviciu public și se realizează, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe durata a 24 de ore, de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală”. Prin urmare, administratorul drumului public sau autoritatea publică locală doar pun în executare o astfel de sancțiune, existând o distincție clară între sancțiunea complementară a ridicării autovehiculului și măsura tehnico-administrativă p rin care sancțiunea este pusă în executare de către autoritatea publică locală“, se mai arată în motivare.
Confuzia dintre cele două tipuri de operațiuni, potriviti judecătorilor, se observă chiar din apărările municipalității, care susține că ridicare autoturismului este doar o măsură tehnico-administrativă, nu o sancțiune complementară.
Legea nr. 155/2010 a poliței locale, invocată în susținere de către municipalitate, dispune în cuprinsul art. 7 lit. h că poliția locală are și atribuția de a constata contravenții și aplica sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar, însă aceste atribuții se exercită raportat la prevederile OUG nr. 1 95/2002 și ale Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 , aprobat prin HG nr.1391/2006 , argumentul recurentului nefiind de natură a înlătura nelegalitatea sancțiunii .
În aceste condiții, menționarea sancțiunii complementare a ridicării autoturismului în cuprinsul regulamentului apare ca fiind nelegală, încălcând dispozițiile legale amintite anterior, conform motivării.
Curtea de Apel Constanța a mai consemnat că prima instanță, respectiv Tribunalul Constanța, a apreciat corespunzător și cu privire la nelegalitatea stabilirii unei singure sancțiuni contravenționale pentru toate faptele contravenționale reglementate de art. 24 din Regulament , fiind în mod evident încălcate dispozițiile art. 5 alin. 5 din OG nr. 2/2001, care dispune: „Sancțiunea stabilită trebuie să fie proporțională cu gradul de pericol social al faptei săvârșite”.
„Se poate observa că art. 24 din regulament instituie șapte contravenții distincte, fiind vorba despre ipoteze diferite, unele prezentând un grad de pericol social mai mare, altele mai redus, însă toate sunt sancționate cu aceeași amendă, cuprinsă între 600 lei și 3000 lei. Nelegală este și dispoziția prevăzută în alin. 5 al art. 25 din r egulament, contrar susținerilor recurentului că ar fi cel mult o dispoziție ineficace, din moment ce încalcă prevederil e art.5 alin.2 din OG nr. 2/2001, care prevede sancțiunea contravențională a avertismentului, în timp ce regulam entul o interzice. De asemenea, se încalcă și art.7 alin.3 din OG nr.2/2001 , care stabilește că: „ Avertismentul se poate aplica și în cazul în care actul normativ de stabilire și sancționare a contravenției nu prevede această sancțiune“, se mai arată în motivarea deciziei privind anularea Hotărârii nr. 235/28.06.2018 – Regulament de organizare și funcționare a parcărilor publice de pe raza municipiului Constanța.
Citește și
Iată de ce a fost anulat Regulamentul parcărilor din Constanța! Motivarea judecătorilor
Plata prin SMS, taxată de judecători! Regulamentul parcărilor din Constanţa a fost anulat definitiv!
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii